Kesan Kesan Pembakaran Rokok Anda Perlu Tahu


Kesan-Kesan Pembakaran Rokok Anda Perlu TahuMelihat abah merokok selepas waktu makan dan ketika berehat selepas membanting tulang di ladang adalah pemandangan biasa bagi aku sejak kecil lagi. Ya, abah aku adalah seorang perokok tegar dan tabiatnya itu diwarisi oleh anak-anak lelaki. 
Aku ingat lagi waktu umur aku 7 tahun, aku pernah curi-curi untuk cuba menghisap rokok disebabkan perasaan ingin tahu yang terlalu tinggi. Sampai sekarang, kalau teringat semula kenangan tu memang aku tergelak. 
Pernah je aku suarakan supaya abah berhenti merokok dan abah pernah juga cuba tapi untuk berhenti merokok bukanlah semudah yang dikata. Dikelilingi oleh kawan-kawan yang juga perokok menjadikan proses berhenti jadi lebih sukar. 



Apa Yang Berlaku Apabila Rokok Dibakar? 
Pada asasnya, rokok mempunyai dua bahagian. Satu bahagian akan dibakar pada hujungnya dan dibiarkan membara. Kemudian perokok akan menyedut asap melalui mulut dibahagian hujung yang lain. 
Apabila rokok dibakar, Rokok Tar akan dibebaskan melalui asap yang dihembus perokok ke udara. Tar wujud hasil proses pembakaran tembakau. Dipercayai bahan kimia berbahaya yang terhasil menjadi punca kepada beratus penyakit berbahaya. 
Antara penyakit-penyakit yang sering dikaitkan dengan asap rokok adalah seperti penyakit paru-paru, kanser pankreatik dan kanser paru-paru. 




Hidup Sebagai Perokok Pasif
Walaupun aku membesar dan biasa dengan asap rokok tapi tahap toleransi aku dengan bau asap rokok teramatlah rendah. Memang setiap kali terbau je aku akan jadi pening dan cepat-cepat jauhkan diri. Abah faham sangat situasi aku jadi kalau merokok abah akan merokok jauh dari anak-anak. 
Antara sebab perokok kurang disenangi adalah selain daripada ianya berbahaya, asap rokok yang dibebaskan ke udara juga mengganggu orang sekeliling dan juga menyebabkan pencemaran udara. 
Sebab tu semakin banyak produk rokok elektronik atau produk bebas asap seperti alternatif heat-not-burn muncul dipasaran sebagai alternatif yang boleh membantu perokok mengurangkan kemudaratan kesihatan

Tahu tak mereka yang sering menghidu asap rokok dari perokok digelar perokok pasif. Sedihnya perokok pasif berpotensi untuk mendapat penyakit bahaya seperti sakit jantung, lelah dan juga kanser walaupun tidak merokok. 
Sebab tu aku tak pernah lekang untuk sokong abah dan adik beradik lelaki untuk tinggalkan rokok. Aku hargai sangat usaha adik lelaki untuk berubah. Kali terakhir jumpa sebelum PKP dia mula gantikan vape dengan rokok. 

Kesan-Kesan Buruk Asap Rokok
#1 Asap rokok menjadi penggalak kepada kanser kerana memiliki sifat karsinogenik atau dapat menggalakkan pertumbuhan sel-sel kanser di dalam tubuh. 
#2 Proses kimia dari pembakaran tembakau meghasilkan bahan kimia berbahaya dalam kadar yang tinggi. 
#3 Ketika sebatang rokok dibakar, suhu di hujung sebatang rokok boleh mencecah 800 °C dan keatas dan menghasilkan lebih dari 6000 bahan kimia berpotensi tinggi berbahaya. 
#4 Menghisap rokok boleh mengakibatkan gigi & jari menjadi kuning selain menyebabkan nafas berbau dan mudah mendapat jangkitan mulut. 
#5 Seorang perokok yang berhenti merokok mengambil masa 1 sehingga 9 bulan untuk sembuh. 


