Kerajaan Umum Kenaikan Gaji Penjawat Awam Pada 1 Mei 2024


Kerajaan Umum Kenaikan Gaji Penjawat Awam Pada 1 Mei 2024 Melalui Perdana Menteri, Anwar Ibrahim, Kerajaan umum kenaikan gaji penjawat awam atau struktur gaji baharu penjawat awam pada perhimpunan Hari Pekerja yang disambut 1 Mei 2024 ini. PM yang juga menteri kewangan berkata Mesyuarat Jawatankuasa Induk Kajian Sistem Saraan Perkhidmatan Awam (JIKSPA) yang diketuai oleh beliau sebelum ini hampir memuktamadkan tambah baik struktur gaji itu.
Menurut PM, cadangan penambahbaikan termasuk usaha meningkatkan kadar pendapatan bersih penjawat awam akan PM umumkan pada perhimpunan Hari Pekerja nanti.
Berkenaan Kerajaan Umum Kenaikan Gaji Penjawat Awam Pada 1 Mei 2024 Kerajaan Tambah Baik Struktur Gaji Menurut PM, komitmen kerajaan adalah menyelesaikan usaha menambah baik struktur gaji penjawat awam yang dilaksanakan melalui Kajian SSPA yang dibuat di sebalik ekonomi negara yang mencabar akibat ketidaktentuan geopolitik dunia.
Berkata PM, kerajaan Malaysia telah mengambil pendirian dan tanggungjawab ini mengambil kira tekanan kos sara hidup bagi penjawat awam terutamanya yang berpendapatan rendah
CUEPACS Letak Harapan dan Beri Cadangan Kepada Kerajaan Kongres Kesatuan Pekerja-pekerja Di Dalam Perkhidmatan Awam (CUEPACS) meletakkan harapan besar dengan empat cadangan penambahbaikan berkaitan struktur gaji baharu penjawat awam agar dilaksanakan apabila Kajian Sistem Saraan Perkhidmatan Awam (SSPA) dimuktamadkan nanti.
Melalui Presidennya, Datuk Dr Adnan Mat mengatakan bahawa pihaknya melihat beberapa isu berkaitan penjawat awam terutama gaji minimum, gred, kenaikan gaji tahunan dan tempoh kenaikan pangkat mengambil masa terlalu panjang, menurut CUEPACS perkara ini perlu diberi perhatian.
Senarai Cadangan CUEPACS Kepada Kerajaan Berkaitan Kenaikan Gaji Penjawat Awam Menurut CUEPACS terdapat empat tunjang utama yang dikemukakan dalam merangka struktur gaji SSPA baharu iaitu:
1. Gaji Minimum Penjawat Awam Daripada RM1,200 Kepada RM1,800 Kerajaan Umum Kenaikan Gaji Penjawat Awam Pada 1 Mei 2024 Menurut CUEPACS cadangan ini wajar dipertimbangkan dalam menjamin kehidupan golongan penjawat awam agar dapat menjalani kehidupan dalam keadaan sedikit selesa selari dengan kenaikan kos sara hidup semasa.
Selain itu, peningkatan gaji minimum juga akan membawa kuasa beli yang besar selepas kerajaan umum kenaikan gaji penjawat awam.
2. Semua Gred Perkhidmatan Bermula Dengan Gred 19 Berkenaan gred perkhidmatan, menurut CUEPACS bagi semua skim perkhidmatan awam perlu bermula dengan gred 19 sebaik sahaja SSPA ini dimuktamadkan nanti. Ia juga termasuk komitmen kerajaan dalam meningkatkan kadar pendapatan bersih penjawat awam yang dibuat berdasarkan SSPA.
Perkara ini masih dibincangkan oleh kerajaan dan mungkin akan dimuktamadkan menurut CUEPACS.
3. Tingkatkan Gaji Tahunan Minimum RM180 Setahun Pihak CUEPACS berkata cadangan ketiga adalah mengenai peningkatan kenaikan gaji tahunan baharu, iaitu RM180 yang bermula bagi gred paling rendah. Menurt mereka, ketika ini, masih ada skim perkhidmatan yang menerima kenaikan gaji tahunan di bawah RM80 dan ia tidak membantu mengatasi bebanan kos sara hidup semasa.
Kenaikan gaji secara tahunan adalah penting dimana ia mempengaruhi kadar pemberian gaji bagi tempoh setahun.
4. Kaji Semula Kenaikan Pangkat Secara Time-Based Cadangan akhir dari CUEPACS kepada kerajaan adalah agar mengkaji semula kenaikan pangkat kumpulan pelaksana berasaskan tempoh perkhidmatan(time-based). CUEPACS telah mencadangkan supaya kenaikan pangkat daripada 13 tahun (dikurangkan) kepada 10 tahun untuk kali pertama dan lapan tahun bagi kenaikan kali kedua serta 6 tahun bagi kali ketiga.
Buat masa sekarang, kenaikan pangkat ditetapkan kerajaan bagi kumpulan pelaksana untuk kali pertama ialah selepas 13 tahun berkhidmat manakala kenaikan kedua juga dilaksanakan selepas 13 tahun berikutnya. Hal ini bagi penjawat awam terpaksa menunggu sehingga 26 tahun untuk menikmati kenaikan pangkat dan gaji.
Saranan CUEPACS Berkenaan Kerajaan Umum Kenaikan Gaji Penjawat Awam CUEPACS juga berharap agar kerajaan menukar formula daripada ’13-13′ kepada ’10-8-6′ untuk membolehkan penjawat awam kumpulan pelaksana menikmati kenaikan dengan lebih cepat. Menurut mereka, pihaknya turut yakin Perdana Menteri telah membuat pertimbangan sewajarnya dalam kajian SSPA.
Kerajaan Malaysia begitu komited dalam menyelesaikan usaha memuktamadkan kajian SSPA mereka apabila perkembangannya dilihat melebihi daripada tempoh masa ditetapkan sebelum ini. Melalui kerajaan umum kenaikan gaji penjawat awam, CUEPACS juga terlibat dalam sesi libat urus bersama Jabatan Perkhidmatan Awam (JPA) bagi setiap skim perkhidmatan.


