Kerusi Diambil Dap Akar Umbi Amanah Mula Bengang Pemimpin Atasan Lembik


agendaily.com31/10/2022
Perpecahan dikalangan akar umbi parti Amanah yang tidak berpuas hati dengan DAP.
Akar umbi dalam parti Amanah nampaknya mula hilang sabar dengan pemimpin atasan parti itu yang dilihat lembik dalam mempertahankan kerusi yang sepatutnya mereka tandingi.

Kemelut dalaman yang bermula dengan pemecatan Pengerusi Amanah Kedah, Datuk Phahrolrazi Mohd Zawawi nampaknya berleretan apabila akar umbi mula parti mula kurang senang dengan tindakan pemimpin parti itu yang tunduk dengan DAP.

Di Kedah, Phahrolrazi dipecat parti hanya kerana mempertahankan hak mereka, tetapi sebaliknya pemimpin atasan parti itu lebih mementingkan DAP daripada ahli mereka sendiri.

Malah, terdapat ahli dalam kalangan parti sudah mempersoalkan hala tuju parti tersebut yang dilihat terlalu tunduk kepada DAP.

Phahrolrazi semasa sidang media semalam sudah memberi isyarat tindakan menyerah kerusi Parlimen Jerai kepada DAP bakal dijadikan modal parti lawan untuk menyerang Pakatan Harapan (PH) yang selama ini dilihat didominasi oleh DAP.

Insiden pemecatannya juga adalah bukti yang boleh dilihat sebagai usaha DAP untuk menidakkan hak parti lain dalam gabungan pembangkang tersebut.

Terbaharu hari ini, Ahli Jawatankuasa (AJK) Amanah Johor, Mazlan Aliman juga mempertikaikan pendirian parti tersebut yang dilihat memecahbelahkan akar umbi parti.

Malah, ahli parti di Johor sudah berasa kurang selesa dengan tindakan pemimpin atasannya yang dilihat lembik dan tidak pandai berunding.

Di Johor, Mazlan mempersoalkan tindakan PH menyerah kerusi Parlimen Tanjung Piai kepada Parti MUDA yang baharu sahaja diambil menjadi rakan dalam gabungan tersebut.

“Meskipun penegasan telah diberikan kepada pimpinan khususnya Presiden dan Timbalan Presiden Amanah, ia gagal dipertahankan.

“Kerusi pinjam di Parlimen Ayer Hitam pun gagal diambil semula. Nampaknya, ia menjadi milik DAP buat selama-lamanya,” katanya dalam satu kenyataan hari ini.

Tambahnya lagi, dalam parti komponen PH, kepimpinan Amanah dilihat lemah menangani rundingan kerusi yang menimbulkan rasa tidak puas hati ahli dan penyokong parti.

Beliau berkata, keputusan di Parlimen Tanjung Piai mesti dirunding semula sebelum hari penamaan calon yang masih berbaki beberapa hari lagi.

“Kembalikan (Tanjung Piai) kepada Amanah seperti diputuskan sebelum ini,” katanya.

Dalam pada itu, Mazlan berkata, Amanah mesti dilihat mengurus emosi dan moral ahli parti yang cukup terkesan dengan situasi penuh kontroversi itu.

“Barang diingat mandat kepimpinan diperoleh daripada ahli parti yang menjadi perwakilan dalam pemilihan. Bahkan, mereka yang bertungkus-lumus dan berkorban apa sahaja bagi memenangkan parti setiap kali pilihan raya.

“Saya amat sedih dengan episod ini meskipun kita sentiasa merai dan menghargai rakan rakan DAP, PKR dan MUDA,” katanya lagi


Artikel ini hanyalah simpanan cache dari url asal penulis yang berkebarangkalian sudah terlalu lama atau sudah dibuang :

https://wak-labu.blogspot.com/2022/10/kerusi-diambil-dap-akar-umbi-amanah.html

Kempen Promosi dan Iklan
Kami memerlukan jasa baik anda untuk menyokong kempen pengiklanan dalam website kami. Serba sedikit anda telah membantu kami untuk mengekalkan servis percuma aggregating ini kepada semua.

Anda juga boleh memberikan sumbangan anda kepada kami dengan menghubungi kami di sini
Amanah Pkr Dan Dap Kedah Tonjol Anak Muda Kerusi Parlimen Pru15

Amanah Pkr Dan Dap Kedah Tonjol Anak Muda Kerusi Parlimen Pru15

papar berkaitan - pada 31/10/2022 - jumlah : 251 hits
Pengumuman calon calon Pakatan Harapan negeri Kedah di Laguna Merbok menyaksikan AMANAH menampilkan muka baru Muaz Abdullah yang juga merupakan Ketua Pemuda AMANAH kawasan Padang Terap sebagai calon bagi kerusi Parlimen Padang Terap Manakal
Put Amanah In Jerai Dap Can T Succeed There Says Phahrolrazi

Put Amanah In Jerai Dap Can T Succeed There Says Phahrolrazi

papar berkaitan - pada 31/10/2022 - jumlah : 159 hits
Sacked Kedah Amanah chairman Phahrolrazi Zawawi says the Malay majority electorate will have difficulty accepting a DAP candidate PETALING JAYA Sacked Kedah Amanah chairman Phahrolrazi Zawawi has asked Pakatan Harapan to allow Amanah to con...
Dap Tanding 8 Kerusi Parlimen 19 Dun Di Perak

