Kesan Negatif Tidak Menabung Ketika Usia Muda


Kesan negatif tidak menabung ketika usia muda? 
‘Alah, menabung ni untuk budak-budak je.. kita bukan budak sekolah lagi..’
Anda mempunyai persepsi macam ni?
Kalau macam tu, jangan kemana-mana, baca sampai habis tau..!
Sikit-sikit lama-lama jadi bukit adalah pepatah yang tidak lazim lagi sering dikaitkan dengan amalan menabung.
Daripada usia kecil lagi kita didedahkan dengan amalan menabung namun apabila menginjak dewasa, semangat untuk meneruskan tradisi itu semakin pudar, menyebabkan ramai anak muda kita terjerumus dalam kesan negatif tidak mempunyai tabungan khas menghadapi masalah ekonomi.
Pakar wang ingin anda untuk teruskan mendalami 5 kesan negatif tidak menabung ketika usia muda.
Jom!

MENGAPA PERLU MENABUNG? Dek kerana terlalu ikutkan nafsu kebanyakan generasi muda kita tidak mempunyai wang tabungan mereka sendiri.
Heboh dengan gaya hidup yang mewah, hutang-piutang keliling pinggang.
Dengan adanya simpanan wang yang kukuh, anda tidak perlu lagi pening memikirkan masalah yang bakal anda hadapi di masa hadapan, pupuk semula amalan menabung, tiada istilah terlambat untuk anda.
Yang terlambatnya apabila hutang menggunung, duit dalam poket kosong.
Menabung memastikan anda berada dalam kedudukan ekonomi yang stabil dan selamat. Ia menunjukkan juga bahawa anda pandai menguruskan kewangan anda dan tidak  boros berbelanja.
 
5 KESAN NEGATIF TIDAK MENABUNG KETIKA USIA MUDA  KESAN 1 – TIADA DANA KECEMASAN Dana kecemasan merupakan penyelamat untuk anda bagi menghadapi situasi yang berada di luar jangkaan anda. Kemalangan, kematian, kerosakan harta dan sebagainya akan membebankan anda sekiranya anda tidak mempunyai dana kecemasan untuk membantu.
Beringat-ingatlah sebelum kena, jangan sudah terhantuk baru terngadah.
Asingkan sedikit daripada pendapatan bulanan anda ke tabung dana kecemasan. Apatah lagi sekiranya anda sudah berkeluarga, dana kecemasan penting untuk memastikan keselamatan anak-anak dan perancangan ekonomi keluarga stabil.
Istilah menyesal tak sudah tak berguna lagi sekiranya anda lalai dan boros berbelanja sehingga terlupa untuk bersiap sedia menyediakan yang terbaik untuk keluarga.
Tabung dana kecemasan ini kedengaran remeh namun sumbangannya terhadap anda mampu mengubah perspektif anda terhadap kebaikan menabung.
KESAN 2 – KUALITI HIDUP TIDAK BERUBAH Anda merasakan kehidupan anda sekarang ini selesa dengan apa yang telah anda miliki walaupun hakikatnya nilai kesemua aset anda itu akan berubah di masa hadapan.
Cuba melihat perkara ini dari sudut jangka masa panjang, kerana demand untuk kualiti di masa hadapan jauh lebih mencabar dan berkos tinggi.
Jika anda mahukan kehidupan yang selesa di masa hadapan, mulakan aktiviti menabung daripada zaman anda mula bekerja. Jika tidak mampu menyimpan dengan banyak, simpan sikit dahulu dan rancang perbelanjaan anda dengan bijak.
Tanpa simpanan yang kukuh, sukar untuk anda meningkatkan kualiti hidup kerana semakin terbeban dengan kos sara hidup yang semakin tinggi.
Berkorban selagi anda mempunyai tenaga muda demi mencapai kesenangan hidup dan ketenangan fikiran dalam menghadapi perubahan ekonomi mendatang.
KESAN 3 – HUTANG SEMAKIN MENINGKAT Hal ini terjadi kerana hutang baru dibuat semata-mata untuk menampung hutang lama yang anda tidak mampu bayar.
Tiada kesudahan dalam cara anda menyelesaikan masalah hutang anda sekiranya anda terus berhutang.
Dengan adanya simpanan yang kukuh,
contohnya,
anda menyimpan di Pakar wang ataupun ASB, anda tidak perlu pening membuat keputusan terburu-buru untuk menyelesaikan masalah hutang anda, sememangnya tujuan menabung itu untuk membantu anda menyelesaikan masalah kewangan yang anda hadapi.
Ada juga keluarga yang terpaksa melakukan pinjaman peribadi dan hutang kad kredit semata-mata untuk menampung kos perbelanjaan harian dan yuran anak-anak untuk ke sekolah. Walhal, perkara seperti ini tidak mungkin berlaku sekiranya anda mempunyai simpanan yang kukuh.
Hutang bertambah, masalah pun bercambah.
KESAN 4 – SUSAH UNTUK MEMILIKI ASET ‘Macam mana ni, nak beli rumah tapi tak cukup duit deposit.’
Perlu kah anda berhutang untung memiliki aset?
Ya, itu merupakan salah satu cara yang disediakan tetapi adalah lebih baik sekiranya anda mempunyai simpanan khas untuk perancangan memiliki aset anda sendiri.
Semakin tinggi harga sesebuah rumah itu, semakin tinggi nilai deposit yang perlu anda sediakan. Lupakan lah rumah idaman anda sekiranya anda tidak mempunyai wang simpanan khas untuk memiliki aset.
Rancang sebaik-baiknya cara anda menabung agar impian anda untuk memiliki aset tidak tergendala.
KESAN 5 – PENGURUSAN KEWANGAN MUDAH TERGANGGU Apabila umur semakin menginjak ke era 30-an ke atas dan anda telah pun berkeluarga, sudah pasti tanggungan anda tertumpu kepada kebajikan keluarga dan hutang-hutang seperti hutang kereta dan rumah.
Pengurusan kewangan anda mudah terganggu kerana anda mempunyai komitmen lain yang memerlukan pembayaran bulanan dalam jumlah tertentu. Anda tidak dapat mencari sumber lain untuk menabung wang simpanan.
Cuba cari pendapatan sampingan yang lain untuk mengelakkan anda mengusik jumlah yang telah anda asingkan daripada pendapatan bulanan anda.
Pendapatan persampingan itu dapat menjadi wang simpanan anda.

