Kerap Diberi Gajet Kanak Kanak Remaja Di Malaysia Lebih Gemar Bertutur Dalam Bahasa Indonesia


Kerap diberi gajet, kanak-kanak & remaja di Malaysia lebih gemar bertutur dalam Bahasa Indonesia




Tular di media sosial dakwaan seorang pengguna Twitter mengenai kanak-kanak atau remaja di Malaysia kini lebih kerap menggunakan Bahasa Indonesia berbanding Bahasa Melayu dalam percakapan seharian. 


Menurut Hanif Ahmad Fauzi, perkara itu berdasarkan pemerhatiannya pada status Facebook rakyat Malaysia yang mengataka 10 tahun akan datang, dua golongan berkenaan akan menggunakan bahasa negara jiran sebagai bahasa utama. 


"Fakta menariknya adalah, kini lebih banyak anak muda di Malaysia yang menggunakan Bahasa Indonesia daripada pemuda Indonesia pakai Bahasa Melayu (versi Malaysia). Sampai orang tua di sana ketar-ketir pun, haha," tulis Hanif. 





Isu melibatkan Bahasa Melayu ini mula dibangkitkan di media sosial selepas Perdana Menteri Datuk Seri Ismail Sabri Yaakob mengeluarkan kenyataan mahu menjadikan Bahasa Melayu sebagai bahasa kedua ASEAN. Tetapi cadangannya itu ditentang oleh Indonesia atas alasan Bahasa Indonesia lebih banyak dipertuturkan berbanding Bahasa Melayu. 


Sementara itu, dakwaan golongan kanak-kanak dan remaja gemar menggunakan Bahasa Indonesia dalam percakapan seharian tidak dinafikan oleh ibu bapa kerana dua golongan tersebut terdedah dengan video hiburan di laman YouTube. 


"Anak buah saya dua orang terpengaruh dengan YouTuber Indonesia. Diorang ni tiada bapak dari kecil. Sekarang disuruhnya mak diorang mencari suami baru dari Indonesia. Bertuah punhya budak. Dia nak bapa baru diorang orang dari Indonesia. Diorang minta-minta macam minta ayam goreng. Astaga, kenapa anak-anak sekarang," kata Claudia. 


"Anak aku baru berumur lima tahun. Kalau penat, dia cakap 'Mama, Rizqi capek'. Anak buah sama umur dengan dia kata janggut, jadi jenggot. Kadang-kadang diorang minta nak permen. SI opah tak faham apa, hanya mampu Google je setiap perkataan sebab diorang berdua tu persis anak orang Indonesia," kata Rau. 


"Anak saya jatuh, saya tanya macam mana boleh terjatuh. Dia kata, 'Saya kabur, lepas tu ditabrak'. Itik pun sekarang dia panggil bebek," kata Jelly. 










Walau bagaimanapun, ada yang berpendapat perkara ini berlaku disebabkan ibu bapa kerap membiarkan anak-anak melayani media sosial sehingga terlupa akan bahasa kebangsaan sendiri. 


"Semua terjadi sebab ibu bapa yang kerap bagi gajet pada anak, membiarkan anak menonton video di YouTube saluran negara jiran tanpa sebarang kawalan. Akibatnya anak belajar bahasa mereka termasuk perkataan lucah, maki dan sewaktu dengannya. Ada yang kecil-kecil sudah pandai memaki hamun dalam Bahasa Indonesia, jangan ingat hal sebegini lucu ye." kata Fakhri. 


Apa pandangan anda mengenai perkara ini? Kongsikan dengan kami di Facebook atau Instagram The Reporter.


Artikel ini hanyalah simpanan cache dari url asal penulis yang berkebarangkalian sudah terlalu lama atau sudah dibuang :

http://ceberita.blogspot.com/2022/04/kerap-diberi-gajet-kanak-kanak-remaja.html

Kempen Promosi dan Iklan
Kami memerlukan jasa baik anda untuk menyokong kempen pengiklanan dalam website kami. Serba sedikit anda telah membantu kami untuk mengekalkan servis percuma aggregating ini kepada semua.

Anda juga boleh memberikan sumbangan anda kepada kami dengan menghubungi kami di sini
Bahasa Indonesia Lebih Mampu

Bahasa Indonesia Lebih Mampu

papar berkaitan - pada 6/4/2022 - jumlah : 159 hits
Aku tak terkejut Memang secara dasarnya Bahasa Indonesia lebih bersedia untuk menjadi bahasa kedua ASEAN Bahasa Indonesia memang lebih meluas penggunaannya dan ada diajar di universiti luar negara Cuma aku kecewa PM bertindak tanpa ada kaji...
Omputih Lisa Ni Lebih Baguih Dari Menteri2 Malaysia

Omputih Lisa Ni Lebih Baguih Dari Menteri2 Malaysia

papar berkaitan - pada 8/4/2022 - jumlah : 304 hits
Welcome to Pasar Ramadan Majlis Daerah Pasir Putih PAS merancang DAP kena maki BN restructuring toll since 2002 Harapan did it in 2 years Shah Alam MP Khalid Samad took a jab at Works Minister Fadillah Yusof s remark that the BN government ...
Indonesia Malaysia Mou To Be Benchmark For Domestic Worker S Protection

