Ketakutan Dan Rasa Malu Menghalang Sabahan Yang Sakit Jiwa Mendapatkan Pertolongan


Statistik rasmi dari tinjauan Kesihatan dan Morbiditi Nasional 2015 menunjukkan bahawa 42.6% penduduk Sabah mengalami masalah psikologi. klik 👉 Follow Telegram SabahUp2date (large-bt)

KOTA KINABALU: Rasa takut dilihat sebagai lemah menyebabkan banyak orang di Sabah menolak untuk meminta pertolongan profesional ketika menghadapi sebarang bentuk penyakit mental, menurut seorang psikiatri.

Dr Nicholas Pang, timbalan pengarah Hospital UMS (Universiti Malaysia Sabah), mengatakan ini sangat menyedihkan kerana rawatan berkesan dalam bentuk ubat-ubatan dan terapi psikologi boleh membantu.


"Mungkin ada tahap penerimaan yang sederhana di Sabah bahawa penyakit mental harus dirawat seperti penyakit fizikal, tetapi banyak hal ini terhambat oleh persepsi masyarakat mengenai gangguan mental," katanya kepada FMT.

"Ada banyak rintangan untuk mencari pertolongan kerana penyakit mental dilihat sebagai sesuatu yang dapat anda atasi sendiri atau bangkit kembali.

Timbalan Pengarah UMS hospital Dr Nicholas Pang.
"Ini adalah isu utama di Sabah pada umumnya. Orang fikir anda boleh menyelesaikannya sendiri sedangkan sebenarnya tidak ada yang memberitahu seseorang yang menghidap diabetes atau tekanan darah tinggi untuk melakukannya. "

Ini bermaksud, katanya, bahawa ada keperluan di Sabah untuk orang mengenali penyakit mental sebagai penyakit.

“Bila anda menghidap penyakit, biasanya tidak tepat untuk menyalahkan penghidapnya. Oleh itu, orang mendapat simpati kerana menghidap diabetes atau barah.

"Tetapi kerana gangguan mental tidak dilihat sebagai penyakit, orang disalahkan kerana menghidapinya."


Pang juga mengatakan sukar untuk mengira jurang waktu antara penampilan tanda awal masalah mental dan waktu penghidapnya akan mendapat pertolongan.

Dia mengatakan ini bukan sahaja disebabkan oleh stigmatisasi gangguan mental tetapi juga oleh cabaran berjumpa dengan psikiatri di negeri ini.

"Penyakit mental mungkin kurang dilaporkan di Sabah kerana hanya ada 5 pusat pengajian tinggi di negeri ini yang mempunyai perkhidmatan psikiatri - di Kota Kinabalu, Sandakan, Keningau, Tawau dan yang terbaru di Lahad Datu, yang baru saja dibuka."

Oleh itu, katanya terdapat banyak tempat di negeri ini tanpa akses yang cukup dekat ke perkhidmatan psikiatri.

"Sekiranya anda tidak tinggal di bandar atau bandar besar ini, tidak mempunyai kereta, atau merasa sukar untuk mengambil cuti dari tempat kerja dan mempunyai sambungan Internet yang lemah, ini adalah faktor yang akan menjejaskan keupayaan anda untuk meminta bantuan, walaupun stigma di sekitar anda tidak menjadi masalah. " Kelaziman gangguan mental Pang berkata statistik rasmi dari tinjauan Kesihatan dan Morbiditi Nasional 2015 menganggarkan bahawa 42.6% penduduk Sabah mengalami masalah psikologi.

"Dari segi prevalensi gangguan mental, yang paling dekat dengan kita adalah data dari tesis doktoral yang tidak diterbitkan dari 2018 menunjukkan bahawa 52.1% orang yang menghadiri klinik perawatan primer mengalami gangguan mental," katanya.

Dia menyatakan bahawa ini lebih tinggi daripada penemuan dari dua kajian perbandingan di Semenanjung Malaysia, di mana prevalensi gangguan mental dalam persekitaran perawatan primer masing-masing didapati 24,7% dan 26,7%.


Untuk membantu memerangi stigma, kata Pang, Hospital UMS telah mengembangkan modul Intervensi Psikologi Ultra Brief, yang memampatkan intervensi psikologi berkualiti tinggi ke dalam aktiviti selama 15 minit yang dapat dilakukan oleh sesiapa sahaja di mana saja.

