Kisah Lelaki Dari Malaysia Memasak Untuk Pelarian Syria Di Greece Dapat Perhatian Dunia


Rayyan Haries adalah seorang ahli strategi digital berusia 27 tahun dari Malaysia, yang meninggalkan segala-galanya di tanah air untuk menuju ke Greece.
Dalam dokumentari yang dihasilkan oleh digaPictures, Ketua Pegawai Eksekutif & Pengasas Pavlos Avagianos berkongsi dengan kami tentang lelaki muda Malaysia yang menginspirasikan ini.
“Saya tidak tahu sama ada anda tahu tentang hal ini, tetapi ada warganegara Malaysia bernama Rayyan Haries yang kini sedang memasak untuk pelarian di sini.”
Rupa-rupanya, Rayyan kerap bersuka-suka di dapur dan menyelaras trak makanan di pulau Lesvos Yunani.

Kerja sukarelawan Rayyan bermula ketika dia melihat gambar Alan Kurdi, seorang budak lelaki muda Suria yang tenggelam ketika cuba melintasi Laut Aegean untuk melarikan diri dari Turki ke Yunani.
” Dia [Alan Kurdi] masih kecil, sebaya dengan anak saudara saya dan sejak itu saya merasakan saya perlu datang ke Greece,” kata Rayyan.
” Pepera ngan mereka adalah pe rang kita juga kerana kemanusiaan hanya satu”
Rayyan telah membantu pelarian dan sukarela di tapak bencana selama lebih dari 4 tahun dan menghadapi pelbagai halangan sepanjang perjalanannya.

Menurut Avagianos yang berkongsi kisah ini;
” Saya berjumpa dengannya di kampung kecil Skala Skamnias di mana dia membuat sup di laut untuk ribuan pelarian yang tiba setiap hari.
” Perkara pertama yang saya perhatikan ketika saya melihatnya, adalah senyuman yang lebar dan hakikat bahawa dia sentiasa menyanyi semasa memasak. Dia memberi kita semua harapan dan keberanian! ”
Lelaki berusia 27 tahun ini memberitahu Mashable, “Saya terbang dari Malaysia untuk membuka dapur kecil ini untuk memberi makan kepada pelarian (Syria). Mereka telah menghadapi keadaan yang ekstrim. Kita tak perlukan banyak benda untuk memberi makan kepada seorang manusia, saya hanya mahu masak untuk mereka.”

Antara menu yang dihidangkan adalah makanan Timur Tengah, teh panas, dan kadangkala, resepi fusionMalaysia. Mengikut Rayyan, beliau mempercayai “food is hope”.
“Kami tidak mempunyai banyak duit atau sumber-sumber untuk menjadikan dapur kami kalis musim sejuk. Kami tak punya dapur berkualiti tinggi, tetapi kami punya hati yang kuat dan semangat untuk terus menjamu makanan.
” Kami sedang menunggu kontena dan stok makanan yang boleh menjamu 5000 orang sehari sampai, dan itu sahaja yang kami ada,” rayu Rayyan dalam laman web GoGetFunding.

Rayyan telah melalui banyak halangan semasa menjadi sukarelawan. Dia telah terperangkap di Nepal, di mana gempa bumi kedua yang melanda dan juga ditolak pelanjutan visa apabila dia mahu tinggal di negara-negara lebih lama.
Pada mulanya, ibu bapanya teragak-agak untuk membiarkannya menjadi sukarelawan di negara-negara seperti itu, tetapi tidak lama kemudian, mereka datang dan kini menyokong sepenuhnya kerja yang dilakukannya.
Lihat video di bawah

Pavlos mendapat ilham oleh kisah Rayyan dan memutuskan untuk menghasilkan dokumentari yang panjang selama 1 minit yang dipanggil “Food is hope” yang mengisahkan tentang kerja keras Rayyan. Pavlos turut memberitahu yang dia harus mengatakan ini;
” Sangat penting bagi saya dan rakan-rakan saya untuk menunjukkan kepada dunia bahawa sukarelawan yang sering kita panggil pahlawan, adalah orang biasa, sama seperti orang lain.”

