Kesan Berada Di Depan Laptop Melebihi 5 Jam




Menurut penelitian, menghabiskan waktu lebih dari 5 jam per hari di depan komputer boleh merosakan jantung dan menjurus ke kematian lebih cepat. Penyebabnya adalah posisi duduk, terutama duduk bersandar, yang merupakan posisi umum saat orang bekerja dengan komputer, bermain game, ataupun menonton televisyen.

Penelitian tersebut dilakukan oleh Emmanuel Stamatakis, peneliti dari University College London. Ia melakukan penelitian terhadap lebih dari 4,500 orang berusia ke atas 35 tahun dan hasilnya dikeluarkan di Journal of the American College of Cardiology.
Penemuan ini menambah bukti-bukti yang terus terkumpul berhubung bahayanya duduk lama-lama . Padahal, kecenderungan yang terjadi saat ini adalah orang semakin banyak yang duduk di depan komputer saat bekerja.


“Orang yang menghabiskan waktu lebih dari 4 jam berturut-turut per hari di depan komputer memiliki peluang 125 % lebih tinggi akan mengalami kematian berkait dengan penyakit jantung berbanding mereka yang hanya menghabiskan waktu kurang dari 2 jam di depan layar,” kata Stamatakis, seperti diambil dari Examiner.
Stamatakis menyebutkan, dari penelitian, mereka juga menemukan bahwa 48 % orang yang menghabiskan waktu 4 jam di depan komputer berturut-turut juga berpeluang mengalami kematian lebih cepat akibat faktor lain di luar jantung.


Lebih lanjut, mereka yang menghabiskan lebih dari 5 jam di depan komputer per hari, risiko mati lebih cepatnya naik secara signifikan.
Sebelumnya, diperkirakan bahwa mereka yang menghabiskan waktu terlalu banyak di depan komputer, atau juga di depan televisyen, merupakan orang yang malas bersenam dan menyebabkan munculnya penyakit. Namun, dari data yang didapat, tidak demikian.
“Orang yang bersenam secara tetap di waktu lapang mereka juga memiliki peluang untuk mati lebih cepat,” kata Stamatakis.


Peneliti meyakini bahwa penyebabnya memang adalah duduk yang terlalu lama. Posisi tersebut diketahui menyebabkan penurunan 90 % lipoprotein lipase dan enzim jantung yang sihat. Pembengkakan dan masalah metabolisme yang disebabkan oleh ketidakatifan dalam waktu panjang juga menjadi sumber masalah.
Akan tetapi, ada penyelesaian bagi mereka yang terpaksa bekerja di depan komputer sepanjang hari. “Anda harus bangun setiap 20 minit dan berjalan kaki sejenak,” kata Stamatakis. “Itu akan menurunkan masalah-masalah tersebut dan mungkin akan meningkatkan peluang Anda untuk hidup lebih lama,” ucapnya.


SOS


Artikel ini hanyalah simpanan cache dari url asal penulis yang berkebarangkalian sudah terlalu lama atau sudah dibuang :

http://dahujan.blogspot.com/2012/03/kesan-berada-di-depan-laptop-melebihi-5.html

Kempen Promosi dan Iklan
Kami memerlukan jasa baik anda untuk menyokong kempen pengiklanan dalam website kami. Serba sedikit anda telah membantu kami untuk mengekalkan servis percuma aggregating ini kepada semua.

Anda juga boleh memberikan sumbangan anda kepada kami dengan menghubungi kami di sini
Fakta Kesan Buruk Guna Laptop Tanpa Bateri

Fakta Kesan Buruk Guna Laptop Tanpa Bateri

papar berkaitan - pada 11/11/2021 - jumlah : 413 hits
Kebanyakan orang bersetuju bahawa menggunakan leptop sambil menge charge bateri akan membuatkan jangka hayat bateri menjadi pendek dan lama kelamaan akan merosakkan bateri Tetapi segelintir pakar mengatakan bahawa menggunakan laptop secara ...
8 Laptop Murah Bawah Rm1000 Untuk Student

8 Laptop Murah Bawah Rm1000 Untuk Student

papar berkaitan - pada 14/11/2021 - jumlah : 406 hits
Sejak pandemik Covid 19 melanda dunia laptop mendapat permintaan tinggi Penggunaan laptop amat penting pada ketika ini terutama untuk mengikuti sesi pembelajaran dari rumah dan pelajar yang melanjutkan pelajaran ke institusi pengajian tingg...
Cara Mengatasi Isu Driver Wi Fi Pada Laptop Hp

Cara Mengatasi Isu Driver Wi Fi Pada Laptop Hp

papar berkaitan - pada 12/11/2021 - jumlah : 129 hits
Saya menggunakan laptop HP yang menggunakan driver RTL8723BE Installation Linux secara default pada distro Ubuntu OpenSuSE nampaknya tidak mengenalpasti driver berkenaan secara default Saya jumpa satu pautan di yang membolehkan kad Wi Fi te...
Hsbc Mengenal Asuransi Pendidikan Dan Manfaatnya Bagi Masa Depan Anak

