Kes Src International Akan Menelanjangkan Lebih Ramai Orang Shafee


Perbicaraan Najib Razak dalam kes SRC International akan ‘menelanjangkan’ lebih ramai orang yang akan membuktikan bekas perdana menteri itu adalah mangsa manipulasi, kata peguam bela utamanya.
“Kes ini sangat menarik, ia akan ‘menelanjangkan’ ramai orang.
“Dan ini akan hampir menyerupai sebuah filem, kerana orang yang kamu paling curigai, saya fikir akhirnya, menjadi mangsa,” kata Muhammad Shafee Abdullah.
Beliau bercakap kepada pemberita ketika ditemui di Kompleks Mahkamah Kuala Lumpur selepas hari kesembilan perbicaraan petang ini.
Shafee berkata demikian selepas mendakwa terdapat bukti bahawa Najib tidak mengeluarkan arahan perbankan seperti yang didakwa dan tidak menyedari mengenainya kerana ‘manipulasi’.
Ini termasuk e-mel yang dikatakan percubaan untuk menghalang penyata bank Najib dihantar ke pejabat dan kediamannya.
“Itu muncul dalam e-mel. Kerana antara (pengurus hubungan AmBank pada masa itu) Joanna Yu dan seseorang yang lain, terdapat e-mel yang mengatakan, ‘Jangan tunjukkan ini kepada Pejabat Perdana Menteri’.
“Dan (ketika) Joanna kata ‘Bolehkah kita hantar ke 11 Langgak Duta (alamat kediaman Najib)’, seseorang berkata, ‘Tidak tidak tidak, sangat sensitif, jangan hantar’,” katanya.
Tandatangan tidak sepadan
Shafee juga diminta memberi komen mengenai perbicaraan hari ini, yang menyaksikan pengurus cawangan Ambank Jalan Raja Chulan, R Uma Devi meneruskan keterangannya sebagai saksi ke-21 pendakwaan.
Pengurus itu menyimpulkan keterangannya sebagai saksi apabila mengesahkan dokumen, termasuk transaksi yang melibatkan akaun bank milik Najib, SRC International dan beberapa syarikat lain.
Beliau kemudian diperiksa balas oleh peguam bela Najib, Harvinderjit Singh.
Shafee mendakwa pertikaian terhadap tandatangan yang tidak sepadan dalam beberapa dokumen itu akan menyokong hujah pembelaan – bahawa Najib tidak membuat arahan itu.
“Apabila anda membandingkan hard copy dan soft copy (beberapa arahan perbankan di mahkamah)… kerana bagi kamu menyalin hard copy ke bank, kamu perlu menyalinnya secara fizikal atau mendapatkan orang yang sebenar untuk menandatanganinya.
“Tetapi bila kamu fax, kamu hanya perlu cut and paste (potong dan tampal).
“Kamu cut and paste tandatangan, dalam hal ini, Suboh (pengarah SRC Suboh Md Yassin) contohnya, jadi apabila ia dihantar kepada kamu melalui faks atau e-mel, ia kelihatan seperti Suboh tandatangan (dokumen itu), padahal sebenarnya kita yakin dia tidak menandatanganinya.
“Banyak tanda tangan dipalsukan tanpa pengetahuan Najib,” katanya.
Shafee mendakwa kaedah ‘cut and paste’ itu adalah sebab mengapa tandatangan Suboh “betul-betul sama” pada dokumen tertentu.
Peguam itu juga mendakwa terdapat komunikasi e-mel yang menunjukkan pengurus hubungan Ambank itu mengesahkan transaksi perbankan dengan pihak ketiga, bukannya Najib dan individu yang diamanahkan untuk menguruskan akaunnya, Nik Faisal Ariff Kamil.
Menurut Shafee, ini termasuk dakwaan perbualan antara Joanna Yu dan ahli perniagaan yang menjadi buruan Low Taek Jho, atau lebih dikenali sebagai Jho Low.
Semasa perbicaraan awal hari ini, Harvinderjit menimbulkan isu tandatangan yang tidak sepadan dalam dokumen untuk pemindahan wang ke akaun yang dikaitkan dengan kes Najib.
Semasa pemeriksaan balas terhadap Uma Devi, peguam itu menunjukkan dokumen eksibit yang memberikan kuasa pemindahan RM5 juta dari SRC International ke akaun Gandingan Mentari Sdn Bhd.
Beliau mendakwa tanda tangan pada dokumen yang dikatakan memberi kuasa terhadap pemidahan itu adalah tidak sepadan.
Harvinderjit menyamakan tanda tangan yang tidak sepadan itu seperti “kapur dan keju”.
Rabu lalu semasa pemeriksaan utama, Uma Devi memberi keterangan bahawa Najib telah mengarahkan Pengarah SRC International Nik Faisal Ariff Kamil untuk menguruskan akaun Ambanknya.
Faisal antara lain mempunyai kuasa untuk meminta penyata bank dan mengesahkan cek sehingga RM250,000 bagi pihak bekas perdana menteri itu.
Mkini


