Kisah Kota Hantu Ditinggalkan Penduduknya Begitu Saja


Selasa 20 November 2018  (Foto: ABC News)
DI suatu petang  bulan Disember tahun 1963, ratusan pekerja lombong dan keluarganya mendadak pergi, meninggalkan kota kecil Gwalia di pendalaman Australia Barat. Terletak sekitar 800 kilometer di sebelah timur Kota Perth, Gwalia merupakan kota lombong emas yang sangat ramai di tahun 1960-an.
Namun masyarakatnya menghilang dalam semalam ketika lombong emas Sons of Gwalia ditutup. Rumah dan bangunan di kota itu ditinggalkan begitu saja.
Kini, menjelang akhir November 2018, para pelancung boleh mengunjungi Gwalia dan mendapati kondisi kehidupan yang pernah ada di sana. Sama persis ketika kota itu masih dihuni. 
Kepergian penduduk terjadi bersamaan. Mereka hanya membawa apa yang sempat mereka bawa, meninggalkan barang lainnya di Gwalia untuk selamanya. Keesokan harinya, kota itu pun hampir kosong. Rumah-rumah pekerja lombong yang berjejeran di tepi jalan dibiarkan melapuk begitu saja selama lima dekade.
Seorang warga bernama Terry Demasson, yang saat kejadian sedang magang di sana, mengingat betul apa yang terjadi. 
"Keesokan harinya ketika kami masuk bekerja, tidak ada seorang pun di Gwalia," ujarnya ketika ditemui ABC. "Mereka semua pergi. Naik kereta api dan pergi begitu saja," kata Terry. Pada suatu petang di bulan Disember yang panas di tahun 1963, wisel terakhir dibunyikan di perlombongan Sons of Gwalia. Pemiliknya mengumumkan penutupan tambang itu selamanya. 
Maka, penduduknya pun meninggalkan rumah mereka dalam kondisi seperti yang masih boleh dilihat saat ini. 
Meja-meja dengan peralatan makan di atasnya, kandang ayam pun masih seperti saat ditinggalkan. "Mereka hanya mengambil apa yang boleh mereka bawa. Sudah tak ada wang di sini sehingga mereka harus ke Kalgoorlie untuk mendapatkan pekerjaan baru," kata Terry lagi. Penduduk Gwalia terdiri dari pekerja lombong dan keluarga mereka. Ada yang datang dari Itali  dan Yugoslavia. 
Seorang warga pribumi Aubrey Lynch pernah bekerja di lombong emas sampai ditutup. "Hubungan kami sangat baik," kata Lynch. Para pekerja migran menanam sayuran di halaman rumah mereka dan membaginya mereka dengan warga pribumi. "Mereka orang baik. Orang Aborigin biasa membawakan kambing liar. Mereka suka makan kambing liar," katanya 
Memulihkan kota hantuHari ini kondisi Gwalia merupakan gambaran dari kondisi yang pernah ada. Bangunan-bangunan kosong menjadi saksi dahulu kota ini pernah ramai. Sejak berdiri pada akhir abad ke-19, ramai penduduk Gwalia terjebak di sana dengan upah rendah dan pekerjaan sukar. Mereka hampir tak mungkin pindah ke tempat lain. 
"Begitu berada di sini, anda kehilangan perhubungan dengan dunia luar," begitu isi surat seorang warga yang pernah tinggal di sana. 
"Semua tempat tinggal ini mereka tinggalkan tergesa-gesa, jadi sejarahnya ada di sana," kata Donna Reid, seorang warga yang tinggal di Gwalia pada tahun 1970-an. Donna dan suaminya Don Reid tinggal di Hoover House yang ingin mereka jaga kelestariannya. Hoover House dirancang oleh pengurus lombong, Herbert Hoover, yang kebelakangan menjadi Presiden Amerika Syarikat. 
Kami datang ke sini pada saat yang tepat untuk menghentikan buldoser," ucapnya.Selama bertahun-tahun, para sukarelawan dan sejumlah penderma berhasil mendirikan museum di bagi berbukit kota itu, tepat menghadap ke perlombongan. 
Rumah mewah tempat tinggal pengurus lombong kini menjadi penginapan Hoover House. Sementara rumah-rumah pekerja dipindahkan ke bahagian tengah kota.Minggu lalu, ratusan pelancung dan bekas penduduk Gwalia, datang kembali ke kota itu 55 tahun setelah ditinggalkan. 
Untuk pertama kalinya, State Hotel dibuka kembali untuk umum. Hotel ini merupakan hotel pertama milik pemerintah di Australia Barat yang dibangun tahun 1903. Usaha pelestarian kota ini mendapatkan bantuan dana 3.2 juta dolar dari pemerintah dan pihak swasta. 
Ada pula pameran foto yang mengabadikan kisah penduduk Gwalia oleh wartawan Kate Ferguson. Selama lima dekade terakhir, hanya sejumlah kecil penduduk tinggal yang bertahan di pinggiran kota. Kini, sebagian besar tempat itu telah menjadi objek pelancungan. 
Pengunjung kembali berdatangan, sehingga kota kecil ini pun terhindar dari kemusnahan ditelan waktu. 
"Saya selalu membayangkan Gwalia sebagai pusat   pelancungan dan bangkit kembali dengan cara yang berbeda," kata Donna Reid. ABC News

Artikel ini hanyalah simpanan cache dari url asal penulis yang berkebarangkalian sudah terlalu lama atau sudah dibuang :

http://idahsalam.blogspot.com/2018/11/kisah-kota-hantu-ditinggalkan.html

Kempen Promosi dan Iklan
Kami memerlukan jasa baik anda untuk menyokong kempen pengiklanan dalam website kami. Serba sedikit anda telah membantu kami untuk mengekalkan servis percuma aggregating ini kepada semua.

