Ketuanan Bangsa Merugikan Negara Serta Tidak Produktif Rafidah Aziz



AstroAwani | Bekas menteri Kabinet Tan Sri Rafidah Aziz menyeru rakyat Malaysia supaya menghentikan laungan "ketuanan bangsa", yang beliau anggap merugikan dan tidak produktif kepada negara dan rakyat negara ini.

Ketuanan, katanya, mestilah selalu menjadi milik Malaysia sendiri dan bukan mana-mana kumpulan, kaum atau agama di kalangan rakyat.

Menulis di ruangan pertama beliau dalam akhbar The Sun pada Selasa, Rafidah berkata rakyat Malaysia hanya akan dihormati di peringkat global apabila dari kalangan mereka, bangkit warganya yang berkemampuan dan berkemahiran, dan prestasi dan pencapaiannya dianggap sangat baik ketika diukur oleh tanda aras dan standard global.

"Apabila ini berlaku mereka boleh berbangga membawa bendera Malaysia dan diiktiraf oleh dunia sebagai rakyat Malaysia yang berjaya," katanya yang dikenali sebagai Wanita Besi Malaysia kerana pendirian kuatnya mengenai isu-isu yang mempengaruhi negara .
Rafidah, yang merupakan Menteri Perdagangan Antarabangsa dan Industri selama 21 tahun hingga 2008, berkata Malaysia baharu yang muncul selepas kerajaan Pakatan Harapan berkuasa pada Mei yang menamatkan pemerintahan Barisan Nasional selama 61 tahun, mestilah tidak berpihak dari segi jantina, warna kulit dan warisan kerana satu-satunya keutamaan adalah kebaikan untuk rakyat dan negara.

Warga Malaysia adalah rakyat Malaysia tanpa mengira keturunan dan warisan. Itulah fakta yang tidak dapat dinafikan. Saya berbangga menjadi seorang rakyat Malaysia. Saya yakin sesetengah rakyat Malaysia mesti merasa yang sama.

"Fajar Malaysia baharu membawa harapan dan aspirasi baharu, permulaan yang baharu. Negara kita sangat diberkati," menurut Rafidah dalam tulisannya.

Mengenai kerajaan baharu, beliau berkata:

"Apa yang diperlukan ialah tadbir urus yang baik dan tadbir urus ekonomi oleh orang-orang yang rakyat Malaysia, telah meletakkan kepercayaan untuk memacu negara kita dengan jayanya melalui cabaran dan gelora dalam persekitaran yang sentiasa berubah dalam menuju abad yang akan datang dan masa depan yang masih jauh."
Rafidah juga menyifatkan pilihan raya umum pada 9 Mei sebagai hari apabila rakyat Malaysia telah menekan butang 'reset', yang menetapkan gerakan pelbagai proses dan langkah yang perlu diambil untuk meletakkan Malaysia kembali ke landasan yang betul.

"Harapan adalah tinggi, tetapi rakyat Malaysia mestilah bersikap realistik. Pembangunan tidak berlaku dalam ruang kosong. Polisi harus disesuaikan dan mampu memenuhi tuntutan dan situasi baharu.

"Kerajaan mesti mentadbir dan tidak membenarkan dirinya diganggu oleh tuntutan yang tidak realistik, mementingkan diri sendiri dan pihak tertentu," katanya.

Mengenai pendidikan, beliau menulis tentang perlunya pendidikan untuk semua dan penekanan harus terhadap keperluan dan pengiktirafan mestilah berasaskan kepada kecemerlangan dan meritokrasi terutama apabila mewajarkan sokongan dan pertimbangan khusus sementara anak muda Malaysia mesti menilai prestasi terhadap yang terbaik di peringkat global.

Beliau seterusnya merayu kepada rakyat Malaysia untuk menjalin hubungan yang membina dan mengukuhkan ketahanan negara dan mengelakkan perpecahan dan berpuak-puak kerana perkara ini boleh membawa kepada hakisan perpaduan.

Mereka sebaliknya harus berpegang kepada politik perpaduan dan pembangunan negara dan mengelakkan politik kemunafikan, katanya

Artikel ini hanyalah simpanan cache dari url asal penulis yang berkebarangkalian sudah terlalu lama atau sudah dibuang :

https://bankami.blogspot.com/2018/10/ketuanan-bangsa-merugikan-negara-serta.html

Kempen Promosi dan Iklan
Kami memerlukan jasa baik anda untuk menyokong kempen pengiklanan dalam website kami. Serba sedikit anda telah membantu kami untuk mengekalkan servis percuma aggregating ini kepada semua.

Anda juga boleh memberikan sumbangan anda kepada kami dengan menghubungi kami di sini
Rugi Henti Laung Ketuanan Bangsa Kata Rafidah

Rugi Henti Laung Ketuanan Bangsa Kata Rafidah

papar berkaitan - pada 24/10/2018 - jumlah : 156 hits
KUALA LUMPUR 23 Okt Bekas menteri Kabinet Tan Sri Rafidah Aziz menyeru rakyat Malaysia supaya menghentikan laungan ketuanan bangsa yang beliau anggap merugikan dan tidak produktif kepada negara dan rakyat negara ini Ketuanan katanya mestila...
Menteri Menteri Kini Dilarang Bawa Isteri Ikut Serta Lawatan Kerja Ke Luar Negara

