Kisah Hantu Janet Sarawak Korban Ritual Semah


Hantu Janet adalah sebuah kisam seram yang sangat terkenal di negeri Sarawak sekitar tahun 70-an dan 80-an.  Sebuah kisah tentang hantu wanita yang sering dikatakan menganggu orang ramai di Kuching Sarawak. 


Janet merupakan seorang gadis yang berketurunan Tionghua yang dipercayai telah diculik sekitar penghujung tahun 60-an. Janet bekerja sebagai seorang jururawat di Hospital Umum Sarawak (HUS). Kisah Janet bermula semasa pembinaan Jambatan Satok. Sebelum kewujudan Jambatan Satok, orang ramai akan menaiki perahu untuk menyeberangi sungai.




 
Jambatan Satok dibina sekitar tahun 1968. Pada waktu itu, Janet hanya berjalan kaki berulang alik untuk ke hospital daripada rumahnya. Suatu hari, sewaktu Janet baru sahaja menghabiskan kerjanya pada shift malam, sewaktu nak balik ke rumahnya daripada hospital, Janet telah ditangkap dan diculik dan dibunuh di tapak projek pembinaan Jambatan Satok. 



Janet dibunuh disebabkan para penculik ingin melakukan upacara 'Semah'.Upacara Semah memerlukan korban yang masih dara untuk puaskan penunggu yang tinggal di tapak projek pembinaan ini. Paling mengerikan upacara ini dilakukan dengan memotong kepala Janet. Seterusnya kepala Janet ini ditanam di antara salah satu tiang di projek jambatan. 




Dikatakan projek jambatan ini tergendala disebabkan gangguan-gangguan makhluk halus penunggu di kawasan ini. Upacara 'korban semah' ini dilakukan bagi mengelakkan para pekerja diganggu oleh makhluk-makhluk ini.  Janet telah dijadikan mangsa untuk upacara korban ini.




Kuching telah heboh dengan penemuan mayat Janet tanpa kepala. Kedua-dua orang tua Janet sangat sedih dan marah atas apa yang berlaku terhadap anaknya. Kemudian, mayat Janet ditanam tanpa kepala dengan mayatnya memakai baju berwarna merah.  Kaum cina percaya kalau mayat ditanam dengan berpakaian serba merah, roh mayat akan kembali untuk membalas dendam. Mungkin ada sebab mengapa ibu bapa Janet menanam mayatnya menggunakan baju berwarna merah. Mereka mungkin menginginkan roh Janet bangun dan menuntut belas atas kematiannya.




Hantu Janet dikatakan bangun dan telah menganggu orang ramai. Menurut penduduk sekitar, mereka ada menjumpai  seorang perempuan yang berpakaian serba merah, baju merah, payung merah dan kasut berwarna merah pada waktu malam. Terutamanya di kawasan Kampung Kudei dan Kampung Bintangor.



Ada juga dakwaan  lain yang melihat hantu Janet menaiki feri dan merentasi sungai . Apabila sampai sahaja ke seberang hantu Janet ini kemudiannya hilang. Duit tambang yang dibayar olehnya akan bertukar menjadi daun kering atau wang kertas palu yang digunakan oleh kaum cina untuk dibakar pada upacara kematian. Selepas saja kejadian ini, operasi feri tidak diteruskan perkhidmatannya selepas jam 10 malam. 
Penduduk juga mendakwa bahawa mereka terlihat Hantu Janet berlegar-legar di kawasan Hospital Umum Sarawak tempat dia bekerja. 



Hantu Janet ni sebenarnya suka untuk tahan kereta orang dan meminta mereka menghantarnya ke destinasi yang dingininya. Selepas saja sampai ke destinasi, Hantu Janet akan menghilangkan diri dan meninggalkan bau yang sangat busuk. 
Hantu Janet suka untuk menahan pemandu lelaki. Paling menyeramkan dia akan mengajak lelaki tersebut untuk menonton wayang pada waktu tengah malam. Hal ini demikian, sewaktu hidupnya dahulu, Hantu Janet gemar untuk menonton wayang pada waktu tengah malam. Keesokan harinya, cashier panggung wayang akan menjumpai daun kering di drawernya,
Sehingga ke hari ini, penduduk Kuching sangat takut untuk menyebut namanya kerana takut Hantu Janet akan datang dan menggangu mereka. Mereka takut keluar pada waktu malam kerana takut terserampak dengan Hantu Janet.




Kisah hantu janet ini bukan sahaja terkenal di Malaysia, tapi juga terkenal di negara Jepun sehingga mereka membuat komik tentang kisah Hantu janet ini. Ada satu komik Jepun telah memuatkan kisah mengenai Hantu Janet ini dalam komiknya bertajuk "3 X 3 Eyes" dalam bab "The Red Rain Of Malaysia" sebanyak 3 jilid. 
Komik ini ditulis oleh Yuzo Takada dan diterbitkan dari tahun 1987 sehingga 2002. Pada tahun 1993, komik ini memenangi Anugerah Kodansha Manga.





Komik ini menceritakan tentang seorang lelaki bernama Yakumo Fuuji yang berkerja untuk sebuah entiti Immortal yang dipanggil ke Sarawak untuk menangkap roh jahat Hantu Janet. Dikatakan Hantu Janet sering menggangu penduduk dan membalas dendam atas kematiannya. Namun, jalan cerita ini diubah sedikit mengikut imaginasi penulis dan pelukis komik. 
Sumber: iluminasi.com


Artikel ini hanyalah simpanan cache dari url asal penulis yang berkebarangkalian sudah terlalu lama atau sudah dibuang :

https://www.seramshit.com/2021/04/hantu-janet-sarawak.html

Kempen Promosi dan Iklan
Kami memerlukan jasa baik anda untuk menyokong kempen pengiklanan dalam website kami. Serba sedikit anda telah membantu kami untuk mengekalkan servis percuma aggregating ini kepada semua.

