Ketua Pemuda Pun Tak Faham Fdi Construction Contract Sovereign Risk Etc


 



PJ : Umno Youth chief Asyraf urged Azmin to explain 68% decline in FDI 2020

foreign investors’ confidence in M'sia yet to recover after 2018absence of clear economic policyperception govt might change policies that would not benefit investors“sovereign or political risk” determining factor  
important indicator of sovereign risk when govt changes signed contracts 
Many incidents contributed to sovereign risk in M'sia since 2018 he said 

cancellation of ECRL contract with China Grouptermination of HSR project with Singapore termination of Trans-Sabah Gas Pipeline incidents that would discourage investorscancellation of infra projects in Sarawaktermination of the Multi-Product Pipeline projectAll these influenced sentiment of foreign investors towards Malaysia
causing our FDI value to decline
directly affect our unemployment rate

many companies, factories shutting down moving to neighbouring countriesUmno Youth asks Azmin to immediately explain our waning FDI
Malaysia saw sharp 68% decline in FDI last year to mere US$2.5b 
FDI in Southeast Asia only decreased by 31%
Singapore’s FDI fell by 37% to US$58b 
Indonesia by 24% to US$18b 
Vietnam by 10% to US$14 billion.
Philippines FDI increase by 29% to US$6.4b 
My comments :Ok first of all brader Asyraf kena faham FDI lain, construction contract lain (bukan FDI), sovereign risk lain, political risk pun lain. Hang jangan pakai hentam saja kiri kanan, buat rojak sekali.
First of all batal kontrak white elephant project, batal kontrak unsur rasuah di mana kerajaan dahulu setuju naikkan harga projek untuk ambil rasuah 'kickback', batal projek yang memperkayakan kroni dsbnya TIDAK AKAN menjejaskan sovereign risk ataupun political risk negara kita. Itu nombor 1.
In fact membatal kontrak dan projek white elephant akan menjimatkan wang rakyat. Duit kita safe sikit brader.  Pinjaman kerajaan (government debt) boleh berkurangan, defisit kewangan kerajaan akan berkurang, sovereign risk kita akan improve, ratings kita pun boleh improve. 
Err.. satu lagi pasal pembatalan dua projek oil pipeline itu, brader Asyraf kena faham sejak 2014 harga minyak dunia sudah crash. Di seluruh dunia oil and gas industry tenat dan penat. Bukan saja di Malaysia.  Berpuluh dan beratus projek dan kontrak oil and gas di seluruh dunia sudah kena batal. Just Google 'oil and gas projects cancelled'. Unless brader Asyraf nak commit suicide boleh lah sambung balik projek oil and gas. So fikir dulu sebelum buat statement. 
Nombor 2 semua projek yang batal itu adalah 'construction contracts'. Bukan FDI pun. A construction project IS NOT foreign direct investment. 
Saya bagi small example. Lets say brader Asyraf sebagai Ketua Pemuda sudah jadi kaya. Jadi nak buat renovation rumah.  Renovation rumah itu perlukan kontraktor. Brader Asyraf kena bayar kontraktor dengan duit sendiri. 
Serupa dengan construction contract ECRL, HSR, infrastructure projects dsbnya. Kita kena bayar dengan duit kita sendiri. Bukan foreign investor bawa masuk duit dia. So a construction contract is not FDI. 
Mungkin brader Asyraf sebagai anak DEB kurang faham bahawa ekonomi swasta di Malaysia jauh lebih besar daripada ekonomi "projek dan kontrak kerajaan" (government projects).  
Bila Matsushita, Sony, Intel, Shell, Carrefour, Makro dsbnya melabur duit mereka di Malaysia untuk membina kilang elektronik, membina LNG processing plant atau membina supermarket  maka itulah yang boleh disebut FDI.   Bukan saja they bring their own money and invest directly in this country tapi mereka membawa technology, skill level (kemahiran) mereka untuk value added dalam ekonomi kita. 
Tapi saya rasa brader Asyraf mungkin tak faham apa benda itu. As I said, brader Asyraf sebagai anak DEB kurang faham bahawa ekonomi swasta di Malaysia jauh lebih besar daripada ekonomi "projek dan kontrak kerajaan" (government projects). 
Dulu seorang penasihat ekonomi  PM - sebelum time PH - (ha ha bro, mamu cover your behind) pun pernah kata foreign fund manager yang main saham di Bursa Saham kita itu adalah FDI. Main saham di Stock Market itu bukan FDI. Pagi duit masuk ke Stock Market, petang tu juga duit itu boleh keluar balik. 
Sovereign risk itu melibatkan Kerajaan sesebuah negara. Contohnya bila Kerajaan pinjam terlalu banyak duit, Kerajaan bergelumang dalam rasuah dsbnya yang menjejaskan kewangan Kerajaan (macam zaman Bossku curi duit billion-billion dulu) so all that can affect sovereign risk. 
Sovereign risk tidak semestinya melibatkan sektor swasta atau keseluruhan ekonomi negara kita.  Contohnya masih terdapat banyak syarikat swasta dalam ekonomi negara kita yang boleh pinjam duit daripada foreign bank atau mereka boleh menarik minat pelabur dari overseas. Ataupun mereka mampu senaraikan (listing) syarikat mereka di Bursa Saham negara lain. Last year ada beberapa syarikat swasta dari Malaysia berjaya buat listing di Bursa Saham Hong Kong, Shanghai dsbnya. You have to read the international business news brader. Faham ke apa ke-jadah international business news?    
Of course political risk boleh melibatkan seluruh negara tetapi hanya jika  berlaku coup de etat, revolusi ganas, tembak-menembak dan rusuhan  yang boleh   menyebabkan pertukaran drastic dalam dasar dan falsafah politik sesebuah negara. Contohnya katakan geng lebai gila berjaya ambil alih kerajaan dan cuba laksanakan hud-hud-dud-dud-dud dan begitu. Maka semua pelabur asing akan lari.  
Tetapi negara kita sekarang sudah melalui TIGA pertukaran kerajaan tanpa berlaku sebarang pergaduhan atau pemberontakan ganas.  Tanpa sebarang tukaran dalam falsafah ekonomi atau politik negara. Semuanya serupa saja. So political risk pun tak ada. 
Sekarang mari kita analisa lebih detail sikit.  FDI sesebuah negara tidak boleh jatuh merudum dalam sebulan, dua bulan atau setahun dua tahun. It takes longer. Contohnya sila lihat berita berikut daripada tahun 2013 - lapan tahun sudah. 