"Ini akan memungkinkan kita untuk mendemokrasikan rawatan kesihatan psikologi. Ia telah diajarkan kepada pelbagai orang, termasuk pekerja kesihatan bukan psikologi, orang-orang di kampung dan pelajar universiti.

"Kami berharap mereka akan mengajar aktiviti ini kepada rakan dan keluarga."

Dia juga mengatakan bahawa universiti telah mengadakan webinar yang berfokus pada isu-isu seperti autisme, pencegahan bunuh diri, ketagihan internet dan gangguan mental yang biasa.

Pasukannya telah memulakan perkhidmatan telep psikiatri dalam talian yang disebut "Tanya Pakar" (tanyadoc.ums.edu.my), yang membolehkan orang ramai berjumpa dengan psikiatri atau psikologi secara dalam talian.


Ia juga memerlukan pelatih psikologi kaunseling dan klinikal dari dua universiti lain agar mereka dapat memberikan perkhidmatan psikologi di Kota Kinabalu, Kudat dan Tamparuli.

Perwakilan UMS hospital kerap bercakap di acara-acara awam untuk gereja, organisasi iman, NGO dan kumpulan lain mengenai kesedaran kesihatan mental.

SOURCE: FMT ' Terjemahan 'Fear and shame prevent mentally ill Sabahans from getting help'

Kongsikan artikel ini:
Ikuti kami di Facebook, Twitter, and Telegram Untuk Mendapatkan Berita Dari Negeri Sabah:
klik 👉 https://t.me/SabahUp2Date




Artikel ini hanyalah simpanan cache dari url asal penulis yang berkebarangkalian sudah terlalu lama atau sudah dibuang :

http://sabahup2date.blogspot.com/2021/10/ketakutan-dan-rasa-malu-menghalang.html

Kempen Promosi dan Iklan
Kami memerlukan jasa baik anda untuk menyokong kempen pengiklanan dalam website kami. Serba sedikit anda telah membantu kami untuk mengekalkan servis percuma aggregating ini kepada semua.

Anda juga boleh memberikan sumbangan anda kepada kami dengan menghubungi kami di sini
Hiburan Saya Mungkin Kena Penyakit Sakit Jiwa Uncle Kentang Tutup Telefon 30 Hari

Hiburan Saya Mungkin Kena Penyakit Sakit Jiwa Uncle Kentang Tutup Telefon 30 Hari

papar berkaitan - pada 26/10/2021 - jumlah : 214 hits
Aktivis Kuan Chee Heng atau lebih dikenali sebagai Uncle Kentang membuat pendedahan yang mengejutkan ramai pihak apabila dia memberitahu dirinya berisiko untuk mengalami masalah mental ARTIKEL BERKAITAN AdvertisementHal tersebut telah dided...
Soroti Anjing Yang Mati Usai Ditangkap Satpol Pp Di Aceh Singkil Sherina Munaf Sakit

Soroti Anjing Yang Mati Usai Ditangkap Satpol Pp Di Aceh Singkil Sherina Munaf Sakit

papar berkaitan - pada 24/10/2021 - jumlah : 255 hits
Anjing bernama Canon tersebut dievakuasi dari kawasan wisata halal oleh Satpol PP Namun proses itu pada akhirnya membuat Canon meregang nyawa
Sakit Kepala Sebelah Kiri Ada Bahaya Tersembunyi Jangan Biarkan

Sakit Kepala Sebelah Kiri Ada Bahaya Tersembunyi Jangan Biarkan

papar berkaitan - pada 28/10/2021 - jumlah : 190 hits
Sakit Kepala Sebelah Kiri Ada Bahaya Tersembunyi Jangan Biarkan Aku pernah kena tapi jarang la walaupun ada beberapa punca yang boleh menyebabkannya Paling banyak terasa masa zaman sekolah dulu la Bila baa artikel ni baru aku tahu kenapa Pe...
5 Doa Untuk Orang Sakit Agar Cepat Sembuh

5 Doa Untuk Orang Sakit Agar Cepat Sembuh

papar berkaitan - pada 24/10/2021 - jumlah : 1430 hits
Kita semua tentu tidak ingin kerabat dan teman jatuh sakit Apalagi jika itu adalah ayah ibu istri suami dan anak anak kita sendiri Namun tentu saja sakit adalah hal wajar dan manusiawi Nah jika ada yang sakit atau kita sedang membesuknya in...
Telefilem Sakit

