Kisah Adik Beradik Cina Terlibat Urusan Pengebumian Ayah Yang Masuk Islam


Kisah adik beradik Cina yang terlibat dengan pengurusan pengkebumian ayah mereka yang telah memeluk Islam..

BICARA DARI BILIK MAYAT.



Sepanjang hari ini aku agak terharu satu benda apabila kami menerima satu kes kematian warga emas yang mualaf.. Saat aku sampai di bilik mayat, aku dapati ada beberapa waris bangsa cina yang sedang menunggu.. Kebiasaan kes mualaf jarang ada waris yang prihatin untuk ambil tahu akan pengurusan jenazah bagi kerabatnya yang mati dalam keadaan sudah memeluk islam. 

Bila aku tanya kepada beberapa waris ini, rupanya mereka adalah anak-anak si mati. okay dalam fikiran aku waktu itu, inilah masanya aku hendak sebarkan dakwah kepada non muslim melalui fardu kifayah dengan cara kita mempamerkan kaedah, tatatertib dalam menguruskan jenazah secara islam.

Selepas bersembang bersama waris arwah, aku dengan sahabat aku yang bernama Seman Qadri Al Burtuqoli terus mengajak untuk membuat pengecaman mayat ayahnya.

Apabila sudah dibuka helaian kain di muka arwah, aku pun apa lagi terus mengajak boleh la u all stanby ambil glove kita mandikan sama-sama arwah ayah ya.. semua anak-anak angkat tangan tanda menolak disebabkan  perasaan mereka terlalu kuat dan sebak atas pemergian arwah...so aku sebenarnya bab urus mayat ini bila ramai-ramai mudah sikit jika nak membolak balikkan body mayat. Jadi kami berdua pun mandikan la si arwah macam biasa..kami masih tak mampu lawan sifu kami Ustaz Muhammad Rafieudin Zainal Rasidyang jenis menguruskan mayat  walapun bersendirian.. bagi la mayat jenis apa pun beliau boleh sorang-sorang meskipun diuruskan pada tengah malam.

Selepas siap di mandikan dan dikafankan, aku pun panggil waris mualaf ini. Sebelum kami menutup si arwah, aku suruh lah si waris kucup si arwah tetapi mereka menolak oleh kerana perasaan emosi yang kami faham sukar untuk menerima mungkin. . Tapi aku cakap la kat dorang, "bapak you ni sangat mudah kami uruskan, manyak ringgan, manyak mudah ma. Boss saya sudah pakaikan baju terakhir dan wangian yang harum untuk bapak you yang sehabis baik untuk nampak bersih suci dan  ini masa you boleh cium bapak you boss. selepas dorang kata takpa dengan tanda menolak aku pun mula la menutup kafan secara keseluruhannya..

selepas solat jenazah, aku bawa jenazah ke tanah perkuburan islam USJ. Antara waris nya yang follow naik van mayat ini adalah anak sulong lelaki arwah.   Ketika dalam perjalanan yang memakan masa hampir 30 minit lebih, aku macam biasa akan pasang ayat suci al quran. Dan ketika dalam perjalanan tersebut bermulalah episod soal jawab yang mungkin agak menarik sehinggakan aku berasa bangga dengan keindahan islam. 




Dalam perbualan dengan waris arwah ini, aku perhatikan cara dia duduk dalam van jenazah agak sopan al maklumlah sebelahnya keranda dan dalam suasana ayat al quran yang aku pasang di radio. 

Dia mula bercerita, abang tahu tak, saya dan beberapa orang adik beradik lain tidak tahu yang ayah saya sudah memeluk islam. Dan saya tak sangka sangat mudah cara pengurusan mayat bagi orang islam. Aku bagitahu la inilah keindahan umat islam.. kami akan memudahkan segalanya bagi meneruskan proses kehidupan di alam akhirat nya nanti. waris arwah juga membuka cerita berkaitan kos pengurusan mayat bagi bangsa cina. Antara intipati yang aku boleh kongsikan ialah kos untuk tanah pengebumian sahaja hampir 100k. Itu tidak termasuk kenduri yang melibatkan kos untuk menyediakan makanan, kos orang sembahyang, kos hendak membuat replika rumah, duit, kos keranda, kos pakaian si mati. Memang beribu-ribu. 