” Sekiranya anda bertemu dengannya secara peribadi, anda akan terkejut dengan senyumannya yang besar dan pandangan hidupnya yang positif.
” Dia sangat positif, penyayang dan penuh kegembiraan. Itulah sebabnya saya memutuskan untuk menghasilkan dokumentari kepadanya. ”
Pihak admin turut berasa bangga dengan lelaki ini. Diharapkan pihak kerajaan Malaysia dapat memberi dedikasi atau penghargaan kepada beliau Kisah yang sungguh memberi inspirasi!
Apa Kata Anda? Dah Baca, Jangan Lupa Komen Dan Share Ya. Terima Kasih.
Sumber : World of Buzz
The post Kisah Lelaki dari Malaysia Memasak Untuk Pelarian Syria di Greece Dapat Perhatian Dunia appeared first on dePalmaSP.


Artikel ini hanyalah simpanan cache dari url asal penulis yang berkebarangkalian sudah terlalu lama atau sudah dibuang :

https://depalmasp.com/kisah-lelaki-dari-malaysia-memasak-untuk-pelarian-syria-di-greece-dapat-perhatian-dunia/

Kempen Promosi dan Iklan
Kami memerlukan jasa baik anda untuk menyokong kempen pengiklanan dalam website kami. Serba sedikit anda telah membantu kami untuk mengekalkan servis percuma aggregating ini kepada semua.

Anda juga boleh memberikan sumbangan anda kepada kami dengan menghubungi kami di sini
20 Penerbangan Terbaik Dunia Tiada Syarikat Dari Malaysia

20 Penerbangan Terbaik Dunia Tiada Syarikat Dari Malaysia

papar berkaitan - pada 4/1/2019 - jumlah : 217 hits
AirlineRatings com satu satunya laman web penarafan keselamatan dan produk di dunia telah mengumumkan Qantas sebagai syarikat penerbangan mereka yang paling selamat untuk tahun 2019 AirlineRatings com juga telah mengumumkan dua puluh syarik...
Malaysia Tersenarai Dalam 10 Waterfront Terbaik Dalam Dunia

Malaysia Tersenarai Dalam 10 Waterfront Terbaik Dalam Dunia

papar berkaitan - pada 6/1/2019 - jumlah : 460 hits
Shibuya Stream Tokyo JapanShibuya Stream mungkin menjadi tarikan baru bagi warga Tokyo untuk meluangkan masa dari kesibukan kerja Dibina bersebelahan Sungai Shibuya ianya merupakan antara dalam bandar Tokyo Dibuka sejak September 2018 lalu ...
Jika Ekonomi Hancur Bawah Bn Mengapa Bursa Malaysia Diiktiraf Bank Dunia

Jika Ekonomi Hancur Bawah Bn Mengapa Bursa Malaysia Diiktiraf Bank Dunia

papar berkaitan - pada 4/1/2019 - jumlah : 249 hits
Meskipun propaganda ekonomi Malaysia hancur di bawah pemerintahan kerajaan BN sering dimainkan namun fakta dan data menunjukkan sebaliknya Bekas Perdana Menteri Datuk Seri Najib Tun Razak berkata indeks saham menunjukkan trend peningkatan d...
Kisah Sufi Tentang Wudhu Yang Paling Bersih Dunia Akhirat

Kisah Sufi Tentang Wudhu Yang Paling Bersih Dunia Akhirat

papar berkaitan - pada 6/1/2019 - jumlah : 322 hits
Seorang mahasiswa muslim asal Sudan belajar di Unversitas Amerika di Bairut Dia mahasiswa yang sangat taat menjalankan ibadah Pada suatu hari seorang dosen kulit putih melihat mahasiswa ini berwudhu untuk mengerjakan sholat Maka dosen itu m...
Malaysia Masters Daren Singkir Pemain No 2 Dunia