Indonesia Malaysia Mou To Be Benchmark For Domestic Worker S Protection

papar berkaitan - pada 7/4/2022 - jumlah : 215 hits
The memorandum of understanding for the recruitment and protection of Indonesian domestic helpers in Malaysia will be the benchmark for MOUs with other destination countries said Indonesia s Minister of Manpower Ida Fauziyah She said the MO...
Senarai Buku Pak Hamka Bahasa Malaysia Yang Patut Anda Baca

Senarai Buku Pak Hamka Bahasa Malaysia Yang Patut Anda Baca

papar berkaitan - pada 8/4/2022 - jumlah : 415 hits
Assalamuaikum Saya yakin anda pasti kenal penulis terkenal Pak Hamka atau nama aslinya Haji Abdul Malik Karim Amrullah Di bawah ini kami senaraikan beberapa buah buku Pak Hamka yang dialih bahasa daripada Bahasa Indonesia kepada Bahasa Mala...
Remaja Didakwa Bunuh Kanak Kanak

Remaja Didakwa Bunuh Kanak Kanak

papar berkaitan - pada 2/4/2022 - jumlah : 109 hits
BERNAMAKuantan Seorang remaja dihadapkan ke Mahkamah Majistret di sini hari ini atas tuduhan membunuh kanak kanak lelaki berusia 11 tahun pada bulan lalu Remaja lelaki berusia 16 tahun itu didakwa menyebabkan kematian Muhammad Hafdan Mohd Q...
Bahasa Indonesia Not Malay Should Be Asean S Main Language Says Minister

Bahasa Indonesia Not Malay Should Be Asean S Main Language Says Minister

papar berkaitan - pada 5/4/2022 - jumlah : 142 hits
Nadiem Makarim says Bahasa Indonesia is a better choice as Asean s main language looking at it historically linguistically and the number of people using it PETALING JAYA The proposal by Prime Minister Ismail Sabri Yaakob to make Malay the ...
Lelaki Malaysia Dipercayai Dibunuh Di Australia Lebih Setahun Lalu Kata Polis

Lelaki Malaysia Dipercayai Dibunuh Di Australia Lebih Setahun Lalu Kata Polis

papar berkaitan - pada 6/4/2022 - jumlah : 212 hits
Polis berkata Jacky Chong dipercayai memasuki Australia pada November 2016 menggunakan visa pelancong dan ditawarkan menjadi pekerja ladang oleh sindiket disyaki terlibat dengan dadah PETALING JAYA Bukit Aman berkata hasil semakan pihak ber...
Remaja 16 Tahun Di Dakwa Atas Pertuduhan Membunuh Kanak Kanak 11 Tahun Di Kuantan

Remaja 16 Tahun Di Dakwa Atas Pertuduhan Membunuh Kanak Kanak 11 Tahun Di Kuantan

papar berkaitan - pada 2/4/2022 - jumlah : 158 hits
KUANTAN Seorang remaja dihadapkan ke Mahkamah Majistret atas tuduhan membunuh kanak kanak lelaki berusia 11 tahun bulan lepas Remaja lelaki berusia 16 tahun itu didakwa menyebabkan kematian Muhammad Hafdan Mohd Qurbani Azhar di surau An Nad...
Ph Must Safeguard Its Voter Base To Land Second Term For Anwar Says Analyst

Fungi Wechat Yang Ramai Tak Tahu

My Duty Role As Src Director Only Existed In Name Shahrol Tells Court

Ziana Zain Duta Rasmi Csa Academy

Taman Tema Genting Highland

Di Masjid Muhammadiyah Nurul Yakin Paus Quran Dan Sains By Dr Hm Raki

Neoclassical Apartments Interior Decor Inspirations

Tuah Adzmi Zack Zakwan Adikkk Muna Shahirah Wani Syaz Nurul Iman Ya Raya Chord



Koleksi 15 Lagu Hari Raya Terbaru Yang Meriahkan Aidilfitri 2024 Bakal Evergreen Bak Lagu Lama

6 Pantang Larang Penting Kalau Nak Selamat di Sekolah Asrama

Info Dan Sinopsis Filem 19 Puasa Playboys Of Plastik Hitam Astro First

Casimir Zeglen Paderi Yang Mencipta Jaket Kalis Peluru

Biodata Mohammad Rifdean Masdor Atlet Muay Thai Malaysia Yang Gegarkan One Championship Seangkatan Johan Ghazali Jojo


Tadabbur Surah Surah Lazim Qarin Persiapan Mencari Lailatulqadar

Singo Pear Manfaat Pada Kesihatan Dan Petua Redakan Batuk

10 Malam Akhir Ramadan 2024 Kelebihan Tarikh Amalan Sunat

Cara Daftar Lalamove Online Driver Motor Dan Kereta

Hablun Minallah By Dr Hm Rakib S H M Ag Nurul Ikhlas Pekanbaru

Doa Agar Amalan Diiterima Allah Sepanjang Bulan Ramadan