Kes Ada Tiada Tindakan


KES 1
Muhyiddin Yassin menyebut mahu mengumpan Ahli Parlimen Umno dengan jawatan, dalam kabinet dan GLC, bagi memastikan mereka menyokongnya sebagai Perdana Menteri.

Bukti: (a) Rakaman audio suara Muhyiddin dan (b) hampir kesemua Ahli Parlimen Umno dan Pas yang menyokong Muhyiddin kini menduduki jawatan sama ada dalam kabinet mahupun HLC.

Tindakan: Tiada.

KES 2.
Seorang usahawan Melayu dalam sesi interogasi dengan SPRM menyebut ada memberi Najib (ketika itu PM Malaysia) beberapa puluh juta bagi menutup kes rasuahnya di SPRM, kemudian beberapa belas juta ringgit kepada Azeez Baling dan RM500,000 kepada Nazri Aziz.

Bukti: Rakaman interogasi

Tindakan: Tiada.

KES 3
Usahawan yang sama, dalam interogasi yang sama, menyebut menawarkan 10% dari keuntungan projek kepada Lim Guan Eng (ketika itu KM P. Pinang) sebagai bayaran rasuah. Lim Guan Eng hanya tersenyum dan tidak menyatakan "NO" atau "TIDAK" secara jelas.

Bukti: Rakaman interogasi.

Tindakan: LGE didakwa atas tuduhan meminta suapan.

*****

Aku cuba bersikap rasional, mahu membiarkan LGE buktikan dirinya tidak bersalah di mahkamah. Tapi selepas melihat kepada fakta pertuduhan, aku tidak mampu menipu diri sendiri. Jelas dakwaan ini adalah bermotif politik.

Pertama, ahli perniagaan itu secara jelas menyebut bahawa dia yang menawarkan kepada LGE. Tapi pertuduhan mengatakan yang LGE yang meminta suapan.

Kedua, kes didakwa berlangsung dalam tahun 2011. 9 tahun dahulu. Dalam masa itu, tiada aktiviti akaun atau transaksi melibatkan jumlah sebanyak itu sama ada dalam bentuk ansuran ataupun terkumpul ke dalam akaun LGE.

Ketiga, juga tidak disebut yang LGE bersetuju menerima bayaran tersebut. Walaupun tiada penolakan yang jelas, tetapi tiada juga indikasi penerimaan yang jelas.

Kes ini terlalu lemah.

Persoalannya, jika kes ini lemah, kenapa masih diteruskan? Sebab itu aku katakan dakwaan ini bermotif politik!

Cuba lihat kes SRC Najib. Dia mula didakwa dalam tahun 2018. Dan sabitan kesalahannya hanya dibuat 2 tahun kemudian. Dalam proses itu, banyak helah Najib mahu menangguhkan kes tersebut.

Jadi dalam kes ini, dijangka pihak pendakwaan akan beberapa kali cuba menangguhkan kes. Dan jika berjaya membuat keputusan sabitan melepasi tarikh PRU15, itu sudah memadai.

Mereka mahu PH, dengan DAP khususnya, memasuki PRU15 dengan terpalit kes rasuah. Walaupun kes ini lemah, walaupun tiada sabitan, mereka akan olah seakan LGE sudah didapati bersalah.

Tujuannya hanya ingin mempengaruhi fikiran pengundi bebal yang PH sendiri bukan parti yang bersih.

Selain itu, kes ini juga diharap dapat membuat umum terlupa sabitan kes SRC terhadap Najib Razak. Dan yang ini, aku sendiri sudah nampak ianya berlaku.

Di atas tadi aku sebutkan 2 kes lain. KES 2 mempunyai asas lemah sepertimana kes LGE ini. Tapi jelas disebut yang wang tersebut TELAH DISERAHKAN.

Kenapa SPRM tidak dakwa? Atau setidaknya buat siasatan? Tentu ada cara untuk jejaki transaksi yang disebutkan. Walaupun lemah, hendak mendakwa Najib, Azeez dan Nazri adalah jauh lebih mudah berbanding LGE. Tetapi apa yang berlaku?

Dan KES 1 adalah kes yang sangat jelas. Bukti dari segi rakaman audio telah luas tersebar. Dan dalam realiti pun, ternyata apa yang Muhyiddin sebutkan dalam rakaman audio itu telah diterjemah kepada perbuatan. Maka jelas rasuah berlaku di situ.