Menteri Menteri Kini Dilarang Bawa Isteri Ikut Serta Lawatan Kerja Ke Luar Negara

papar berkaitan - pada 13/10/2018 - jumlah : 549 hits
Menteri menteri kini dilarang bawa isteri ikut serta lawatan kerja ke luar negara Menteri menteri yang berkunjung ke luar negara untuk lawatan kerja jangka pendek tidak lagi dibenarkan membawa pasangan dan rombongan penuh kata Menteri Hal E...
Quraysh Bangsa Tonggak Ketuanan Melayu

Quraysh Bangsa Tonggak Ketuanan Melayu

papar berkaitan - pada 29/10/2018 - jumlah : 629 hits
Quraysh Bangsa Tonggak Ketuanan Melayu 1 Setelah meninggalnya Rasulullah para sahabat berkumpul di Saqifah Bani Sa adah bagi melantik Khalifah baru sebagai pengganti Rasulullah Saat inilah berlaku perselisihan apabila kaum Ansar berkehendak...
Ini Kehendak Tuhan Untuk Anwar Ibrahim Memimpin Negara Nazri Aziz

Ini Kehendak Tuhan Untuk Anwar Ibrahim Memimpin Negara Nazri Aziz

papar berkaitan - pada 14/10/2018 - jumlah : 288 hits
Datuk Seri Nazri Aziz berkata kemenangan Datuk Seri Anwar Ibrahim di Port Dickson ialah kehendak Tuhan dan tiada kuasa yang dapat menghalang presiden PKR itu daripada mengambil alih jawatan perdana menteri Orang boleh buat apa saja tetapi t...
Separuh Daripada Bangsa Cina Terkaya Untuk Meninggalkan Negara Sumber Kajian Mengatakan

Separuh Daripada Bangsa Cina Terkaya Untuk Meninggalkan Negara Sumber Kajian Mengatakan

papar berkaitan - pada 20/10/2018 - jumlah : 202 hits
Hampir separuh daripada individu super kaya China sedang mempertimbangkan meninggalkan negara ini kaji selidik yang hari ini dengan kebanyakan memetik peluang pendidikan dan pekerjaan yang lebih baik di luar negara untuk anak anak mereka Ka...
Pembubaran Felcra Fc Merugikan Pembangunan Bola Sepak Negara

Pembubaran Felcra Fc Merugikan Pembangunan Bola Sepak Negara

papar berkaitan - pada 21/10/2018 - jumlah : 331 hits
21 Oktober 2018 11 39 AM KUANTAN Pembubaran Felcra FC disifatkan sebagai amat merugikan dalam usaha pembangunan sukan bola sepak negara Presiden Persatuan Jurulatih Bola
Kak Yah Mariah Carey Wajarkah Diagung Dikembangkan Di Negara Ini

Kak Yah Mariah Carey Wajarkah Diagung Dikembangkan Di Negara Ini

papar berkaitan - pada 15/10/2018 - jumlah : 266 hits
Mariah Carey memuat naik status di akaun Instagramnya mariahcarey dengan satu foto berlatar belakangkan Menara Berkembar Petronas Foto Instagram mariahcareyHALAMAN HIBURANMEDIA sosial pada Ahad agak kecoh seketika apabila penyanyi antaraban...
4 Negara Tanpa Hukuman Mati

4 Negara Tanpa Hukuman Mati

papar berkaitan - pada 15/10/2018 - jumlah : 303 hits
Ada beberapa negara yang memilih menghentikan hukuman mati Berikut negara negara tersebut
Hmmm Teguran Terbuka Untuk Parti Amanah Negara

Hmmm Teguran Terbuka Untuk Parti Amanah Negara

papar berkaitan - pada 15/10/2018 - jumlah : 290 hits
MALAYSIAKINI Bagi pertubuhan semuda Parti Amanah Negara yang meniup lilin hari lahir buat kali ketiga pada 16 Sept lalu kejayaan yang dicapainya mungkin agak menakutkan Kita barangkali tidak akan terlalu terkejut melihat seorang anak berusi...
Lirik Campak Bintang Faizal Tahir M Nasir

Backstabbing Drama In The Opposition Pas Sabotaging Bersatu By Attacking Chinese Vernacular Schools

Umno Explores Every Means Possible To Free Najib

100 Cawangan Kfc Tutup Dan Akur Kuasa Boikot

Calon Bersatu Prk Kkb Tunggang Isu Kematian Teoh Beng Hock

Two In Five Malaysians Might Quit If Required To Work More In Office Randstad

Bonus R 5000 Jogue Ca A T Queis Onlin

Catat Nekad Berhaji Tanpa Visa Haji Bisa Dideportasi Dari Arab Saudi



Biodata Dan Latar Belakang Adam Shamil Personaliti TikTok Terkenal

5 Negara Yang Memilih Untuk Tidak Menggunakan Matawang Sendiri

Info Dan Sinopsis Drama Berepisod Aku Bukan Ustazah Slot Akasia TV3

Info Dan Sinopsis Drama Berepisod Bercakap Dengan Jun Slot DramaVaganza Astro Ria

5 Amalan Muslim Yang Sering Dijadikan Bahan Lawak di Malaysia


Contact Lens Trial Experience The Difference Risk Free

Beyond The Arrest Colorado Springs Criminal Lawyers Advocate For Your Freedom

Aktivis Gagal Rayu Mohon Cabar Keputusan Ag Tak Dakwa Muhammad Zamri Vinoth Dan Firdaus Wong

What Are The Chances That Anwar Will Honour His Promise To Raise The Salary Of Civil Servants

Is The Government Getting Paranoid About The Media

Bila Rakyat Kurang Faham Jangan Kata Lantaklah Ka Siong