Kisah Komunis Bintang Tiga Balas Dendam Dalam Peristiwa 14 Hari


PERISTIWA ‘Perang 14 Hari’ antara orang Me­layu dengan tentera ‘Bintang Tiga’ yang juga terkenal sebagai ‘Perang Parang Panjang’ tercetus sekitar bulan Ogos 1945 sebaik pihak Jepun menyerah kalah di Tanah Melayu.

Kekejaman tentera Bintang Tiga ini mendapat liputan meluas Utusan Melayu sehingga memaksa orang Melayu mengasah parang dan ‘mengasap kemenyan’ selain memakai selempang merah bagi mempertahankan diri masing-masing daripada keganasan tentera Malayan People’s Anti-Japanese Army (MPAJA) atau Tentera Anti Jepun Rakyat Malaya (TAJRM).

Menurut Ishak Haji Moha­mad dalam bukunya Me­moir Pak Sako Putera Gunung Tahan (1997), Perang Parang Panjang merupakan kebangkitan orang Melayu menentang keganasan tentera Bintang Tiga yang bermaharajalela ketika itu.

Ishak menceritakan, sejurus Jepun men­yerah kalah, maka sekonyong-konyong ke­luarlah askar bintang tiga memakai uniform, bertopi tiga bucu lengkap dengan senapang dan bom tangan sambil mengarak seekor babi panggang untuk me­nunjukkan kekuatan. Selepas itu tentera Bintang Tiga mulalah menangkap orang Melayu dan India yang kononnya telah me­lakukan ke­salahan.


“Di antara kesalahan-kesalahan yang kononnya boleh mereka itu tangkap, bicarakan dan diputuskan dengan hukuman-hukuman berat ialah ‘tidak membayar hutang seringgit dua’ kepada para peniaga dan peraih-peraih iaitu hutang-hutang kecil yang lama sepuluh dua puluh tahun yang lampau” (Ishak Haji Muhamad 1997:181).

Menurut Abdul Samad Idris dalam bukunya 25 Tahun Merdeka (1982), ‘Perang 14 Hari’ itu timbul akibat syak wasangka orang Cina terhadap kejujuran orang Melayu yang sengaja ditiupkan oleh pihak komunis.

“Dalam masa 14 hari itu tentera Bintang Tiga mengamuk, bertindak kejam de­ngan membunuh orang-orang Melayu yang didakwa mereka menjadi polis rahsia Jepun.

“Mereka membalas dendam tanpa berperikemanusiaan sekali pun orang Me­layu yang dibunuh itu adalah jiran mereka. Ada antara kejadian-kejadian tersebut tentera Bintang Tiga menyeksa orang-orang Melayu kerana anjingnya dibunuh” (Abdul Samad Idris: 1982:360).

Akibatnya, sebilangan besar orang Melayu merasakan perbuatan orang-orang Cina dalam tentera Bintang Tiga itu seolah-olah ‘ayam jantan berkokok’ yang menyombong di kampung orang.

“Mereka terlupa bahawa mereka adalah kaum pendatang yang seharusnya berterima kasih kepada orang-orang Melayu kerana membenarkan menumpang di negara ini” (Abdul Samad Idris 1982:360).

Akibat diprovokasi me­lampau, orang Me­layu pun bangkit menentang sehingga tercetusnya ‘Perang 14 Hari’ sekitar bulan Ogos 1945. Perang itu mula tercetus di Batu Pahat (Johor), Kuala Pilah (Negeri Sembilan) November 1945, Parit dan Teluk Intan (Perak) 24 Disember 1945, Batu Malim (Pahang) 11 Februari 1946 dan Kuala Kangsar (Pe­rak) 6 Mac 1946.

Di Batu Pahat, muncul Kiyai Salleh atau Panglima Salleh (Selempang Merah) memimpin orang-orang Melayu menentang keganasan orang-orang Cina yang dipengaruhi komunis. Nama sebenar beliau ialah Dato’ Penghulu Haji Muhammad Salleh Haji Abdul Karim.

Orang-orang Melayu Batu Pahat di bawah pimpinan Kiyai Salleh berperang habis-habisan menggunakan parang panjang melawan orang-orang Cina komunis yang lengkap dengan peralatan senjata mo­den.