Artikel ini hanyalah simpanan cache dari url asal penulis yang berkebarangkalian sudah terlalu lama atau sudah dibuang :

https://mykmu.net/2019/04/25/kes-src-international-akan-menelanjangkan-lebih-ramai-orang-shafee/

Kempen Promosi dan Iklan
Kami memerlukan jasa baik anda untuk menyokong kempen pengiklanan dalam website kami. Serba sedikit anda telah membantu kami untuk mengekalkan servis percuma aggregating ini kepada semua.

Anda juga boleh memberikan sumbangan anda kepada kami dengan menghubungi kami di sini
Mahkamah Tinggi Tolak Permohonan Najib Cabar Tuduhan Src International Cacat

Mahkamah Tinggi Tolak Permohonan Najib Cabar Tuduhan Src International Cacat

papar berkaitan - pada 29/4/2019 - jumlah : 312 hits
Mahkamah Tinggi hari ini memerintahkan perbicaraan tujuh tuduhan pecah amanah salah guna kedudukan dan pengubahan wang haram yang dihadapi Datuk Seri Najib Razak diteruskan pagi ini Loading Hakim Mohd Nazlan Mohd Ghazali membuat keputusan i...
Shafee Kata Kes Najib Macam Babak Filem Suspek Utama Jadi Mangsa

Shafee Kata Kes Najib Macam Babak Filem Suspek Utama Jadi Mangsa

papar berkaitan - pada 26/4/2019 - jumlah : 383 hits
Perbicaraan Najib Razak dalam kes SRC International akan menelanjangkan lebih ramai orang yang akan membuktikan bekas perdana menteri itu adalah mangsa manipulasi kata peguam bela utamanya Kes ini sangat menarik ia akan menelanjangkan ramai...
Kes Src Rm64 Juta Disahkan Masuk Dalam Akaun Ambank Najib

Kes Src Rm64 Juta Disahkan Masuk Dalam Akaun Ambank Najib

papar berkaitan - pada 24/4/2019 - jumlah : 320 hits
Foto oleh Firdaus Latif Projek MMPengurus Cawangan Ambank Raja Chulan mengesahkan sebanyak RM64 juta didepositkan ke dalam akaun milik bekas Perdana Menteri Datuk Seri Najib Tun Razak dalam tiga transaksi antara 2014 dan 2015 R Uma Devi yan...
Rm2 Bilion Duit Kwap Di Pindah Masuk Ke Src International

Rm2 Bilion Duit Kwap Di Pindah Masuk Ke Src International

papar berkaitan - pada 1/5/2019 - jumlah : 285 hits
KUALA LUMPUR Saksi pendakwaan ke 24 memberitahu memaklumkan Mahkamah Tinggi di sini hari ini bahawa wang berjumlah RM2 bilion daripada akaun Kumpulan Wang Persaraan dimasukkan ke dalam akaun SRC International Sdn Bhd pada 28 Mac 2012 Pengur...
Kes Src Najib Bicara Hari Ke 4 Bermula

