Kerjasama Politik Merugikan Umno Tok Mat


KERJASAMA POLITIK MERUGIKAN UMNO – TOK MAT
UMNO perlu memikirkan semula pendekatan poltiknya, demikian ditegaskan Timbalan Presidennya, Datuk Seri Mohamad Hasan.
Menurutnya, jika keputusan Pilihan Raya Negeri (PRN) Sabah dijadikan sandaran, kelangsungan, pengaruh dan keterlibatan UMNO akan terus terjejas dalam jangka masa pendek dan akhirnya melemahkannya dalam jangka masa panjang.
Justeru, beliau meminta Presiden UMNO, Datuk Seri Ahmad Zahid Hamidi memberikan pedoman dan halatuju jelas kepada parti dan ahlinya.
Berikut adalah kenyataan penuh Mohamad yang lebih mesra dipanggil Tok Mat.
KEPUTUSAN Pilihanraya Sabah menunjukkan bahawa strategi dan kerjasama politik yang UMNO meterai, tidak menguntungkan UMNO, malah semakin memencilkan peranannya di Sabah.
Daripada sebuah parti yang menguasai Sabah selama 27 tahun, UMNO waktu ini hanya pemain politik terpencil dalam gabungan GRS.
Apa yang berlaku di Sabah memerlukan UMNO memikirkan semula pendekatan politiknya. Jika Sabah dijadikan sandaran, kelangsungan, pengaruh dan keterlihatan UMNO akan terus terjejas dalam jangka masa pendek dan akhirnya melemahkan UMNO dalam jangka waktu panjang.
Pengorbanan UMNO memberikan kerusi terkuatnya kepada parti tertentu telah menjejaskan kekuatan UMNO secara signifikan. Lebih menyedihkan, UMNO terpaksa berhadapan dengan calon bebas yang ditaja oleh pihak berkepentingan untuk melemahkan UMNO. Janji yang dimeterai berkaitan potfolio kabinet pun hampir dimungkiri.
UMNO tidak boleh membiarkan episod pilihanraya Sabah menjadikan kedudukannya seperti kata pepatah, ‘biar alah sabung, asal menang sorak’.
Justeru, telah tiba masanya Presiden UMNO memberikan pedoman dan halatuju jelas kepada parti dan semua ahlinya, tentang bagaimana kita harus meneruskan kerjasama kita dengan saingan politik kita. Satu konsensus politik yang tegas harus dihasilkan, untuk meredakan keresahan, ketidakpuasan hati dan rasa marah ahli terhadap cara UMNO diperlakukan dalam PRU Sabah.
Menuju masa depan, UMNO mesti berhenti bernostalgia bahawa kerjasama politik melalui “langkah Sheraton” adalah demi menyelamatkan negara. Episod itu telah berakhir.
Episod seterusnya ialah bagaimana UMNO akan mengemudi negara ini, memberikan kepimpinan kepadanya dan mencipta masa depan Malaysia yang lebih baik melalui BN dan bukannya platform politik lain.
Kita akan dinilai dengan apa yang boleh kita tawarkan kepada Malaysia. Bukan betapa besarnya pengorbanan kita untuk parti tertentu atau kelangsungan Perikatan Nasional.
Jika kita terpaksa bersendiri bersama PAS dalam Muafakat Nasional dan BN serta parti komponennya dalam menghadapai PRU akan datang, maka putuskan sedemikian dengan segera, agar kita dapat menyediakan diri.
Marilah kita mulai saat ini, mengembalikan UMNO ke landasan sebenarnya. Kusut dihujung, balik lah kepangkal. Dan marilah kita bekerja bersungguh-sungguh, membangunkan semula UMNO agar ia menjadi wadah yang dipercayai dan di dukung oleh bangsa Melayu dan rakyat Malaysia.
Dato Seri Utama
Mohamad bin Haji Hasan
Timbalan Presiden UMNO


Artikel ini hanyalah simpanan cache dari url asal penulis yang berkebarangkalian sudah terlalu lama atau sudah dibuang :

http://johortimes.my/2020/10/kerjasama-politik-merugikan-umno-tok-mat/

Kempen Promosi dan Iklan
Kami memerlukan jasa baik anda untuk menyokong kempen pengiklanan dalam website kami. Serba sedikit anda telah membantu kami untuk mengekalkan servis percuma aggregating ini kepada semua.

Anda juga boleh memberikan sumbangan anda kepada kami dengan menghubungi kami di sini
Strategi Kerjasama Politik Umno Di Sabah Tidak Menguntungkan Tok Mat

Strategi Kerjasama Politik Umno Di Sabah Tidak Menguntungkan Tok Mat

papar berkaitan - pada 1/10/2020 - jumlah : 315 hits
Keputusan Pilihanraya Sabah menunjukkan bahawa strategi dan kerjasama politik yang UMNO meterai tidak menguntungkan UMNO malah semakin memencilkan peranannya di Sabah Daripada sebuah parti yang menguasai Sabah selama 27 tahun UMNO waktu ini...
Rentasan Mingguan 084 Tok Mat Beri Amaran Kepada Presiden Umno

Rentasan Mingguan 084 Tok Mat Beri Amaran Kepada Presiden Umno

papar berkaitan - pada 3/10/2020 - jumlah : 301 hits
MENARIK DALAM RENTASAN MINGGUAN 0841 PAKATAN HARAPAN WAJAR FOKUS KEPADA MANIFESTONYA 2 BUKAN HANYA PERDANA MENTERI LAYAK MENGHADAP AGONG 3 HENTI NOSTALGIA LANGKAH SHERATON SELAMATKAN NEGARA KATA TOK MAT 4 PERIKATAN NASIONAL GUNA COVID 19 UN...
Annuar Musa Sanggah Mat Hassan Terburu Buru Akan Merugikan Umno