Kenapa tidak ada sebarang tindakan dari SPRM? Apakah ini suatu petanda yang SPRM bertindak atas arahan dari orang politik?

Maka tidak dapat tidak, aku boleh simpulkan pendakwaan LGE ini sebagai bermotif politik. Melainkan jika dua kes lagi yang aku sebut diambil tindakan atau diberikan jawapan yang sangat memuaskan mengapa tiada tindakan diambil.

Ini adalah satu lagi contoh bagaimana kebenaran dan sistem keadilan dibuli oleh kerajaan memerintah. Diharap rakyat dapat celik mata melihat keserongan ini.

Tiada apa yang rakyat boleh harapkan dari mereka yang mengenepikan kebenaran demi kepentingan politik dan peribadi.

Tindakan bermotif politik ini juga mencerminkan sikap mereka yang tidak takut kepada Allah. Mereka yang tidak takutkan Allah tidak boleh dipatuhi dan tidak wajar dibiarkan terus memerintah.

- R a j a G e l a p -

Artikel ini hanyalah simpanan cache dari url asal penulis yang berkebarangkalian sudah terlalu lama atau sudah dibuang :

http://wrlr.blogspot.com/2020/08/kes-ada-tiada-tindakan.html

Kempen Promosi dan Iklan
Kami memerlukan jasa baik anda untuk menyokong kempen pengiklanan dalam website kami. Serba sedikit anda telah membantu kami untuk mengekalkan servis percuma aggregating ini kepada semua.

Anda juga boleh memberikan sumbangan anda kepada kami dengan menghubungi kami di sini
Peminat Mahu Tindakan Undang Undang Diambil Atas Kes Buli Aoa Mina Tolak Siasatan Polis

Peminat Mahu Tindakan Undang Undang Diambil Atas Kes Buli Aoa Mina Tolak Siasatan Polis

papar berkaitan - pada 14/8/2020 - jumlah : 438 hits
Ingat tak bulan lepas apabila bekas ahli AOA iaitu Mi na berkongsi beberapa entri di laman Instagram mengenai Selepas itu ketua kumpulan itu memohon maaf dan membuat keputusan untuk meninggalkan industri seni Kemudiannya dan berterusan melu...
Tindakan Yang Sangat Bijak Saman Kamarul Yusoff Fatihah Tidak Tarik Semula Kes

Tindakan Yang Sangat Bijak Saman Kamarul Yusoff Fatihah Tidak Tarik Semula Kes

papar berkaitan - pada 12/8/2020 - jumlah : 193 hits
Pengarah Komunikasi Wanita Muda AMANAH Fatihah Salahuddin memaklumkan sudah menerima writ saman dan pernyataan tuntutan berhubung dakwaan fitnah terhadap seorang pensyarah di Universiti Utara Malaysia semalam Fatihah bagaimanapun memberi am...
Najib Selesai Bayar Rm1 Juta Duit Ikat Jamin Anak Anak Jadi Penjamin Kes Src

Najib Selesai Bayar Rm1 Juta Duit Ikat Jamin Anak Anak Jadi Penjamin Kes Src

papar berkaitan - pada 29/7/2020 - jumlah : 245 hits
Selepas dijatuhkan hukuman 12 tahun penjara dengan perlu membayar denda sebanyak RM210 juta bekas Perdana Menteri Datuk Seri Najib Tun Razak telah dibenarkan untuk diikat jamin sebanyak RM1 Juta Bayar duit ikat jaminTengahari tadi beliau te...
Ada Lebai Kagum Lihat Semangat Juang Najib Dalam Kes Rasuah Src

Ada Lebai Kagum Lihat Semangat Juang Najib Dalam Kes Rasuah Src

papar berkaitan - pada 30/7/2020 - jumlah : 331 hits
FMT Reporters PETALING JAYA Seorang pemimpin PAS menyifatkan Najib Razak sebagai pejuang selepas dijatuhkan hukuman penjara 12 tahun dan denda RM120 juta atas 7 pertuduhan rasuah membabitkan RM42 juta dana SRC International Ahli Jawatankuas...
Covid 19 8 Kes Baru Hari Ini

