Khalifah Pertama Oleh Mirwana


Khalifah Pertama salah satu nasyid yang bisa membuat Tedi menangis!Khalifah Pertama dinyanyikan oleh kumpulan Mirwana melalui album mereka Hikmah Kembara.Khalifah Pertama merupakan penceritaan sebahagian kisah Khalifah Ar-Rasyidin yang pertama, Abu Bakar as-Siddiq.Secara kasarnya nasyid ini mengisahkan kesetiaan beliau sebagai seorang sahabat kepada Nabi Muhammad Sollallahu 'alaihi wassalam.Komen Tedi mengenai Mirwana.Mirwana merupakan kumpulan nasyid sekolah, kalau tidak silap Maahad Muhammadiah.Keunikan Mirwana adalah mereka kumpulan nasyid yang menggunakan drum.Penubuhannya dikatakan Master adalah oleh Yassin Sulaiman yang kemudiannya menubuhkan kumpulan nasyid Brothers. Ada beberapa lagu Mirwana yang dinyanyikan semula oleh Brothers.Kehebatan Mirwana budak sekolah adalah pada kehebatan vokal pilihan ketuanya.Ahli Mirwana silih berganti dan mempunyai beberapa generasi.Mirwana yang dikomersialkan mengikut Master adalah generasi ke-7 atau ke-13, Master tak berapa nak ingat. Itu pun kawannya yang beritahu di mana kawannya itu merupakan anggota Mirwana generasi ke berapa entah?Tedi meminati lagu-lagu Mirwana budak sekolah namun tak berapa meminati mereka selepas mereka dikomersialkan.Faizal Tahir merupakan ahli Mirwana sebelum keluar menyertai pertandingan nyanyi-nyanyi.Mirwana kemudiannya membuat kenyataan bahawa mereka bukan kumpulan nasyid dan tidak pernah menyatakan mereka menyanyikan nasyid. Tamparan habat buat peminat nasyid dunia (bukan tamparan wanita tau).Sejak itu mereka tenggelam. Sekian.Komen munsyid.com agak menarik untuk dibaca: "Antara Nasyid dan Mirwana"Lirik nasyid "Hikmah Kembara" dan komentar Tedi:Khalifah Pertama, Khalifah PertamaKhalifah bermaksud pemimpin dalam Bahasa Arab. 
Sistem khalifah Islam bermula selepas kewafatan Rasulullah sollallahu 'alaihi wassalam, dimulai dengan pemerintahan khalifah Abu Bakar as-Siddiq. 
Abu Bakar as-Siddiq merupakan salah seorang daripada Khulafa Ar-Rasyidin yang berjumlah 4 orang, diikuti oleh Omar al-Khattab, Uthman al-Affan dan Ali bin Abi Talib. 
Mereka ini adalah sahabat-sahabat Nabi Muhammad sollallahu a'alaihi wassalam yang dijanjikan syurga, malangnya ada di antara kita suka-suka je mencela mereka.
Di sana terpancar sinar cahaya Menerangi lorong-lorong yang gelita Namun mereka tiada percaya Malah mencaci dan menghinaKetika detik awal ke-Rasul-an Nabi Muhammad sollallahu a'laihi wassalam, orang ramai bukan sahaja tidak mahu percaya, malahan mencela Baginda sollallahu a'laihi wassalam.
Engkaulah yang pertama membenarkannya Hilang saudara Hilang segala-gala Engkau tetap setia Kalimah Tuhan kan bertakhta
Saiyidina (penghulu kami) Abu Bakar as-Siddiq merupakan di antara manusia terawal yang memeluk Islam.

Walaupun menghadapi pelbagai dugaan namun beliau tetap setia dan yakin dengan kebenaran Nabi Muhammad sollallahu a'laihi wassalam & juga yakin bahawa Islam akan mencapai kemenangan.
Dikaulah lambang teman sejati Pada kekasih janji dipateriKhalifah pertama Menggenggam erat panji suci bila kekasih tiada lagiKekasih tiada lagi
Saiyidina Abu Bakar radhiallahu anhu menyambung perjuangan Rasulullah sollallahu a'laihi wassalam selepas kewafatan Baginda sollallahu a'laihi wassalam. Menjadi khalifah pertama umat Islam.

