Kes Terowong Rayuan Guan Eng Pindah Mahkamah Tinggi Ditolak


BERNAMA

PROSIDING perbicaraan kes rasuah Lim Guan Eng membabitkan pembinaan terowong dasar laut dan projek pembinaan jalan utama di Pulau Pinang kekal di Mahkamah Sesyen.
Ini berikutan keputusan panel tiga hakim Mahkamah Rayuan di Putrajaya yang diketuai Hakim Datuk Nor Bee Ariffin hari ini sebulat suara menolak rayuan bekas ketua menteri Pulau Pinang itu untuk memindahkan perbicaraan kes rasuahnya dari Mahkamah Sesyen ke Mahkamah Tinggi.
Dua lagi hakim yang turut bersidang Datuk Che Mohd Ruzima Ghazali dan Datuk Hashim Hamzah.
Hakim Datuk Che Mohd Ruzima yang menyampaikan keputusan mahkamah, berkata pendekatan perayu (Lim) menggunakan Seksyen 417 Kanun Tatacara Jenayah khusus untuk kesnya dibicarakan di Mahkamah Tinggi sebagai landasan untuk membawa rayuan kesnya ke Mahkamah Persekutuan tidak wajar dibenarkan.
Beliau berkata tidak ada kesilapan yang dilakukan oleh hakim Mahkamah Tinggi apabila memutuskan Lim gagal memenuhi kehendak yang diperlukan di bawah Seksyen 417 (1) (b) dan Seksyen 417 (1) (e) Kanun Tatacara Jenayah.
Beliau berkata kedua-dua persoalan undang-undang yang dibangkitkan oleh Lim bukan tergolong dalam persoalan undang-undang yang luar biasa atau tidak pernah diputuskan oleh mana-mana mahkamah sebelum ini.
Hakim Che Mohd Ruzima berkata oleh itu rayuan Lim ditolak dan keputusan Mahkamah Tinggi dikekalkan.
Lim mengemukakan rayuan terhadap keputusan Hakim Mahkamah Tinggi Datuk Muhammad Jamil Hussin yang menolak permohonannya untuk memindahkan kesnya dari Mahkamah Sesyen ke Mahkamah Tinggi.
Bagi kes yang bermula di Mahkamah Sesyen, rayuan akan berakhir di Mahkamah Rayuan manakala kes yang bermula di Mahkamah Tinggi akan berakhir di Mahkamah Persekutuan.
Guan Eng, yang merupakan Ahli Parlimen Bagan, berdepan empat pertuduhan membabitkan pembinaan terowong dasar laut dan projek pembinaan jalan utama di Pulau Pinang bernilai RM6.3 bilion.
Mengikut pertuduhan pindaan pertama, Guan Eng, 60, didakwa sebagai Ketua Menteri Pulau Pinang, menggunakan kedudukannya untuk menerima suapan wang berjumlah RM3.3 juta dengan mengambil tindakan membantu syarikat milik Datuk Zarul Ahmad Mohd Zulkifli dilantik untuk melaksanakan Projek Pembinaan Jalan-Jalan Utama dan Terowong di Pulau Pinang yang bernilai RM6,341,383,702.
Perbuatan itu didakwa dilakukan di Pejabat Ketua Menteri Pulau Pinang antara Januari 2011 dan Ogos 2017.
Bagi pertuduhan pindaan kedua, Lim didakwa meminta suapan 10 peratus daripada keuntungan yang akan diperoleh daripada Zarul sebagai upah membantu syarikat milik ahli perniagaan itu dilantik untuk projek sama.
Beliau didakwa melakukan perbuatan itu berhampiran Hotel The Gardens, Lingkaran Syed Putra, Mid Valley City di sini antara 12.30 tengah malam dan 2 pagi pada Mac 2011.
Guan Eng juga berdepan dua pertuduhan menyebabkan dua lot tanah milik Kerajaan Negeri Pulau Pinang bernilai RM208.8 juta dilupuskan kepada syarikat pemaju berkaitan projek terowong dasar laut di negeri tersebut.
Perbuatan itu didakwa dilakukan di Pejabat Tanah dan Galian Negeri Pulau Pinang, Komtar pada 17 Feb 2015 dan 22 Mac 2017.
Setakat ini, 11 saksi pendakwaan telah memberi keterangan dalam perbicaraan kes tersebut yang bermula pada 13 Julai lepas. Perbicaraan dijadualkan bersambung 29 Nov di hadapan Hakim Azura Alwi.
Sepasukan peguam diketuai peguam Gobind Singh Deo mewakili Guan Eng manakala Timbalan Pendakwa Raya Wan Shaharuddin Wan Ladin bagi pihak pendakwaan.
Ketika ditemui pemberita selepas keputusan mahkamah, Gobind memberitahu pemberita bahawa beliau akan mendapatkan arahan daripada anak guamnya sama ada untuk merayu keputusan Mahkamah Rayuan pada hari ini ke Mahkamah Persekutuan. – BERNAMA


Artikel ini hanyalah simpanan cache dari url asal penulis yang berkebarangkalian sudah terlalu lama atau sudah dibuang :

https://dialograkyat.blogspot.com/2021/11/kes-terowong-rayuan-guan-eng-pindah.html

Kempen Promosi dan Iklan
Kami memerlukan jasa baik anda untuk menyokong kempen pengiklanan dalam website kami. Serba sedikit anda telah membantu kami untuk mengekalkan servis percuma aggregating ini kepada semua.

