Khasiat Daun Herba Oregano



Pokok Oregano (Origanum Vulgare) merupakan pokok yang tumbuh di negara-negara Eropah dan kawasan Asia.  Pokok oregano yang biasa dilihat seperti di Malaysia adalah jenis Cuban Oregano.

Pokok ini tergolong keluarga daun pudina. Oregano dapat dibiakkan melalui biji benih, cucuk keratan batang dan pecahan anak. Ketinggiannya boleh mencecah 1 meter.

Daunnya agak tebal dan agak berbulu. Ia memerlukan sekurang-kurangnya 6 jam pendedahan terhadap cahaya matahari setiap hari untuk tumbuh subur dan sihat.

Daunnya mempunyai minyak pati yang dipanggil minyak oregano. Daunnya sedap dijadikan rempah atau dimakan sebagai ulam seperti daun basil juga.

Perubatan Greek purba telah lama menggunakan oregano sebagai penawar untuk penyakit seperti masalah pencernaan, sakit kepala, batuk dan menghilangkan bengkak dan lebam.

Daun oregano mempunyai aroma bau yang wangi serta dapat menambahkan selera makan. Pokok oregano merupakan antara penawar yang digunakan bagi penyakit seperti masalah pencernaan, batuk sakit kepala dan merawat bengkak dan lebam.

Selain itu, oregano dikatakan mampu melegakan sakit tekak dan sakit kerongkong dengan menjadikannya seperti teh untuk diminum.

Daun oregano boleh digunakkan dalam pelbagai masakan serta sangat baik untuk kesihatan jika mengamalkan makan daun oregano ini sebagai ulam.

Pokok oregano yang dijadikan rempah ada dua jenis iaitu origanum dictamnus dan origanum vulgare (disebut Vul-Gay). Daun kering yang biasa dijual di pasaraya sebagai rempah dan biasa dijumpai ialah origanum dictamnus (dipanggil juga dittany atau dictamnus)

Oregano banyak digunakan dalam masakan Itali seperti pizza dan masakan lain yang menggunakan sos tomato kerana baunya yang kuat dan berbau pedas.

Herba ini banyak digunakan untuk memberikan aroma dan rasa kepada ikan dan daging. Oregano juga lebih dikenali sebagai herba pizza.

Artikel ini hanyalah simpanan cache dari url asal penulis yang berkebarangkalian sudah terlalu lama atau sudah dibuang :

http://bicaramentari.blogspot.com/2019/03/fry.html

Kempen Promosi dan Iklan
Kami memerlukan jasa baik anda untuk menyokong kempen pengiklanan dalam website kami. Serba sedikit anda telah membantu kami untuk mengekalkan servis percuma aggregating ini kepada semua.

Anda juga boleh memberikan sumbangan anda kepada kami dengan menghubungi kami di sini
Inilah Senarai Khasiat Daun Sup Yang Tidak Kita Sedari

Inilah Senarai Khasiat Daun Sup Yang Tidak Kita Sedari

papar berkaitan - pada 18/3/2019 - jumlah : 779 hits
Artikel kali ini membincangkan tentang Khasiat Daun Sup yang mana mempunyai pelbagai nama dan khasiat Daun sup in English dikenali sebagai Apium graveolens Daun sup ini sememangnya memang sering digunakan dalam masakan Baunya yang semerbak ...
Masker Daun Mint Bantu Kecutkan Jerawat

Masker Daun Mint Bantu Kecutkan Jerawat

papar berkaitan - pada 20/3/2019 - jumlah : 379 hits
Masker daun mint bantu kecutkan jerawat Assalamualaikum wbt Gaiss korang pernah try ke masker daun mint Makk aiii ada ke masker cam gitu Ehhh ada laa Cikla pun baru tau nih Kehh Kalau korang nak tau katanya daun mint ni memang sangat owsem ...
Udang Sambal Daun Kari

Udang Sambal Daun Kari

papar berkaitan - pada 20/3/2019 - jumlah : 898 hits
Udang Sambal Daun Kari Minggu lepas punya resepi Tapi baru nak share hari ni Biasalah Busy kalah menteri Asyik makan ayam ikan je Bosan juga Sesekali tukar selera Makan seafood pula la Tengok udang kat Pasar Murah dan besar besar Belilah ka...
Tak Perlu Spek Hanya Dengan Dua Lembar Daun Sirih Mata Yang Rabun Kembali Normal Dan Begini Caranya