Aku bertanya bagaimana kalau yang tidak berkemampuan, dia menjawab kebiasaan kami akan buat proses pembakaran mayat dan abunya kami simpan dalam bekas seperti tin milo dan kami akan buang di laut. Kalau abunya kami hendak simpan di kawasan perkuburan, memang mahal kosnya sebabnya kami perlu bayar kos lot yang berharga Rm30k. Bahkan setiap bulan kami perlu membayar kos utiliti seperti kos pencucian kawasan simpanan abu. 

Aku tanya lagi adakah kaum cina ada menyediakan satu dana khas bagi menampung kos pengurusan mayat seumpama khairat kematian, dan mereka menjawab "tiada". semua kena tanggung sendiri. Atau mungkin wujud tabung tersebut cuma melalui derma secara langsung ketika waktu kematian..
Ayat last yang aku dengar jawapan brother ini, you tahu kan kami orang yang berniaga sampaikan bab mayat kami terpaksa akur disebabkan kaum dorang ambil untung besar dan niagakan dalam hal ehwal kematian. . 

Aku tanyalah juga berkaitan kenapa kalau ada kematian di pagi raya cina, kebanyakan mereka tidak membuat tuntutan mayat di hospital ya walaupun yang mati itu adalah mak ayahnya.  Jawapannya mudah sahaja, sebab mana ada orang mahu uruskan, walapun dibayar dengan harga yang tinggi , pihak pngurusan mayat non muslim tidak akan ambil sebab susah hendak cari pihak yang sudi hadir seperti untuk upacara yang pelbagai. So dorang akan tuntut mayat tersebut selepas 2 atau 3 hari kemudian bahkan lebih lagi. 

 Setibanya kami sampai di tanah perkuburan islam . Aku perhatikan gelagat waris ini seumpama teruja dengan keindahan tanah perkuburan islam di USJ. Dorang menyebutkan seumpama macam dalam taman dengan dekorasi yang sistematik dan juga kecantikan rumput karpet menghijau di setiap tanah pusara.



Ketika mana jenazah sudah di atas tebing liang lahad, kami meminta wakil dari waris untuk masuk ke liang lahad bagi menyambut jenazah ayahnya. kami ajarkan seperti biasa seperi kaedah memegang jasad ayahnya . Dan paling aku agak terharu di saat tangan anaknya yang non muslim itu membuka setiap ikatan tali kafan dan kami memberikan bimbingan untuk membuka helaian kain di bahagian wajah arwah dan si anak menurut setiap arahan kami dan terakhir dia mengambil tanah yang ada dan di letakkan di bahagian wajah arwah ayahnya.. lalu kami timbuskan liang lahad seperti biasa.

 Terdapat beberapa soalan yang dia tanya kenapa wajah mesti dibuka, adakah si mati hendak bernafas. Dan mengapa perlu diletakkn tanah pada wajahnya..kami jawablah sehabis baik untuk memberikan kefahaman kepada mereka betapa indahnya Agama Islam ini.. Mereka juga ada bertanya boleh ke dorang ingin meletakkan makanan di kubur ayahnya seperti upacara yang agama mereka biasa lalukan. kami pun menjawap, kami mudah sahaja, kami takot makanan hilang sebab mungkin kami yang makan ..hehe






Skuad Pengurusan Jenazah - SPJ Malaysia

Sumber : Facebook Alif Nor Kasany



Artikel ini hanyalah simpanan cache dari url asal penulis yang berkebarangkalian sudah terlalu lama atau sudah dibuang :

http://www.krissmerah.com/2019/02/kisah-adik-beradik-cina-terlibat-urusan.html?utm_source=feedburner&utm_medium=feed&utm_campaign=Feed%3A+krissmerah+%28Kriss+Merah.com+%28Blogger+Melayu%29%29

Kempen Promosi dan Iklan
Kami memerlukan jasa baik anda untuk menyokong kempen pengiklanan dalam website kami. Serba sedikit anda telah membantu kami untuk mengekalkan servis percuma aggregating ini kepada semua.

