Khalifah Pertama Oleh Mirwana


Khalifah Pertama salah satu nasyid yang bisa membuat Tedi menangis!Khalifah Pertama dinyanyikan oleh kumpulan Mirwana melalui album mereka Hikmah Kembara.Khalifah Pertama merupakan penceritaan sebahagian kisah Khalifah Ar-Rasyidin yang pertama, Abu Bakar as-Siddiq. Beliau adalah khalifah pertama selepas kewafatan Rasulullah S.A.W.Secara kasarnya nasyid ini mengisahkan kesetiaan beliau sebagai seorang sahabat kepada Nabi Muhammad Sollallahu 'alaihi wassalam.Komen Tedi mengenai Mirwana.Mirwana merupakan kumpulan nasyid sekolah, kalau tidak silap Maahad Muhammadiah.Keunikan Mirwana adalah mereka kumpulan nasyid yang menggunakan drum.Penubuhannya dikatakan Master adalah oleh Yassin Sulaiman yang kemudiannya menubuhkan kumpulan nasyid Brothers. Ada beberapa lagu Mirwana yang dinyanyikan semula oleh Brothers.Kehebatan Mirwana budak sekolah adalah pada kehebatan vokal pilihan ketuanya.Ahli Mirwana silih berganti dan mempunyai beberapa generasi.Mirwana yang dikomersialkan mengikut Master adalah generasi ke-7 atau ke-13, Master tak berapa nak ingat. Itu pun kawannya yang beritahu di mana kawannya itu merupakan anggota Mirwana generasi ke berapa entah?Tedi meminati lagu-lagu Mirwana budak sekolah namun tak berapa meminati mereka selepas mereka dikomersialkan.Faizal Tahir merupakan ahli Mirwana sebelum keluar menyertai pertandingan nyanyi-nyanyi.Mirwana kemudiannya membuat kenyataan bahawa mereka bukan kumpulan nasyid dan tidak pernah menyatakan mereka menyanyikan nasyid. Tamparan habat buat peminat nasyid dunia (bukan tamparan wanita tau).Sejak itu mereka tenggelam. Sekian.Komen munsyid.com agak menarik untuk dibaca: "Antara Nasyid dan Mirwana"Lirik nasyid "Hikmah Kembara" dan komentar Tedi:Khalifah Pertama, Khalifah PertamaKhalifah bermaksud pemimpin dalam Bahasa Arab. 
Sistem khalifah Islam bermula selepas kewafatan Rasulullah sollallahu 'alaihi wassalam, dimulai dengan pemerintahan khalifah Abu Bakar as-Siddiq. 
Abu Bakar as-Siddiq merupakan salah seorang daripada Khulafa Ar-Rasyidin yang berjumlah 4 orang, diikuti oleh Omar al-Khattab, Uthman al-Affan dan Ali bin Abi Talib. 
Mereka ini adalah sahabat-sahabat Nabi Muhammad sollallahu a'alaihi wassalam yang dijanjikan syurga, malangnya ada di antara kita suka-suka je mencela mereka.
Di sana terpancar sinar cahaya Menerangi lorong-lorong yang gelita Namun mereka tiada percaya Malah mencaci dan menghinaKetika detik awal ke-Rasul-an Nabi Muhammad sollallahu a'laihi wassalam, orang ramai bukan sahaja tidak mahu percaya, malahan mencela Baginda sollallahu a'laihi wassalam.
Engkaulah yang pertama membenarkannya Hilang saudara Hilang segala-gala Engkau tetap setia Kalimah Tuhan kan bertakhta
Saiyidina (penghulu kami) Abu Bakar as-Siddiq merupakan di antara manusia terawal yang memeluk Islam.

Walaupun menghadapi pelbagai dugaan namun beliau tetap setia dan yakin dengan kebenaran Nabi Muhammad sollallahu a'laihi wassalam & juga yakin bahawa Islam akan mencapai kemenangan.
Dikaulah lambang teman sejati Pada kekasih janji dipateriKhalifah pertama Menggenggam erat panji suci bila kekasih tiada lagiKekasih tiada lagi
Saiyidina Abu Bakar radhiallahu anhu menyambung perjuangan Rasulullah sollallahu a'laihi wassalam selepas kewafatan Baginda sollallahu a'laihi wassalam. Menjadi khalifah pertama umat Islam.