Tak Perlu Spek Hanya Dengan Dua Lembar Daun Sirih Mata Yang Rabun Kembali Normal Dan Begini Caranya

papar berkaitan - pada 18/3/2019 - jumlah : 298 hits
Mempuny i m t y ng sih t tentu s j keingin n semu or ng N mun terk d ng h l itu sukar b gi or ng or ng y ng seb gi n bes r w ktuny dih bisk n didep n l y r monitor komputer Akib tny k n menimbul n kerosak n p d m t sec r perl h n Mis lny m ...
Dapatkan Bau Daun Limau Purut Yang Kuat

Dapatkan Bau Daun Limau Purut Yang Kuat

papar berkaitan - pada 21/3/2019 - jumlah : 361 hits
Daun Limau Purut Aroma daun limau purut yang segar dapat membantu menyedapkan masakan seperti tomyam rendang dan tumisan yang lain Nieyl suka juga kalau masak nasi goreng letak daun limau purut ni Selalunya kalau nak dapatkan bau yang kuat ...
Ini Cara Masak Udang Goreng Pedas Daun Ketumbar Yang Sedap Mampan

Ini Cara Masak Udang Goreng Pedas Daun Ketumbar Yang Sedap Mampan

papar berkaitan - pada 23/3/2019 - jumlah : 664 hits
Tengok serdak udang yang garing ni pun dah nampak sedap apa lagi dapat makan udang yang panas panas pedas Kena dengan gu nasi putih memang terangkat Apa kata mak mak yang nak ke pasar pagi ni boleh beli udang dan cuba menu Udang Goreng Peda...
Hidangan Nasi Lemak Hijau Si Daun Pandan

Hidangan Nasi Lemak Hijau Si Daun Pandan

papar berkaitan - pada 2/4/2019 - jumlah : 767 hits
Alahai sedap betul nasi lemak warna hijau Bukan guna pewarna tiruan tau tapi daun pandan segar yang tanam tepi rumah ni Pokok pandan kalau tak dijaga memang pakat melarat tumbuhnya Elok segar bugar je walau tak bersiram sangat Dah tu alang ...
Ibarat Daun Salam Ma Ruf Amin Cerita Ulama Yang Dimanfaatkan Jelang Pilpres

Ibarat Daun Salam Ma Ruf Amin Cerita Ulama Yang Dimanfaatkan Jelang Pilpres

papar berkaitan - pada 31/3/2019 - jumlah : 218 hits
Calon Wakil Presiden KH Ma ruf Amin mengibaratkan ulama seperti daun salam Sebab setiap kali menjelang pemilihan kepala daerah atau pemilihan presiden para calon kerap memanfaatkan ulama untuk mendulang suara Begitu sang calon terpilih ulam...
Malaysia Weighs Casino Licence To Revive Forest City

High Court Fixes 3 Additional Trial Dates To Complete 1mdb Case

Of Second Rate White People And Malaysia Pushing For Genocide

Sabah Peroleh Rm580 Juta Hasil Jualan Minyak Mentah

Since Mic Pointless Pn Confident Of Marginalised Indian Votes

Norjuma Didakwa Lima Pertuduhan Mencederakan Tiga Individu Lakukan Khianat

Berjalan Bersama Pengguna Inovasi Pengalaman Interaktif Zuhyx

Ministers Hit Out At Us Academic S Safety Claim



5 Trend Bodoh Netizen Yang Nampaknya Semakin Menjadi Jadi

Info Dan Sinopsis Drama Berepisod Puaka Cuti Semester Slot Lestary TV3

Biodata Rozana Rozek TV Youtuber Resipi

8 Istilah Jerman Yang Kita Rakyat Malaysia Kerap Gunakan

Biodata Aizat Saha Pelakon Drama Berepisod Racun Rihanna TV3 Personaliti TikTok


Masdo Perih Jerih Chord

Apabila Sang Profesor Datang Melawat

Work Harder At Communicating Achievements On Reforms Govt Told

Isn T Akmal S Call To Reject Passport Renewal Based On Bm Fluency A Disservice Amid Looming Kkb Polls

Saat Jenazah Berada Di Liang Lahad

The Evolution Of Adult Entertainment