Anda juga boleh memberikan sumbangan anda kepada kami dengan menghubungi kami di sini
Beri Sokongan Kepada Anak Masuk Islam Kisah Uncle Cina Ini Beri Inspirasi Kepada Ramai

Beri Sokongan Kepada Anak Masuk Islam Kisah Uncle Cina Ini Beri Inspirasi Kepada Ramai

papar berkaitan - pada 23/1/2019 - jumlah : 788 hits
Beri sokongan kepada anak masuk Islam kisah Uncle Cina ini beri inspirasi kepada ramai Bagi kebanyakan mualaf pastinya akan menghadapi cabaran dalam menyakinkan ibu bapa untuk menerima jalan pilihan Islam yang mereka pilih Namun ia tidak be...
Satu Keluarga Cina Masuk Islam Di Rawang Ini Puncanya Subhanallah

Satu Keluarga Cina Masuk Islam Di Rawang Ini Puncanya Subhanallah

papar berkaitan - pada 26/1/2019 - jumlah : 347 hits
Satu Keluarga Cina Masuk Islam Di Rawang Ini Puncanya SUBHANALLAH Satu Keluarga Cina Masuk Islam Di Rawang Ini Puncanya SUBHANALLAH
Empat Adik Beradik Yatim Piatu Hidup Kongsi Kisah Hidup Buat Netizn Menitiskan Airmata

Empat Adik Beradik Yatim Piatu Hidup Kongsi Kisah Hidup Buat Netizn Menitiskan Airmata

papar berkaitan - pada 28/1/2019 - jumlah : 351 hits
Mak meninggal 3 tahun lepas ayah meninggal 2 bulan lepas lepas mak ayah dah tak ada kami duduk dgn tokwan dulu tokwan kerja lepas tokwan sakit tulang belakang dgn bengkak hati tokwan dah tak boleh bergerak tapi sekarang Allah pun ambil tokw...
Rupa Rupanya Ini 5 Keluarga Adik Beradik Yang Femes Di Malaysia

Rupa Rupanya Ini 5 Keluarga Adik Beradik Yang Femes Di Malaysia

papar berkaitan - pada 2/2/2019 - jumlah : 1793 hits
Adik Beradik Selebriti Ternama Malaysia Di Hollywood kita boleh lihat adik beradik yang menjadi popular dalam industri hiburan seperti Chris dan Liam Hemsworth Mary Kate dan Ashley Olsen anak beranak David Beckham termasuklah Brooklyn dan R...
Inilah 10 Adik Beradik Artis Malaysia Yang Kalau Lelaki Tengok Confirm Bergetar Tulang Rusuk

Inilah 10 Adik Beradik Artis Malaysia Yang Kalau Lelaki Tengok Confirm Bergetar Tulang Rusuk

papar berkaitan - pada 2/2/2019 - jumlah : 1416 hits
Jarang sekali kita dapat lihat selebriti yang kumpulkan adik beradik mereka untuk bergambar bersama Selalu kalau di timeline Instagram tu hanya dipenuhi gambar gambar photoshoot atau sekadar update aktiviti sendiri di laman sosial saja Tapi...
Ayah Lumpuh Mama Minor Strok Kini Sekelip Mata Adik Disahkan Kanser Tahan 4 Berat Sungguh Dugaan Keluarga Ini

