Kerusi Mb Pahang Pula Goyang



Pada 4 Disember 2018

Naib Pengerusi DAP, Tengku Zulpuri Shah Raja Puji membangkitkan persoalan mengenai kedudukan Menteri Besar Pahang, Datuk Wan Rosdy Wan Ismail yang dikaitkan dengan rasuah pada Pilihan Raya Umum ke-14 (PRU14) lalu.
Wan Rosdy yang juga Adun Jelai dikatakan memberi rasuah secara terus atau melalui orang tengah kepada masyarakat Orang Asli di Parlimen Cameron Highland yang sebelum ini dimenangi calon Barisan Nasional, Datuk C Sivarraajh.
Mahkamah Pilihan Raya pada minggu lepas membatalkan kemenangan Sivarraajh selepas calon DAP M Manogaran berjaya membuktikan amalan rasuah yang dilakukan Barisan Nasional (BN) pada PRU14 lalu.
“Nama Adun Jelai dibabitkan dalam kes pemberian wang ini namun menurut laporan media, beliau tidak hadir dalam perbicaraan tersebut.
“Adakah ini bermakna pilihan raya semula bagi Parlimen dan Dewan Undangan Negeri (DUN) sepatutnya di lakukan semula serentak?” soal Tengku Zulpuri yang juga Timbalan Menteri Sumber, Tenaga dan Air kepada Roketkini.
Menurut beliau, keputusan mahkamah berkenaan boleh dijadikan rujukan kes untuk mana-mana kawasan yang didakwa melakukan rasuah pilihan raya termasuk kawasan DUN di Parlimen berkenaan. DUN Jelai terletak di bawah Parlimen Cameron Highland.
Pada 4 Jun lalu, Manogaran memfailkan petisyen bagi membatalkan kemenangan Sivarraajh di Parlimen Cameron Highland selepas mendakwa calon BN itu melanggar Akta Kesalahan Pilihan Raya 1954.
Manogaran juga mendakwa Sivarraajh, yang berkempen bersama-sama Wan Rosdy, merasuah pengundi Orang Asli antara RM30 dan RM1,000.
Pada 30 Disember lalu, Hakim Datuk Azizah Nawawi mengarahkan kerusi Parlimen Cameron Highland dikosongkan selepas mendapati terbukti wujudnya amalan rasuah diketahui dan mendapat keizinan penyandang kerusi itu, Sivarrajh.
Azizah berkata, wang itu diberikan sama ada secara terus oleh Sivarraajh kepada pengundi Orang Asli atau melalui Wan Rosdy atau ejennya untuk tujuan mendapatkan undi.
Susulan itu, Suruhanjaya Pencegahan Rasuah Malaysia (SPRM) membuka kertas siasatan berhubung dakwaan berkenaan dan disahkan Timbalan Ketua Pengarah Operasi SPRM, Datuk Seri Azam Baki.
Tengku Zulpuri dalam pada itu mengucapkan tahniah kepada Manogaran atas usahanya membongkar kes rasuah yang berlaku di Cameron Highlands semasa PRU14 lalu.
“Ternyata ia berhasil apabila mahkamah putuskan perlu pilihan raya kecil,” tambahnya yang juga Ahli Parlimen Raub.


Artikel ini hanyalah simpanan cache dari url asal penulis yang berkebarangkalian sudah terlalu lama atau sudah dibuang :

http://wrlr.blogspot.com/2018/12/kerusi-mb-pahang-pula-goyang.html

Kempen Promosi dan Iklan
Kami memerlukan jasa baik anda untuk menyokong kempen pengiklanan dalam website kami. Serba sedikit anda telah membantu kami untuk mengekalkan servis percuma aggregating ini kepada semua.

Anda juga boleh memberikan sumbangan anda kepada kami dengan menghubungi kami di sini
Ketua Audit Negara Pula Sahkan Kerajaan Ph Yang Sebenarnya Curi Duit Refund Gst

Ketua Audit Negara Pula Sahkan Kerajaan Ph Yang Sebenarnya Curi Duit Refund Gst

papar berkaitan - pada 6/12/2018 - jumlah : 539 hits
Sebelum ini Ketua Pengarah Kastam sahkan kerajaan PH mencuri duit refund GST dan betapa berbohongnya Lim Guan Eng Terbaru Ketua Audit Negara pula mengesahkan penipuan Lim Guan Eng dan kerajaan PH sebagai pencuri sebenarOgos lalu Jabatan Kas...
Nora Danish Teringin Timang Anak Perempuan Pula

