Kerjasama Pn Ph Tak Mudah Tapi Boleh Direalisasi


By SatuBerita
-June 14, 2022
Menolak kluster mahkamah daripada kembali berkuasa wajib dijadikan kepentingan bersama atau “common interest” Perikatan Nasional (PN) dan Pakatan Harapan (PH) bagi merintis jalan kepada kerjasama politik antara kedua-dua gabungan itu walaupun ketika ini, harapan untuk rakyat melihat perkara tersebut dijayakan kelihatan agak kabur

Tanpa “common interest” – mustahil untuk PN dan PH dapat menterjemahkan kerjasama politik kerana kedua-dua parti dibayangi dengan sejarah lalu dan ini dapat dilihat daripada kenyataan beberapa pemimpin dalam komponen PN dan PH.

Kepentingan bersama inilah juga yang dibawa Muhyiddin Yassin, sehinggakan beliau tegaskan sekali lagi pada Sabtu lalu bahawa Bersatu tiada agenda tersembunyi, kerana sedar kebangkitan rakyat yang diterjemahkan pada PRU14 dalam menolak rasuah sehingga tersungkurnya Barisan Nasional (BN) hanya sia-sia jika kluster mahkamah diberi laluan untuk kembali berkuasa.Pun begitu, harus diakui bahawa usaha untuk menjayakan kerjasama ini tidak mudah tetapi bukanlah sesuatu yang mustahil.

Ketika ini memang berlaku penolakan daripada beberapa pemimpin khususnya dalam PH, tetapi jika kepentingan bersama untuk menolak kluster mahkamah dapat dijadikan kunci, kerjasama berkenaan boleh direalisasikan sekalipun jalannya berliku.

Lebih-lebih lagi rakyat sendiri sedang menunggu langkah politik Anwar Ibrahim selepas kem Rafizi Ramli menguasai pemilihan PKR.

Anwar pastinya sedar tanpa kerjasama, cita-cita politiknya tidak akan pergi ke mana dan tidak mustahil kedudukannya dalam PKR juga terancam.

PKR perlu realistik dan tidak boleh terlalu mengikut “kepala” Rafizi semata-mata.

PKR kena menyantuni hasrat rakyat yang mahu kluster mahkamah dihalang daripada kembali berkuasa sekarang dan bukannya perlu menunggu PRU16.

DAP, Amanah dan Pas juga perlu berjiwa besar dengan mencari persamaan dan bukannya mengungkit kisah silam.

Kini terpulang kepada PN dan PH untuk menentukan jalan politik yang hendak dipilih.

Mahu memilih kemenangan atau kekal menjadi pembangkang dalam PRU15 nanti. Jika kemenangan yang dipilih – jalannya cuma satu iaitu bentuklah kerjasama.

Seperkara lagi, jika kerjasama ini berjaya direalisasikan perlu diputuskan lebih awal siapakah yang bakal menjadi perdana menteri.

Calonnya hanyalah Muhyiddin atau Anwar – tetapi di antara dua tokoh ini siapakah yang paling diyakini dan boleh diterima majoriti rakyat kebanyakan.

Berdasarkan kajian daripada banyak pihak, Muhyiddin lebih disenangi dan diyakini,lapor MalaysiaNow.

Anwar walaupun telah banyak kali mencuba tetap gagal, baik menerusi pilihan raya umum mahu pun melalui sokongan ahli Parlimen tetapi demi kestabilan, Muhyiddin dan Anwar harus berunding.

Pastinya hal penentuan bakal perdana menteri ini juga tidak mudah, sama berlikunya seperti hendak membentuk kerjasama politik tetapi perlu dibuat dengan seteliti mungkin berasaskan situasi menang-menang, ibarat menarik rambut dalam tepung – rambut tak putus, tepung tak berselerak.

Analoginya mudah. Kalau mengambil teladan daripada kempen kelayakan Piala Asia, pemilihan jurulatih yang tepat cukup kritikal kerana ia menjadi kunci utama jatuh bangun sesebuah pasukan – sesudah pembangunan akar umbi disusun dengan rapi.

Vietnam sudah membuktikan hal ini dan kini Malaysia mengikut jejak.