Pada tahun 2013 seorang British investor telah mengadu bahawa Malaysia adalah negara paling korup dalam dunia. Pada masa itu geng brader Asyraf yang pegang kuasa.  So bila investor itu kata 'most corrupt in the world' they are referring to you. 
Soalan sekarang pula, lapan tahun kemudian apakah geng brader Asyraf sudah bertaubat dan boleh membaiki labu yang mereka merosakkan dulu? That is the big question. 
Sila lihat carta berikut pula. Carta ini menunjukkan FDI zaman Najib juga lah.  



You can see selepas kes 1MDB bocor (after 2015) FDI pun menjunam.  Actually after oil prices crashed  pada 2014 FDI berkurangan sebab sebelum itu banyak juga FDI yang masuk sektor oil and gas.  
Maklumlah Menu di Restoran Malaysia ini sangat limited : minyak sawit, oil and gas, kelab dangdut, kelab karaoke, lagu hud-hud-du-dud-dud etc. Itu saja. Option kita very limited.
Tetapi saya ingin tanya brader Asyraf dan Pemuda Umno sedikit soalan. Saya merujuk komen brader Asyraf yang ditujukan kepada Azmin Sandakan tadi:absence of clear economic policyOf course it is easy to criticise others lah. Soalan saya kepada brader Asyraf dan Pemuda Umno is "What is your clear economic policy" options that you would recommend?
Sila share vision dan wawasan brader Asyraf. Because this is the SINGLE MOST IMPORTANT PROBLEM THAT MUST BE SOLVED.
Apakah clear economic policy yang sedang berlegar dalam pemikiran brader Asyraf dan Pemuda Umno? What is your solution?
(Saya setuju tak payah tanya Azmin ka, Najib ka, Anwar ka, Dr Mahathir ka. Wasting time. They dont know crap about the economy.)
Apakah Pemuda Umno akan bersambung dengan "ketuanan Melayu"? Sebab "ketuanan Melayu" memang menjadi sebahagian besar daripada economic policy Umno sejak 50 tahun sudah. Akibatnya hari ini TIGA JUTA orang Melayu (mostly) sedang menganggur. 
Apakah brader Asyraf akan bersambung juga dengan Dasar Ekonomi Baru yang sudah pun jadi Dasar Ekonomi Bebal san Dasar Ekonomi Basi?
Contohnya buat kilang kereta nasional yang menelan berpuluh bilion Ringgit duit rakyat, kemudian meletakkan AP dan cukai impot kereta tertinggi yang mengakibatkan harga kereta yang termahal sekali di dunia yang memiskinkan orang Melayu dulu?  And then sudah 30 tahun buat kerja dunggu itu, lelong pula kilang kereta kepada syarikat China pula? Is that stupid or is that stupid?  
Atau "dasar ekonomi" yang kekalkan monopoli dan oligopoli yang menyebabkan harga barang mahal dan memiskinkan orang Melayu dulu tetapi memperkayakan kroni-kroni kaya?
Islamic banking, Islamic dinar semua tak boleh pakai ok. Semua membohong. So please jangan pula masuk lorong gelap "Islamic economy". There is no such thing. 
We need clear economic policies. So what are your clear economic policies?
Artikel ini adalah pandangan penulis dan tidak semestinya mewakili MMKtT.By Syed Akbar Ali 

