Khasiat Buah Avocado



Khasiat Buah Avocado | Buah avokado berasal daripada pokok avokado yang secara saintifiknya dikenali sebagai Persea Americana.Walaupun rupanya kurang menarik, buah avokado mempunyai bermacam khasiat untuk kesihatan manusia seperti khasiat untuk kesuburan, khasiat untuk diet, khasiat avocado untuk kecantikan,khasiat untuk ibu mengandung, dan pelbagai lagi.
Berikut adalah diantara khasiat buah avocado : -

#1 - Avocado Banyak NutrisiBuah avocado mengandungi banyak nutrisi penting dan biasanya diletakkan di dalam banyak juadah di barat contohnya untuk menambahkan rasa dan tekstur.
Pada zaman sekarang, buah avocado telah menjadi tumpuan dan popular dalam kalangan orang yang pentingkan soal kesihatan. Di antara nutrisi yang terdapat di dalam buah avocado adalah Vitamin K Folate Vitamin C Potassium ,Vitamin B5 , Vitamin B6  dan Vitamin E.
Selain itu, ianya juga mengandungi sejumlah kecil magnesium, manganese, copper, zat besi, zink, fosforus, vitamin A, B1 (Thiamine), B2 (Riboflavin) dan B3 (Niacin). Buah ini mengandungi 160 kalori, 2g protein dan 15g lemak. Buah avocado ini tidak mengandungi kolestrol atau sodium, dan rendah dalam kuantiti lemak tepu.

#2 - Avocado Mempunyai Potasium Yang Lebih Tinggi Berbanding PisangPotasium adalah salah satu nutrient yang orang selalu kurang ambil. Potasium boleh mengekalkan kestabilan dan fungsi sel di dalam badan, selain berperanan penting di dalam badan.
Salah satu khasiat buah avocado adalah ianya tinggi kadar potasium. Setiap sajian 100g, mengandungi 4% lebih banyak daripada pisang, yang mana sudah dikira buah yang tinggi kadar potasiumnya.
Beberapa kajian menunjukkan bahawa pengambilan potasium yang banyak (dengan terkawal) boleh mengurangkan tekanan darah, iaitu satu faktor utama kepada masalah jantung, strok dan kegagalan buah pinggang.

#3 - Avocado Mempunyai Asid Lemak Monotidaktepu (Monounsaturated Fatty Acids)Buah avocado tidak dinafikan bahawa mengandungi kadar lemak yang tinggi. Malah, 77% kalori di dalam buah ini datangnya daripada lemak tersebut, membuatkan buah ini antara buah yang berlemak.
Tetapi, perlu ingat bahawa lemak yang terdapat di dalamnya adalah asid oleik (oleic acid).
Ini bermaksud bahawa ianya adalah asid lemak monotidaktepu (monounsaturated fatty acids) yang berikan kebaikan kepada badan. Lemak itu juga terdapat di dalam minyak zaitun.
Asid oleik dibuktikan boleh mengurangkan kadar keradangan dan mempunyai kesan yang positif kepada gene pembawa kanser.

#4 - Avocado Kaya Dengan SeratSerat ataupun fiber merupakan nutrient yang banyak terdapat dalam buah avocado. Serat adalah sejenis bahan tumbuhan yang tidak dicerna di dalam usus. Serat boleh membantu penurunan berat badan, mengurangkan kadar gula dalam darah dan memudahkan proses membuang air besar.

#5 - Pengamalan Avocado Boleh Mengurangkan Kolestrol BadanMasalah jantung merupakan salah satu punca utama kepada kematian di dunia. Masalah jantung pula sering dikaitkan dengan saluran darah, tahap kolestrol, trigliserida, tekanan darah dan sebagainya.
Avokado mengandungi vitamin B6 dan asid folik , yang membantu mengawal tahap homocysteine. Tahap homocysteine dikaitkan dengan peningkatan risiko penyakit jantung. Avokado juga mengandungi vitamin E, glutation, dan lemak monotidaktepu, yang membantu dalam mengekalkan jantung yang sihat.

#6 - Membantu Penyerapan NutrisiApabila membincangkan hal nutrisi dan nutrient, ianya bukanlah bergantung kepada jumlah semata-mata. Badan juga perlukan kemampuan untuk menyerapnya iaitu dari sistem penghadaman ke dalam sel badan untuk diproses dan digunakan.
Some nutrients are “fat soluble,” meaning that they need to be combined with fat in order to be utilized - Sesetengah nutrient adalah “fat soluble,” bermaksud ia perlukan lemak untuk dihadam. Ini termasuklah vitamin A,D,E dan K. Satu kajian mendapati bahawa pengambilan buah avocado boleh meningkatkan penyerapan antioksida sebanyak 26%.

