Ketahui Maksud Epidemik Endemik Dan Pandemik Istilah Yang Merujuk Penularan Penyakit Berbahaya


Terdapat 3 istilah yang kerap digunakan untuk menunjukkan betapa seriusnya penularan sesuatu wabak penyakit iaitu Epidemik, Endemik dan Pandemik, dengan setiap satu daripada istilah ini membawa maksud yang berbeza.


Untuk memahami apakah maksud di sebalik terma itu, berikut penjelasan makna di sebalik tiga terma yang menggambarkan situasi penularan wabak iaitu epidemik, endemik dan pandemik.

1. Epidemik

Epidemik membawa maksud penyakit berjangkit yang mudah merebak di kalangan penduduk sesuatu kawasan pada waktu yang sama, atau juga wabak yang menyerang sekumpulan manusia atau komuniti.

Terma epidemik ini digunakan sekitar tahun 1600 apabila berlakunya wabak dalam kelompok komuniti membabitkan orang Greek dan istilah itu masih kekal sehingga hari ini.

Contoh wabak epidemik yang melanda negara kita ialah serangan virus nipah yang menyerang komuniti di daerah Kinta, Perak pada tahun 1998.

2. Endemik

Endemik merujuk kepada penyakit atau wabak yang sentiasa wujud di sesuatu kawasan atau daerah tertentu, termasuk penularan wabak dalam skop yang lebih besar seperti melibatkan sebuah negara.

Perkara ini juga membawa makna kepunyaan atau berasal daripada sekumpulan manusia di sesuatu tempat tertentu.

Penyakit malaria yang menyerang kawasan-kawasan di benua Afrika satu ketika dulu adalah antara endemik yang mengancam dunia.

Tiga negara di dunia yang merekodkan wabak endemik paling tinggi adalah Republik Congo, Madagascar dan juga Peru.

Endemik lain yang tercatat dalam sejarah termasuk penyakit demam kuning dan malaria di Congo; wabak bubonik di Madagascar; dan wabak demam kuning, malaria dan demam denggi di Peru.

3. Pandemik

Istilah pandemik merujuk kepada wabak yang menyerang dalam skop lebih besar dan tidak terhad kepada sesuatu komuniti atau daerah semata-mata.

Wabak pandemik ini akan mengancam kawasan yang lebih luas seperti sebuah negeri, negara, benua, juga seluruh dunia jika dibiarkan melarat.

Pandemik bermula daripada penularan wabak di peringkat epidemik yang merebak secara meluas sehingga tidak dapat dikawal dan mampu membunuh ramai orang dalam masa singkat.

Namun, sekiranya sesuatu wabak itu berada pada peringkat endemik dan menyerang satu negara misalnya, tetapi berada dalam keadaan terkawal, wabak itu tidak akan dikategorikan sebagai satu pandemik.

Antara pandemik yang pernah berlaku adalah wabak Antonine, wabak Jusne serta 'The Black Death' yang dipercayai membunuh puluhan juta orang sekitar abad ke 14.

Pada ketika ini, satu-satunya pandemik yang sedang berlaku adalah penyakit HIV/AIDS yang diramalkan mampu mengorbankan sehingga 100 juta orang pada tahun 2025 kelak.

Selain itu, krisis Koronavirus (COVID-19) yang menghantui seluruh dunia ketika ini juga telah diklasifikasikan sebagai penularan wabak pandemik oleh WHO.

Panik

Dengan pengisytiharan pandemik, ia pastinya akan membuatkan orang ramai panik akan tetapi, jika anda mengamalkan langkah-langkah pencegahan dan pihak berkuasa memainkan peranan mereka untuk membendung perkara ini, maka wabak dapat dikawal daripada merebak.

Orang awam dinasihatkan untuk mengelakkan diri dari menghadiri perjumpaan awam, pesta keramaian dan sebagainya ketika amaran telah dikeluarkan.

Anda juga harus mengelak untuk melancong ke negara yang sedang dilanda wabak.

Semoga memberi manfaat.

BACA INI JUGA:
Perbezaan Antara H1N1 Dan H5N1 Yang Anda Wajib TahuCOVID-19 Nama Baharu Coronavirus, Saintis Dedah Kenapa Jangkitan Merebak Begitu Pantas!
sumber: 1 | 2



Artikel ini hanyalah simpanan cache dari url asal penulis yang berkebarangkalian sudah terlalu lama atau sudah dibuang :

http://www.sentiasapanas.com/2020/03/maksud-epidemik-endemik-dan-pandemik.html

Kempen Promosi dan Iklan
Kami memerlukan jasa baik anda untuk menyokong kempen pengiklanan dalam website kami. Serba sedikit anda telah membantu kami untuk mengekalkan servis percuma aggregating ini kepada semua.