Artikel ini hanyalah simpanan cache dari url asal penulis yang berkebarangkalian sudah terlalu lama atau sudah dibuang :

https://www.sistemguruonline.my/2024/04/kerajaan-umum-kenaikan-gaji-penjawat-awam.html

Kempen Promosi dan Iklan
Kami memerlukan jasa baik anda untuk menyokong kempen pengiklanan dalam website kami. Serba sedikit anda telah membantu kami untuk mengekalkan servis percuma aggregating ini kepada semua.

Anda juga boleh memberikan sumbangan anda kepada kami dengan menghubungi kami di sini
Kerajaan Umum Struktur Gaji Baru Penjawat Awam 1 Mei

Kerajaan Umum Struktur Gaji Baru Penjawat Awam 1 Mei

papar berkaitan - pada 25/4/2024 - jumlah : 90 hits
Terbaik struktur baru gaji penjawat awam akan diumumkan PMX pada 1 Mei nanti Maksudnya revise gaji Nak mudah faham lagi naik gaji Macam mana untuk pekerja swasta Kementerian Ekonomi sedang usahakan dasar gaji progresif Lagi Kerajaan fokus t...
Gaji Mei 2024 Tarikh Pembayaran Gaji Penjawat Awam

Gaji Mei 2024 Tarikh Pembayaran Gaji Penjawat Awam

papar berkaitan - pada 4/5/2024 - jumlah : 151 hits
Penjawat awam yang menunggu gaji Mei 2024 mereka bakal menerima mereka pada tarikh yang ditetapkan Tarikh pembayara gaji tersebut telah dikeluarkan oleh Jabatan Akauntan Negara Malaysia Mengenai e Penyata Gaji Penjawat awam yang ingin menda...
Pengumuman Gaji Penjawat Awam Naik 15 Peratus Dan Cara Kira Kenaikan Gaji Baharu Penjawat Awam

Pengumuman Gaji Penjawat Awam Naik 15 Peratus Dan Cara Kira Kenaikan Gaji Baharu Penjawat Awam

papar berkaitan - pada 1/5/2024 - jumlah : 104 hits
Pengumuman Gaji Penjawat Awam Naik 15 Peratus dan Cara Kira Kenaikan Gaji Baharu Penjawat Awam 9 Berit baik pada hari ini Datuk Seri Anwar Ibrahim mengumumkan gaji penjawat awam naik 15 peratus yang pasti akan disambut baik oleh penjawat aw...
Pmx Penjawat Awam Pemalas Datang Lewat Tidak Layak Terima Kenaikan Gaji