Dap Tanding 8 Kerusi Parlimen 19 Dun Di Perak

papar berkaitan - pada 29/10/2022 - jumlah : 130 hits
freemalaysiatoday comPada pilihan raya umum 2018 DAP hanya bertanding tujuh kerusi Parlimen di Perak PETALING JAYA DAP akan bertanding di lapan kerusi Parlimen dan 19 kerusi DUN di Perak pada pilihan raya umum ke 15 Pengerusi DAP Perak Nga ...
Anwar Muktamat Dap Akan Tanding Di Changkat Jong Bukannya Amanah

Anwar Muktamat Dap Akan Tanding Di Changkat Jong Bukannya Amanah

papar berkaitan - pada 31/10/2022 - jumlah : 153 hits
FMT ReportersPETALING JAYA Pengerusi Pakatan Harapan Anwar Ibrahim berkata kerusi Dewan Undangan Negeri Changkat Jong akan ditandingi calon DAP bukannya Amanah pada pilihan raya umum ke 15 Dalam 10 hari lepas kedua dua parti telah memohon d...
Wong Tack Bertegas Beliau Di Gugurkan Dap Di Tawar Kerusi Cameron Highlands

Wong Tack Bertegas Beliau Di Gugurkan Dap Di Tawar Kerusi Cameron Highlands

papar berkaitan - pada 28/10/2022 - jumlah : 73 hits
nbsp BENTONG Wong Tack menafikan dakwaan DAP bahawa beliau tidak digugurkan sebagai calon bagi pilihan raya umum ke 15 dan sebaliknya ditawarkan bertanding di Cameron Highlands Ini tidak tepat kata Wong yang sejak itu mengisytiharkan akan m...
Pru 15 Ismail Mutalib Di Gugurkan Shahaniza Harap Akar Umbi Maran Terus Bersama

Pru 15 Ismail Mutalib Di Gugurkan Shahaniza Harap Akar Umbi Maran Terus Bersama

papar berkaitan - pada 2/11/2022 - jumlah : 152 hits
nbsp KUANTAN Pengumuman calon Parlimen Barisan Nasional dibuat Pengerusi BN Datuk Seri Ahmad Zahid Hamidi menyaksikan beberapa nama besar digugurkan pada Pilihan Raya Umum ke 15 kali ini Di Pahang Timbalan Menteri Perumahan dan Kerajaan
Protes Terhadap Zahid Ahli Akar Umbi Umno Tanding Di Tg Karang

Protes Terhadap Zahid Ahli Akar Umbi Umno Tanding Di Tg Karang

papar berkaitan - pada 5/11/2022 - jumlah : 143 hits
malaysiakini comSusulan keputusan BN untuk menggugurkan penyandang kerusi Parlimen Tanjong Karang Noh Omar pada pilihan raya umum ke 15 seorang ahli jawatankuasa bahagian Umno pagi ini menyerahkan borang pencalonannya sebagai calon bebas Mo...
Pencalonan Asyraf Wajdi Dibantah Akar Umbi Umno Gerik

Pencalonan Asyraf Wajdi Dibantah Akar Umbi Umno Gerik

papar berkaitan - pada 3/11/2022 - jumlah : 214 hits
Nampaknya pencalonan Ketua Pemuda Umno Malaysia Dr Asyraf Wajdi Dusuki untuk Parlimen Gerik sebagaimana diumumkan semalam ditentang habis habisan akar umbi Umno Gerik Ini kerana pimpinan Umno BN negeri serta komponen komponen parti menolak ...
Pru 15 Amanah Akan Letak Calon Di 16 Kerusi Dun Empat Parlimen Di Pahang

Pru 15 Amanah Akan Letak Calon Di 16 Kerusi Dun Empat Parlimen Di Pahang

papar berkaitan - pada 28/10/2022 - jumlah : 148 hits
KUANTAN Parti Amanah Negara Pahang mengesahkan akan bertanding di empat kerusi Parlimen dan 16 kerusi Dewan Undangan Negeri di negeri ini pada Pilihan Raya Umum ke 15 Selain mempertahankan Parlimen Temerloh yang disandang bekas Setiausaha A...
Konsert Cinta Di Awan Siti Nurhaliza Tambah Lagi Sehari

Lelaki Miang Tanggal Seluar Budak Direman

Biasa Dari Negeri Yang Tak Pernah Lihat Kepesatan Negeri Yang Lebih Maju Dia Nampak Kedai Proses Ayam Ja

From Dreadful To Delightful Conquering Gear Engagement In Dodge Transmissions

Why Pm Anwar Rafizi Steven Sim Should Be Worried About World Bank S Report On M Sian Education

Sustainability And Metal Buildings A Data Driven Approach To Eco Friendly Construction

Contoh Inspirasi Poster Ucapan Selamat Hari Pekerja 2024

Exploring The Impact Of Aluminum In Contemporary Design



Info Dan Sinopsis Drama Berepisod Aku Bukan Ustazah Slot Akasia TV3

Info Dan Sinopsis Drama Berepisod Bercakap Dengan Jun Slot DramaVaganza Astro Ria

5 Amalan Muslim Yang Sering Dijadikan Bahan Lawak di Malaysia

6 Fungsi Kereta Yang Sepatutnya Ada Tapi Tak Dijadikan Standard

5 Perkhidmatan Yang Kini Entah Kenapa Kita Langgan Bulanan


Chelsea 2 0 Spurs Epl Highlights Video

Apa Yang Telah Berlaku

Enhance Your Look With Special Occasion Makeup

Lirik Lagu Perih Jerih Masdo

Rumah Terbuka Anisya And The Geng

Security Status Not Satisfied