Wajar Atau Tidak Perokok Dibenci?
Hidup dan dikelilingi perokok membuatkan aku faham yang mereka juga sedang berjuang untuk bebaskan diri dari rokok. Tapi ianya tidak dapat dicapai dalam sekelip mata. Semestinya secara berperingkat dan memerlukan kesabaran yang tinggi. 
Bayangkan perokok itu adalah darah daging sendiri, mana mungkin kita dapat menjauhkan diri selama-lamanya kan? Bantu dan berilah sokongan kepada mereka untuk berhenti merokok atau beralih ke alternatif yang kurang memudaratkan seperti produk tembakau yang dipanaskan (heated tobacco product)


Kesimpulan 
Perlu anda tahu bahawa tar bukan sahaja memberi kesan kepada kesihatan dalam jangka masa pendek malah lebih teruk serta boleh meragut nyawa anda dan orang yang anda sayangi. Semoga artikel ini bermanfaat untuk anda dan jangan lupa untuk kongsikan dengan orang lain juga. Jaga diri dan kesihatan sebelum terlewat


Rujukan:
National Cancer Society Malaysia. Quit like a champFakta mengenai Tembakau & Merokok. Fakta TembakauBahan Kandungan Rokok Yang Boleh Membunuh. Bahan Kandungan Rokok



Artikel ini hanyalah simpanan cache dari url asal penulis yang berkebarangkalian sudah terlalu lama atau sudah dibuang :

https://www.rodiahamir.com/2021/11/kesan-kesan-pembakaran-rokok-anda-perlu.html

Kempen Promosi dan Iklan
Kami memerlukan jasa baik anda untuk menyokong kempen pengiklanan dalam website kami. Serba sedikit anda telah membantu kami untuk mengekalkan servis percuma aggregating ini kepada semua.

Anda juga boleh memberikan sumbangan anda kepada kami dengan menghubungi kami di sini
Polis Rampas Rokok Arak Tak Bercukai Bernilai Lebih Rm900 000

Polis Rampas Rokok Arak Tak Bercukai Bernilai Lebih Rm900 000

papar berkaitan - pada 13/11/2021 - jumlah : 217 hits
Siasatan awal mendapati rumah berkenaan dijadikan stor simpanan sejak lebih sebulan lepas kata Komander Briged Tengah Pasukan Gerakan Am Muhammad Abdul Halim PETALING JAYA Polis Melaka merampas 2 097 karton rokok dan 483 kotak arak pelbagai...
Inilah Cara Menghindarkan Remaja Dari Rokok Dan Minuman Keras

Inilah Cara Menghindarkan Remaja Dari Rokok Dan Minuman Keras

papar berkaitan - pada 12/11/2021 - jumlah : 110 hits
Cara menghindarkan remaja dari rokok dan minuman keras Pada usia masih ABG atau masih remaja kebiasaan dan kepribadiannya mulai terbentuk dengan bermacam macam faktor yang datang dari lingkungan di sekitar Salah satu hal yang bisa menentuka...
Apa Itu Rokok Electronik

Apa Itu Rokok Electronik

papar berkaitan - pada 12/11/2021 - jumlah : 111 hits
Rokok elektronik telah dicipta oleh seorang ahli farmasi Cina Hon Lik pada tahun 2003 Syarikat itu memperkenalkan produk ini kepada pasaran adalah Golden Dragon Holdings yang kini dikenali sebagai Ruyans Mereka memulakan pengeluaran tahun 2...
Jenis Rokok Electronik

Jenis Rokok Electronik

papar berkaitan - pada 12/11/2021 - jumlah : 163 hits
Terdapat perbagai jenis dan jenama rokok elektronik di pasaran Malaysia dan paling terkini adalah Ego T iTaste VV kit V2 ChameleonLambo Set
Jabatan Agama Islam Negeri Kesan 47 Ajaran Sesat

