Kes Ibu Tunggal Bermalam Di Lokap Bukti Ipcmc Perlu Wujud Segera Kata Bekas Menteri


FMT Reporters  Saroja Devi Krishnan menceritakan semula kejadiannya yang terpaksa bermalam di lokap ketika ditemui M Kula Segaran di rumahnya semalam.
PETALING JAYA: “Kecuaian” polis hingga menyebabkan seorang ibu tunggal terpaksa bermalam di lokap di Taiping walaupun sudah membayar wang jaminannya, menunjukkan bahawa Suruhanjaya Bebas Aduan dan Salah Laku Polis (IPCMC) perlu diwujudkan segera, kata Ahli Parlimen DAP.
Ahli Parlimen Ipoh Barat M Kula Segaran berkata, polis mesti bertanggungjawab atas insiden membabitkan ibu tunggal kepada lima anak, Saroja Devi Krishnan yang kemudiannya membuat laporan polis berhubung perkara itu.
“Alasan yang diberikan polis adalah penjaminnya gagal mendapatkan surat pelepasan daripada mahkamah. Penjamin ialah anak perempuannya yang begitu terganggu dengan masalah itu. Disebabkan ini, ibunya bermalam di lokap bersama penagih dadah.
“Ibu tunggal berusia 46 tahun itu digari, dibawa ke balai polis dan terpaksa bermalam semalaman di lokap hanya kerana anjing peliharaannya menyerang dan mencederakan seorang jiran pada Julai.
“Ini semua hanya kerana polis enggan mengesahkan dakwaannya yang telah membayar jaminan,” kata bekas menteri sumber manusia itu dalam kenyataan kepada FMT.
Menurut Kula Segaran, polis bukan sahaja tidak membantu penjamin itu, sebaliknya menahan pula ibunya secara tidak adil pada Jumaat walaupun mengetahui wanita itu perlu bermalam tiga hari kerana mahkamah ditutup pada hujung minggu.
“Mujur Majistret Adibah Kadir campur tangan bagi memastikan mangsa dibebaskan pada hari berikutnya pada Sabtu,” katanya sambil berkata polis mahkamah yang bertugas perlu menjelaskan tindakannya yang mengabaikan tugas.
“Di mana pertimbangan dan rasa empati? Adakah perkara ini berlaku kerana tiada siapa yang mengawasi tugas polis? Terdapat banyak kes seperti ini dan ini hanya sebahagian kecil sahaja.
“Kes kematian dalam tahanan polis masih berleluasa. Kita amat memerlukan kewujudan IPCMC untuk mengawasi polis. Suruhanjaya seperti itu diperlukan apabila kini lebih ramai orang awam takut untuk membuat laporan terhadap polis.”
Beliau berkata perkara itu sepatutnya selesai selepas Saroja mengaku bersalah atas tuduhan cuai di bawah Seksyen 289 Kanun Keseksaan dan telah menjelaskan wang jaminan.
“Apa yang berlaku selepas itu membuktikan sesuatu yang tidak kena sedang berlaku dalam pasukan polis. Sepatutnya ada prosedur operasi standard (SOP) ketat mengenai bagaimana untuk menguruskan individu yang telah ditahan dan didakwa.
“Cukuplah. Berapa lama lagi rakyat Malaysia perlu menderita akibat ketidakcekapan ini?”
Kula Segaran berkata Saroja Devi yang ditemui di rumahnya semalam, menceritakan semula insiden yang memalukan itu dan masih terkesan akibat penahanan berkenaan.
“Aktivis awam tempatan dan peguam P Ravee akan membantunya untuk mencabar tindakan itu secara undang-undang. Saya harap keadilan dapat ditegakkan,” katanya.


Artikel ini hanyalah simpanan cache dari url asal penulis yang berkebarangkalian sudah terlalu lama atau sudah dibuang :

https://dialograkyat.blogspot.com/2021/09/kes-ibu-tunggal-bermalam-di-lokap-bukti.html

Kempen Promosi dan Iklan
Kami memerlukan jasa baik anda untuk menyokong kempen pengiklanan dalam website kami. Serba sedikit anda telah membantu kami untuk mengekalkan servis percuma aggregating ini kepada semua.

Anda juga boleh memberikan sumbangan anda kepada kami dengan menghubungi kami di sini
Ahli Politik Takut Ipcmc Beri Alasan Menyedihkan Kata Bekas Kp Sprm

Ahli Politik Takut Ipcmc Beri Alasan Menyedihkan Kata Bekas Kp Sprm

papar berkaitan - pada 16/9/2021 - jumlah : 162 hits
MOHD FADLIAbu Kassim Mohamed berkata komitmen tinggi daripada pemimpin tertinggi negara iaitu perdana menteri sehingga rakyat diperlukan untuk mengubah negara menjadi benar benar bebas rasuah PETALING JAYA Suruhanjaya Bebas Aduan dan Salah ...
Jawatan Bertaraf Menteri Ini Jawatan Bakal Disandang Bekas Pm Muhyiddin

Jawatan Bertaraf Menteri Ini Jawatan Bakal Disandang Bekas Pm Muhyiddin

papar berkaitan - pada 5/9/2021 - jumlah : 270 hits
Selepas meletakkan jawatan sebagai perdana menteri Terkini jemaah menteri setuju untuk memberi jawatan bertaraf menteri ini kepada bekas PM Baca selanjutnya
Kes Sajat Pun Gagal Nak Selesaikan Dulu Bukan Kah Menteri Agama Dalam Ph Sering Dihentam Para Lebaian