Covid 19 8 Kes Baru Hari Ini

papar berkaitan - pada 31/7/2020 - jumlah : 297 hits
Sebanyak 8 kes baru Covid 19 dilaporkan hari ini membabitkan 5 kes jangkitan tempatan Ini menjadikan jumlah kes Covid 19 di Malaysia meningkat kepada 8 964 kes dengan 223 pesakit masih dirawat di seluruh negara Ketua Pengarah Kesihatan Dr N...
Kedah Ada Kes Baharu Covid 19

Kedah Ada Kes Baharu Covid 19

papar berkaitan - pada 29/7/2020 - jumlah : 266 hits
Assalamualaikum dan selamat petang kepada anda semua Naim harap semua baik baik belaka bersama keluarga tercinta Negeri Kedah ada kes baharu COVID 19 angkara pemilik kedai yang tidak kuaritin diri datang ke premis beliau di Napoh Jitra Ini ...
Ada Cubaan Burukkan Kredibiliti Hakim Kes Najib

Ada Cubaan Burukkan Kredibiliti Hakim Kes Najib

papar berkaitan - pada 29/7/2020 - jumlah : 250 hits
Terdapat percubaan untuk memburukkan kredibiliti Hakim Mohd Nazlan Mohd Ghazali setelah dia memutuskan bahawa bekas perdana menteri Najib Razak bersalah atas semua tujuh tuduhan terhadapnya dalam kes SRC International Antara tuduhan yang di...
Inilah Apa Yang Berlaku Dalam Perbicaraan Mahkamah Kes Src Najib Razak

Inilah Apa Yang Berlaku Dalam Perbicaraan Mahkamah Kes Src Najib Razak

papar berkaitan - pada 30/7/2020 - jumlah : 271 hits
Ada kad Thank you ke tidak ini adalah apa yang berlaku dalam perbicaraan mahkamah kes SRC 1 PERBICARAAN kes SRC 29 April 2019 Pengurus Ambank R Uma Devi mengesahkan kemasukan dana berjumlah RM642 juta daripada Putera Faisal Turki dan Kement...
Satu Kes Positif Covid 19 Melibatkan Murid Sekolah Rendah Di Sabah

Satu Kes Positif Covid 19 Melibatkan Murid Sekolah Rendah Di Sabah

papar berkaitan - pada 30/7/2020 - jumlah : 326 hits
Jabatan Kesihatan Sabah mengesahkan satu kes positif COVID 19 dikesan membabitkan seorang murid sekolah rendah di negeri ini Isnin lalu Pengarah Kesihatan Sabah Datuk Dr Christina Rundi berkata susulan itu sampel daripada semua rakan sekela...
Economists Tout Entrepreneurship As Panacea For Poverty

Teroka Pemikiran Baharu Bina Ekosistem Teknologi Ai

Maksud All Eyes On Rafah

Majlis Rumah Terbuka Koperasi Norras Berhad

Savour Malaysia Tour Packages Provided By Malaysian Aviation Group

Jengah Kebun Melihat Tanaman

3 Top Rated Things To Do In Jakarta

Vivo Unveils The Perfect Night Party 2024 At Zepp Kuala Lumpur



Biodata Founder Leeyanarahman Nur Liyana Abdul Rahman Yaana Yana Lee Usahawan Tudung Yang Terkenal Bersama Suaminya

Biodata Zubir Khan Penyanyi Lagu Yennode Macha Macha Macha Pemuda Bertangan Kudung Yang Menginspirasikan

Info Penuh Senarai Peserta Juri Hadiah Cara Undi The Hardest Singing Show Astro Ria Sooka Program Realiti Mingguan Terbaru Malaysia

Info Dan Sinopsis Filem Shaitaan 2024 Remake Filem Vash Kini Di Netflix

Biodata Emran Rijal Owner Jenama Emri Vision Suami Tyra Kamaruzzaman Founder BeauTyra


Penjawat Awam Ditahan Salah Guna Jawatan Luluskan Rm12 000 Untuk Kegunaan Diri

Berkait Rasuah Di Perlis Sprm Cadangkan Seorang Suspek Didakwa

Beware Misplaced Trust In Pseudo Intellectuals

Menu Tengahari Sup Ayam Ala Thai Kobis Goreng

Undang Luak Rembau Selamat Dikebumikan

Siri Oppo Reno12 Akan Dilancarkan Di China Pada 23 Mei