Ketika Bebek Lebih Menarik Dari Persoalan Rakyat




Oleh:Gde Siriana
 SEMESTINYA, hari Kamis 8 Oktober 2020, Presiden Jokowi menemui mahasiswa yang hendak protes ke istana negara terkait Omnibus Law Cipta Kerja yang telah disahkan DPR.




 
Undangan aksi yang telah disosialisasikan beberapa hari sebelumnya melalui media sosial & media online tentu kabar ini juga sudah diketahui pihak Istana.






Tetapi pada hari yang sama Presiden Joko memutuskan tetap melakukan kunjungan kerja ke Provinsi Kalimantan Tengah (Kalteng).


Pagi hari di akun Instagram @jokowi pada Kamis 8 Oktober 2020 Jokowi menegaskan acaranya.


“Selamat pagi. Hari ini saya menuju Kalimantan Tengah untuk kunjungan sehari. Setiba di Bandara Tjilik Riwut, Kota Palangka Raya, saya melanjutkan perjalanan dengan helikopter menuju Kabupaten Pulang Pisau...Di sana saya hendak meninjau kawasan lumbung pangan yang sedang kita kembangkan berikut penanaman padi, keramba ikan, serta peternakan bebek yang terletak di Kecamatan Pandih Batu”.


 


Ya, mungkin acara kunker itu sudah disusun jauh-jauh hari. Dan Jokowi tetap menjalankan rencananya meski situasi di masyarakat berubah sejak OmnibusLaw Cipta Kerja disahkan DPR.


Hal itu bisa dilihat dari keterangan yang disampaikan pihak istana bahwa kunker Jokowi tak ada hubungannya dengan rencana aksi mahasiswa ke istana negara.


Kesimpulannya memang Jokowi tidak pernah ingin menemui mahasiswa hari ini. Seperti pernah terjadi dalam peristiwa 411 saat Jokowi meninggalkan Istana justru di saat jutaan masyarakat mendatangi Istana untuk menemui presidennya.  


Padahal sebagai presiden Jokowi seharusnya mampu memilah mana yang prioritas untuk ditemui dan diselesaikan. Sila ke-4 Pancasila, Kerakyatan yang dipimpin oleh hikmat kebijaksanaan dalam permusyawaratan/perwakilan adalah narasi kepemimpinan yang berpengetahuan luas, berpengalaman hidup, sehingga memiliki kebijaksanaan.


Bukan hanya memutuskan sesuatu masalah tetapi juga mengajak rakyat berdialog dalam proses pengambilan keputusannya melalui musyawarah perwakilan.


Kepemimpinan sama tuanya dengan sejarah manusia. Khalifah Umar bin Khattab Ra pernah memberikan nasihat kepada kita. Bagaimana seorang pemimpin harus mengambil sikap yang tegas untuk menyelesaikan sebuah masalah.


 


Dan untuk menyelesaikan suatu masalah, seorang pemimpin hendaknya tidak menyepelekan masalah. Karena, jika masalah itu disepelekan dan tidak diselesaikan, maka dampaknya akan terus menerus.


Melihat foto-foto Jokowi hari ini yang menikmati pemandangan bebek-bebek amatlah ironis dengan pemandangan aksi mahasiswa di berbagai daerah.


Apalagi jika foto Jokowi bersama bebek disandingkan dengan kebakaran dan kerusakan yang terjadi saat aksi mahasiswa.


Bayangkan saja berapa puluh milyar kerugian material dalam aksi mahasiswa ini, yang sangat mungkin bisa dihindari jika Jokowi bersedia menemui mahasiswa. Peristiwa ini tentunya akan dilihat di berbagai daerah yang dapat menenangkan mahasiswa. Seperti dicontohkan oleh Gubernur Anies Baswedan dan Ridwan Kamil menenangkan para demonstran.
 
Saya kuatir Jokowi telah kehilangan akal sehatnya, bahkan hati nuraninya sebagai seseorang yang diberikan oleh rakyatnya kepercayaan untuk menyelesaikan seluruh permasalahan bangsa dan negara.


Dalam Alkitab, Ayub 12:24 juga tentang kepemimpinan: "Dia menyebabkan para pemimpin dunia kehilangan akal, dan membuat mereka tersesat di padang belantara yang tidak ada jalannya."


Jokowi mungkin saja menganggap remeh aksi mahasiswa. Ya mereka memang sekumpulan remaja, tak bersenjata pula. Mengapa harus ditakuti. Ibarat sekumpulan domba-domba yang jinak.


Tapi Jokowi harus membaca quote Alexander The Great, "Aku tidak takut pada pasukan singa yang dipimpin oleh domba; Aku takut akan pasukan domba yang dipimpin oleh seekor singa”.


(Deklarator KAMI)


Artikel ini hanyalah simpanan cache dari url asal penulis yang berkebarangkalian sudah terlalu lama atau sudah dibuang :

https://www.bagibagi.info/2020/10/ketika-bebek-lebih-menarik-dari.html

Kempen Promosi dan Iklan
Kami memerlukan jasa baik anda untuk menyokong kempen pengiklanan dalam website kami. Serba sedikit anda telah membantu kami untuk mengekalkan servis percuma aggregating ini kepada semua.