Ayah Lumpuh Mama Minor Strok Kini Sekelip Mata Adik Disahkan Kanser Tahan 4 Berat Sungguh Dugaan Keluarga Ini

papar berkaitan - pada 30/1/2019 - jumlah : 373 hits
Ayah Lumpuh Mama Minor Strok Kini Sekelip Mata Adik Disahkan Kanser Tahan 4 Berat Sungguh Dugaan Keluarga IniPerkongsian daripada seorang kakak berkenaan adiknya yang berusia 24 tahun dan kini sedang bertarung dengan kanser cukup menyentuh ...
Kini Bebas Ahok Penghina Islam Ingin Kahwin Muslimah Tapi Belum Masuk Islam Apa Strategi

Kini Bebas Ahok Penghina Islam Ingin Kahwin Muslimah Tapi Belum Masuk Islam Apa Strategi

papar berkaitan - pada 25/1/2019 - jumlah : 472 hits
Ahok kini mahu dikenali sebagai BTP ReutersJAKARTA Selepas hampir dua tahun dipenjara akibat menghina Islam bekas Gabenor Jakarta Basuki Ahok Tjahaja Purnama melangkah bebas pada Khamis menuju perjalanan baharu dalam kehidupannya iaitu menj...
Dikenal Penentang Islam Garis Keras Politisi Belanda Ini Umumkan Dirinya Masuk Islam

Dikenal Penentang Islam Garis Keras Politisi Belanda Ini Umumkan Dirinya Masuk Islam

papar berkaitan - pada 6/2/2019 - jumlah : 284 hits
Joram van Klaveren dikenal sebagai politisi Belanda yang selama tujuh tahun menyuarakan penentangannya atas Islam Joram van Klaveren pernah bergabung dengan Partij voor de Vrijheid PVV yang dipimpin oleh anggota Parlemen Belanda Geert Wilde...
Kadang Kadang Minum Air Je Menitis Air Mata Neelofa Dengar Kisah Adik Ini Di Sekolah

Kadang Kadang Minum Air Je Menitis Air Mata Neelofa Dengar Kisah Adik Ini Di Sekolah

papar berkaitan - pada 1/2/2019 - jumlah : 604 hits
Neelofa adalah selebriti yang tak asing lagi di tanahair seorang yang mampu mengugat hati lelaki yang memandangnya dan lagipun dengan kerjayanya sebagai pengacara dan model membawa namanya bermain di bibir peminat peminat Namun begitu hiday...
Imf Menyokong Prakiraan Pertumbuhan Kdnk Malaysia Pada 2024 Kepada 4 4

Yoursay Don T Let Little Napoleons Hold Nation To Ransom

Europe S War Jitters

Menu Cadangan Hidangan Rumah Terbuka Hari Raya

Sustainable Weekend Villa By Kanopea Architecture Studio And T3 Architects In Vietnam

Filem Sheriff

Senarai Wakil Piala Thomas Uber Cup Finals 2024 Chengdu

Afidavit Zahid Mungkin Jejas Hubungan Dengan Anwar



Info Sinopsis Kutipan Sheriff Narko Integriti Filem Malaysia 2024

Info Dan Sinopsis Dough Doh Filem Malaysia 2023 Lakonan Syafiq Kyle Kini Di Netflix

Info Dan Sinopsis The Djinn s Curse Khong Khaek Filem Seram Thailand 2023 Kini Di Netflix Malaysia

10 Filem Seram Thailand Berhantu Terbaru Mesti Tonton Juga Tersedia Online

10 Drama Thailand Thai Drama Terbaru Best Juga Tersedia Online


Al Kisahnya Raya 2024

Pengasas Pbrs Joseph Kurup Meninggal Dunia

Manfaat Daun Kucai Untuk Kesihatan Yang Ramai Tak Tahu

Faisal Asahan Kau Bersalah Aku Mengalah Chord

Gugurnya Dosa Waktu Solat

Ai Team Subscribers April 18 2024