Kes Src Najib Bicara Hari Ke 4 Bermula

papar berkaitan - pada 17/4/2019 - jumlah : 643 hits
Diterbitkan Hari ini 8 51 pagi LANGSUNG Perbicaraan ke atas bekas perdana menteri Najib Razak masuk hari keempat di Mahkamah Tinggi Kuala Lumpur 9 32 pagi Najib Razak masuk ke bilik mahkamah dan duduk di tempat duduk awam Sementara menunggu...
Kes Src Najib Transaksi Rm40 Juta Dan Rm5 Juta Dikesan Pegawai Bnm

Kes Src Najib Transaksi Rm40 Juta Dan Rm5 Juta Dikesan Pegawai Bnm

papar berkaitan - pada 17/4/2019 - jumlah : 343 hits
Astro Awani Menurut pegawai penyiasat Bank Negara Azizul Adzani Abdul Ghafar transaksi tersebut antara Disember 2014 hingga Februari 2015 yang mana semua dokumen ini diperolehi ketika serbuan yang dibuat pada 6 Julai 2015 Foto Astro AWANI S...
Kalau Gini Standard Ag Kalah Kes Src

Kalau Gini Standard Ag Kalah Kes Src

papar berkaitan - pada 28/4/2019 - jumlah : 249 hits
Tommy Thomas kunun dapat angle kaw berhubung debat isu Rom statute untuk beri asas untuk kekalkannya Dengan mendedahkan BN ada rancang nak ratifikasikan Rom Statute Tommy Thomas ingat ianya asas untuk kekalkan yang memperjuangkan bersekedud...
Kes Src Najib Saksi Kata Terima Kontrak Pertahanan Bernilai Rm2 5 Juta

Kes Src Najib Saksi Kata Terima Kontrak Pertahanan Bernilai Rm2 5 Juta

papar berkaitan - pada 24/4/2019 - jumlah : 356 hits
Perbicaraan hari ke 8 bermula dengan bekas perdana menteri Najib Razak itu memasuki kandang tertuduh Dengan bersut berwarna coklat pudar beliau tampak tenang ketika melangkah masuk ke mahkamah Saksi ke 18 hari yang merupakan seorang peguam ...
Jaminan Syurga Buat Orang Yang Menjauhi Perbalahan Berdiam Diri Adakalanya Lebih Baik

Jaminan Syurga Buat Orang Yang Menjauhi Perbalahan Berdiam Diri Adakalanya Lebih Baik

papar berkaitan - pada 21/4/2019 - jumlah : 289 hits
Rasulullah SAW pernah bersabda dalam sebuah hadis yang berbunyi Terjemahan Hadis Aku menjamin dengan sebuah istana di pinggir syurga bagi orang yang meninggalkan pertengkaran meskipun dia di pihak yang benar sebuah istana di tengah syurga b...
Ph Must Safeguard Its Voter Base To Land Second Term For Anwar Says Analyst

Tetaplah Beriadah Di Bulan Ramadan

Honor Pad 9 Tablet Terbaik Untuk Berhibur Dan Kerja Mula Dijual Seluruh Negara Pada 28 Mac

Perumahan Izara Bayu Sutera Kediaman Idaman Tepi Tasik Dengan Ciri Smart Home

8 Resepi Air Balang Viral Di Bazar Ramadhan

Diet If Yang Berkesan Menurut Pakar

Lirik Lagu Raya Mana Nabila Razali

Sesi Tukar Duit Raya Di Maybank



6 Pantang Larang Penting Kalau Nak Selamat di Sekolah Asrama

Info Dan Sinopsis Filem 19 Puasa Playboys Of Plastik Hitam Astro First

Casimir Zeglen Paderi Yang Mencipta Jaket Kalis Peluru

Biodata Mohammad Rifdean Masdor Atlet Muay Thai Malaysia Yang Gegarkan One Championship Seangkatan Johan Ghazali Jojo

Biodata Abdul Qawiy Aro Qawiyaro Personaliti TikTok Islamik


Restoran Rebung 2 Di Putrajaya

Effective Email Marketing Strategies

Konsert Melly Friends Kuala Lumpur 2024

Terbukti Pasukan Terengganu Berkualiti

Asan Lembu The Movie

Flavour Mushroom Dadah Baru Kegilaan Remaja Ini Kesan Buruknya