Video ‘3 Alasan Kenapa Anda Tidak Akan Pernah Menabung’
Dimana silapnya kita dalam memahami akan pentingnya amalan menabung ini?
Mungkin kita lebih melihat kepada nikmat kepuasan jangka masa pendek berbanding kesejahteraan hidup di masa hadapan.
Tepuk dada, tanya diri sendiri, simpanan anda tu cukup ke?
 
 


Artikel ini hanyalah simpanan cache dari url asal penulis yang berkebarangkalian sudah terlalu lama atau sudah dibuang :

https://terviral.xyz/kesan-negatif-tidak-menabung-ketika-usia-muda/

Kempen Promosi dan Iklan
Kami memerlukan jasa baik anda untuk menyokong kempen pengiklanan dalam website kami. Serba sedikit anda telah membantu kami untuk mengekalkan servis percuma aggregating ini kepada semua.

Anda juga boleh memberikan sumbangan anda kepada kami dengan menghubungi kami di sini
Hady Mirza Mengaku Kesilapan Ketika Zaman Muda

Hady Mirza Mengaku Kesilapan Ketika Zaman Muda

papar berkaitan - pada 26/9/2019 - jumlah : 756 hits
Hady Mirza Mengaku Kesilapan Ketika Zaman Muda Pernah Dilabel Besar Kepala dan Sombong eh dia nie dah tua eerrkk Hahhahaaaa is tak perasan sebab tak nonton GV nie Bintang Gegar Vaganza musim keenam Hady Mirza akui pernah melakukan kesilapan...
Berdoa Ketika Perasaan Negatif

Berdoa Ketika Perasaan Negatif

papar berkaitan - pada 3/10/2019 - jumlah : 178 hits
Ada fahaman yang mengatakan bahawa tidak boleh berdoa dalam keadaan ada perasaan yang negatif dalam hati seperti takut sedih dan risau Fahaman itu bercanggah dengan apa yang dinyatakan dalam al Quran dan Hadis Firman Allah SWT bermaksud Dan...
Jamal Abdillah Timang Bayi Perempuan Di Usia 60 Tahun

Jamal Abdillah Timang Bayi Perempuan Di Usia 60 Tahun

papar berkaitan - pada 11/10/2019 - jumlah : 585 hits
Siapa tidak kenal dengan penyanyi tersohor Tanah Air Datuk Jamal Abdillah Suara emasnya bukan sahaja lunak didengar malahan lagu lagu dendangannya turut malar segar Hari ini menerusi Harian Metro Jamal Abdillah 60 telah memberitahu bahawa b...
Selalu Sangat Drive Thru Seawal Usia 6 Tahun Anak Dah Boleh Dapat Darah Tinggi