Di bawah jurulatih baru, kualiti dan persembahan Harimau Malaya berubah ketara dalam masa yang singkat walaupun pemain yang ditampilkan adalah muka sama.

Peminat pun seronok dengan kembali menaruh harapan dan memberi sokongan kepada pasukan kebangsaan sekalipun perjalanan skuad negara masih panjang.

Begitu jugalah halnya dalam politik ini. Kalau calon perdana menteri tepat, rakyat akan memberi sokongan dan kepercayaan tetapi pasukan yang hendak bertanding itu perlu diperkukuhkan dahulu.

Kini “bola” sudah berada di kaki pemain politik PN dan PH. Pertandingan akhir pun sudah tidak berapa lama lagi. Tepuk dada, pilihlah apa yang rakyat minta.

Artikel ini hanyalah simpanan cache dari url asal penulis yang berkebarangkalian sudah terlalu lama atau sudah dibuang :

https://wak-labu.blogspot.com/2022/06/kerjasama-pn-ph-tak-mudah-tapi-boleh.html

Kempen Promosi dan Iklan
Kami memerlukan jasa baik anda untuk menyokong kempen pengiklanan dalam website kami. Serba sedikit anda telah membantu kami untuk mengekalkan servis percuma aggregating ini kepada semua.

Anda juga boleh memberikan sumbangan anda kepada kami dengan menghubungi kami di sini
Pejuang Tak Gerak Solo Tapi Takkan Kerjasama Penyangak Tun M

Pejuang Tak Gerak Solo Tapi Takkan Kerjasama Penyangak Tun M

papar berkaitan - pada 5/6/2022 - jumlah : 151 hits
wartarakyat com myBy June 4 2022PARTI Pejuang Tanah Air membuka pintu kerjasama dengan golongan profesional dan badan bukan kerajaan Melayu dalam menghadapi Pilihan Raya Umum ke 15 Pengerusinya Tun Dr Mahathir Mohamad berkata Pejuang tidak ...
Kalau Boleh Nak Bersalin Normal Tapi Kalau Syukur Nikmat Elisya Sandha Suami Bakal Timang Baby Girl

Kalau Boleh Nak Bersalin Normal Tapi Kalau Syukur Nikmat Elisya Sandha Suami Bakal Timang Baby Girl

papar berkaitan - pada 2/6/2022 - jumlah : 270 hits
Pelakon Elisya Sandha teruja dan bersyukur apabila mended4hkan dia bakal melahirkan bayi perempuan dan dijangka bersalin 16 Jun depan Elisya 23 atau nama sebenarnya Nur Elisya Sandha Hassan berkata sepanjang tempoh kehamilan dia mempersiapk...
Johan Ajar Anak2 Ilmu Tauhid Harta Saya Boleh Wasiat Tapi Ilmu Kena Tuntut

Johan Ajar Anak2 Ilmu Tauhid Harta Saya Boleh Wasiat Tapi Ilmu Kena Tuntut

papar berkaitan - pada 9/6/2022 - jumlah : 306 hits
Meskipun sibuk dengan kerjaya pelawak dan penyampai radio Johan sentiasa memberikan pendidikan Tauhid iaitu ilmu mengenal Allah kepada enam orang anaknya Menurut laporan Harian Metro pemilik nama Mohd Yazid Lim Mohamad Aziz itu sedar akan t...
Akhirnya Whatsapp Dari Android Ke Iphone Boleh Dipindah Tapi Tidak Semudah Disangka

Akhirnya Whatsapp Dari Android Ke Iphone Boleh Dipindah Tapi Tidak Semudah Disangka

papar berkaitan - pada 15/6/2022 - jumlah : 124 hits
Mark Zuckerberg mengumumkan di akaun Facebook nya bahawa data akaun WhatsApp di peranti Android kelak boleh ke dipindahkan iPhone Ia kini diuji pada versi beta namun akan dilepaskan pada pengguna awam tidak lama lagi Namun berita buruknya i...
Setahun Boleh Simpan Rm5 767 Ni Cara Mudah Mak Mak Nak Menabung