Artikel ini hanyalah simpanan cache dari url asal penulis yang berkebarangkalian sudah terlalu lama atau sudah dibuang :

http://malaysiansmustknowthetruth.blogspot.com/2021/01/ketua-pemuda-pun-tak-faham-fdi.html?utm_source=feedburner&utm_medium=feed&utm_campaign=Feed%3A+MalaysiansMustKnowTheTruth+%28Malaysians+Must+Know

Kempen Promosi dan Iklan
Kami memerlukan jasa baik anda untuk menyokong kempen pengiklanan dalam website kami. Serba sedikit anda telah membantu kami untuk mengekalkan servis percuma aggregating ini kepada semua.

Anda juga boleh memberikan sumbangan anda kepada kami dengan menghubungi kami di sini
Warganet Sekolahkan Ketua Pemuda Umno Tengku Zafrul Sahkan Tabung Harapan Diguna Bayar Hutang 1mdb

Warganet Sekolahkan Ketua Pemuda Umno Tengku Zafrul Sahkan Tabung Harapan Diguna Bayar Hutang 1mdb

papar berkaitan - pada 26/1/2021 - jumlah : 181 hits
Pada 26 Januari 2021 di Parlimen pasal Tabung Harapan Aku harap PRU dpn org Pasir Puteh bgi la chance pulak kt Dr Asyraf Wajdi jdi YB kesian kt dia byk isu kt Parlimen dia terlepas sbb lama tak masuk Parlimen PKP Pipit Kena Picit Terdapat j...
Zahid Akan Dipuji Oleh Ahli Umno Jika Berundur Dan Memberi Ruang Ketua Penerangan Pemuda Umno Selangor

Zahid Akan Dipuji Oleh Ahli Umno Jika Berundur Dan Memberi Ruang Ketua Penerangan Pemuda Umno Selangor

papar berkaitan - pada 17/1/2021 - jumlah : 218 hits
Pemimpin akar umbi Pemuda Umno dikatakan terus mendesak presiden parti berundur secara terhormat pada saat Ahmad Zahid masih belum dapat memutuskan secara mutlak hala tuju politik Umno menjelang pilihan raya umum akan datang Ia juga dibuat ...
Ketua Pemuda Umno Cabang Gesa Zahid Hamidi Berehat Daripada Memimpin Parti Itu Dan Kelompoknya

Ketua Pemuda Umno Cabang Gesa Zahid Hamidi Berehat Daripada Memimpin Parti Itu Dan Kelompoknya

papar berkaitan - pada 17/1/2021 - jumlah : 262 hits
JOHOR BAHRU Konflik politik yang berlaku hari ini bukan disebabkan pertembungan antara UMNO dan Parti Pribumi Bersatu Malaysia tetapi berpunca daripada kuasa dan kluster besar iaitu beberapa pemimpin lama dalam UMNO yang enggan berundur
Segera Rombak Pimpinan Umno Ketua Pemuda Umno Wilayah Persekutuan

Segera Rombak Pimpinan Umno Ketua Pemuda Umno Wilayah Persekutuan

papar berkaitan - pada 19/1/2021 - jumlah : 261 hits
PUTRAJAYA Seluruh kepemimpinan UMNO perlu dirombak semula termasuk Presidennya Datuk Seri Dr Ahmad Zahid Hamidi dengan mengadakan pemilihan parti pada tahun ini Ketua Pemuda UMNO Wilayah Persekutuan Mohamed Nizham Abdullah Hamidi berkata in...
Tak Pernah Tengok Atau Tak Mahu Tengok Pemimpin Umno Kontraktor Dan Millionaire 99 Ketua Bahagian Pemuda Millionaire