Pmx Penjawat Awam Pemalas Datang Lewat Tidak Layak Terima Kenaikan Gaji

papar berkaitan - pada 2/5/2024 - jumlah : 62 hits
MUHAMMAD NAJIEB AHMAD FUADPUTRAJAYA Perdana Menteri memaklumkan kepada mana mana penjawat awam yang mempamer prestasi tidak baik pemalas serta lewat ke kerja tidak layak menerima kenaikan gaji lebih 13 peratus yang diumum Datuk Seri Anwar I...
P Pinang Teliti Kenaikan Gaji Penjawat Awam

P Pinang Teliti Kenaikan Gaji Penjawat Awam

papar berkaitan - pada 2/5/2024 - jumlah : 68 hits
Chow Kon Yeow berkata Jabatan Kewangan Negeri akan meneliti terlebih dahulu sebelum membuat sebarang keputusan berhubung kenaikan gaji penjawat awam di Pulau Pinang GEORGE TOWN Kerajaan Pulau Pinang akan membincangkan mengenai kenaikan gaji...
Cadangan Tambah Baik Gaji Penjawat Awam Diumum 1 Mei Pm

Cadangan Tambah Baik Gaji Penjawat Awam Diumum 1 Mei Pm

papar berkaitan - pada 20/4/2024 - jumlah : 129 hits
Cadangan tambah baik gaji penjawat awam diumum 1 Mei PMOleh MOHD RASDAN AHMAD19 April 2024 6 18 piAnwar ketika mempengerusikan Mesyuarat Jawatankuasa Induk Kajian Sistem Saraan Perkhidmatan Awam hari ini PETALING JAYA Cadangan penambahbaika...
Gaji Penjawat Awam Naik Lebih 13 Peratus Tertinggi Dalam Sejarah Perkhidmatan Awam Pm

Gaji Penjawat Awam Naik Lebih 13 Peratus Tertinggi Dalam Sejarah Perkhidmatan Awam Pm

papar berkaitan - pada 1/5/2024 - jumlah : 71 hits
BERITA HARIAN Oleh Mei 1 2024 11 31amPUTRAJAYA Datuk Seri Anwar Ibrahim hari ini mengumumkan berita gembira bahawa penjawat awam bakal menikmati kenaikan gaji lebih 13 peratus yang merupakan kadar tertinggi dalam sejarah perkhidmatan awam n...
Gaji Baru Penjawat Awam Dan Gaji Progresif Sektor Swasta

Gaji Baru Penjawat Awam Dan Gaji Progresif Sektor Swasta

papar berkaitan - pada 20/4/2024 - jumlah : 78 hits
Najib Bakar Terbaik struktur baru gaji penjawat awam akan diumumkan PMX pada 1 Mei nanti Maksudnya revise gaji Nak mudah faham lagi naik gaji Macam mana untuk pekerja swasta Kementerian Ekonomi sedang usahakan dasar gaji progresif Lagi Kera...
Dapat Suami Tak Banyak Cakap Menyesal Kahwin Dulu Tak Ikut Cakap Mak Stres Aku

Penerangan Akaun 3 Kwsp Syarat Dan Cara Keluar Duit Kwsp Akaun 3

Box Bag Crochet

How The Kkb By Election Might Itself Trigger Of More By Elections

Has Pn Behaved Ungentlemanly By Wanting To File A Petition After Its Face Losing Defeat In Kkb S By Election

Rumah Terbuka Tc Metal Care

Dah Jumpa Sebab Kalah Pn Kata Sebab Pengundi Luar

E Kyc Syarat Pengeluaran Kwsp Rm250 Ke Atas Bagi Akaun 3



Info Penuh Senarai Peserta Juri Hadiah Cara Undi The Hardest Singing Show Astro Ria Sooka Program Realiti Mingguan Terbaru Malaysia

Info Dan Sinopsis Filem Shaitaan 2024 Remake Filem Vash Kini Di Netflix

Biodata Emran Rijal Owner Jenama Emri Vision Suami Tyra Kamaruzzaman Founder BeauTyra

Biodata Tyra Kamaruzzaman Founder BeauTyra Yang Kahwin Bersuamikan Emran Rijal

Info Dan Sinopsis Drama Berepisod Dr Pontianak Astro Warna Sooka


Kembar Sado

Restu Dan Ku Chord

Peganglah Erat Erat Sahabat Solehmu

Beli Sarapan Di Umie Harmony

Video Pengakuan Sopir Bus Maut Rombongan Siswa Smk Depok Sudah Tahu Rem Rusak

Menyusuri Sungai Mahakam Kepala Bkkbn Edukasi Warga Soal Kb Dan Stunting Di Desa Terpencil