Kisah Buaya Putih Di Sungai Linggi Asalnya Dari Seorang Wanita Yang Jatuh Ke Dalam Sungai Lalu Berubah Menjadi Buaya


Oleh Mastika
Sejak dahulu, kita sering mendengar cerita orang-orang lama tentang kewujudan buaya putih. Kisah buaya putih ini ada di serata tempat. Antaranya cerita buaya putih di Bera, Pahang yang dikatakan sebagai kembar seorang pawang tersohor.
Di Kuala Kubu Baharu, Selangor pun ada kisah buaya putih. Dikatakan akibat kedegilan seorang pegawai Inggeris yang menembak mati seekor buaya putih, ia mendatangkan bencana banjir besar kepada penduduk kampung.
Di Kelantan juga ada kisah buaya putih. Tok Selehor, seorang ulama terkenal di Tumpat dikatakan diberi kelebihan oleh Allah yang mana beliau mampu berkomunikasi dengan buaya putih di sungai Selehor di kampungnya.
Buaya putih itu ditugaskan untuk menjaga keamanan sungai tersebut yang mana sebelum ini sering berlaku ancaman daripada buaya-buaya lain sehingga menyukarkan aktiviti seharian penduduk yang bergantung kepada sungai.
 



Bercerita mengenai kisah buaya putih ini, beberapa tahun lalu Mastika juga pernah menemubual sebuah keluarga di Mantin, Negeri Sembilan. Apa yang menariknya, keluarga ini mendakwa bahawa mereka merupakan waris kepada buaya putih di sungai Linggi, Negeri Sembilan.
Menurut ketua keluarga itu yang dikenali sebagai Mohd Zain, mereka bukan setakat mewarisi darah pemilik buaya putih, tetapi juga boleh berkomunikasi dengan buaya tersebut yang menjelma dalam rupa nenek tua. Mereka akan berbual melalui perantara. Salah seorang anaknya perempuannya selalu dipilih menjadi perantara.
Menurut Mohd Zain, pada mulanya dia sendiri tidak mengetahui keturunannya ada kaitan dengan buaya putih. Hanya pada tahun 1983, barulah cerita ini terbongkar.
Selepas dia bersara daripada unit komando, seorang anak perempuannya yang bernama Siti yang ketika itu berusia 10 tahun demam teruk. Hampir tiga bulan anaknya itu demam, tidak selera makan dan minum sehingga badannya susut.
Selama demam itu, pelbagai ikhtiar Mohd Zain lakukan. Merata tempat dia membawa Siti berjumpa doktor atau sesiapa saja yang pandai merawat. Namun, demam anaknya tidak juga kebah.
Lantas Mohd Zain cuba berikhtiar sendiri. Dia membancuh segelas susu lalu membacakan surah al-Fatihah dan niatkan agar anak perempuannya itu sembuh. Tak lama selepas minum susu itu, Siti pulih dan sihat semula.
Beberapa hari selepas anaknya pulih, Mohd Zain mendapat khabar ibunya jatuh sakit. Dia bergegas pulang ke kampungnya di Mantin, Negeri Sembilan. Sampai di rumah ibunya, Mohd Zain terkejut apabila melihat kelakuan ibunya yang sedang merangkak dalam rumah seperti seekor buaya.
Ketika itu barulah terbongkar cerita bahawa keluarga Mohd Zain sebenarnya keturunan buaya putih. Mereka mendapat tahu melalui ibunya apabila badan ibunya  dimasuki semangat buaya itu.
Sungai Linggi. Buaya putih itu berasal dari sungai Linggi. Ibu saudara Mohd Zain yang ketika itu tahu serba sedikit cerita tentang buaya putih itu menjadi orang tengah berdialog dengan makhluk dalam badan ibunya.
Ibu saudaranya lantas mendedahkan kisah buaya putih yang berasal dari keturunan keluarga mereka itu. Menurutnya, buaya putih itu dahulu asalnya manusia biasa. Orang memanggilnya nenek Putih.
Kira-kira 500 tahun lalu, nenek Putih telah terjatuh ke dalam Sungai Linggi tetapi mayat wanita itu tidak ditemui. Ketika kejadian, nenek Putih sedang mengacau dodol di tebing sungai, namun entah bagaimana dadanya terkena percikan dodol. Sebab percikan dodol yang panas, dia terjun ke dalam sungai. Tapi selepas itu, nenek Putih tidak timbul-timbul lagi.
Suami nenek Putih yang menyedari kehilangan isterinya itu terus mencari-cari. Namun, wanita itu terus hilang tidak ditemui. Kalau betul mati, di mana mayatnya?   
Suatu malam selepas beberapa hari kehilangan nenek Putih, suaminya bermimpi bertemu isterinya itu. Dalam mimpi itu, nenek Putih minta jangan cari dia lagi kerana dia sudah bertukar menjadi buaya putih dan kini tinggal di alam ghaib. Sejak itu, nenek Putih sering berdamping dengan waris keluarga Mohd Zain.
Nenek Putih berpesan kepada suaminya agar jangan mencarinya lagi kerana dia sudah bertukar menjadi buaya putih dan tinggal di alam ghaib. – GAMBAR HIASAN. “Anak saya Siti semasa kecil demam teruk, rupa-rupanya kerana buaya putih itu memilih Siti untuk menjadi ‘sarungnya’. Sarung ni bermaksud nenek Putih mahu meminjam tubuh Siti apabila dia mahu berkomunikasi di alam nyata dengan kami,” beritahu Mohd Zain yang mengakui dirinya merupakan keturunan keenam buaya putih tersebut.
Lebih kurang lapan tahun lalu, keluarga Mohd Zain mendapat arahan supaya ke Sungai Linggi dan membaca Yasin di sana. Nenek Putih berjanji akan menunjukkan dirinya selepas itu.
Mohd Zain sewaktu ditemui Mastika beberapa tahun lalu, menceritakan kisah buaya putih di sungai Linggi yang didakwa adalah keturunannya. “Kami pergi ke sana, kami sekeluarga sama-sama membaca surah Yasin. Baru mula baca, tiba-tiba air sungai Linggi seakan bergelombang. Menantu saya nampak seekor buaya putih keemasan, muncul di tebing sungai. Saiznya lebih besar daripada buaya-buaya yang biasa kita lihat,” cerita Mohd Zain.
Sejak itu, setahun sekali Mohd Zain dan keluarganya akan berkunjung ke Sungai Linggi untuk bacaan Yasin.
Disebabkan mempunyai pertalian dengan buaya putih, keluarganya juga mempunyai beberapa pantang larang.
Antaranya, mereka tidak dibenarkan membasuh pinggan dan kelambu dalam sungai. Selain itu, mereka juga tidak boleh bersikap takbur.__


