Kewangan Tak Cun Nak Berbelanja Pun Sempit Selalu Perunding Kewangan Minta Anak Muda Renung 17 Perkara Ni


Mempunyai status kewangan yang kukuh sudah semestinya menjadi idaman setiap individu hari ini. Akan tetapi, masih ramai di antara kita yang berpendapat bahawa mempunyai masalah kewangan pada usia muda adalah normal dan akan beransur pulih apabila kita meningkat dewasa.
Kenyataan itu boleh dianggap tidak benar dan juga tidak salah. Ia memang berlaku namun ia juga boleh dielakkan sekiranya kita mempunyai ilmu mengenai cara dan teknik yang betul untuk menguruskan kewangan kita walaupun pada usia muda.
Perkara inilah yang cuba dikongsikan oleh pakar perunding kewangan dan hartanah, Harith Faisal melalui akaun Facebook-nya baru-baru ini.
Selalu sangat saya terima ramainya orang tanya tentang macam mana nak mula jaga kewangan, apa langkah pertama untuk beli rumah muda. Cuba ikut cara ni;
1. Dulu masa nak beli rumah pertama, kami suami isteri simpan lebih 30% daripada gaji kami. Masuk dalam tabung modal. Kadang-kadang dapat simpan lebih.
2. Masa tu manalah ada orang nak share tip, sila simpan 10% gaji ke, sila simpan 50% gaji ke. Ikut logik sendiri je. Nak beli rumah, kena simpan duit untuk jadi modal.
3. Banyak tip simpan duit yang kita baca akan dibuat dalam bentuk peratus %. Apa yang kita boleh faham adalah, makin tinggi gaji, makin besarlah simpanan kita.
4. Contoh, orang yang bergaji RM3,000 kalau simpan 30% gaji sama dengan RM900. Orang bergaji RM10,000 pula, kalau dia simpan 30% gaji akan dapat RM3,000.
5. Tapi kalau dia yang bergaji RM10,000 boleh hidup dengan belanja RM4,000 je sebulan, maka dia pasti boleh simpan RM6,000 iaitu 60% daripada gaji dia tu.
Gambar Hiasan(Foto: InCharge Debt Solution) 6. Again, makin banyak kau simpan, makin cepatlah cukup tabung modal untuk kau beli rumah tu. Paling kurang, simpanlah 30% daripada gaji kau dan pasangan ya.
7. Kepada kau yang dah kerja 10 tahun tapi masih belum berjaya simpan 30% daripada gaji. Kena cepat-cepat buat muhasabah kewangan diri. Sempat lagi.
8. Ada juga yang saya jumpa kerja dah 10 tahun tapi simpanan kecemasan RM2,000 pun tak ada. Sedih dan memang perlu dibantu orang macam ni.
9. Logiknya, takkanlah selama 10 tahun tu tak ada kenaikan gaji langsung kan. Kalau katakan 10 tahun lepas gaji dia RM2,000 dan sekarang RM4,000. Ada beza RM2,000 tu.
10. Kesilapan yang anak muda biasa buat adalah beli kereta yang salah, rajin upgrade kereta, berhutang dengan kad kredit, kahwin dengan pembiayaan peribadi.
11. Bila kau buat benda-benda macam tu, which is berhutang kat benda yang kau tak perlu pun, sebenarnya kau dah sabotaj simpanan masa depan kau awal-awal lagi.
12. Orang macam ni tak boleh buat simpanan bulanan sebab dia terpaksa guna “simpanan bulanan” dia untuk bayar hutang-hutang jahat dulu.
13. Pelik-pelik anak muda sekarang, travel ke luar negara dijadikan trend pula. Swipe kad kredit tak rasa bersalah kat diri sendiri. Siap ada yang buat pembiayaan peribadi.
14. Sebelum nak travel tu, penuhkan dulu dana kecemasan 3 bulan gaji. Kau gaji RM2,000 kan, simpan dulu kemas-kemas RM6,000 dalam tabung Haji atau ASB.
15. Lepas tu, buat ASB Financing RM200K dulu. Lepas 3 tahun, boleh cukup modal untuk kau beli rumah pertama. Lepas tu boleh beli kereta ansuran tak lebih 15% daripada gaji.
16. Ada duit lebihan lagi, bolehlah kau buat majlis kahwin biasa-biasa. Lepas tu, belilah rumah kedua pula. Lepas tu, bolehlah pergi travel dengan tenang dan gembiranya.
17. Atau mungkin juga masa tu kau dah tak teringin nak spend untuk travel mahal-mahal. Sayang duit sebab nak beli rumah lagi dan lagi. Memang ketagih. Ha! – HF
Tak puas baca? Nak baca lebih lagi? Boleh join channel Telegram rasmi saya bersama 55K subscribers lain untuk dapatkan tip, panduan, motivasi dan info terkini pasal hartanah, kewangan dan rahsia penulisan viral. FREE je.
1. Install Telegram di fon.
2. Klik https://telegram.me/HarithFaisal
3. Klik JOIN.
Sumber: FB Harith Faisal