Anda juga boleh memberikan sumbangan anda kepada kami dengan menghubungi kami di sini
Beza Endemik Dan Epidemik Serta Pandemik

Beza Endemik Dan Epidemik Serta Pandemik

papar berkaitan - pada 14/3/2020 - jumlah : 376 hits
BEZA ENDEMIK DAN EPIDEMIK SERTA PANDEMIK BEZA ENDEMIK DAN EPIDEMIK SERTA PANDEMIK Sudah menjadi kebiasaan kepada masyarakat Malaysia untuk lebih peka kepada istilah istilah yang berkaitan dengan kesihatan ekoran penularan virus Covid 19 yan...
Pemkab Bangka Tengah Sosialisasi Penularan Penyakit Zoonosis Ke Masyarakat

Pemkab Bangka Tengah Sosialisasi Penularan Penyakit Zoonosis Ke Masyarakat

papar berkaitan - pada 13/3/2020 - jumlah : 195 hits
Virus rabies bisa dimatikan 100 persen dan dapat menghambat perkembangannya jika mampu mengendalikan hewan penebar virus itu
Filem Filem Menarik Mengenai Pandemik Penyakit Dimana Anda Boleh Menontonnya

Filem Filem Menarik Mengenai Pandemik Penyakit Dimana Anda Boleh Menontonnya

papar berkaitan - pada 14/3/2020 - jumlah : 348 hits
Wabak coronavirus kini sudah menjejaskan banyak negara di seluruh dunia sehinggakan WHO mengisytiharkan Pandemik Justeru itu orang ramai diminta mengambil langkah berjaga jaga seperti tidak menganjurkan perhimpunan elakkan dari pergi ke tem...
Apa Maksud Sebenar Pandemik

Apa Maksud Sebenar Pandemik

papar berkaitan - pada 13/3/2020 - jumlah : 646 hits
Apa Maksud Sebenar Pandemik The World Health Organization Pertubuhan Kesihatan Sedunia telah mengeluarkan kenyataan bahawa wabak coronavirus CONVID 19 merupakan satu wabak yang dikategorikan sebagai PANDEMIK Apa Maksud Sebenar Pandemik Apak...
7 Faktor Utama Penularan Penyakit Hiv Yang Perlu Diwaspadai

7 Faktor Utama Penularan Penyakit Hiv Yang Perlu Diwaspadai

papar berkaitan - pada 9/3/2020 - jumlah : 161 hits
Untuk itu diperlukan kesadaran dan pemahaman yang baik mengenai faktor penularan virus HIV ini bagi setiap orang Dengan mengenali cara penularan bisa menjadi bekal bagi setiap individu untuk lebih berhati hati dalam melakukan segala aktivit...
Jenis Penyakit Dan Istilah Sains Perubatan

Jenis Penyakit Dan Istilah Sains Perubatan

papar berkaitan - pada 21/3/2020 - jumlah : 343 hits
Assalamualaikum dan Selamat Petang Hai Reader Semua Apa Khabar anda semua disana moga anda diberi kesihatan yang baik hendaknya Baru baru ini Bonde terpanggil hendak kongsikan tentang Jenis This is a content summary only Visit my website fo...
6 Penyakit Akan Menimpa Umat Islam Di Akhir Zaman

6 Penyakit Akan Menimpa Umat Islam Di Akhir Zaman

papar berkaitan - pada 13/3/2020 - jumlah : 245 hits
Pada akhir zaman ini penindasan terhadap umat Islam berlaku di mana mana sahaja termasuklah sesama umat Islam sendiri kerana sifat tamak dalam diri manusia Jutaan ditindas dengan pelbagai cara seperti wanita dirogol kanak kanak dibunuh tana...
8 Manfaat Puasa Secara Rutin Salah Satunya Menurunkan Resiko Penyakit Jantung

8 Manfaat Puasa Secara Rutin Salah Satunya Menurunkan Resiko Penyakit Jantung

papar berkaitan - pada 14/3/2020 - jumlah : 210 hits
Terlepas dari menjalankan kewajiban agama dan mendapatkan pahala ternyata puasa juga memiliki banyak manfaat untuk tubuh
Mungkin Bawa Maut Lagi Bayi Derita Penyakit Herpes Berpunca Dari Ciuman

Mungkin Bawa Maut Lagi Bayi Derita Penyakit Herpes Berpunca Dari Ciuman

papar berkaitan - pada 14/3/2020 - jumlah : 252 hits
Seorang ibu telah memberi amaran kepada orang ramai supaya tidak mencium kanak kanak selepas bayinya dijangkiti herpes yang mengancam nyawa daripada seseorang yang mempunyai selesema Bayi lelaki yang berusia enam bulan itu jatuh sakit keran...
Pesanan Buat Sang Suami

Politikus Merosakkan Nama Raja Raja Melayu

Kisah Bekas Pekerja Kfc Dan Boikot

Parents More Involved In Autistic Children S Learning Post Pandemic

Thousands Rally On Labour Day Demand Better Rights

Set Up Gig Workers Commission Quickly Says Anwar

Continuous Learning

Pesanan Datin Thalia Kepada Wanita Jadilah Wanita Yang Mahal



Info Dan Sinopsis Drama Berepisod Bercakap Dengan Jun Slot DramaVaganza Astro Ria

5 Amalan Muslim Yang Sering Dijadikan Bahan Lawak di Malaysia

6 Fungsi Kereta Yang Sepatutnya Ada Tapi Tak Dijadikan Standard

5 Perkhidmatan Yang Kini Entah Kenapa Kita Langgan Bulanan

5 Tumbuhan Penghalau Kucing Yang Turut Mencantikkan Laman Rumah


Tinta Bernoktah

Peluang Bisnis Digital Apa Yang Bagus Tahun 2024

The Hardest Singing Show

Dato Azizul Khamis Feat Alyah Joget Celoteh Raya Chord

Awak Solat Tak 5 Waktu Jika Tidak Awak Balik Saja

Jkn Pahang Rampas Produk Ubat Tidak Berdaftar Kosmetik Tiada Notifikasi Bernilai Rm1 Juta