Setahun Boleh Simpan Rm5 767 Ni Cara Mudah Mak Mak Nak Menabung

papar berkaitan - pada 18/6/2022 - jumlah : 146 hits
Rambang mata dibuatnya bila semua benda di depan mata Mak mak mulalah nak membeli sakan khususnya untuk anak anak Sudahnya menabung entah ke mana Macam mana nak menabung cara paling efisyen Perkongsian Anaa Sofianaa yang mencuba menyimpan m...
Daun Lidah Buaya Bukan Setakat Bagus Untuk Rambut Kulit Tapi Boleh Juga Rawat Luka

Daun Lidah Buaya Bukan Setakat Bagus Untuk Rambut Kulit Tapi Boleh Juga Rawat Luka

papar berkaitan - pada 15/6/2022 - jumlah : 142 hits
Tahukah anda tentang kebaikan aloe vera Jom sama sama kita ikuti artikel ini dengan lebih mendalam lagi Dalam kalangan masyarakat kita aloe vera adalah salah satu tumbuhan yang paling popular Kenapa Bukan kerana ia digunakan dalam masakan s...
Pucuk Manis Masak Lemak Labu Kuning Yang Mudah Tapi Sedap

Pucuk Manis Masak Lemak Labu Kuning Yang Mudah Tapi Sedap

papar berkaitan - pada 16/6/2022 - jumlah : 213 hits
Assalamualaikum Selamat Malam Pucuk Manis Masak Lemak Labu Kuning Yang Mudah Tapi Sedap Di luar hujan lebat petir sabung menyabung Anak anak dan suami dah tidur Fiza lepas iron baju boleh pulak mata tak nak lelap Teringat pulak tengahari ta...
Risau Nak Potong Kuku Bayi Ini Cara Mudah Boleh Elak Terpotong Isi Kuku

Risau Nak Potong Kuku Bayi Ini Cara Mudah Boleh Elak Terpotong Isi Kuku

papar berkaitan - pada 2/6/2022 - jumlah : 148 hits
Penting ke untuk mengetahui cara potong kuku bayi Tidak dinafikan kuku si manja umumnya lebih lembut dan mudah lentur berbanding orang dewasa namun ia masih boleh menyebabkan calar dan perlu dipotong dengan kerap Menerusi perkongsian di Hel...
Suka Makan Mangga Boleh Cuba 4 Resipi Ini Yang Mudah Sedap

Suka Makan Mangga Boleh Cuba 4 Resipi Ini Yang Mudah Sedap

papar berkaitan - pada 13/6/2022 - jumlah : 175 hits
Mangga bukan hanya enak dimakan mentah dijadikan jus ataupun jeruk tetapi mangga juga enak diolah sebagai makanan Malah rasanya juga tidak mengecewakan enak dengan rasa masam manis Tak percaya ini ada empat menu yang mempunyai campuran mang...
Pas Anggap Terlalu Awal Bincang Pertukaran Mb Perlis

Opening Young People S Eyes To Workers Rights

Calon Bersatu Prk Kkb Tidak Dapat Sokongan Parti Pas

Penyokong Diseru Jalankan Tanggungjawab Sebagai Pemilik Sabah Fc

Dumbing Down Our Education System Via Politicians And Theocrats

Bila Duit Nak Masuk

Perasaan Bila Orang Namakan Kucing Mereka Dgn Nama Anda

Deep Dive 5 Historic Lots From Gooding S Geared Online Sale



Biodata Dan Latar Belakang Adam Shamil Personaliti TikTok Terkenal

5 Negara Yang Memilih Untuk Tidak Menggunakan Matawang Sendiri

Info Dan Sinopsis Drama Berepisod Aku Bukan Ustazah Slot Akasia TV3

Info Dan Sinopsis Drama Berepisod Bercakap Dengan Jun Slot DramaVaganza Astro Ria

5 Amalan Muslim Yang Sering Dijadikan Bahan Lawak di Malaysia


First Impressions Make A Powerful Impact With A Creative Digital Business Card

Restoran Di Jepun Buang 25 Set Nasi Lemak Kena Tipu Ejen Dari Malaysia

Kumpulan Pro Palestin Kecam Kehadiran Syarikat Bekal Senjata Kepada Israel

Prk Kkb Boleh Tak Umno Tarik Undi Melayu

Bonus R 5000 Jogue Ca A T Queis Onlin

Calon Bersatu Prk Kkb Tunggang Isu Kematian Teoh Beng Hock