Kisah Cikgu Melayu Bantu Keluarga Pelajar Cina



"Cikgu. Saya Kak Yati dari PPR xxxx. Ada satu keluarga Cina di sini setiap hari datang tumpang mandi rumah saya sebelum ke sekolah. Boleh ke cikgu bantu keluarga ni?"

"Bak alamat. Kalau kebetulan saya free saya pergi," balas aku.

Kebetulan akhir tahun lepas sempat aku ke sana. Melihat sendiri satu keluarga dari bangsa berbeza dengan aku, dari agama yang tidak pun sama.


Rumah mereka bagai tongkang pecah. Eh tak. Tongkang pecah lagi elok. Si ayah tak boleh kerja berat, ada beberapa penyakit yang agak kronik. Hanya isterinya yang kerja sebagai cleaner di sebuah hotel di Ampang.

Anak-anak mereka masih bersekolah. Comel-comel semuanya. Datang bersalam dengan aku dan kami borak macam ayam dan itik. Haha.

Air rumah dipotong akibat tak mampu nak bayar sewa rumah. Tertunggak hingga beribu bahkan notis keluar rumah pun dah sampai.

Walau mereka miskin, pendidikan anak-anak mereka tak abaikan. Waktu aku sampai, 2 anak mereka tiada di rumah. Pergi kelas tambahan percuma yang dianjurkan oleh persatuan penduduk.

Setelah duduk dan berborak, aku putuskan aku perlu bantu keluarga ini. Keluar dari sampah sarap, bantu agar sekurangnya mereka mendapat bekalan air bersih.

Kak Yati menjadi orang tengah. Tukang runding dengan pengurusan PPR, tukang memberi laporan. Akhirnya kami berjaya deal untuk air disambung semula dengan syarat bayaran sewa rumah perlu berganda.

Air dah settle, tiba masa nak buang semua sampah sarap yang ayah dia sayangi. Semua sampah itu ayah dia kutip, katanya nak recycle. Katanya boleh buat duit.

Tapi itulah, rumah mereka pun tingkat 11. Apa ke gila nak bawa naik turun sampah setiap hari. Dah tu asyik kumpul bertahun tak pernah jual.


Aku terus minta bantuan team gerilla Dana Kita dengan Sir Muhammad Irwan. Dia ramai budak-budak yang boleh disuruh bila-bila masa.

Maka team Gerilla Dana Kita turun padang dua minggu bergotong royong bersihkan rumah uncle ini. 3 lori sampah diperlukan untuk bersihkan tau. Fuh, mujur ada team Gerilla ni.

Dan hari ini, rumah mereka telah ada bekalan air bersih. Bebas dari sampah sarap. Dinding kami cat semula. Tingkap dipasang langsir. Lantai diletak tikar. Bantal dan tilam baru juga diberi.








Sempena Perayaan Tahun Baru Cina kali ini, keluarga mereka dapat menyambutnya dengan kemeriahan yang sangat berbeza. Yang sudah bertahun-tahun mereka tidak kecapi. Yang bertahun-tahun tiada siapa peduli.

Tidak kisah apa agama mereka. Apa pula bangsa mereka. Namun mereka tengah susah, mereka tengah tersepit, mereka tengah memerlukan pertolongan dan bantuan.

Dan selagi mampu, aku dan Dana Kita akan cuba membantu sesiapa sahaja tanpa mengira kaum, agama dan bangsa.

Happy Chinese New Year uncle!

Tidak banyak tapi sentiasa. Tidak ramai tapi ada. Tidak kaya tapi cakna.

#DanaKITA
#MFS

Mohd Fadli Salleh

Artikel ini hanyalah simpanan cache dari url asal penulis yang berkebarangkalian sudah terlalu lama atau sudah dibuang :

http://bankami.blogspot.com/2020/01/kisah-cikgu-melayu-bantu-keluarga.html

Kempen Promosi dan Iklan
Kami memerlukan jasa baik anda untuk menyokong kempen pengiklanan dalam website kami. Serba sedikit anda telah membantu kami untuk mengekalkan servis percuma aggregating ini kepada semua.

Anda juga boleh memberikan sumbangan anda kepada kami dengan menghubungi kami di sini
Sukarelawan Melayu Gotong Royong Bersih Dan Hias Rumah Keluarga Cina Sempena Cny

Sukarelawan Melayu Gotong Royong Bersih Dan Hias Rumah Keluarga Cina Sempena Cny

papar berkaitan - pada 21/1/2020 - jumlah : 97 hits
Sambutan Tahun Baru Cina menjelang tiba Pastinya kemeriahan dirasai oleh seluruh kaum Cina yang tidak sabar merayakannya bersama keluarga dan rakan rakan Namun tidak semua berpeluang menyambutnya dengan gembira Ada yang kurang bernasib baik...
Cikgu Melayu Tolong Cina Dapat Pujian Semua Bangsa