Annuar Musa Sanggah Mat Hassan Terburu Buru Akan Merugikan Umno

papar berkaitan - pada 2/10/2020 - jumlah : 248 hits
Setiausaha Agung BN Annuar Musa mendedahkan Umno ditawarkan jawatan ketua menteri Sabah lebih awal oleh Bersatu namun parti itu melakukan beberapa kesilapan Menjelaskan keadaan berkenaan petang ini Annuar berkata kesilapan Umno ialah mereka...
Tok Mat Ajak Umno Buat Keputusan Bersendirian Sekarang

Tok Mat Ajak Umno Buat Keputusan Bersendirian Sekarang

papar berkaitan - pada 1/10/2020 - jumlah : 298 hits
malaysiadateline com Jika kita terpaksa bersendiri bersama Pas dalam Muafakat Nasional dan BN serta parti komponennya dalam menghadapai PRU akan datang maka putuskan sedemikian dengan segera agar kita dapat menyediakan diri kata Mat Hassan ...
Hala Tuju Kerjasama Politik Umno Sudah Jelas Annuar Musa

Hala Tuju Kerjasama Politik Umno Sudah Jelas Annuar Musa

papar berkaitan - pada 1/10/2020 - jumlah : 293 hits
Oleh Oktober 1 2020 6 46pmbharian comGambar fail 14 September 2019 Presiden UMNO Datuk Seri Dr Ahmad Zahid Hamidi bertukar dokumen Piagam Muafakat Nasional dengan Presiden PAS Datuk Seri Abdul Hadi Awang sambil disaksikan Setiausaha Agung U...
Tell Us How To Work With Rivals Tok Mat Says To Zahid After Treatment Of Umno In Sabah

Tell Us How To Work With Rivals Tok Mat Says To Zahid After Treatment Of Umno In Sabah

papar berkaitan - pada 1/10/2020 - jumlah : 234 hits
Umno deputy president Mohamad Hasan has called on party president Ahmad Zahid Hamidi to provide guidance and clear directions so the party can continue working with the competition in the wake of the Sabah election A firm political consensu...
Umno Bn Hanya Sokong Pn Sekali Lagi Tok Mat Menegas

Umno Bn Hanya Sokong Pn Sekali Lagi Tok Mat Menegas

papar berkaitan - pada 25/9/2020 - jumlah : 239 hits
Umno masih lagi mendokong dan menyokong kerajaan Perikatan Nasional kata Timbalan Presiden Umno Mohamad Hasan Setakat masa ini Umno masih lagi bersama mendokong dan dan menyokong kerajaan PN Sebarang perubahan pendirian sokongan mestilah di...
Umno Dulu Berkuasa Tapi Kini Kian Terpencil Dalam Grs Tok Mat Seru Zahid Beri Pedoman

Umno Dulu Berkuasa Tapi Kini Kian Terpencil Dalam Grs Tok Mat Seru Zahid Beri Pedoman

papar berkaitan - pada 2/10/2020 - jumlah : 343 hits
PETALING JAYA Datuk Seri Zahid Hamidi didesak memberikan pedoman tentang bagaimana UMNO harus berurusan dengan pesaingnya kerana keputusan pilihan raya Sabah menunjukkan strategi dan kerjasama yang dimeterai semakin memencilkan parti itu Ti...
Muafakat Kunci Kemenangan Grs Kata Tok Mat

Muafakat Kunci Kemenangan Grs Kata Tok Mat

papar berkaitan - pada 27/9/2020 - jumlah : 256 hits
PETALING JAYA Timbalan Pengerusi Barisan Nasional Mohamad Hasan berkata kesepakatan dalam kalangan parti gabungan menjadi kunci kepada kemenangan Gabungan Rakyat Sabah dalam Pilihan Raya Negeri Sabah malam ini Mohamad yang juga Timbalan Pre...
Jalan Penghubung Bandar Utama Di Pahang Perlu Dinaiktaraf

3 Pelampau Khawarij Ditahan

Lost Opportunities In Labuan

Dua Bersaudara Maut Tiga Cedera Parah Nahas 4wd

Iced Butterscotch Latte Zus Coffee

Deko Raya Yang Simple Je Alhamdulillah Tahun Pertama Raya Di Rumah Baru Ni

Lirik Lagu Semua Tentangmu Sufian Suhaimi

Abyad Sofi



Info Dan Sinopsis The Djinn s Curse Khong Khaek Filem Seram Thailand 2023 Kini Di Netflix Malaysia

10 Filem Seram Thailand Berhantu Terbaru Mesti Tonton Juga Tersedia Online

10 Drama Thailand Thai Drama Terbaru Best Juga Tersedia Online

Info Dan Sinopsis Drama Berepisod Kuih Muah Tonton

10 Filem Indonesia Terbaru Best 2023 2024 Juga Tersedia Online


Hikayat Budak Pening Sebuah Legasi

Bayu Somerset Pakaian Tradisional Untuk Gaya Harian

Pengalaman Pertama Alami Kesesakan Di Lebuhraya Hingga 10 Jam

Bila Ada Ahli Keluarga Dan Kawan Jadi Influencer

Subkontrator Gagal Siapkan

15 Breathtaking Diy Outdoor Furniture Ideas For Your Garden