Artikel ini hanyalah simpanan cache dari url asal penulis yang berkebarangkalian sudah terlalu lama atau sudah dibuang :

https://siakapkeli.my/2019/08/30/kewangan-tak-cun-nak-berbelanja-pun-sempit-selalu-perunding-kewangan-minta-anak-muda-renung-17-perkara-ni/

Kempen Promosi dan Iklan
Kami memerlukan jasa baik anda untuk menyokong kempen pengiklanan dalam website kami. Serba sedikit anda telah membantu kami untuk mengekalkan servis percuma aggregating ini kepada semua.

Anda juga boleh memberikan sumbangan anda kepada kami dengan menghubungi kami di sini
Nak Anak Bijak Kena Rajin Melayan Mesti Tahu 12 Perkara Bayi Suka Buat

Nak Anak Bijak Kena Rajin Melayan Mesti Tahu 12 Perkara Bayi Suka Buat

papar berkaitan - pada 27/8/2019 - jumlah : 431 hits
Mama papa perlu tahu 12 perkara bayi suka buat ini Terutama sekali mama papa kali pertama Ilmu ini perlu anda ketahui Sukar diungkap dengan kata kata momen pertama melihat dan menyentuh bayi yang dikandung selama 40 minggu Kini dia berada d...
Nak Handle Perangai Pelik Pelik Anak Mak Ayah Kena Selalu Buka Al Quran Pasti Lebih Sabar

Nak Handle Perangai Pelik Pelik Anak Mak Ayah Kena Selalu Buka Al Quran Pasti Lebih Sabar

papar berkaitan - pada 1/9/2019 - jumlah : 306 hits
Tentu ibu bapa mahu memberikan didikan cara Islam kepada anak anak Didikan secara istiqamah anak menjadi seorang yang sopan santun menghormati orang tua dan mendengar cakap Dengan cara sebegini anak anak dapat belajar daripada kesilapan Nam...
Memandai Pulak Nak Suruh Sumbat Anak Orang Individu Dikecam Syor Tips Tak Masuk Akal Khuatir Pengaruh Ibu Muda

Memandai Pulak Nak Suruh Sumbat Anak Orang Individu Dikecam Syor Tips Tak Masuk Akal Khuatir Pengaruh Ibu Muda

papar berkaitan - pada 18/8/2019 - jumlah : 263 hits
Bayi yang baru dilahirkan sememangnya memerlukan penjagaan yang rapi daripada kedua dua ibu bapanya Pelbagai aspek perlu diteliti supaya bayi yang baru dilahirkan tidak mengalami sebarang masalah Begitu juga bagi aspek pemakanan bayi ibu ba...
Cara Dan Doa Mustajab Nak Kuatkan Kasih Sayang Mak Dan Anak Kita Jaga 2 Perkara Ni Je

Cara Dan Doa Mustajab Nak Kuatkan Kasih Sayang Mak Dan Anak Kita Jaga 2 Perkara Ni Je

papar berkaitan - pada 27/8/2019 - jumlah : 455 hits
Anak yang mendengar kata sopan santun dan baik akhlaknya sudah semestinya membuatkan mak ayah berlapang dada Namun cabaran mak ayah hari ini sudah pastinya kala berdepan dengan masalah tingkahlaku anak anak yang membuatkan mak ayah pening k...
Banyak Disukai Anak Muda Ternyata Begini Perjalanan Panjang Boba Milk Tea Sebelum Jadi Primadona