Nora Danish Teringin Timang Anak Perempuan Pula

papar berkaitan - pada 6/12/2018 - jumlah : 320 hits
Meskipun kehidupannya kini sudah lengkap dengan kehadiran tiga anak lelaki pelakon Nora Danish memberitahu jika diberi rezeki untuk hamil lagi dia mempunyai The post appeared first on
Asyik Minum Cendol Je Jom Test Power Buat Talam Cendol Pula

Asyik Minum Cendol Je Jom Test Power Buat Talam Cendol Pula

papar berkaitan - pada 6/12/2018 - jumlah : 367 hits
Kuih talam memang boleh dikatakan menjadi salah satu pemanis mulut yang diminati oleh masyarakat kita Kuihnya lembut dan rasanya yang manis memikat selera Kini pelbagai jenis kuih talam dihasilkan untuk mendapatkan kelainan RASA tampilkan K...
Vida Jadi Pengacara Program Pula

Vida Jadi Pengacara Program Pula

papar berkaitan - pada 6/12/2018 - jumlah : 220 hits
Usahawan Kosmetik Datuk Seri Vida bercakap semasa temubual khas di TV Hijrah Kuala Lumpur foto SYAFIQ AMBAK KUALA LUMPUR Gara gara sukar mempromosi produk keluarannya walaupun menjadi penaja jutawan kosmetik Datuk Seri Hasmiza Othman bakal ...
Panggilan Hangit Terkena Dekat Lelaki Ini Dan Dia Hubungi Fbi Faisal Ismail Tapi Lain Pula Cerita Sebenarnya

Panggilan Hangit Terkena Dekat Lelaki Ini Dan Dia Hubungi Fbi Faisal Ismail Tapi Lain Pula Cerita Sebenarnya

papar berkaitan - pada 3/12/2018 - jumlah : 637 hits
Panggilan Hangit Terkena Dekat Lelaki Ini Dan Dia Hubungi FBI Faisal Ismail Tapi Lain Pula Cerita SebenarnyaPanggilan Hangit Terkena Dekat Lelaki Ini Dan Dia Hubungi FBI Faisal Ismail Tapi Lain Pula Cerita Sebenarnya
Kononnya Bagi Anak Gajet Dengan Niat Nak Kenal Huruf Tapi Akhirnya Ini Pula Yang Jadi

Kononnya Bagi Anak Gajet Dengan Niat Nak Kenal Huruf Tapi Akhirnya Ini Pula Yang Jadi

papar berkaitan - pada 2/12/2018 - jumlah : 398 hits
Rasanya masih ramai mak ayah yang masih tak sedar keburukan beri anak main gajet lama sangat dan kali ini pendedahan pengalaman seorang ayah sendiri yang mana dalam tak sedar dia nampak perubahan negatif dalam diri anaknya Andai ada mak aya...
Nak Hamil Anak Pertama Tiada Masalah Tapi Anak Kedua Susah Pula Nak Lekat Ini Tips Pakar

Nak Hamil Anak Pertama Tiada Masalah Tapi Anak Kedua Susah Pula Nak Lekat Ini Tips Pakar

papar berkaitan - pada 7/12/2018 - jumlah : 448 hits
Kesukaran untuk anak kedua atau seterusnya sering dihadapi sesetengah pasangan Anak pertama berupaya hamil dengan mudah tetapi bila anak kedua ketiga atau seterusnya mama jadi sukar untuk hamil Kenapa ye Ada yang mengadu kitaran haid tidak ...
Politikus Merosakkan Nama Raja Raja Melayu

Pesanan Datin Thalia Kepada Wanita Jadilah Wanita Yang Mahal

Thousands Rally On Labour Day Demand Better Rights

Set Up Gig Workers Commission Quickly Says Anwar

Embark On The Journey Of Family Togetherness With Sharp This Parents Day

Pengangguran Hilang Kerja Dan Kerja Luar Bidang

Awak Solat Tak 5 Waktu Jika Tidak Awak Balik Saja

The Hardest Singing Show



Info Dan Sinopsis Drama Berepisod Bercakap Dengan Jun Slot DramaVaganza Astro Ria

5 Amalan Muslim Yang Sering Dijadikan Bahan Lawak di Malaysia

6 Fungsi Kereta Yang Sepatutnya Ada Tapi Tak Dijadikan Standard

5 Perkhidmatan Yang Kini Entah Kenapa Kita Langgan Bulanan

5 Tumbuhan Penghalau Kucing Yang Turut Mencantikkan Laman Rumah


Influencer Marketing For Businesses

Konsert Cinta Di Awan Siti Nurhaliza Tambah Lagi Sehari

Contoh Inspirasi Poster Ucapan Selamat Hari Pekerja 2024

Buah Sukun 6 Khasiat Yang Tak Ramai Orang Tahu

Aepul Roza I L U Chord

Jadilah Cucu Yang Disayang