Jabatan Agama Islam Negeri Kesan 47 Ajaran Sesat

papar berkaitan - pada 29/10/2021 - jumlah : 266 hits
Oleh EVA NATASHA SADALI KUALA LUMPUR Sebanyak 47 kes ajaran sesat membabitkan pemujaan perbuatan atau ajaran salah doktrin palsu dan dakwaan palsu dikesan di negara ini sejak Januari tahun lalu hingga September lalu Menteri di Jabatan Perda...
Mandi Air Panas Sama Kesan Bersenam Biar Betul Jom Baca Fakta Menarik Ini

Mandi Air Panas Sama Kesan Bersenam Biar Betul Jom Baca Fakta Menarik Ini

papar berkaitan - pada 30/10/2021 - jumlah : 213 hits
Mandi Air Panas Sama Kesan Bersenam Biar Betul Jom Baca Fakta Menarik Ini ADA hari hari tertentu kita akan malas untuk bersenam atau bersukan tetapi rasa bersalah kalau tidak lakukannya Jangan risau sebab ada kajian mengatakan mandi air pan...
Kemudi Hati Kesan Emosi Gangguan Seksual

Kemudi Hati Kesan Emosi Gangguan Seksual

papar berkaitan - pada 3/11/2021 - jumlah : 229 hits
KEMUDI HATI Kesan Emosi Gangguan Seksual Like Follow Follow Subscribe
Kesan Ludah Mi Segera Dan K Ndom Dicampak Dari Tingkat Atas Guru Ini Luah Rasa Berang

Kesan Ludah Mi Segera Dan K Ndom Dicampak Dari Tingkat Atas Guru Ini Luah Rasa Berang

papar berkaitan - pada 2/11/2021 - jumlah : 212 hits
Sungguh tidak bertamadun sekali apabila sesetengah penghuni flat bertindak membuang sampah berupa sisa sisa makanan seperti mi segera malah yang lebih dasyat lagi kondom yang telah digunakan ARTIKEL BERKAITAN The Real Ayam Penye
Kematian Ketua Jururawat Disebabkan Covid 19 Bukan Kesan Sampingan Vaksin

Kematian Ketua Jururawat Disebabkan Covid 19 Bukan Kesan Sampingan Vaksin

papar berkaitan - pada 30/10/2021 - jumlah : 349 hits
SHAH ALAM Jabatan Kesihatan Negeri Selangor hari ini mengesahkan kematian seorang ketua jururawat di negeri itu adalah disebabkan COVID 19 dan bukan kesan sampingan suntikan vaksin COVID 19 Dalam kenyataan hari ini Pengarah Kesihatan Selang...
As Menuju Bangkrap Lihat Komen Rakyat Dalam Blog Ini

Netizen Tertanya Tanya Apa Kelulusan Calon Pn

Mengenal Apa Itu Operasi Lasik Dan Biayanya

12 Power Bank Terbaik Paling Nipis Tahan Lama 2024

Bidoglio Mahu Jdt Beraksi Lebih Ganas

Birthday Party Aryana Arash

Kisah Calon Sg Bakap Pas Nak Sokong Pmx Pulak

Kdn Utamakan 2 Kategori Permohonan Kewarganegaraan Kata Menteri



5 Kes Jenayah Melibatkan Kanak Kanak di Malaysia Yang Tak Boleh Kita Lupakan

Biodata Ezra Kairo Penyanyi Gandingan Zubir Khan Dalam Lagu OMK Oh My Kadhale

10 Fakta Biodata Aniq Durar Pelakon Drama Berepisod Dua Darjat Slot Akasia TV3 Gandingan Sharifah Rose

Info Dan Sinopsis Hierarchy Netflix TV Series Kdrama 2024

Info Dan Sinopsis Drama Berepisod Dua Darjat Slot Akasia TV3


Waktu Sembelih Binatang Korban Hari Raya Aidiladha

Kebaikan Mendapatkan Servis Baiki Sofa Profesional

Telemovie Ibu Pinjaman Lakonan Wan Maimunah Bell Ngasri

Movie Keluang Man Lakonan Nas Muammar Zar Remy Ishak

Efficiency And Transparency The Hallmarks Of Property Management In Nj

Pemuda Ini Hilang Selepas Pergi Hiking Di Bukit Dinding