Anda juga boleh memberikan sumbangan anda kepada kami dengan menghubungi kami di sini
Pulau Jerejak Teng Mohon Maaf Kepada Guan Eng Kes Saman Selesai

Pulau Jerejak Teng Mohon Maaf Kepada Guan Eng Kes Saman Selesai

papar berkaitan - pada 22/11/2021 - jumlah : 230 hits
Pada April 2017 Lim Guan Eng memfailkan saman menamakan Teng Chang Yeow yang juga bekas Pengerusi Gerakan Pulau Pinang Pengarang Berita Star Media Group Berhad David Tan dan wartawan Crystal Chiam Shiying selaku defendan GEORGE TOWN Kes sam...
10 Rasuah Terowong Dap Lim Guan Eng

10 Rasuah Terowong Dap Lim Guan Eng

papar berkaitan - pada 18/11/2021 - jumlah : 220 hits
Tidak dapat dinafikan DAP cukup cekap dalam drama meraih simpati Lihat foto Kes belum pun bermula tetapi DAP dan portal portal sekutunya sudah giat menanam persepsi negatif ke dalam otak masyarakat Skrip mereka sama seperti dahulu iaitu kon...
Guan Eng Hopes Selangor Dap S Unity Discipline Will Convince Malacca Voters

Guan Eng Hopes Selangor Dap S Unity Discipline Will Convince Malacca Voters

papar berkaitan - pada 15/11/2021 - jumlah : 228 hits
DAP secretary general Lim Guan Eng hopes Selangor DAP could lead by example and show discipline so that Malacca voters will have more confidence in supporting DAP and Pakatan Harapan Lim described the upcoming state election as a hard fight...
Guan Eng Scoffs At Timah Decision While Kl Liquor Ban Still On

Guan Eng Scoffs At Timah Decision While Kl Liquor Ban Still On

papar berkaitan - pada 14/11/2021 - jumlah : 184 hits
DAP secretary general Lim Guan Eng said the Timah controversy was a non issue that had made Malaysia an international laughing stock PETALING JAYA DAP secretary general Lim Guan Eng has dismissed MCA president Wee Ka Siong s description of ...
Prosecution Seeks To Admit Late Businessman S Statement In Guan Eng S Graft Trial

Prosecution Seeks To Admit Late Businessman S Statement In Guan Eng S Graft Trial

papar berkaitan - pada 12/11/2021 - jumlah : 116 hits
Ewein Bhd founder Ewe Swee Kheng had been scheduled to testify in Lim Guan Eng s undersea tunnel corruption trial KUALA LUMPUR The prosecution in Lim Guan Eng s undersea tunnel corruption case is seeking to admit the statement recorded from...
Guan Eng Teng To Settle Defamation Suit Over Pulau Jerejak Issue

Guan Eng Teng To Settle Defamation Suit Over Pulau Jerejak Issue

papar berkaitan - pada 12/11/2021 - jumlah : 159 hits
Former finance minister Lim Guan Eng and ex Penang Gerakan chairperson Teng Chang Yeow are ready to settle a defamation suit over the Pulau Jerejak issue During today s online proceedings before a three person Court of Appeal panel chaired ...
Kl Sessions Court Will Continue To Hear Guan Eng S Corruption Trial

Kl Sessions Court Will Continue To Hear Guan Eng S Corruption Trial

papar berkaitan - pada 16/11/2021 - jumlah : 201 hits
Former finance minister Lim Guan Eng s corruption trial linked to the Penang undersea tunnel project will remain at the Kuala Lumpur Sessions Court This followed on the heels of the three person Court of Appeal this morning unanimously dism...
Sabah Worse Off Under Pn Budget Says Guan Eng

Sabah Worse Off Under Pn Budget Says Guan Eng

papar berkaitan - pada 21/11/2021 - jumlah : 227 hits
Lim Guan Eng has questioned how much of the RM11 4 billion allocated for bumiputera development would be channelled to Sabah PETALING JAYA Sabah is being treated worse under Perikatan Nasional and Barisan Nasional claims DAP secretary gener...
Imf Menyokong Prakiraan Pertumbuhan Kdnk Malaysia Pada 2024 Kepada 4 4

Yoursay Don T Let Little Napoleons Hold Nation To Ransom

Europe S War Jitters

Menu Cadangan Hidangan Rumah Terbuka Hari Raya

Filem Sheriff

Sustainable Weekend Villa By Kanopea Architecture Studio And T3 Architects In Vietnam

Afidavit Zahid Mungkin Jejas Hubungan Dengan Anwar

Senarai Wakil Piala Thomas Uber Cup Finals 2024 Chengdu



Info Sinopsis Kutipan Sheriff Narko Integriti Filem Malaysia 2024

Info Dan Sinopsis Dough Doh Filem Malaysia 2023 Lakonan Syafiq Kyle Kini Di Netflix

Info Dan Sinopsis The Djinn s Curse Khong Khaek Filem Seram Thailand 2023 Kini Di Netflix Malaysia

10 Filem Seram Thailand Berhantu Terbaru Mesti Tonton Juga Tersedia Online

10 Drama Thailand Thai Drama Terbaru Best Juga Tersedia Online


Al Kisahnya Raya 2024

Pengasas Pbrs Joseph Kurup Meninggal Dunia

Manfaat Daun Kucai Untuk Kesihatan Yang Ramai Tak Tahu

Faisal Asahan Kau Bersalah Aku Mengalah Chord

Gugurnya Dosa Waktu Solat

Ai Team Subscribers April 18 2024