Selalu Sangat Drive Thru Seawal Usia 6 Tahun Anak Dah Boleh Dapat Darah Tinggi

papar berkaitan - pada 11/10/2019 - jumlah : 245 hits
Bagi mereka yang mempunyai anak sila perhatikan anak anda terutamanya bagi mereka yang telah bersekolah Ada satu trend yang membimbangkan sedang berlaku terhadap kanak kanak di seluruh dunia Mungkin anak anda merupakan salah seorang daripad...
Dewi Perssik Kenang Masa Usia 20 Tahun Saat Bisa Taklukan Ibu Kota

Dewi Perssik Kenang Masa Usia 20 Tahun Saat Bisa Taklukan Ibu Kota

papar berkaitan - pada 10/10/2019 - jumlah : 123 hits
Dewi Perssik mengenang masa lalu saat ia masih berusia 20 tahun dan bisa menaklukan ibu kota yang dikenal keras
Sosialita Cantik Ini Jadi Orang Terkaya Di Usia 35 Tahun

Sosialita Cantik Ini Jadi Orang Terkaya Di Usia 35 Tahun

papar berkaitan - pada 11/10/2019 - jumlah : 134 hits
Berharta USD 2 miliar atau Rp 28 3 triliun Tatiana Santo Domingo yang terkenal di industri fashion menjadi orang terkaya di Monako Kekayaan wanita berusia 35 tahun tersebut berasal dari warisan sang kakek
Hukum Meninggikan Suara Ketika Mengusung Jenazah

Hukum Meninggikan Suara Ketika Mengusung Jenazah

papar berkaitan - pada 21/9/2019 - jumlah : 198 hits
SOALAN Ketika membawa jenazah dari rumahnya ke tanah perkuburan adakah boleh berbual atau meninggikan suara atau hingar bingar JAWAPAN Berkata Syeikh Khatib Syarbini Dimakruhkan meninggikan suara pada masa membawa jenazah kerana hadith yang...
Ketenangan Orangtua Dibutuhkan Ketika Hadapi Anak Yang Demam

Ketenangan Orangtua Dibutuhkan Ketika Hadapi Anak Yang Demam

papar berkaitan - pada 21/9/2019 - jumlah : 135 hits
Sebenarnya tak perlu panik karena demam adalah tanda bahwa tubuh sedang berusaha untuk melawan infeksi Tidak semua demam harus diobati ke dokter kamu bisa mengatasi demam anak dengan pengobatan rumahan saja
Saya Macam Tak Percaya Hamil Anak Kembar 3 Netizen Terkedu Melihat Saiz Perut Besar Ibu Hamil Triplets

Tarikh Dan Lokasi Program Jom Masuk Ipt 2022

Buasir Otak Tv Penampakan Aneh Di Google Earth Lebuh Raya Temiang Pantai

Trip Turki 2022 Bersama Atn Travel

Umno Masih Berimej Parti Rasuah Perlu Segera Rehatkan Zahid Najib

Mat Hasan Majority In Umno Against Partnering With Pas For Polls

Gelar Anuar Zain Gay Ziana Zain Anggap Dsv Biadap

Menteri Besar Johor Sedang Sebuk



Biodata Terkini Pian Cecupak Pelawak Yang Meninggal Dunia

Duit Masuk Pun Susah Apatah Lagi Jika Gaji Pekerja Dilewatkan Fazreen Rafi Buka Cerita

Kisah Individu Pertama Yang Membelanjakan 10 000 Bitcoin Untuk Pizza

Identiti Peserta Dan Senarai Keputusan Pemenang The Masked Singer Malaysia 2020 Musim 1

Kisah Pemuda Yang Memerangi Krisis Air di India Dengan Menghidupkan Sungai Yang Kering


Galaxy Unpacked 9 Feb 2022 Meraikan Pengalaman Epic Telefon Pintar Dengan Piawaian Baharu

Foodpanda Continues To Expand Footprint In Malaysia With More Than 40 New Areas

The Most Popular Fan Favourite Galaxy The Galaxy S21 Fe 5g

Prn Johor Ph Capai Konsensus Isu Logo Kerusi

Couple Among 4 Held In Rm2mil Drug Seizure In Penang

52 Kenderaan Rosak Dihempap Bumbung Terbang Dalam Kejadian Angin Kencang