Anda juga boleh memberikan sumbangan anda kepada kami dengan menghubungi kami di sini
Lebih 14 Juta Rakyat As Mengundi Pada Undian Awal

Lebih 14 Juta Rakyat As Mengundi Pada Undian Awal

papar berkaitan - pada 16/10/2020 - jumlah : 187 hits
Lebih 14 juta rakyat AS mengundi pada undian awal nbsp Dikemas kini 1 jam yang lalu Diterbitkan pada 15 Oct 2020 11 45PM
Rakyat China Belanja Lebih Rm60 Juta Beli Durian Musang King Tak Sampai Sejam

Rakyat China Belanja Lebih Rm60 Juta Beli Durian Musang King Tak Sampai Sejam

papar berkaitan - pada 8/10/2020 - jumlah : 390 hits
Jika sudah duduk di Malaysia tidak sah sekiranya jika tak merasa durian Sebut saja nak makan durian apa dari durian kampung sehinggalah durian gred paling agung semua ada di sini BACA Shah Rukh Khan Berkopiah Dari Temerloh Mohon Maaf Di ata...
Annuar Sependapat Dengan Rakyat Nyawa Lebih Penting Daripada Pru15

Annuar Sependapat Dengan Rakyat Nyawa Lebih Penting Daripada Pru15

papar berkaitan - pada 2/10/2020 - jumlah : 215 hits
Pengundi mengamalkan penjarakan sosial pada hari pengundian Pilihan Raya Negeri ke 16 Sabah di Sekolah Agama Negeri Pekan Semporna Sabah foto MOHD ADZLAN KUALA LUMPUR Setiausaha Agung Barisan Nasional Tan Sri Annuar Musa bersetuju dengan pa...
Oneplus Buds Z Dilancarkan Lebih Murah Lebih Baik Dan Lebih Menarik

Oneplus Buds Z Dilancarkan Lebih Murah Lebih Baik Dan Lebih Menarik

papar berkaitan - pada 15/10/2020 - jumlah : 274 hits
Seperti yang dijangkakan OnePlus turut akan melancarkan aksesori audio baharu Banyak informasi tertiris dan laporan memfokuskan kepada OnePlus Buds Z Ia menggunakan rekaan serba baru mungkin bagi mengelak dirampas kastam dan juga mempunyai ...
Beliau Tidak Mengemukakan Senarai Nama Ahli Ahli Dewan Rakyat Yang Didakwa Memberi Sokongan Kepada Beliau Istana Negara

Beliau Tidak Mengemukakan Senarai Nama Ahli Ahli Dewan Rakyat Yang Didakwa Memberi Sokongan Kepada Beliau Istana Negara

papar berkaitan - pada 13/10/2020 - jumlah : 355 hits
Beliau tidak mengemukakan senarai nama Ahli Ahli Dewan Rakyat yang didakwa memberi sokongan kepada beliau Istana NegaraDalam sidang media khas Ketua Pembangkang Datuk Seri Anwar Ibrahim mendakwa telah mempersembahkan dokumen kepada Yang di ...
Selamatkan Kehidupan Rakyat Tumpuan Belanjawan 2021 Kata Pm

Selamatkan Kehidupan Rakyat Tumpuan Belanjawan 2021 Kata Pm

papar berkaitan - pada 14/10/2020 - jumlah : 257 hits
Belanjawan kali ini adalah kesinambungan terhadap momentum pemulihan ekonomi diumumkan sebelum ini menerusi Penjana dan Prihatin bernilai lebih RM13 bilion PETALING JAYA Putrajaya akan menumpukan 3 tonggak utama dalam pembentangan Belanjawa...
Soal Draf Final Uu Ciptaker Politikus Pks Kalau Memang Untuk Rakyat Kok Khawatir Rakyat Pertanyakan Aspirasinya

Soal Draf Final Uu Ciptaker Politikus Pks Kalau Memang Untuk Rakyat Kok Khawatir Rakyat Pertanyakan Aspirasinya

papar berkaitan - pada 13/10/2020 - jumlah : 155 hits
Penangkapan sejumlah warganet oleh aparat penegak hukum karena dianggap menyebarkan hoaks tentang UU Cipta Kerja telah membuat prihatin anggota DPR RI fraksi Partai Keadilan Sejahtera Saya prihatin dengan kondisi yang terjadi karena beberap...
Rakyat Tak Gembira Rakyat Akan Marah Kalau Tukar Kerajaan Reezal Merican

Rakyat Tak Gembira Rakyat Akan Marah Kalau Tukar Kerajaan Reezal Merican

papar berkaitan - pada 13/10/2020 - jumlah : 289 hits
The ReporterSelasa 13 Oktober 2020 hari yang dinantikan oleh Presiden PKR Datuk Seri Anwar Ibrahim telahpun tiba Tetapi tidak disenangi oleh beberapa pemimpin politik lawannya yang menyifatkan tindakan Anwar itu akan memberi kesan besar kep...
Fungi Wechat Yang Ramai Tak Tahu

Ziana Zain Duta Rasmi Csa Academy

Taman Tema Genting Highland

Di Masjid Muhammadiyah Nurul Yakin Paus Quran Dan Sains By Dr Hm Raki

Asan Lembu The Movie

Hospital Kuala Pilah

Potong Ikan Keluar Api

Ramadan Bazaars 2024 Exploring The Culinary Delights Of Selangor S Ramadan Bazaars



Koleksi 15 Lagu Hari Raya Terbaru Yang Meriahkan Aidilfitri 2024 Bakal Evergreen Bak Lagu Lama

6 Pantang Larang Penting Kalau Nak Selamat di Sekolah Asrama

Info Dan Sinopsis Filem 19 Puasa Playboys Of Plastik Hitam Astro First

Casimir Zeglen Paderi Yang Mencipta Jaket Kalis Peluru

Biodata Mohammad Rifdean Masdor Atlet Muay Thai Malaysia Yang Gegarkan One Championship Seangkatan Johan Ghazali Jojo


Mangkuk Correle 2024

Diy Toy For Toddler

Peristiwa Nuzul Al Quran Dan Bekalan Air

Swaylin Bechuanka Nuan Chord

Sanusi Henti Retorik Kxp Tumpu Projek Loji Rawatan Air

Attacks On Govt By Minority Groups Need To Be Curbed Zahid