Artikel ini hanyalah simpanan cache dari url asal penulis yang berkebarangkalian sudah terlalu lama atau sudah dibuang :

http://dialograkyat.blogspot.com/2021/03/kisah-buaya-putih-di-sungai-linggi.html

Kempen Promosi dan Iklan
Kami memerlukan jasa baik anda untuk menyokong kempen pengiklanan dalam website kami. Serba sedikit anda telah membantu kami untuk mengekalkan servis percuma aggregating ini kepada semua.

Anda juga boleh memberikan sumbangan anda kepada kami dengan menghubungi kami di sini
Cek Fakta Tidak Benar Seorang Wanita Kejang Kejang Usai Divaksin Covid 19

Cek Fakta Tidak Benar Seorang Wanita Kejang Kejang Usai Divaksin Covid 19

papar berkaitan - pada 12/3/2021 - jumlah : 156 hits
Wanita dalam video tersebut seorang pasien di Rumah Sakit Larcade yang memiliki riwayat kejang dan keterlambatan kematangan serta gangguan tingkah laku Sehingga tidak ada kaitannya dengan vaksin Covid 19
Hiburan Tak Kisah Digelar Ropie Kerepek Ropie Syukur Diangkat Menjadi Duta Produk Makanan

Hiburan Tak Kisah Digelar Ropie Kerepek Ropie Syukur Diangkat Menjadi Duta Produk Makanan

papar berkaitan - pada 19/3/2021 - jumlah : 289 hits
Kedatangan artis baharu yang silih berganti dalam industri seni pastinya akan muncul jua sedikit sebanyak kebimbangan dalam hati mana mana artis sekalipun dalam usaha untuk kekal relevan dalam dunia hiburan Sumber Google Meskipun sentiasa d...
10 Tanda Tanda Anda Akan Menjadi Seorang Yang Berjaya

10 Tanda Tanda Anda Akan Menjadi Seorang Yang Berjaya

papar berkaitan - pada 16/3/2021 - jumlah : 365 hits
Roda hidup seringkali berputar kadang kala kita di atas kadang kala kita di bawah Begitu juga kejayaan adakalanya berjaya adakalanya gagal Namun apa yang membuat seseorang itu berjaya atau gagal Berikut adalah senarai tanda tanda anda akan ...
Berani Berubah Lahan Tani Menjadi Andalan Ketahanan Pangan Warga Di Masa Pandemi