Malaysia Masters Daren Singkir Pemain No 2 Dunia

papar berkaitan - pada 19/1/2019 - jumlah : 250 hits
unable to retrieve full text content KUALA LUMPUR Pemain perseorangan lelaki profesional negara Liew Daren mengulangi pencapaian tahun lalu apabila melangkah ke separuh akhir kejohanan badminton Malaysia Masters
Hujan Lebat Jejas Kem Pelarian Di Sempadan Syria Turki

Hujan Lebat Jejas Kem Pelarian Di Sempadan Syria Turki

papar berkaitan - pada 1/1/2019 - jumlah : 236 hits
Hujan lebat jejas kem pelarian di sempadan Syria Turki Dikemas kini 32 minit yang lalu middot Diterbitkan pada 31 Dec 2018 11
Hiburan Yuna Gegar Dunia Fesyen Malaysia Kali Ini Dengan Christy Ng

Hiburan Yuna Gegar Dunia Fesyen Malaysia Kali Ini Dengan Christy Ng

papar berkaitan - pada 17/1/2019 - jumlah : 285 hits
Lama tidak mendengar perkhabaran baharu penyanyi terkemuka negara Yunalis Zarai yang kini bertapak di Amerika Syarikat Baru baru ini Yuna telah pulang ke Malaysia untuk mengubati rindu para peminatnya sekaligus melancarkan kerjasama yang me...
Itu Sri Lanka Ini Malaysia Najib

Itu Sri Lanka Ini Malaysia Najib

papar berkaitan - pada 2/1/2019 - jumlah : 246 hits
Antara propaganda PH yang saya paling hairan mengapa ramai boleh percaya ialah propaganda bahawa projek ECRL akan menyebabkan Malaysia tergadai atau terpaksa pajak tanah kita kepada China seperti Sri Lanka Harga ECRL ialah RM55 bilion tetap...
Sudah Tiba Masanya Ph Minta Maaf Kepada Rakyat Malaysia

Sudah Tiba Masanya Ph Minta Maaf Kepada Rakyat Malaysia

papar berkaitan - pada 2/1/2019 - jumlah : 233 hits
Kerajaan Pakatan Harapan akhirnya mengaku bahawa kos sara hidup terus meningkat Justeru itu mereka perlu meminta maaf kepada seluruh rakyat Malaysia kerana memfitnah pelaksanaan cukai Barangan dan Perkhidmatan sebagai punca kenaikan harga b...
Azmin Pledges To Tell All On May 11

Utilizing Crowdfunding For Business

Ramai Netizen Dan Rakyat Teruja Gembira Bila Dimaklumkan Tun Mahathir Antara Yang Sedang Disiasat Sprm

Nga S Aide Chosen For Kuala Kubu Baharu After Dap Abandoned Hope Of Malay Vote

What Is The Lifespan Of Vinyl Windows And How Can You Prolong It

Big Bucks Top 10 Sellers From Bonhams Spring Stafford Sale

Tanya Hadi Mengapa Tak Bantah Akta Laut Wilayah Mb Terengganu Diberitahu

Berebut Kasih



Info Dan Sinopsis Restu Drama Melayu Berepisod Platform Online iQIYI Malaysia

10 Istilah Hampir Serupa Bahasa Inggeris Yang Kita Keliru Penggunaannya

5 Trend Bodoh Netizen Yang Nampaknya Semakin Menjadi Jadi

Info Dan Sinopsis Drama Berepisod Puaka Cuti Semester Slot Lestary TV3

Biodata Rozana Rozek TV Youtuber Resipi


10 Tempat Sarapan Terbaik Di Selangor

Office Rental Near Kl Sentral Station Advantages For Business Connectivity

Gaji 2005 Yuran Pengalaman 2016

The Cultural Impact Of Online Casino Gaming On Filipino Society

Kerana Wanita Melintas Penunggang Motosikal Berkuasa Tinggi Maut

Polis Tahan Pemandu Peribadi Kerana Melakukan Khianat Dan Memukul