Abdullah CD dalam bukunya Memoir Abdullah C.D: Zaman Pergerakan Sehingga 1948 menceritakan semua penduduk Lambor di Perak turut menganggotai kumpulan parang panjang yang dikatakan mahu ‘perang sabil’.

“Mereka memakai selempang merah dan bersenjatakan parang panjang serta mengamalkan ilmu kebal” (Abdullah CD 2005: 113).

Selepas itu berlakulah pertempuran sengit antara orang Cina dan Melayu di Lambor.

“Mereka yang terkorban itu dianggap mati syahid dan diadakan upacara pengebumian secara besar-besaran,” cerita Abdullah CD.

Pergaduhan perkauman itu dapat diredakan apabila pihak Inggeris memaksa MPAJA menyerahkan senjata dan membubarkan tentera Bintang Tiga yang dikuasai komunis. Sumber : http://www.utusan.com.my

Wassalam, Wa'allahhualam AKU ANAK PAHANG

Artikel ini hanyalah simpanan cache dari url asal penulis yang berkebarangkalian sudah terlalu lama atau sudah dibuang :

https://akuanakpahang.blogspot.com/2019/01/kisah-komunis-bintang-tiga-balas-dendam.html

Kempen Promosi dan Iklan
Kami memerlukan jasa baik anda untuk menyokong kempen pengiklanan dalam website kami. Serba sedikit anda telah membantu kami untuk mengekalkan servis percuma aggregating ini kepada semua.

Anda juga boleh memberikan sumbangan anda kepada kami dengan menghubungi kami di sini
Perang Twitter Andi Arief Vs Tni Au Juga Seret Mantan Jenderal Bintang Tiga

Perang Twitter Andi Arief Vs Tni Au Juga Seret Mantan Jenderal Bintang Tiga

papar berkaitan - pada 7/1/2019 - jumlah : 197 hits
Andi Arief terlihat berseteru dengan TNI AU sampai memention akun Letjen TNI Johannes Suryo Prabowo
10 Bintang Muda Yang Bakal Menakluk Empayar Hiburan Hollywood Satu Hari Nanti

10 Bintang Muda Yang Bakal Menakluk Empayar Hiburan Hollywood Satu Hari Nanti

papar berkaitan - pada 11/1/2019 - jumlah : 230 hits
Nama besar dalam industri hiburan dunia seperti Drake Lady Gaga Emily Blunt dan Lupita Nyong 8217 o mendominasi tajuk utama media sepanjang tahun lalu dengan pelancaran album rekod watak filem tergempar dan musim penganugerahan tetapi siapa...
Tuntutan Palsu Rm500 000 Adun Bergelar Datuk Direman Tiga Hari

Tuntutan Palsu Rm500 000 Adun Bergelar Datuk Direman Tiga Hari

papar berkaitan - pada 21/1/2019 - jumlah : 204 hits
Seorang Adun direman di Mahkamah Majistret Kuala Terengganu untuk siasatan kes tuntutan palsu RM500 000 Paparan skrin GoogleKUALA TERENGGANU 21 Jan Seorang Anggota Dewan Undangan Negeri Terengganu bergelar Datuk direman tiga hari bagi memba
Hilang Tiga Hari Saat Cari Jamur Di Hutan Kakek Di Maluku Ditemukan Selamat

Hilang Tiga Hari Saat Cari Jamur Di Hutan Kakek Di Maluku Ditemukan Selamat

papar berkaitan - pada 2/1/2019 - jumlah : 282 hits
Kakek Yakobis Salakory sempat dilaporkan hilang selama tiga hari di dalam kawasan hutan Desa Wassu Kecamatan Haruku Kabupaten Maluku Tengah Maluku Kakek ini berhasil ditemukan dalam kondisi selamat oleh tim SAR gabungan Korban mengaku tidak...
Kpu Akan Tanggapi Keputusan Bawaslu Soal Oso Tiga Hari Lagi