Berani Berubah Lahan Tani Menjadi Andalan Ketahanan Pangan Warga Di Masa Pandemi

papar berkaitan - pada 22/3/2021 - jumlah : 166 hits
Bagi warga lahan tani ini menjadi penolong di masa pandemi Mereka dapat memilih jenis sayuran dan dibeli dengan harga yang murah
Canoo Memperlihatkan Rekaan Trak Kompak Yang Berubah Menjadi Bengkel Pertukangan

Canoo Memperlihatkan Rekaan Trak Kompak Yang Berubah Menjadi Bengkel Pertukangan

papar berkaitan - pada 12/3/2021 - jumlah : 163 hits
Terlalu banyak kereta elektrik sedang dibangunkan dan dipasarkan sekarang Tesla ialah nama yang paling sinonim tetapi Volvo Audi dan Porsche mula mengikis peratusan pasaran dari mereka Pasaran yang masih lagi belum benar benar diberikan per...
Sharnaaz Raih Perhatian Bila Dedahkan Seorang Wanita Mengambil Gambarnya Tanpa Ragu Sharnaaz Dedahkan Siapa

Sharnaaz Raih Perhatian Bila Dedahkan Seorang Wanita Mengambil Gambarnya Tanpa Ragu Sharnaaz Dedahkan Siapa

papar berkaitan - pada 18/3/2021 - jumlah : 237 hits
Sebelum ini heboh tentang bekas isterinya iaitu Noor Nabila dan Engku Emran Terbaru Sharnaaz Ahmad mengatakan dia enggan ulas lebih lanjut tentang khabar berita melibatkan bekas isterinya
Gambar Bekas Kekasih Pu Riz Pula Jadi Perhatian Ramai Ternyata Ini Kisah Di Sebalik Dia Berpenampilan Busana Putih

Gambar Bekas Kekasih Pu Riz Pula Jadi Perhatian Ramai Ternyata Ini Kisah Di Sebalik Dia Berpenampilan Busana Putih

papar berkaitan - pada 27/3/2021 - jumlah : 803 hits
Jika sebelum ini Amal Syahmina telah menjadi bualan warganet sebaik sahaja pendakwag dari program Pencetus Ummah Eiz merisik Neelofa pada bulan lalu
Kisah Wanita Bercadar Jadi Pecinta Anjing Di Bogor

Kisah Wanita Bercadar Jadi Pecinta Anjing Di Bogor

papar berkaitan - pada 14/3/2021 - jumlah : 278 hits
Kisah Wanita Bercadar Jadi Pecinta Anjing di Bogor Hesti Sutrisno menampung 70 ekor anjing liar yang telantar dan ditemuinya di jalan untuk dirawat dan divaksinasi agar terjauh dari virus dan penyakit berbahaya
Ph Must Safeguard Its Voter Base To Land Second Term For Anwar Says Analyst

Tetaplah Beriadah Di Bulan Ramadan

Perumahan Izara Bayu Sutera Kediaman Idaman Tepi Tasik Dengan Ciri Smart Home

Sesi Tukar Duit Raya Di Maybank

8 Resepi Air Balang Viral Di Bazar Ramadhan

Lirik Lagu Raya Mana Nabila Razali

Diet If Yang Berkesan Menurut Pakar

Fungi Wechat Yang Ramai Tak Tahu



Koleksi 15 Lagu Hari Raya Terbaru Yang Meriahkan Aidilfitri 2024 Bakal Evergreen Bak Lagu Lama

6 Pantang Larang Penting Kalau Nak Selamat di Sekolah Asrama

Info Dan Sinopsis Filem 19 Puasa Playboys Of Plastik Hitam Astro First

Casimir Zeglen Paderi Yang Mencipta Jaket Kalis Peluru

Biodata Mohammad Rifdean Masdor Atlet Muay Thai Malaysia Yang Gegarkan One Championship Seangkatan Johan Ghazali Jojo


Linkedin Menjadi Mitra Plan Indonesia Buka Peluang Kerja Bagi 400 Pencari Kerja Baru Di Jawa Tengah

5 Hidden Features Of Wordpress Com

Hospital Kuala Pilah

From Gear To Gear Exploring The Mechanics Of Ram And Dodge Transmissions

Satisfy Your Pup S Cravings Exploring The World Of Natural Dog Treats

Semua Pm Setuju Isu Subsidi Bersasar