Perlantikan ini dilihat sesuai kerana beliau sahaja yang menggantikan Nabi Muhammad sollallahu a'laihi wassalam menjadi imam solat berjemaah ketika Baginda sollallahu a'laihi wassalam gering (sakit tenat).
Teman di kala suka dan duka Tiada apa yang dapat memisahkan Rela berkorban harta dan nyawa Lafazmu hanya kebenaranSaiyidina Abu Bakar as-Siddiq seorang sahabat yang sangat setia, selalu bersama Rasulullah sollahu a'laihi wassalam. Beliau juga sanggup berkorban harta menegakkan syiar Islam termasuklah membebaskan beberapa orang hamba termasuk Bilal bin Rabah.
Saiyidina Abu Bakar as-Siddiq juga terkenal kerana berkata benar dan selalu membenarkan Rasulullah sollallahu a'laihi wassalam. Sebagai contoh ketika umat Islam diuji dengan peristiwa Israk Mikraj, dia terus percayakan Rasulullah dan mengakui kebenaran peristiwa itu. Sebab itulah beliau digelar As-Siddiq (yang membenarkan).
Tika bisa menjalar mencengkam tubuh Kekasih lena di pangkuanmu Engkau tetap setia  Hingga mengalir air mataSaiyidina Abu Bakar merupakan satu-satunya manusia yang menemani Nabi Muhammad sollallahu a'laihi wassalam ketika Baginda sollallahu a'laihi wassalam berhijrah ke Madinah.
Dalam perjalanan mereka bersembunyi di Gua Tsur. Kerana keletihan Nabi Muhammad sollallahu a'laihi wassalam tidur di pangkuan Abu Bakar as-Siddiq. 
Ketika itulah beliau menyedari ada 1 lubang yang ada ular di dalamnya. Beliau menahan lubang itu dengan kaki sehingga dipatuk ular. Beliau tetap bertahan menahan bisa racun ular itu kerana tidak mahu mengganggu kekasihnya tidur sehingga menitis airmatanya ke wajah Rasulullah sollallahu a'laihi wassalam.
Di sinilah janji setia antara sahabat dan kekasih Menjadi inspirasi kami Walau tiada pernah bersua Aku kan tetap setia untuk selama-lamanyaBacaan lanjut:Wikipedia Bahasa Melayu: Abu Bakar as-Siddiq Karangan dalam Bahasa Melayu ini mula dikirim pada 30 Ogos 2013 dan dipadatkan pada 4 Julai 2019 jam 7:56 pagi.


Artikel ini hanyalah simpanan cache dari url asal penulis yang berkebarangkalian sudah terlalu lama atau sudah dibuang :

http://www.interpretzz.com/2013/08/khalifah-pertama-oleh-mirwana.html

Kempen Promosi dan Iklan
Kami memerlukan jasa baik anda untuk menyokong kempen pengiklanan dalam website kami. Serba sedikit anda telah membantu kami untuk mengekalkan servis percuma aggregating ini kepada semua.

Anda juga boleh memberikan sumbangan anda kepada kami dengan menghubungi kami di sini
Video Tawa Lepas Menkes Dipanggil Dokter Budi Oleh Presiden Jokowi

Video Tawa Lepas Menkes Dipanggil Dokter Budi Oleh Presiden Jokowi

papar berkaitan - pada 25/1/2023 - jumlah : 102 hits
Presiden Jokowi mengaku memanggil Menteri Kesehatan Budi Gunadi Sadikin dengan sapaan Dokter Budi Panggilan itu membuat Menkes Budi tertawa Hal itu disampaikan Jokowi dalam pidatonya di acara BKKBN hari ini Rabu Jokowi juga menyoroti masala...
Peluang Yang Tidak Akan Berulang Dan Tidak Dapat Dimiliki Lagi Oleh Malaysia