Tak Pernah Tengok Atau Tak Mahu Tengok Pemimpin Umno Kontraktor Dan Millionaire 99 Ketua Bahagian Pemuda Millionaire

papar berkaitan - pada 1/2/2021 - jumlah : 268 hits
Sila lihat video berikut di mana Ketua Pemuda menggelabar tak boleh menjawab soalan Dr Asri Syed Sadik pula duk senyum relaks Fitnah Fitnah kepala hotak kau The question is not kalau hang terlibat politik wang atau tidak terlibat politik wa...
Ketua Pemuda Pas Beri Isyarat Sedia Rampas Gombak Dari Azmin

Ketua Pemuda Pas Beri Isyarat Sedia Rampas Gombak Dari Azmin

papar berkaitan - pada 1/2/2021 - jumlah : 174 hits
ARIF ATANKenyataan Ketua Pemuda Pas Khairil Nizam Khirudin hari ini yang menyarankan agar Perikatan Nasional hanya memilih individu dengan rekod baik sebagai calon dalam PRU 15 muncul ketika timbul kembali isu rakaman video intim yang didak...
Pemuda Umno Seremban Sokong Gesaan Zahid Berehat

Pemuda Umno Seremban Sokong Gesaan Zahid Berehat

papar berkaitan - pada 16/1/2021 - jumlah : 176 hits
Selepas Ketua Pemuda Umno Pontian Mohd Helmi Buang meminta Presiden Umno Ahmad Zahid Hamidi berehat daripada memimpin parti itu giliran Ketua Pemuda Umno Seremban Zool Amali Hussin pula menggesa perkara yang sama Menurut Zool Amali perkara ...
Semua Mp Tak Sokong Pm Kena Berunding Segera Kata Pemuda Pejuang

Semua Mp Tak Sokong Pm Kena Berunding Segera Kata Pemuda Pejuang

papar berkaitan - pada 16/1/2021 - jumlah : 128 hits
Pemuda Parti Pejuang Tanah Air mencadangkan agar semua ahli parlimen yang tidak bersetuju dengan Perikatan Nasional segera beruding dan memindahkan sokongan mereka kepada individu tertentu Langkah itu kata ketuanya Abu Hafiz Salleh Hudin ak...
Nak Bagi Ayam Percuma Pun Gunalah Otak Kata Netizen Polis Kompaun Pemuda Umno Putrajaya

Nak Bagi Ayam Percuma Pun Gunalah Otak Kata Netizen Polis Kompaun Pemuda Umno Putrajaya

papar berkaitan - pada 16/1/2021 - jumlah : 291 hits
Pihak polis sudah mengeluarkan kompaun kepada penganjur program pengedaran ayam beku percuma secara pandu lalu kerana menganjurkan program itu tanpa kelulusan pihak berkuasa Ketua Polis Daerah Putrajaya Asisten Komisioner Mohd Fadzil Ali be...
Why Pm Anwar Rafizi Steven Sim Should Be Worried About World Bank S Report On M Sian Education

Drama Framed Lakonan Mimi Lana Meerqeen

Absolute Power Corrupts Absolutely

Mesyuarat Negara Negara Asean Dalam Bidang Sains Dan Teknologi Kuantum

Potensi Pemulihan Ringgit Terancam Jika Data Pekerjaan As Mengejutkan Negatif

Igp Chief Editor Of English Portal To Be Questioned Over Forest City Casino Claim

10 Toner Untuk Kulit Berminyak 2024

Pas Quashing Of Zafrul S Affidavit Raises Concerns About Govt S Integrity



Info Dan Sinopsis Drama Berepisod Aku Bukan Ustazah Slot Akasia TV3

Info Dan Sinopsis Drama Berepisod Bercakap Dengan Jun Slot DramaVaganza Astro Ria

5 Amalan Muslim Yang Sering Dijadikan Bahan Lawak di Malaysia

6 Fungsi Kereta Yang Sepatutnya Ada Tapi Tak Dijadikan Standard

5 Perkhidmatan Yang Kini Entah Kenapa Kita Langgan Bulanan


Negeri Sembilan Akan Menaikan Gaji Penjawat Awam

Gaji Mei 2024 Tarikh Pembayaran Gaji Penjawat Awam

Bella Astillah Feat Didi Astillah Bermanja Manja Chord

Perjalanan Mendapat Haji Yang Mabrur

Moto Distracto Steady Garage Customizes The New Honda Motocompacto

Udon Noodle Soup