Hsbc Mengenal Asuransi Pendidikan Dan Manfaatnya Bagi Masa Depan Anak

papar berkaitan - pada 29/10/2021 - jumlah : 220 hits
Asuransi merupakan salah satu produk perbankan seperti bank HSBC yang laris manis diserbu oleh nasabah Produk unggulannya antara lain adalah asuransi jiwa kendaraan kesehatan asuransi pendidikan dan lain sebagainya Namun diantara sekian ban...
Yang Pi Bai Bai Pasaipa Video Comel Anak Khusyuk Tengok Tv Sampai Tak Perasan Ayah Merangkak Depan Mata

Yang Pi Bai Bai Pasaipa Video Comel Anak Khusyuk Tengok Tv Sampai Tak Perasan Ayah Merangkak Depan Mata

papar berkaitan - pada 29/10/2021 - jumlah : 196 hits
Ger4m Ada anak kecil terutamanya bila berumur dari 6 bulan sampai 3 tahun ni memang suka tenaok kerenah dia kan Buat lah apa saja mesti nampak comel Macam dalam satu video yang dikongsikan oleh shafinahhasan yang dah raih 80K jumlah tontona...
Ada Yang Pasang Baby Car Seat Di Seat Depan Dalam Keadaan Rear Facing Ini Bahaya Yang Boleh Terjadi Pada Bayi Anda

Ada Yang Pasang Baby Car Seat Di Seat Depan Dalam Keadaan Rear Facing Ini Bahaya Yang Boleh Terjadi Pada Bayi Anda

papar berkaitan - pada 1/11/2021 - jumlah : 365 hits
Ramai di antara kita yang memasang car seat di seat hadapan dengan harapan agar mudah untuk menguruskan bayi ketika memandu Namun sedarkah kita bahawa perbuatan tersebut boleh mengundang bahaya kepada bayi jika berlaku kemalangan ELAK PASAN...
Keputusan Kajian Ivermectin Dibentang Minggu Depan Kata Khairy

Keputusan Kajian Ivermectin Dibentang Minggu Depan Kata Khairy

papar berkaitan - pada 29/10/2021 - jumlah : 149 hits
Fmt Reporters October 29 2021 PETALING JAYA Keputusan kajian mengenai ubat Ivermectin untuk digunakan bagi merawat pesakit Covid 19 akan dibentangkan minggu depan kata Menteri Kesihatan Khairy Jamaluddin Beliau berkata kementeriannya telah ...
Laptop Harga Bawah Rm2000 Mampu Milik

Laptop Harga Bawah Rm2000 Mampu Milik

papar berkaitan - pada 12/11/2021 - jumlah : 206 hits
Pada post sebelum ini saya telah kongsikan Kali ini saya akan kongsikan pula senarai laptop harga bawah RM2000 yang menjadi pilihan masa kini sesuai dengan harga dan penawarannya Laptop sangat diperlukan bagi golongan bekerja dan juga pelaj...
Dari Rekod Kepada Kemelesetan Bagaimana Cip Dan Ekonomi Membentuk S P 500

Gigi Coffee Dark Choco Latte With Doughnut And Chocolate Danish

Pemuda Umno Soal Pm Kalau Tiada Blackrock Adakah Mahb Bankrap

Ada Udang Disebalik Batu

Perempuan Pakai Legging Masa Joging Menyakitkan Mata Menjjikkan

Sijil Halal Bantu Kembangkan Perniagaan Kedai Makan India Kata Timbalan Menteri

Rekomendasi Sabun Muka Untuk Pria Kulit Berminyak Dan Berjerawat Dari Kahf

Uefa Larang Topeng Muka Khas Mbappe



Kahwin Beristerikan Bella Hanna Bella Luna Ini 10 Fakta Biodata Pelakon Redza Rosli Yang Ramai Tak Tahu

Info Dan Sinopsis Drama Berepisod Terjerat iQIYI Malaysia Gandingan Aliff Aziz Dan Ruhainies

8 Fakta Biodata Aisyah Hijanah Azhari Penulis Buku Isteri Kepada Alif Teega

5 Kes Jenayah Melibatkan Kanak Kanak di Malaysia Yang Tak Boleh Kita Lupakan

Biodata Ezra Kairo Penyanyi Gandingan Zubir Khan Dalam Lagu OMK Oh My Kadhale


Inilah Hasilnya Tanam Bawang Merah Di Pasu Selepas Sebulan

Kesihatan Mental Jangan Ambil Mudah

Doa Jodoh Yang Baik Untuk Lelaki Dan Perempuan

Teori Big Bang Rahsia Alam Semesta

Dulu Pm7 Jumpa Blackrock Minta Masuk Melabur Sekarang Dia Pula Tanya

Dua Beranak Dijel Denda Rm240 000 Seleweng Lpg