Anda juga boleh memberikan sumbangan anda kepada kami dengan menghubungi kami di sini
Kisah Jumpa Hantu Langsuir Di Gunung Rapat Seram

Kisah Jumpa Hantu Langsuir Di Gunung Rapat Seram

papar berkaitan - pada 14/11/2018 - jumlah : 1151 hits
Zed terkejut apabia duit RM1 sebanyak lapan keping yang diterimanya bertukar menjadi daun keringPETALING JAYA Wang tunai bertukar jadi daun kering Demikian lapor mstar com my hari ini
Limpahkan Bap Ke Kejati Dki Polisi Tolak Permohonan Tahanan Kota Ratna Sarumpaet

Limpahkan Bap Ke Kejati Dki Polisi Tolak Permohonan Tahanan Kota Ratna Sarumpaet

papar berkaitan - pada 8/11/2018 - jumlah : 201 hits
Penyidik Polda Metro Jaya akhirnya menolak permohonan penahanan kota terhadap tersangka Ratna Sarumpaet Hal ini disampaikan oleh Kabid Humas Polda Metro Jaya Kombes Raden Prabowo Argo Yuwono Alasannya kata Argo adalah pertimbangan subjektif...
Tahanan Kota Ditolak Pengacara Hanya Ingin Ratna Sarumpaet Sehat

Tahanan Kota Ditolak Pengacara Hanya Ingin Ratna Sarumpaet Sehat

papar berkaitan - pada 8/11/2018 - jumlah : 195 hits
Kuasa hukum Ratna Sarumpaet Insank Nasrudin merasa kecewa atas penolakan permohonan kota kliennya Sebab pihaknya tak diberitahukan alasan jelas kenapa penyidik Direktorat Reserse Kriminal Umum Polda Metro Jaya menolak permohonan tersebut
Polisi Berkas Akan Dilimpahkan Penahanan Kota Ratna Sarumpaet Mungkin Ditolak Lagi

Polisi Berkas Akan Dilimpahkan Penahanan Kota Ratna Sarumpaet Mungkin Ditolak Lagi

papar berkaitan - pada 8/11/2018 - jumlah : 174 hits
Mantan Kabid Humas Polda Jawa Timur ini mengatakan saat ini penyidik tengah melakukan resume yang diambil dari keterangan para saksi yang telah diperiksa atas kasus tersebut
Polis Tingkat Kawalan Di Kompleks Mahkamah Kota Kinabalu

Polis Tingkat Kawalan Di Kompleks Mahkamah Kota Kinabalu

papar berkaitan - pada 7/11/2018 - jumlah : 450 hits
KOTA KINABALU Pasukan polis mula memantau pergerakan orang ramai di Kompleks Mahkamah Kota Kinabalu di sini menjelang beberapa jam lagi Mahkamah Tinggi mengumumkan keputusan berkaitan isu pertikaian Ketua Menteri Sabah Anggota polis dilihat...
Ormas Gelar Aksi Tolak Lgbt Di Balai Kota Bogor

Ormas Gelar Aksi Tolak Lgbt Di Balai Kota Bogor

papar berkaitan - pada 10/11/2018 - jumlah : 223 hits
Ketua Forum Masyarakat Bogor Anti LGBT Abdul Halim mengatakan aksi ini digelar sebagai respons atas maraknya LGBT di Bogor
Wali Kota Max Jonas Jual Wisata Bitung Di Las Vegas Amerika Serikat

Wali Kota Max Jonas Jual Wisata Bitung Di Las Vegas Amerika Serikat

papar berkaitan - pada 9/11/2018 - jumlah : 210 hits
DEMA SHOW merupakan pameran perlengkapan dan pemasaran khusus selam se dunia yang dilaksanakan setahun sekali Dalam acara tersebut hadir para operator selam pengusaha resort dan hotel operator perjalanan wisata NGO atau yayasan yang bergera...
Ph Must Safeguard Its Voter Base To Land Second Term For Anwar Says Analyst

Honor Pad 9 Tablet Terbaik Untuk Berhibur Dan Kerja Mula Dijual Seluruh Negara Pada 28 Mac

Tetaplah Beriadah Di Bulan Ramadan

Perumahan Izara Bayu Sutera Kediaman Idaman Tepi Tasik Dengan Ciri Smart Home

8 Resepi Air Balang Viral Di Bazar Ramadhan

Lirik Lagu Raya Mana Nabila Razali

Sesi Tukar Duit Raya Di Maybank

Diet If Yang Berkesan Menurut Pakar



Koleksi 15 Lagu Hari Raya Terbaru Yang Meriahkan Aidilfitri 2024 Bakal Evergreen Bak Lagu Lama

6 Pantang Larang Penting Kalau Nak Selamat di Sekolah Asrama

Info Dan Sinopsis Filem 19 Puasa Playboys Of Plastik Hitam Astro First

Casimir Zeglen Paderi Yang Mencipta Jaket Kalis Peluru

Biodata Mohammad Rifdean Masdor Atlet Muay Thai Malaysia Yang Gegarkan One Championship Seangkatan Johan Ghazali Jojo


Ziana Zain Duta Rasmi Csa Academy

15 Easter Garland Designs To String Along The Spring Festivities

Hallway Wall Art Mockup For A Sophisticated Look

Do You Know About Kuda Kepang Dance

Cukai Perkhidmatan 8 Hanya Ke Atas Golongan Berkemampuan

300 Extra Padu Registration Counters Opened