Khalid Terdesak Pujuk Penduduk Jual Tanah Kampung Baru


ainulillia Beri jaminan bertulis pembangunan Kg Baru takkan jejas orang Melayu
BANGI – Menteri Wilayah Persekutuan, Khalid Abdul Samad digesa menjelaskan mekanisme yang diguna bagi memastikan sasaran untuk meningkatkan jumlah penduduk Melayu di Kampung Baru menjadi 180,000 orang benar-benar dicapai.
Mengakui terkejut, Ahli Parlimen Kuala Nerus, Datuk Dr Mohd Khairuddin Aman Razali berkata, sasaran yang ditetapkan adalah terlalu tinggi berbanding bancian Perbadanan Pembangunan Kampong Bharu (PKB) pada 2010, menunjukkan jumlah orang Melayu menetap di Kampung Baru hanyalah seramai 18,372 orang.
Pada masa sama, beliau turut meminta Khalid memberi jaminan bertulis bahawa pembangunan Kampung Baru tidak akan menjejaskan kepentingan orang Melayu, khususnya yang membabitkan kepentingan sosial dan ekonomi mereka.
Beliau menegaskan, ia sangat penting kerana tiada satu pun peruntukan dalam Akta Perbadanan Pembangunan Kampong Bharu (Akta 733) yang memberi jaminan mutlak bahawa pembangunan Kampung Baru tidak akan menjejaskan kepentingan orang Melayu.
“Apa yang ada dalam Akta 733 hanyalah penubuhan Majlis Penasihat untuk menasihati Perbadanan mengenai perkara yang berhubungan dengan kepentingan orang Melayu di Kampung Baru dan apa-apa perkara lain yang dirujuk kepadanya oleh Perbadanan.
“Begitupun, Seksyen 19 (3) Akta 733 tidak mewajibkan nasihat Majlis Penasihat diterima pakai oleh Perbadanan, di mana apa yang diperuntukkan hanyalah nasihat ini ‘hendaklah diteliti, dikaji dan, jika bersesuaian, hendaklah diterima pakai oleh Perbadanan’,” kata Khairuddin.
Mengulas lanjut, beliau berkata, kenyataan Khalid pada dasarnya adalah tindakan terdesak untuk memujuk orang Melayu di Kampung Baru supaya menjual tanah mereka kepada kerajaan setelah pelbagai  menemui kegagalan.
“Paling mengejutkan apabila Khalid kini menggadai prinsip perjuangannya dengan menggunakan retorik Melayu sedangkan beliau sebelum ini dikenali paling lantang mempertikai retorik Melayu, termasuk menyerang Kongres Maruah Melayu,” katanya.
Sebelum ini, Khalid dilaporkan berkata, tujuan kerajaan PH hendak membangunkan Kampung Baru adalah untuk mengekalkan matlamat asal kewujudan kampung itu, yang mana tanah anugerah itu diberikan untuk memastikan penduduk Melayu ada di Kuala Lumpur.
Katanya, untuk mencapai matlamat itu, dan menambahkan lagi bilangan kependudukan Melayu di Kuala Lumpur, mereka perlu bergerak ke depan dan kawasan berkenaan perlu dibangunkan mengikut aliran zaman.
“Sekarang penduduk Kuala Lumpur hampir mencecah 2 juta orang, jadi matlamat asal untuk wujudkan jumlah penduduk Melayu yang munasabah tidak akan tercapai jika kita kekalkan (Kampung Baru) seperti pada 1890 atau 1900.
“Jadi kita kena bangunkan kawasan itu mengikut aliran zaman supaya jumlah penduduk Melayu kita dapat tingkatkan sehingga 180,000 misalnya,” kata Khalid.



Artikel ini hanyalah simpanan cache dari url asal penulis yang berkebarangkalian sudah terlalu lama atau sudah dibuang :

http://dialograkyat.blogspot.com/2019/11/khalid-terdesak-pujuk-penduduk-jual.html

Kempen Promosi dan Iklan
Kami memerlukan jasa baik anda untuk menyokong kempen pengiklanan dalam website kami. Serba sedikit anda telah membantu kami untuk mengekalkan servis percuma aggregating ini kepada semua.

Anda juga boleh memberikan sumbangan anda kepada kami dengan menghubungi kami di sini
Jangan Terpedaya Dengan Sindiket Jual Tanah Dan Geran

Jangan Terpedaya Dengan Sindiket Jual Tanah Dan Geran

papar berkaitan - pada 5/11/2019 - jumlah : 178 hits
JOHORTIMES MY Please Subscribe to JohorTimes Youtube https www youtube com channel UCBGyB6bgPwLLTOahiWTGuFQ Facebook https www facebook com johortimes my Twitter https www twitter com JohorTimes Instagram https www instagram com JohorTimes ...
Guan Eng Akui Tabung Haji Jual Tanah Trx Pada Harga Premium

Guan Eng Akui Tabung Haji Jual Tanah Trx Pada Harga Premium

papar berkaitan - pada 2/11/2019 - jumlah : 413 hits
1 AKHIRNYA Setelah puas memfitnah dan menipu rakyat Lim Guan Eng di Parlimen kelmarin mengakui tanah Tun Razak Exchange telah dijual oleh Tabung Haji pada harga premium RM400 juta 2 Masih segar diingatan ketika TH membeli sebidang tanah TRX...
Kampung Baru Nilai Sentimental Untuk Orang Melayu Bandar