#7 - Mengandungi Antioksida Yang Boleh Melindungi MataBukan sahaja avocado boleh meningkatkan kadar penyerapan antioksida, bahkan ianya sendiri mengandungi antioksida yang tinggi. Ini merangkumi nutrisi seperti Lutein dan Zeaxanthin, yang mana sangat penting kepada kesihatan mata.
Satu kajian menunjukkan bahawa nutrisi ini boleh mengurangkan risiko katarak mata dan degenerasi makula, yang mana biasa dialami oleh orang tua. Oleh itu, pengamalan buah avocado boleh memberikan kesihatan kepada mata dalam jangka masa yang lama.

#8 - Buah Avocado Boleh Melegakan Simptom ArthritisArthritis adalah kesakitan, bengkak, kemerahan atau kekejangan sendi. Arthritis ini boleh disebabkan oleh pelbagai jenis penyakit yang mempunyai gejala yang hampir sama.
Arthiritis merupakan masalah yang biasa di alami oleh orang tua. Beberapa kajian telah menunjukkan bahawa ekstrak buah avocado dan minyak kacang soya, dikenali sebagai  Avocado and Soybean unsaponifiables boleh mengurangkan simptom arthirtis pada tulang (osteoarthritis).

#9 - Avocado Boleh Tolong Kurangkan Berat BadanTerdapat beberapa bukti akan kenyataan ini. Di dalam satu kajian yang melibatkan dua kumpulan, satu kumpulan diarah untuk makan makanan yang mengandungi buah avocado, manakala kumpulan satu lagi makan makanan yang sama tanpa buah avocado.
Kemudian, mereka akan disoal dengan beberapa soalan berkaitan dengan lapar dan kadar kekenyangan. Responden yang makan buah avocado meresakan 23% lebih kenyang.
Jika kajian ini betul, maka dengan kerapkan makan buah avocado, anda boleh mengurangkan kadar pengambilan kalori dan lebih senang untuk mengikut jadual diet.


Artikel ini hanyalah simpanan cache dari url asal penulis yang berkebarangkalian sudah terlalu lama atau sudah dibuang :

https://www.zatisalim.com/2021/02/khasiat-buah-avocado.html

Kempen Promosi dan Iklan
Kami memerlukan jasa baik anda untuk menyokong kempen pengiklanan dalam website kami. Serba sedikit anda telah membantu kami untuk mengekalkan servis percuma aggregating ini kepada semua.

Anda juga boleh memberikan sumbangan anda kepada kami dengan menghubungi kami di sini
Himpit 2 Buah Motosikal Pemandu Mabuk Larikan Diri Sudah Ditahan Polis

Himpit 2 Buah Motosikal Pemandu Mabuk Larikan Diri Sudah Ditahan Polis

papar berkaitan - pada 16/3/2021 - jumlah : 230 hits
Baru baru ini sebuah video tular di laman sosial memaparkan seorang pemandu wanita dalam keadaan tidak sedar dan mengaku dirinya sedang mabuk Memetik laporan Harian Metro wanita tersebut dipercayai nbsp melanggar dua buah motosikal sebelum ...
Tauke Feri Jual Tiga Buah Kereta Bayar Gaji 16 Pekerja

Tauke Feri Jual Tiga Buah Kereta Bayar Gaji 16 Pekerja

papar berkaitan - pada 19/3/2021 - jumlah : 180 hits
Oleh AMRAN MULUP Kaunter tiket di Jeti Anjung Batu Serkam sepi tanpa kunjungan pelancong UTUSAN AMRAN MULUPJASIN Saya terpaksa jual tiga kereta semata mata untuk membayar gaji 16 pekerja demikian keluh Pengurus Gala Marine Enterprise Abd Ra...
Bayi Batuk Nafas Berbunyi Cuba Buah Delima Dalam 2 3 Hari Nampak Hasilnya

Bayi Batuk Nafas Berbunyi Cuba Buah Delima Dalam 2 3 Hari Nampak Hasilnya

papar berkaitan - pada 20/3/2021 - jumlah : 274 hits
Biasanya bayi yang selalu batuk kerana adanya mukus mengalir pada tekak Jika anak bawah setahun tak digalakkan untuk bagi makan ubat kecuali atas nasihat doktor Namun sebagai ibu pastinya kita akan risau Tambah lagi jika anak tidur nafasnya...
Hanya Kerana Makan Buah Pisang Anak Ini Masuk Wad