Banyak Disukai Anak Muda Ternyata Begini Perjalanan Panjang Boba Milk Tea Sebelum Jadi Primadona

papar berkaitan - pada 31/8/2019 - jumlah : 337 hits
Nggak cuma es kopi yang masuk top list minuman favorit anak muda kekinian boba milk tea juga nih
Benarkah Anak Muda Zaman Sekarang Lebih Gemuk Dibanding Pada Masa Lalu

Benarkah Anak Muda Zaman Sekarang Lebih Gemuk Dibanding Pada Masa Lalu

papar berkaitan - pada 2/9/2019 - jumlah : 260 hits
Alasan mengapa seseorang lebih mudah untuk kurus pada tahun 1980 an dianggap peneliti terjadi karena sejumlah faktor tersembunyi yang selama ini kurang diperhatikan terang Olga Khazan penulis dari The Atlantic
Ibu Ayah Yang Selalu Marah Rumah Bersepah Sebenarnya Halang Anak Jadi Pandai

Ibu Ayah Yang Selalu Marah Rumah Bersepah Sebenarnya Halang Anak Jadi Pandai

papar berkaitan - pada 1/9/2019 - jumlah : 423 hits
Anak anak dalam fasa membesar sememangnya lasak Akal pun panjang Ada saja idea nak bermain yang pelik pelik Sebenarnya anak yang banyak akal dan lasak ni bijak orangnya Mereka cuba mentafsirkan imaginasi mereka kepada sesuatu yang lebih rea...
Pesanan Deep Untuk Remaja Yang Ada Niat Nak Kahwin Usia Muda

Pesanan Deep Untuk Remaja Yang Ada Niat Nak Kahwin Usia Muda

papar berkaitan - pada 21/8/2019 - jumlah : 352 hits
Perkahwinan muda yang diimpikan oleh sesetengah remaja tidak salah jika mengikut agama tetapi ianya bukanlah satu trend yang perlu diikuti oleh semua golongan remaja Perlu diingatkan bahawa sebuah perkahwinan bukanlah perkara yang mudah dan...
Salah Sikit Terus Marah Jangan Hairan Kalau Anak Tak Nak Dekat Dengan Kita

Salah Sikit Terus Marah Jangan Hairan Kalau Anak Tak Nak Dekat Dengan Kita

papar berkaitan - pada 20/8/2019 - jumlah : 248 hits
Kanak kanak kadangkala akan berkelakuan buruk mengikut emosinya Bergantung kepada tahap keterukan kenakalan mereka time out perlu dilaksanakan Walau bagaimanapun ia perlu dilakukan dengan cara yang betul Ikuti artikel ini untuk mengetahui 6...
Fungi Wechat Yang Ramai Tak Tahu

Ziana Zain Duta Rasmi Csa Academy

Asan Lembu The Movie

Di Masjid Muhammadiyah Nurul Yakin Paus Quran Dan Sains By Dr Hm Raki

Hospital Kuala Pilah

Ramadan Bazaars 2024 Exploring The Culinary Delights Of Selangor S Ramadan Bazaars

Saya Dan Rafizi Tiada Isu Peribadi Kata Puad

Hallway Wall Art Mockup For A Sophisticated Look



Koleksi 15 Lagu Hari Raya Terbaru Yang Meriahkan Aidilfitri 2024 Bakal Evergreen Bak Lagu Lama

6 Pantang Larang Penting Kalau Nak Selamat di Sekolah Asrama

Info Dan Sinopsis Filem 19 Puasa Playboys Of Plastik Hitam Astro First

Casimir Zeglen Paderi Yang Mencipta Jaket Kalis Peluru

Biodata Mohammad Rifdean Masdor Atlet Muay Thai Malaysia Yang Gegarkan One Championship Seangkatan Johan Ghazali Jojo


Tawarkan Lebih Pilihan Pembiayaan Kepada Mahasiswa

Hari Ini 2 Al Hamdulillah Padi Dalam Pasu

Menu Sahur

Terkejut Jumpa Segenggam Paku Dalam Lemang

Pemain Newcastle Tonali Dituduh Melanggar Peraturan Pertaruhan Bahasa Inggeris

Akmal Sokong Mb Johor Tularkan Isu Kesesakan Tambak Johor