Kisah Diuji Dengan Rm2



Kisah diuji dengan RM2 | Assalamualaikum dan salam sejahtera. Alhamdulilah, masih diberikan kesempatan dan kesihatan yang baik, syukur alhamdulilah. Nak cerita sedikitlah apa yang berlaku dekat aku pagi ni. Alkisahnya hari ini aku terdatang awal ke tempat kerja. Sebenarnya aku rasa macam lewat je sebab harini aku buat semua perkara agak perlahan. Bersiap pun perlahan semua perlahan.


Bila sampai ke tempat kerja, ada seorang rakan sekerja tegur, katanya aku awal ke tempat kerja hari ini. Bila tengok jam, ah! Memang awal la, pukul 0648 macam tu. Biasa aku sampai dalam lebih kurang pukul 0700 atau lebih sedikit.


Mula memang rasa pelik sedikit hari ini. Buat semua benda perlahan tapi sampai awal ke tempat kerja. Tapi, tak ambil pusing sangatlah benda tu. Bersiap seperti kebiasaan, tukar baju semua kemudian bergerak ke kantin untuk sarapan pagi.


Kisah aku diuji bermula saat ini. Aku seorang yang sangat suka makan mee goreng. Boleh dikatakan aku ni hantu mee. Bila Nampak mee goreng tu, selera dia lain macam. Jadi aku ambil lah beberapa senduk masuk dalam pinggan aku.


Dalam masa yang sama, ada seorang rakan lain dekat sebelah. Kami sama-sama tengah tunggu makcik kantin sebab nak bayar makanan kami. Bila aku tengok rakan sebelah ni, tergerak hati aku untuk belanja dia makan. Alah, tak mahal mana pun makanan dia, adalah dalam RM2 macam tu.


Tapi hati aku tiba-tiba berbelah bagi. Nak belanja ke taknak. Lama jugalah aku fikir dan akhirnya aku tak jadi belanja. Aku bayar makanan aku sahaja. Kemudian berjalan ke tempat biasa aku sarapan. Mee goreng yang aku ambil tu memang Nampak berselera sangat.


Tapi hanya dengan suapan pertama, aku rasa terlalu kecewa. Masin! Terlalu masin! Tak boleh makan langsung! Dalam hati tu, perasaan bercampur baur. Nak marah tapi banyak berfikir. Kenapa masin eh? Kenapa masin eh? Lama juga aku fikir.


Ada orang suruh aku pergi complain dengan kantin, kata masakan mereka masin. Tapi aku tetap juga berfikir, ada ke salah yang aku buat pagi ini? Rupanya, mungkin ini sebabnya kenapa Allah suruh aku keluarkan RM2 untuk orang lain.


Allah suruh aku belanja kawan tadi makan RM2, tak banyak mana pun kan, tapi aku kedekut. Tak mahu keluarkan RM2 pun daripada belanja aku. Dan kemudiannya, atas sifat kedekut aku tu tadi, Allah ambil semula RM2 daripada aku dengan berikan mee goreng aku tu masin. Dan tak boleh makan pun.


Allahurabi. Memang aku rasa bersalah sangat. Lama aku tenung. Allah uji aku sikit je, dan aku lupa diri. Entah macamana kalau diberikan aku ujian yang lebih besar, tah kemana hilangnya aku nanti. Rasa menyesal tu banyak sebenarnya.


Jadi dalam kesempatan ini, nak aku ingatkan sesama kita. Ada rezeki orang lain mungkin dalam rezeki kita. Tak jatuh miskin seseorang itu, jika dia rajin bersedekah dan beri hadiah. insyaAllah, dengan apa yang kita buat itu, Allah akan memperbanyakkan lagi rezeki kita sekeluarga. insyaAllah. Amiinnn.



Artikel ini hanyalah simpanan cache dari url asal penulis yang berkebarangkalian sudah terlalu lama atau sudah dibuang :

http://www.mrejoy.com/2019/07/kisah-diuji-dengan-rm2.html

Kempen Promosi dan Iklan
Kami memerlukan jasa baik anda untuk menyokong kempen pengiklanan dalam website kami. Serba sedikit anda telah membantu kami untuk mengekalkan servis percuma aggregating ini kepada semua.

Anda juga boleh memberikan sumbangan anda kepada kami dengan menghubungi kami di sini
Kisah Guru Honorer Yang Dipecat Karena Berusaha Bongkar Pungli Di Tempatnya Mengajar

Kisah Guru Honorer Yang Dipecat Karena Berusaha Bongkar Pungli Di Tempatnya Mengajar

papar berkaitan - pada 5/7/2019 - jumlah : 71 hits
Pungli alias pungutan liar memang telah mendarah daging di berbagai lapisan masyarakat Indonesia Bahkan hal tersebut juga merambah hingga ke ranah pendidikan Seperti yang baru baru ini terjadi di Tangerang seorang guru honorer bernama Rusmi...
Kisah Kucing Makan Jarum Jahit Baju

Kisah Kucing Makan Jarum Jahit Baju

papar berkaitan - pada 5/7/2019 - jumlah : 206 hits
Kisah Kucing Makan Jarum Jahit Baju Lamanya cik en tak kongsi kisah anak bulus kan Asyik dengan entri review sampai bosan korang So malam ini cik en free dan free dari task entri so cik en nak kongsi dengan korang kisah pagi tadi Kisah Kuci...
Kalau Ingat Mummy Daddy Datanglah Cari Kami Lelaki Ini Kongsikan Kisah Sedih Pulangkan Kembali Anak Angkat