Telefilem Sakit

papar berkaitan - pada 23/10/2021 - jumlah : 491 hits
Sakit sebuah telefilem Malaysia yang pernah bersiaran tahun 2017 lakonan Syafie Naswip Shera Aiyob Catriona Ross Azhan Rani dan ramai lagi Telefilem Sakit ulang siar pada hari Sabtu ini jam 2 00 petang di TV3 Telefilem SakitWaktu siaran Sab...
Terhibur Cara Kawan Jaga Waktu Sakit Ramai Doakan Persahabatan Kekal Sampai Bila Bila

Terhibur Cara Kawan Jaga Waktu Sakit Ramai Doakan Persahabatan Kekal Sampai Bila Bila

papar berkaitan - pada 20/10/2021 - jumlah : 278 hits
Bila bercakap mengenai persahabatan macam macam jenis kawan yang kita semua ada betul tak Selalunya kawan yang betul betul memahami adalah kawan yang telah lama bersama dari kecil Tambah pula kalau ada kawan yang selalu ada di waktu susah d...
Baru Beberapa Hari Pulang Dari Rumah Sakit Dorce Gamalama Alami Insiden Jatuh Di Kamar Mandi

Baru Beberapa Hari Pulang Dari Rumah Sakit Dorce Gamalama Alami Insiden Jatuh Di Kamar Mandi

papar berkaitan - pada 22/10/2021 - jumlah : 179 hits
Tak ingin bangunkan keluarga yang tertidur karena kelelahan menjaga dirinya Dorce nekat ke kamar mandi seorang diri hingga akhirnya terjatuh
Hiburan Selagi Tak Babitkan Aksi Berat Saya Okay Sakit Bukan Penghalang Aaron Aziz Terus Aktif Berlakon

Hiburan Selagi Tak Babitkan Aksi Berat Saya Okay Sakit Bukan Penghalang Aaron Aziz Terus Aktif Berlakon

papar berkaitan - pada 23/10/2021 - jumlah : 366 hits
Pelakon terkenal Dato Aaron Aziz akur dengan keadaan kesihatan diri yang mengalami masalah gangguan pada saraf leher sejak lapan tahun lalu Walaubagaimanapun Aaron tidak menjadikan sakitnya itu penghalang untuk terus aktif dalam bidang lako...
Amukkan Lelaki Sakit Mental 13 Cermin Kereta Pecah

Amukkan Lelaki Sakit Mental 13 Cermin Kereta Pecah

papar berkaitan - pada 28/10/2021 - jumlah : 106 hits
Sebanyak 13 cermin kenderaan musnah dipecahkan seorang lelaki dipercayai mempunyai tekanan mental menggunakan sebatang besi sepanjang 1 2 meter di kawasan parkir hadapan sebuah bank di Jalan Sultan Abdul Samad Banting di sini semalam Kejadi...
Court Allows Forfeiture Of Rm1 1mil From Illegal Deposit Taking Scheme Investors

Keningau Fa Buat Kejutan Gol Awal

Malayia S Forex Trading Landscape Opportunities And Challenges

Wanita Mca Calls On Govt To Tackle Brain Drain Generate Job Opportunities

The Dab 1a A Limited Edition Electric Production Motorcycle From France

Gsk Raya Open House Dan Minggu Imunisasi Sedunia

Muda Slams Pro Israel Us Professor S Remark At Local Varsity Talk

Tukar Kanta Mata Untuk Melihat Seni Politik Anwar



Biodata Rozana Rozek TV Youtuber Resipi

8 Istilah Jerman Yang Kita Rakyat Malaysia Kerap Gunakan

Biodata Aizat Saha Pelakon Drama Berepisod Racun Rihanna TV3 Personaliti TikTok

Kenapa Platipus Haiwan Yang Membuatkan Saintis Merasa Hairan

Biodata Qistina Rania Pelakon Drama Berepisod Bercakap Dengan Jun Astro Ria Peserta Hero Dewi Remaja 2023


Nearly 500 Lawsuits Filed Against Sabah Govt Hajiji

Ukraine Approaching Total Collapse

Police Probe Chaos Incident Outside Mosque In Penang

Budaya Pot Luck Jimat Kos Makanan Lebih Banyak Pilihan

Vivo Malaysia Memperkenalkan Inisiatif Eksklusif Untuk Pengguna Celcomdigi Di Malaysia

Meet Studio Your New Favorite Way To Develop Wordpress Locally