Cikgu Melayu Tolong Cina Dapat Pujian Semua Bangsa

papar berkaitan - pada 21/1/2020 - jumlah : 86 hits
MALAYSIAKINI Seorang guru sekolah yang menukilkan kisahnya membantu sebuah keluarga Cina kurang bernasib baik mendapat pujian warga maya Mohd Fadli Salleh pada hantaran di media sosial berkata dia diberitahu oleh seorang kenalannya mengenai...
Apakah Sebab Melayu Sukar Lumpuhkan Dominasi Cina

Apakah Sebab Melayu Sukar Lumpuhkan Dominasi Cina

papar berkaitan - pada 26/1/2020 - jumlah : 36 hits
Dasar pecah perintah halang Melayu berjaya dalam ekonomiKEDATANGAN British di Tanah Melayu sejak abad ke 18 telah memberi impak mendalam terhadap banyak aspek di negara ini termasuk sosial politik dan juga ekonomi Seperti kita sedia maklum ...
Perkeso Bantu Keluarga Arwah Syamiru Aiman

Perkeso Bantu Keluarga Arwah Syamiru Aiman

papar berkaitan - pada 18/1/2020 - jumlah : 41 hits
BERITA SEMASA 18 JANUARI 2020 Pertubuhan Keselamatan Sosial Terengganu turun padang bagi menyerahkan bayaran faedah pengurusan jenazah kepada keluarga bekas pemain tengah pasukan Hoki Terengganu Syamiru Aiman Bidin yang meninggal dunia A
Tanglung Dj Cina Provok Kata Peguam Melayu Jadi Hero Bodoh

Tanglung Dj Cina Provok Kata Peguam Melayu Jadi Hero Bodoh

papar berkaitan - pada 12/1/2020 - jumlah : 101 hits
Radio City Plus FM tuduh Khairul Azam cetus propaganda murahanBANGI Stesen radio bisnes berbahasa Cina City Plus FM didapati secara terang terangan memburukkan peguam Mohd Khairul Azam Abdul Aziz yang membangkitkan aduan berkenaan hiasan ta...
Aliff Syukri Tidak Kisah Niat Bantu Puteri Balqis Dipertikai

Aliff Syukri Tidak Kisah Niat Bantu Puteri Balqis Dipertikai

papar berkaitan - pada 22/1/2020 - jumlah : 54 hits
Selepas dikritik cuba meraih perhatian dan mengaut keuntungan daripada kisah keperitan hidup Puteri Balqis sehingga menjejaskan kehidupan pelakon cilik itu dan a sibuk 8220 korek 8221 pelbagai cerita Datuk Seri Aliff Syukri tampil memberika...
Kisah Unik Wanita Tak Dikenali Keluarga Usai Operasi Plastik

Kisah Unik Wanita Tak Dikenali Keluarga Usai Operasi Plastik

papar berkaitan - pada 14/1/2020 - jumlah : 37 hits
Operasi plastik merupakan cara yang cukup populer saat ini Tak hanya kaum wanita saja operasi plastik bisa dilakukan juga oleh kaum pria Operasi plastik dianggap sebagai cara praktis untuk mendapatkan wajah cantik Seperti yang dilakukan ole...
Kerajaan Negeri Sedia Bantu Nurul Aziemah Dan Keluarga

Kerajaan Negeri Sedia Bantu Nurul Aziemah Dan Keluarga

papar berkaitan - pada 8/1/2020 - jumlah : 105 hits
Hanafiah menyampaikan replika cek bernilai RM8 000 dari JKM untuk kos baik pulih rumahHULU TERENGGANU 7 Januari Kerajaan negeri sedia membantu dan membuat pemantauan secara berkhala kepada pesakit kronik Nurul Aziemah Mohd Fauzi yang mengal...
Kumpulan Perampas Sudah Mengaku Kalah

Insha Allah Dsai Menjadi Pilihan Yang Di Pertuan Agong

Maklumat Menarik Mengenai Pertemuan Agong Dengan Ahli Parlimen Petang Tadi

Pm Interim Mahu Bentuk Kerajaan Perpaduan Tanpa Pembangkang Bn Pas Pbrs Bantah

Tommy Thomas Bakal Menasihati Ydpa

Video Semburit Homemade Mirip Pelakon Lokal Viral Di Media Sosial

Menuju Ke Pilihan Raya Umum Ke 15

Mereka Sudah Berdamai Alhamdulillah Nenek



Ini Syarat Dayana Amerda Jika Naim Daniel Mahu Emel Bukti Hakcipta Lagu Sumpah

Isu Buka Tudung Sepenuhnya Akhirnya Ini Jawab Liyana Jasmay

Kisah Kerajaan Amerika Selesaikan Masalah Ketagihan Arak Dengan Racun

Resepi Sotong Kerabu Telur Masin Paling Istimewa

5 Makhluk Mitos Yang Terus Menghantui Masyarakat Dunia


Kubangsemang Suspek Kes Samun Ragut Diburu

Letak Jawatan Dan Memberi Laluan Kepada Anwar Dan Dap Adalah Silap Besar

Bila Budak Mentah Bodoh Sombong Memang Parti Akan Bermasalah

Bagus Anwar Kini Sedar Dia Hanya Status Calon

Hk To Give Big Cash Handouts As Economy Reels From Virus

Top 10 Scary Coronavirus Theories