Kalau Ingat Mummy Daddy Datanglah Cari Kami Lelaki Ini Kongsikan Kisah Sedih Pulangkan Kembali Anak Angkat

papar berkaitan - pada 6/7/2019 - jumlah : 171 hits
Kalau Ingat Mummy Daddy Datanglah Cari Kami Ibu Kandung Tuntut Hak Lepas 7 Tahun Lelaki Ini Kongsikan Kisah Sedih Pulangkan Kembali Anak Angkat Siapa sangka bahagia yang dikecapi mula dilanda derita apabila diragut dalam sekelip mata Inilah...
Kisah Nenek Berusia 101 Tahun Yang Setia Membuat Gerabah Walau Dihargai Rp 1 000 Per Buah

Kisah Nenek Berusia 101 Tahun Yang Setia Membuat Gerabah Walau Dihargai Rp 1 000 Per Buah

papar berkaitan - pada 6/7/2019 - jumlah : 92 hits
Mbah Sarni warga Desa Ngunut Kabupaten Magetan Jawa Timur terlihat masih gesit mengayuh meja kecil berputar di depannya yang berisi adonan tanah liat berwarna hitam pekat Tangannya juga cekatan mencelupkan lap basah untuk membentuk tanah li...
Kisah Suami Penghidap Disleksia Dalam Telemovie Silang

Kisah Suami Penghidap Disleksia Dalam Telemovie Silang

papar berkaitan - pada 7/7/2019 - jumlah : 237 hits
Kisah Suami Penghidap Disleksia dalam Telemovie Silang Semalam sempat layan drama tv setelah berminggu juga tak ber me time dengan tv Kebetulan juga si anak bujang tu tak nak tidur lagi walaupun semua orang dah tidur tapi mata dia masih seg...
Kisah Misteri Keranda Seorang Pelakon Mencari Jalan Pulang Ke Tanah Kelahirannya

Kisah Misteri Keranda Seorang Pelakon Mencari Jalan Pulang Ke Tanah Kelahirannya

papar berkaitan - pada 5/7/2019 - jumlah : 361 hits
CHARLES Coghlan dilahirkan di Pulau Prince Edward di pesisiran pantai timur Kanada pada 1841 dalam keluarga pendatang Ireland yang miskin Sebaik mencecah usia persekolahan jiran Coghlan mengutip sumbangan untuk menghantarnya bersekolah di E...
Kisah Bayu Bocah Sd Yatim Piatu Keliling Jual Keripik Di Bandung Kerja Keras Cari Uang Demi Nenek

Kisah Bayu Bocah Sd Yatim Piatu Keliling Jual Keripik Di Bandung Kerja Keras Cari Uang Demi Nenek

papar berkaitan - pada 5/7/2019 - jumlah : 82 hits
Ada kisah yang bisa jadi menggetarkan hati Anda Seorang bocah SD berusia 11 tahun harus banting tulang berjualan keripik di kawasan Buah Batu Kota Bandung Dialah Bayu bocah kelas 4 SD yang merupakan anak yatim piatu Sang ayah sudah tiada sa...
Hang Gila Apa Mana Ada Orang Duk Kat Bilik Depan Kita Ni Kisah Seram Senyuman Manis Gadis Yang Mati Bunuh Diri

Hang Gila Apa Mana Ada Orang Duk Kat Bilik Depan Kita Ni Kisah Seram Senyuman Manis Gadis Yang Mati Bunuh Diri

papar berkaitan - pada 4/7/2019 - jumlah : 502 hits
Kisah seram hostel ini bermula masa Sha mula mula masuk semester 1 Sha dapat bilik di blok Damai 3 aras 2 bilik 33 hostel pelajar perempuan Bilik yang Sha dapat ni bukan la berhantu Tapi bilik Sha berhadapan dengan bilik yang tak diketahui ...
Saya Dah Cakap Tmj Buka Mulut Setelah Lama Berdiam Diri

Pembukaan 2020 Dunia Diuji Dengan Pelbagai Bencana Terkini Afrika Timur Diserang Ratusan Juta Tentera Belalang

The Celebrity Legs And Feet In Tights Lucky Seven Poll 1 26 20

Hubungan Direstui Dah Putus Pelakon 10 Tahun Curang Dengan Lelaki Lain

Pengakuan Virus Corona Mungkin Senjata Wabak Perang Dunia Ke 3

Pelancong China Berang Dihalang Masuk Ketuk Dan Cuba Panjat Dinding Airport Senai Johor

Dua Lelaki Maut Dalam Pergaduhan Di Machang Awal Pagi Ini

Pm Dan Tpm Sesuai Ke China Bantu Rakyat Wuhan



Resepi Kuey Teow Sup Thailand Paling Beraroma

Info Drama Jujurlah Nikahi Aku Slot Drama Vaganza

Senarai Negara Dengan Undang Undang Memandu Mabuk Paling Ketat Dan Kreatif Di Dunia

5 Kes Wabak Paling Mengejutkan Pernah Berlaku di Malaysia

Bagaimana Selesema Membunuh Manusia


Nabi Muhammad Tidur Malam Jam Berapa

8 Sebab Kenapa Hati Selalu Tidak Tenang Perbaiki Amalan Kita

Teramat Kreatif Petani Jepun Mencipta Lukisan 3d Pelbagai Imej Dengan Pokok Padi Di Bendang

Pelakon Harry Potter Bakal Jadi Tunjang Utama Reboot Potc

Tutup Periuk Nasi

Restoran Halal Jerusalem Sheshkebab House Di Adelaide Di Australia