Peluang Yang Tidak Akan Berulang Dan Tidak Dapat Dimiliki Lagi Oleh Malaysia

papar berkaitan - pada 26/1/2023 - jumlah : 179 hits
FollowCo Founder at DefensePoliticsAsia com This is Singapore and the surrounding land around the island is Malaysia I marked where Malaysia is proposing the 3rd bridge to be But as you can see its connected far away from the Johor s capita...
Koleksi Zikir Sesuai Diamalkan Oleh Pelajar Dan Ibu Bapa

Koleksi Zikir Sesuai Diamalkan Oleh Pelajar Dan Ibu Bapa

papar berkaitan - pada 22/1/2023 - jumlah : 220 hits
Setiap apa yang kita lakukan mestilah diiringi dengan doa kesungguhan dan tawakkal kepada Allah s w t Bagi pelajar yang bukan islam mereka mempunyai cara mereka tersendiri mengikut kepercayaan mereka Seperti mana mereka menghormati cara dan...
Sila Google Kalau Tak Kenal Siapa Saya Kelly Azman Kecewa Digelar Badut Sarkis Oleh Haters

Sila Google Kalau Tak Kenal Siapa Saya Kelly Azman Kecewa Digelar Badut Sarkis Oleh Haters

papar berkaitan - pada 26/1/2023 - jumlah : 116 hits
Personaliti TV dan juga penyanyi Kelly Azman meluahkan rasa kecewa kerana dirinya menjadi mangsa ejekan sesetengah netizen yang tidak bertanggungjawab Kata Kelly ada individu di luar sana yang menggelarnya sebagai badut sarkis setiap kali m...
Reboot Friday The 13th Sedang Dibangunkan Oleh Pengarah Asal

Reboot Friday The 13th Sedang Dibangunkan Oleh Pengarah Asal

papar berkaitan - pada 27/1/2023 - jumlah : 108 hits
Pengarah Sean S Cunningham dilaporkan sedang membangunkan filem reboot terbaru Friday the 13th menurut laporan Bloody Disgusting Laporan itu menyatakan bahawa Cunningham yang mencipta dan mengarahkan filem asal Friday the 13th pada tahun 19...
Mulakan Langkah Pertama Menyimpan Emas

Mulakan Langkah Pertama Menyimpan Emas

papar berkaitan - pada 8/1/2023 - jumlah : 163 hits
MULAKAN LANGKAH PERTAMA Secara logiknya RM 250 RM 300 sangat besar untuk membeli emas 1gram 999 Tapi tanpa kita sedar setiap bulan kita menghabiskan lebih dari itu Untuk yakin bermula beli emas kita mesti yakin Beli emas adalah satu keperlu...
Pm Anwar Meets With Indonesia S Finance Minister For Discussions In Riyadh

Nga Kor Ming S Influence In Dap On The Rise

Gear Up For Standard 1 Registration

Irma Hasmie Enggan Komen Status Perkahwinan Apa Yang Penting Allah Jaga Hati Fikiran Kami

Senarai Cawangan Atm Bank Islam Di Seluruh Negeri Kelantan

Suami Tukang Masak Dadah Isteri Tolong Edar

Panduan Dan Cara Atasi Sembelit Bagi Dewasa Kanak Kanak Dan Selepas Bersalin

Salah Besar Kalau Kembali Kepada Quran Dan Sunnah Saja Tambah Ulil Amri



Info Dan Sinopsis Drama Berepisod Racun Rihanna Slot Samarinda TV3

5 Adaptasi Permainan Video ke TV dan Filem Paling Berjaya Setakat Ini

10 Fakta Biodata Erysha Emyra Pelakon Drama Berepisod Aku Bukan Ustazah TV3 Cinta Untuk Sekali Lagi Astro Ria

Info Dan Sinopsis Drama Berepisod Leha Leya Lawa Tonton

Info Dan Sinopsis Restu Drama Melayu Berepisod Platform Online iQIYI Malaysia


Life Begin At 40

Perubahan Bila Masuk 40an

Adapting To Consumer Behavior

App Inarah

Aktiviti Majlis Mesra Aidilfitri Tnb Peringkat Korporat Ppim 30 04 2024

Majlis Watikah Pelantikan Pengawas Pemimpin Muda