Kampung Baru Nilai Sentimental Untuk Orang Melayu Bandar

papar berkaitan - pada 8/11/2019 - jumlah : 268 hits
Oleh Athirah Huda Zalhe Jika ada China Town Little India kekalkan warisan peninggalan lamaBANGI Kalau orang Cina dan India mempunyai Chinatown serta Little India kerajaan juga sepatutnya mengekalkan Kampung Baru sebagai identiti orang Melay...
Demi Pikat Penduduk Baru Kota Cammarata Di Italia Tawarkan Rumah Gratis

Demi Pikat Penduduk Baru Kota Cammarata Di Italia Tawarkan Rumah Gratis

papar berkaitan - pada 6/11/2019 - jumlah : 199 hits
Putus asa dari upaya menyelamatkan kota dari depopulasi Wali Kota Vincenzo Giambrone menghabiskan tiga tahun terakhir untuk meyakinkan pemilik yang telah lama meninggalkan rumah keluarganya untuk menyerahkan bangunan yang kosong dan rusak k...
Jual Tanah Umpama Jual Maruah

Jual Tanah Umpama Jual Maruah

papar berkaitan - pada 14/11/2019 - jumlah : 276 hits
Oleh Ainul Illia Meor Suzurudin Tawaran Khalid di Kg Baru tidak telus seperti try and error BANGI Pemilik dan pewaris tanah Kampung Baru bertegas tidak akan menjual tanah yang menjadi warisan Melayu sejak 120 tahun itu Setiausaha Kehormat L...
Formula Kampung Baru Lid Tidak Akan Berjaya

Formula Kampung Baru Lid Tidak Akan Berjaya

papar berkaitan - pada 8/11/2019 - jumlah : 235 hits
PEMIMPIN Pakatan Harapan memang terkenal dengan formula Formula hapuskan tol Formula turunkan harga minyak Formula hapuskan PTPTN dan yang terbaharu Formula Kampung Baru Lid Menteri Wilayah Persekutuan Khalid Samad atau terkenal dengan pang...
Dato Red Disaman Didakwa Tipu Jual Beli Tanah

Dato Red Disaman Didakwa Tipu Jual Beli Tanah

papar berkaitan - pada 21/11/2019 - jumlah : 252 hits
Baru saja reda mengenai hal perceraiannya nama suami kepada iaitu Dato Red menjadi perhatian apabila dua individu menfailkan saman terhadap suami penyanyi The post appeared first on
Anies Soal Capres 2024 Masyaallah Kerja Di Jakarta Baru 2 Tahun

Anies Soal Capres 2024 Masyaallah Kerja Di Jakarta Baru 2 Tahun

papar berkaitan - pada 12/11/2019 - jumlah : 276 hits
Anies mengungkapkan pembicaraan soal pencalonan dirinya di tahun 2024 masih sangatlah panjang Dia bahkan menyinggung soal pelantikan Presiden yang baru saja belum genap sebulan
Presiden Jokowi Sudah Kantongi Nama Dirut Baru Bank Mandiri Dan Btn

Presiden Jokowi Sudah Kantongi Nama Dirut Baru Bank Mandiri Dan Btn

papar berkaitan - pada 12/11/2019 - jumlah : 212 hits
Presiden Joko Widodo sudah memutuskan siapa nama Direktur Utama PT Bank Mandiri Tbk dan direktur utama Bank Tabungan Negara Menurut Menteri Badan Usaha Milik Negara Erick Thohir hal tersebut adalah keputusan dari Mantan Gubernur DKI Jakarta...
5 Sekawan Dipenjara 36 Tahun 12 Sebatan Kerana Bunuh

Kanak Kanak Usia 3 Tahun Sudah Boleh Diajar Berdikari Tahu Urus Diri Sudah Cukup Baik

Asal Usul Coca Cola

Lumira Eka Heights Epitome Of Contemporary Living

Staycation Di Flemington Hotel Taiping

Rumah Terbuka Di Rumah Baru Cyra

The Houston Hemp Flower Community Connecting With Like Minded Users

Sanggup Bawa Asid Dari Johor Ke Kelantan Simbah Rakan



Info Dan Sinopsis Filem Shaitaan 2024 Remake Filem Vash Kini Di Netflix

Biodata Emran Rijal Owner Jenama Emri Vision Suami Tyra Kamaruzzaman Founder BeauTyra

Biodata Tyra Kamaruzzaman Founder BeauTyra Yang Kahwin Bersuamikan Emran Rijal

Info Dan Sinopsis Drama Berepisod Dr Pontianak Astro Warna Sooka

10 Fakta Biodata Jabir Meftah Pelakon Drama Berepisod Racun Rihanna TV3


Pb House By D Compose Architect In Chiang Thailand

Elevate Your Home S Aesthetic With These Outdoor Renovations

Police Arrest 5 Men Seize 32kg Of Drugs Worth About Rm800k

Pharmaniaga Komited Pulih Kewangan Keluar Status Pn17

Kkb Polls Go Out To Vote With Peace Of Mind As Safety Assured Says Selangor Police

Drama Khun Sa Beri Kesedaran Kepada Rakyat