Kpu Akan Tanggapi Keputusan Bawaslu Soal Oso Tiga Hari Lagi

papar berkaitan - pada 10/1/2019 - jumlah : 176 hits
Arief mengatakan pihaknya akan segera menggelar rapat pleno untuk membahas putusan dari Bawaslu itu Tentunya setelah menerima salinan putusan resmi dari Bawaslu
Mahkamah Sambung Reman Tiga Hari Terhadap Datuk Seri

Mahkamah Sambung Reman Tiga Hari Terhadap Datuk Seri

papar berkaitan - pada 11/1/2019 - jumlah : 264 hits
KUANTAN Mahkamah Majistret di sini pagi tadi membenarkan permohonan sambungan reman ke atas seorang ahli perniagaan bergelar Datuk Seri bagi membantu siasatan kes menghasil dan menjual syiling emas menggunakan potret Sultan Pahang Pemangku ...
Lelaki Ini Kongsi Kisah Tentang Dukhon Asap Tebal Yang Gelapkan Bumi Selama 40 Hari

Lelaki Ini Kongsi Kisah Tentang Dukhon Asap Tebal Yang Gelapkan Bumi Selama 40 Hari

papar berkaitan - pada 4/1/2019 - jumlah : 304 hits
Lelaki Ini Kongsi Kisah Tentang Dukhon Asap Tebal Yang Gelapkan Bumi Selama 40 HariLelaki Ini Kongsi Kisah Tentang Dukhon Asap Tebal Yang Gelapkan Bumi Selama 40 Hari
Tiga Hari Terkurung Di Wc Saat Tsunami Dan Ditolong Orang Pks

Tiga Hari Terkurung Di Wc Saat Tsunami Dan Ditolong Orang Pks

papar berkaitan - pada 1/1/2019 - jumlah : 233 hits
Pada Sabtu malam telinga Ahmad menangkap suara yang riuh dan mengusik lelapnya Suaranya mendengung kayak suara mobil tutur pria yang rumahnya tak jauh dari laut Suara orang orang ribut makin terdengar Tak terkecuali di rumahnya yang diisi o...
30 Hari Berpantang Misi Kurus Masih Dijalankan Datin Almy Nadia Tak Putus Asa

30 Hari Berpantang Misi Kurus Masih Dijalankan Datin Almy Nadia Tak Putus Asa

papar berkaitan - pada 15/1/2019 - jumlah : 371 hits
Datin Almy Nadia pelakon yang juga isteri kepada Dato Fizz Faizrus meneruskan misi kurusnya setelah melahirkan anak ketiga mereka Disember lalu Menerusi posting beliau di instagramnya ternyata misi kurusnya juga disebabkan oleh mulut mulut ...
Ph Must Safeguard Its Voter Base To Land Second Term For Anwar Says Analyst

Tetaplah Beriadah Di Bulan Ramadan

Honor Pad 9 Tablet Terbaik Untuk Berhibur Dan Kerja Mula Dijual Seluruh Negara Pada 28 Mac

Perumahan Izara Bayu Sutera Kediaman Idaman Tepi Tasik Dengan Ciri Smart Home

8 Resepi Air Balang Viral Di Bazar Ramadhan

Diet If Yang Berkesan Menurut Pakar

Lirik Lagu Raya Mana Nabila Razali

Sesi Tukar Duit Raya Di Maybank



Koleksi 15 Lagu Hari Raya Terbaru Yang Meriahkan Aidilfitri 2024 Bakal Evergreen Bak Lagu Lama

6 Pantang Larang Penting Kalau Nak Selamat di Sekolah Asrama

Info Dan Sinopsis Filem 19 Puasa Playboys Of Plastik Hitam Astro First

Casimir Zeglen Paderi Yang Mencipta Jaket Kalis Peluru

Biodata Mohammad Rifdean Masdor Atlet Muay Thai Malaysia Yang Gegarkan One Championship Seangkatan Johan Ghazali Jojo


Habiskan Duit Bayar Kepada Pakar Yang Pandai Beri Penjelasan Cara Dia Hilangkan Masalah

Restoran Rebung 2 Di Putrajaya

Effective Email Marketing Strategies

Konsert Melly Friends Kuala Lumpur 2024

Terbukti Pasukan Terengganu Berkualiti

Asan Lembu The Movie