Perlantikan ini dilihat sesuai kerana beliau sahaja yang menggantikan Nabi Muhammad sollallahu a'laihi wassalam menjadi imam solat berjemaah ketika Baginda sollallahu a'laihi wassalam gering (sakit tenat).
Teman di kala suka dan duka Tiada apa yang dapat memisahkan Rela berkorban harta dan nyawa Lafazmu hanya kebenaranSaiyidina Abu Bakar as-Siddiq seorang sahabat yang sangat setia, selalu bersama Rasulullah sollahu a'laihi wassalam. Beliau juga sanggup berkorban harta menegakkan syiar Islam termasuklah membebaskan beberapa orang hamba termasuk Bilal bin Rabah.
Saiyidina Abu Bakar as-Siddiq juga terkenal kerana berkata benar dan selalu membenarkan Rasulullah sollallahu a'laihi wassalam. Sebagai contoh ketika umat Islam diuji dengan peristiwa Israk Mikraj, dia terus percayakan Rasulullah dan mengakui kebenaran peristiwa itu. Sebab itulah beliau digelar As-Siddiq (yang membenarkan).
Tika bisa menjalar mencengkam tubuh Kekasih lena di pangkuanmu Engkau tetap setia  Hingga mengalir air mataSaiyidina Abu Bakar merupakan satu-satunya manusia yang menemani Nabi Muhammad sollallahu a'laihi wassalam ketika Baginda sollallahu a'laihi wassalam berhijrah ke Madinah.
Dalam perjalanan mereka bersembunyi di Gua Tsur. Kerana keletihan Nabi Muhammad sollallahu a'laihi wassalam tidur di pangkuan Abu Bakar as-Siddiq. 
Ketika itulah beliau menyedari ada 1 lubang yang ada ular di dalamnya. Beliau menahan lubang itu dengan kaki sehingga dipatuk ular. Beliau tetap bertahan menahan bisa racun ular itu kerana tidak mahu mengganggu kekasihnya tidur sehingga menitis airmatanya ke wajah Rasulullah sollallahu a'laihi wassalam.
Di sinilah janji setia antara sahabat dan kekasih Menjadi inspirasi kami Walau tiada pernah bersua Aku kan tetap setia untuk selama-lamanyaBacaan lanjut:Wikipedia Bahasa Melayu: Abu Bakar as-Siddiq Karangan dalam Bahasa Melayu ini mula dikirim pada 30 Ogos 2013 dan dipadatkan pada 4 Julai 2019 jam 7:56 pagi.


Artikel ini hanyalah simpanan cache dari url asal penulis yang berkebarangkalian sudah terlalu lama atau sudah dibuang :

http://www.interpretzz.com/2013/08/khalifah-pertama-oleh-mirwana.html?utm_source=feedburner&utm_medium=feed&utm_campaign=Feed%3A+Interpretzz+%28interpretZZ%29

Kempen Promosi dan Iklan
Kami memerlukan jasa baik anda untuk menyokong kempen pengiklanan dalam website kami. Serba sedikit anda telah membantu kami untuk mengekalkan servis percuma aggregating ini kepada semua.

Anda juga boleh memberikan sumbangan anda kepada kami dengan menghubungi kami di sini
Pertanyaan Di Alam Kubur Oleh Malaikat Munkar Dan Nakir Dan Malam Pertama Di Alam Barzakh

Pertanyaan Di Alam Kubur Oleh Malaikat Munkar Dan Nakir Dan Malam Pertama Di Alam Barzakh

papar berkaitan - pada 9/7/2019 - jumlah : 655 hits
Pertanyaan Di Alam Kubur Oleh Malaikat Munkar Dan Nakir Dan Malam Pertama Di Alam Barzakh Salam semua semasa bulan Syawal yang lepas banyak dengar berita yang sedih tentang pemergian insan insan yang telah pergi Rasa nak buat coretan juga d...
Rakyat Wajib Bantu Bina Semula Negara Selepas Dirosakkan Oleh Bn