Anda juga boleh memberikan sumbangan anda kepada kami dengan menghubungi kami di sini
Malaysia Records 1 300 New Covid 19 Cases As Sarawak Tops List

Malaysia Records 1 300 New Covid 19 Cases As Sarawak Tops List

papar berkaitan - pada 6/4/2021 - jumlah : 285 hits
Bernama file photo for illustration purposes KUALA LUMPUR April 6 There were 1 300 new Covid 19 infections and three deaths from the coronavirus in Malaysia over the last 24 hours the Ministry of Health said today In a statement its directo...
Covid 19 11 Out Of 39 Active Clusters In Sarawak Report New Cases Today

Covid 19 11 Out Of 39 Active Clusters In Sarawak Report New Cases Today

papar berkaitan - pada 5/4/2021 - jumlah : 237 hits
File photo by Chimon Upon KUCHING The State Disaster Management Committee said that 11 out of the 39 active Covid 19 clusters in Sarawak recorded new cases today SDMC in a statement said that the clusters that reported new cases were Kamp
Sdmc Updates Guidelines To Enter Sarawak For Travelers

Sdmc Updates Guidelines To Enter Sarawak For Travelers

papar berkaitan - pada 5/4/2021 - jumlah : 256 hits
Photo for illustration KUCHING The State Disaster Management Committee has released an updated version of its Covid 19 8216 Guidelines to Enter Sarawak 8217 for all travelers today All non Sarawakians and non Malaysians who have be
Bukan Islam Bebas Gunakan Allah Bila Bila Masa Di Sarawak Kata Ketua Menteri

Bukan Islam Bebas Gunakan Allah Bila Bila Masa Di Sarawak Kata Ketua Menteri

papar berkaitan - pada 8/4/2021 - jumlah : 187 hits
Abang Johari berkata ahli ahli politik seharusnya menumpukan isu besar melibatkan masyarakat awam dan bukannya bergaduh tentang penggunaan kalimah Allah Ketua Menteri Sarawak Abang Johari Openg Gambar Bernama Ketua Menteri Sarawak Abang Joh...
Sarawak Dcm Forgot To Put Mask Back On Money Is For Purchases

Sarawak Dcm Forgot To Put Mask Back On Money Is For Purchases

papar berkaitan - pada 9/4/2021 - jumlah : 230 hits
Sarawak Deputy Chief Minister Awang Tengah Ali Hasan reportedly said he would pay a compound for failing to wear a facemask in public Awang Tengah said that he had forgotten to put his mask back on while rushing off after a meal This came a...
Historical Facts Clearly Show Sarawak And Sabah Not Like Peninsular Malaysian States Abd Karim

Historical Facts Clearly Show Sarawak And Sabah Not Like Peninsular Malaysian States Abd Karim

papar berkaitan - pada 8/4/2021 - jumlah : 222 hits
Abdul Karim shares his stance during the press conference Photo by Roystein Emmor KUCHING Historical facts clearly show that Sarawak and Sabah cannot be categorised like other Peninsular Malaysian states because the formation of the Federat...
2 Sarawak Areas To Be Under Emco 1 Extended 3 Lifted Ismail Sabri

2 Sarawak Areas To Be Under Emco 1 Extended 3 Lifted Ismail Sabri

papar berkaitan - pada 8/4/2021 - jumlah : 155 hits
The Sri Aman Prison and staff quarters as well as Kampung Serpan Laut Asajaya Samarahan Division will come under enhanced movement control orders from tomorrow until April 21 Senior Minister Ismail Sabri Yaakob said the enhanced MCO at Sri ...
Fungi Wechat Yang Ramai Tak Tahu

Ziana Zain Duta Rasmi Csa Academy

Asan Lembu The Movie

Di Masjid Muhammadiyah Nurul Yakin Paus Quran Dan Sains By Dr Hm Raki

Hospital Kuala Pilah

Ramadan Bazaars 2024 Exploring The Culinary Delights Of Selangor S Ramadan Bazaars

Saya Dan Rafizi Tiada Isu Peribadi Kata Puad

Hallway Wall Art Mockup For A Sophisticated Look



Koleksi 15 Lagu Hari Raya Terbaru Yang Meriahkan Aidilfitri 2024 Bakal Evergreen Bak Lagu Lama

6 Pantang Larang Penting Kalau Nak Selamat di Sekolah Asrama

Info Dan Sinopsis Filem 19 Puasa Playboys Of Plastik Hitam Astro First

Casimir Zeglen Paderi Yang Mencipta Jaket Kalis Peluru

Biodata Mohammad Rifdean Masdor Atlet Muay Thai Malaysia Yang Gegarkan One Championship Seangkatan Johan Ghazali Jojo


Menu Sahur

Terkejut Jumpa Segenggam Paku Dalam Lemang

Pemain Newcastle Tonali Dituduh Melanggar Peraturan Pertaruhan Bahasa Inggeris

Akmal Sokong Mb Johor Tularkan Isu Kesesakan Tambak Johor

Tanding Solo Pilihan Akhir Jika Umno Mahu Kembali Tadbir Sabah Kata Penganalisis

Netizen Sebak Tengok Anak Lap Air Mata Bella Astillah Ayden Macam Dah Biasa Mesti Mak Dia Selalu Nangis