Kes Sajat Pun Gagal Nak Selesaikan Dulu Bukan Kah Menteri Agama Dalam Ph Sering Dihentam Para Lebaian

papar berkaitan - pada 21/9/2021 - jumlah : 192 hits
Lapor polis jika diugut bunuh Malaysia ada undang undang JAIS beritahu Sajat September 21 2021 Dakwaan kononnya lebih 100 penguat kuasa JAIS memburu Sajat adalah kurang tepat kata Mohd Shahzihan Ahmad PETALING JAYA Jabatan Agama Islam Selan...
Covid 19 Berakhir Hanya Apabila Kes Harian Bawah 1 000 Kata Kit Siang

Covid 19 Berakhir Hanya Apabila Kes Harian Bawah 1 000 Kata Kit Siang

papar berkaitan - pada 12/9/2021 - jumlah : 236 hits
September 11 2021 Lim Kit Siang mengingatkan Khairy Jamaluddin bahawa vaksin sahaja tidak dapat menurunkan kadar kemasukan ke hospital dan kematian PETALING JAYA Negara hanya patut mengisytiharkan wabak Covid 19 telah berakhir apabila jumla...
Dakwa Difitnah Rasuah Bekas Timbalan Menteri Lapor Polis

Dakwa Difitnah Rasuah Bekas Timbalan Menteri Lapor Polis

papar berkaitan - pada 7/9/2021 - jumlah : 157 hits
Amir TalmiziBekas timbalan menteri pertanian dan industri makanan Che Abdullah Mat Nawi bertindak membuat laporan polis hari ini berkata dirinya difitnah melakukan rasuah dan salah guna kuasa oleh satu akaun media sosial Laporan polis berke...
Moratorium Pinjaman Tanpa Faedah Masih Dibincangkan Kata Timbalan Menteri Kewangan

Moratorium Pinjaman Tanpa Faedah Masih Dibincangkan Kata Timbalan Menteri Kewangan

papar berkaitan - pada 23/9/2021 - jumlah : 187 hits
Timbalan Menteri Kewangan Yamani Hafez Musa berkata perbincangan dengan institusi kewangan memerlukan masa kerana membabitkan keputusan komersial antara bank lembaga pengarah dan pemegang sahamnya KUALA LUMPUR Timbalan Menteri Kewangan Yama...
Dengar Suara Ibu Kata Annuar Ketika Putrajaya Mulakan Rayuan Berhubung Kerakyatan

Dengar Suara Ibu Kata Annuar Ketika Putrajaya Mulakan Rayuan Berhubung Kerakyatan

papar berkaitan - pada 15/9/2021 - jumlah : 154 hits
MALAYSIA NOW Menteri komunikasi itu berkata isu tersebut perlu dibawa ke meja Kabinet Menteri Komunikasi dan Multimedia Annuar Musa Annuar Musa dilihat menyokong hak kaum ibu Malaysia untuk mewariskan kerakyatan mereka secara automatik kepa...
Bukan Semua Sekolah Akan Dibuka 3 Oktober Kata Menteri Pendidikan

Bukan Semua Sekolah Akan Dibuka 3 Oktober Kata Menteri Pendidikan

papar berkaitan - pada 14/9/2021 - jumlah : 170 hits
MALAYSIA NOW Menteri Pendidikan Radzi Jidin menegaskan tiada sekolah akan dibuka di negeri yang masih berada dalam Fasa Satu Pelan Pemulihan Negara Pembukaan semula sekolah di seluruh negara akan dilaksanakan berdasarkan fasa fasa yang dite...
Kj Mungkir Janji Mengenai Kes Mati Bid Kata Lim

Kj Mungkir Janji Mengenai Kes Mati Bid Kata Lim

papar berkaitan - pada 10/9/2021 - jumlah : 114 hits
KJ mungkir janji mengenai kes mati BID kata Lim Veteran DAP Lim Kit Siang berkata Menteri Kesihatan Khairy Jamaluddin belum mengotakan janjinya untuk memberikan lebih banyak perincian berhubung angka kes kematian yang dibawa ke hospital aki...
Nasi Briyani Kukus Padu Sedap Uii Percuma Ayam Briyani Untuk Ibu Mengandung Patutla Ramai Beratur Beli

Nak Rasa Cromboloni Sedap Boleh Ke Flour Crown Jitra

Nostalgia Bedak Sejuk

Buah Ciku 10 Khasiat Pelbagai Jenis Penyakit

Adik Ipar Nak Tumpang Rumah Kemudian Datang Lagi Sorang Akhirnya Kami Laki Bini Dah Kurus Kering

Aku Ceraikan Isteri Ikut Kehendak Dia Sebab Dia Tak Pandai Buat Air Ikut Tekak Keturunan Kami

Stop The Drip Stay Warm A Guide To Oil Tank Replacement Services

Kempen Pn Dijangka Menggila Selepas Usaha Serang Kerajaan Tak Berhasil



5 Negara Yang Memilih Untuk Tidak Menggunakan Matawang Sendiri

Info Dan Sinopsis Drama Berepisod Aku Bukan Ustazah Slot Akasia TV3

Info Dan Sinopsis Drama Berepisod Bercakap Dengan Jun Slot DramaVaganza Astro Ria

5 Amalan Muslim Yang Sering Dijadikan Bahan Lawak di Malaysia

6 Fungsi Kereta Yang Sepatutnya Ada Tapi Tak Dijadikan Standard


Calon Bersatu Prk Kkb Tidak Dapat Sokongan Parti Pas

Unveiling The Efficiency Of Delta 8 Gummies An Extensive Guideline

Sayur Kucai Dan Taugeh Untuk Makan Tengah Hari

Adira Suhaimi Kasih Chord

Bila Duit Nak Masuk

Dumbing Down Our Education System Via Politicians And Theocrats