Rakyat Wajib Bantu Bina Semula Negara Selepas Dirosakkan Oleh Bn

papar berkaitan - pada 7/7/2019 - jumlah : 301 hits
Selepas setahun kerajaan Pakatan Harapan memerintah negara berikutan kemenangan besar menumbangkan Barisan Nasional Malaysia kini berada dilandasan yang betul untuk maju Tetapi pejuangan bagi memajukan negara bukan sahaja terletak ditangan ...
Anda Seorang Kaki Movie Tahukah Anda Ada 10 Filem Adi Wira Terburuk Yang Pernah Di Hasilkan Oleh Dc Dan Marvel

Anda Seorang Kaki Movie Tahukah Anda Ada 10 Filem Adi Wira Terburuk Yang Pernah Di Hasilkan Oleh Dc Dan Marvel

papar berkaitan - pada 8/7/2019 - jumlah : 557 hits
Filem adiwira yang diadaptasi daripada komik selalunya mencatat kutipan pecah panggung apabila ditayangkan Tidak dinafikan penggemar adiwira memang ramai di seluruh dunia Buktinya filem adiwira terutama terbitan Marvel Studios seperti Aveng...
Ada Peneroka Keluar Apabila Diarah Oleh Suara Minta Keluar

Ada Peneroka Keluar Apabila Diarah Oleh Suara Minta Keluar

papar berkaitan - pada 8/7/2019 - jumlah : 302 hits
OELH Ada disebarkan video peneroka Felda keluar dari dewan waktu Tun berucap Jelas ada satu suara arah keluar Keluar dalam video Peneroka Felda ni baik kerajaan mana pun ditatang macam minyak yang penuh Tanah diberi untuk teroka itu ini dib...
One Piece Pirate Warriors 4 Telah Diumumkan Oleh Bandai Namco

One Piece Pirate Warriors 4 Telah Diumumkan Oleh Bandai Namco

papar berkaitan - pada 8/7/2019 - jumlah : 220 hits
Bandai Namco telah mengumumkan permainan One Piece Pirate Warriors 4 yang sedang dibangunkan untuk platform PS4 PC Xbox One dan Nintendo Switch Untuk pengetahuan korang Ianya diumumkan di sesi Play Anime di Anime Expo 2019 bersama dengan vi...
Buta Dan Penuh Luka Bakar Akibat Disiram Zat Asam Oleh Mantan Kekasihnya Pria Ini Akhirnya Menikahi Cinta Sejatinya

Buta Dan Penuh Luka Bakar Akibat Disiram Zat Asam Oleh Mantan Kekasihnya Pria Ini Akhirnya Menikahi Cinta Sejatinya

papar berkaitan - pada 8/7/2019 - jumlah : 387 hits
Sebuah kisah tragis menimpa seorang pria setelah mantan kekasihnya menyiramnya dengan asam sulfat yang menyebabkan dirinya buta dan menderita luka bakar yang parah Namun penderitaan pria itu agaknya telah berakhir setelah dia akhirnya menem...
Malaysia Weighs Casino Licence To Revive Forest City

Nearly 500 Lawsuits Filed Against Sabah Govt Hajiji

High Court Fixes 3 Additional Trial Dates To Complete 1mdb Case

Vivo Malaysia Memperkenalkan Inisiatif Eksklusif Untuk Pengguna Celcomdigi Di Malaysia

Meet Studio Your New Favorite Way To Develop Wordpress Locally

Of Second Rate White People And Malaysia Pushing For Genocide

Sabah Peroleh Rm580 Juta Hasil Jualan Minyak Mentah

Since Mic Pointless Pn Confident Of Marginalised Indian Votes



5 Trend Bodoh Netizen Yang Nampaknya Semakin Menjadi Jadi

Info Dan Sinopsis Drama Berepisod Puaka Cuti Semester Slot Lestary TV3

Biodata Rozana Rozek TV Youtuber Resipi

8 Istilah Jerman Yang Kita Rakyat Malaysia Kerap Gunakan

Biodata Aizat Saha Pelakon Drama Berepisod Racun Rihanna TV3 Personaliti TikTok


The Evolution Of Adult Entertainment

Drama Projek Exit

Surah Al Ikhlas Bacaan Rumi Terjemahan

Pelepasan Cukai Sukan 2024 Senarai 103 Sukan Tersenarai

Cara Guna Cimb Dan Cara Check Status Loan Cimb

Berjalanlah Di Atas Jalan Kebenaran