Hanya Kerana Makan Buah Pisang Anak Ini Masuk Wad

papar berkaitan - pada 21/3/2021 - jumlah : 546 hits
Pada masa itu kami sebenarnya nak pergi bercuti ke Johor Dalam perjalanan ke sana Haziq berasa kurang selesa Makan tak nak minum pun kena paksa Tapi kami anggap mungkin sebab dia demam ketika kami sampai di hotel nak check in Haziq menangis...
Beli Dan Dapatkan Buah Kurma Ajwa Safawi Dan Mariami Dari Madinah Per Kilo Online

Beli Dan Dapatkan Buah Kurma Ajwa Safawi Dan Mariami Dari Madinah Per Kilo Online

papar berkaitan - pada 16/3/2021 - jumlah : 524 hits
Beli Kurma Madinah Online Bila tiba musim puasa di bulan Ramadhan al mubarak ramai yang akan mencari buah kurma untuk sahur dan berbuka Beli Online Kurma MadinahBuah kurma adalah makanan sunnah ketika bulan puasa Masakan kurma daging ayam j...
Buah Betik Muda Young Papaya Fruits

Buah Betik Muda Young Papaya Fruits

papar berkaitan - pada 13/3/2021 - jumlah : 355 hits
Iklan Jom bersama kita bangunkan ekosistem ekonomi Islam tanpa riba bersama Koperasi Pembangunan Pengguna Islam Malaysia Selain dari buah betik masak buah betik muda juga banyak kegunaanya yang lain samada sebagai bahan masakan kecantikan p...
Jenis Dan Ciri Ciri Buah Anggur

Jenis Dan Ciri Ciri Buah Anggur

papar berkaitan - pada 11/3/2021 - jumlah : 438 hits
Jenis dan Ciri Ciri Buah Anggur Umi nak buat kupasan sikit pasal anggur ni eceh Disebabkan umi suka dengan buah anggur ni nak jugak tau kan jenis jenis The post appeared first on
5 Perubahan Pada Tubuh Dengan Sebiji Buah Delima Setiap Hari

5 Perubahan Pada Tubuh Dengan Sebiji Buah Delima Setiap Hari

papar berkaitan - pada 11/3/2021 - jumlah : 307 hits
Buah delima telah terbukti menjadi pelindung tubuh yang begitu hebat Buah ini kaya akan antioksidan dan itulah sebabnya mengapa ia dapat melawan banyak penyusup yang menyebabkan rasa sakit dan peradangan bagi kita Bright Side telah melakuka...
Empat Buah Parti Diyakini Rakyat Pkr Teratas

Empat Buah Parti Diyakini Rakyat Pkr Teratas

papar berkaitan - pada 12/3/2021 - jumlah : 258 hits
MSO Kaji selidik yang dibuat dua buah akhbar Sinar Harian dan Sin Chew Jit Poh memberi hasil sependapat dengan apa yang saya analisakan tentangan kedudukan parti parti politik di negara ini yang perlu diberi perhatian oleh pengundi Dalam pe...
Panduan Lengkap Tentang Brand Perlindungan Pendaftaran Dan Penegakan

Falling Trees Reveal Nation S Rotting Roots

Apa Nasib Veteran Tentera Malaysia

Mudahnya Jadi Cikgu Sekolah

Why The Us Can T Win The Trade War With China And Shouldn T Try

Hukum Baca Quran Dan Berzikir Tanpa Wuduk

More Than Genetics How Life Experiences Shape Our Health

Pandangan Pertama Filem Aksi Komedi Back In Action Lakonan Jamie Foxx Cameron Diaz



Biodata Syad Mutalib Pelakon Drama Berepisod Aku Bukan Ustazah TV3 Bunga Salju Astro Ria

Info Dan Sinopsis Filem Vina Sebelum 7 Hari 2024 Adaptasi Kisah Benar Kini Di Pawagam Malaysia

Biodata Founder Leeyanarahman Nur Liyana Abdul Rahman Yaana Yana Lee Usahawan Tudung Yang Terkenal Bersama Suaminya

Biodata Zubir Khan Penyanyi Lagu Yennode Macha Macha Macha Pemuda Bertangan Kudung Yang Menginspirasikan

Info Penuh Senarai Peserta Juri Hadiah Cara Undi The Hardest Singing Show Astro Ria Sooka Program Realiti Mingguan Terbaru Malaysia


Tunggu Sikit Lagi

Cara Saya Tanam Sulur Jambul Nenas

Syarahan Umum Pengenalan Pengkomputeran Kuantum

Buasir Otak Tv Hadiah Hari Guru Ikut Kerja Bapa Be Like

Yong Tau Foo Homemade

Remaja Perempuan Hilang Lepas Naik Teksi E Hailing Ke Tempat Kerja Di Ipoh