Kerajaan Pn Jangan Dolak Dalik Hak Mengundi 18 Tahun



Kenyataan yang dikeluarkan oleh Yang Dipertua Dewan Negara, Tan Sri Dr Rais Yatim baru-baru ini bahawa penguatkuasaan membenarkan rakyat berumur 18 tahun mengundi mulai Julai ini tidak dapat diteruskan mengecewakan banyak pihak.
Menurut Naib Ketua Angkatan Muda KEADILAN (AMK) Malaysia, Jestin Raj Savarimuthu, kenyataan Rais itu boleh dianggap mencabul hak pengundi 18 tahun kerana Dewan Rakyat sudah meluluskan Rang Undang-Undang (RUU) Perlembagaan (Pindaan) 2019, sejak sekian lama.
Katanya, kelulusan pindaan terhadap Undi 18 tahun adalah satu kejayaan bi-partisan kerana belum pernah ada pindaan Perlembagaan yang mendapat sokongan sebulat suara, pemerintah dan pembangkang sebelum ini.
“Pindaan ini membuka peluang kepada anak muda untuk terlibat secara langsung dalam menentukan dasar pembangunan negara serta merancakkan demokrasi negara.
“Keputusan ini pada saya mencabul hak pengundi 18 tahun akibat kemelut politik yang sedang melanda negara. Anak muda harus diasah dan diberi kesedaran awal berkenaan politik agar mereka tidak mudah dipergunakan oleh kelompok-kelompok tertentu.
“Ibubapa dan para pendidik harus memainkan peranan penting dalam mendidik anak-anak muda bagi bersiap siaga menjadi pelapis negara,” katanya dalam kenyataan hari ini.
Menurut Ketua AMK Cabang Kota Raja itu lagi, berdasarkan kelulusan pindaan Perlembagaan Persekutuan di Dewan Rakyat, seramai 7.8 juta pengundi baharu dijangka akan dimasukkan ke dalam Daftar Pemilih secara automatik sehingga tahun 2023.
Pelaksanaan ini memerlukan perancangan komprehensif yang menuntut komitmen pelbagai agensi kerajaan, swasta, parti politik dan badan bukan kerajaan, selain tanggungjawab khusus Suruhan Pilihan Raya (SPR) dan juga Jabatan Pendaftaran Negara (JPN).
Oleh itu selepas persiapan sekian lama, kata Jestin, tidak wajar pelaksanaan undi 18 tahun ditangguhkan lagi.
“Jika kita lihat di rantau Asia, Malaysia antara beberapa negara terakhir yang menurunkan had umur mengundi kepada rakyat. Ini merupakan satu pembaharuan besar dalam konteks sejarah negara.
“Antara negara yang lebih awal memberikan hak mengundi kepada anak muda adalah Amerika Syarikat, Jerman, Argentina, Brazil dan jiran serumpun kita Indonesia.
“Namun khabar angin yang menyatakan penurunan had umur mengundi ini telah dilakukan secara tergesa-gesa dan bermotifkan politik adalah tidak masuk akal.
“Boleh kita lihat di era digitalisasi ramai anak muda yang telah mula membicarakan tentang hala tuju negara, antaranya kumpulan mahasiswa dan pelajar sekolah menengah. Mereka ini memperoleh maklumat dihujung jari dengan kadar masa yang cukup singkat. Kerajaan harus menunjukkan keberanian dalam melakukan perubahan (membenarkan undi 18 tahun),” katanya lagi.
Sehubungan itu, Jestin mendesak kerajaan Perikatan Nasional tidak berdolak dalik mengenai penguatkuasaan pengundi 18 tahun dalam waktu terdekat.
Lebih-lebih lagi negara akan menghadapi Pilihan Raya Negeri Sarawak pada tahun ini dan kemungkinan Pilihan Raya Umum juga pada tahun yang sama.


Artikel ini hanyalah simpanan cache dari url asal penulis yang berkebarangkalian sudah terlalu lama atau sudah dibuang :

https://suarapakatandaily.com/archives/31729

Kempen Promosi dan Iklan
Kami memerlukan jasa baik anda untuk menyokong kempen pengiklanan dalam website kami. Serba sedikit anda telah membantu kami untuk mengekalkan servis percuma aggregating ini kepada semua.

Anda juga boleh memberikan sumbangan anda kepada kami dengan menghubungi kami di sini
Hak Umat Islam Nak Sebut Allah Boleh Tapi Jangan Seleweng

Hak Umat Islam Nak Sebut Allah Boleh Tapi Jangan Seleweng

papar berkaitan - pada 15/3/2021 - jumlah : 260 hits
BANGI 1 Syaaban 1442H Ahad Umat Islam diajak untuk bersama sama membina gelombang kebangkitan ummah bagi menolak golongan bukan muslim mengunakan kalimah kalimah suci agama Islam Gesaan itu disuarakan Presiden Persatuan Kebajikan Darul Isla...
Kumpulan Hak Asasi Gesa Kerajaan Libatkan Sektor Swasta Untuk Percepat Vaksinasi

Kumpulan Hak Asasi Gesa Kerajaan Libatkan Sektor Swasta Untuk Percepat Vaksinasi

papar berkaitan - pada 6/3/2021 - jumlah : 171 hits
Petugas barisan hadapan beratur untuk mendapatkan vaksin di Pusat Kuarantin dan Rawatan Covid 19 MAEPS PETALING JAYA Sebuah kumpulan hak asasi menyeru agar kerajaan melibatkan sektor penjagaan kesihatan swasta untuk mempercepat usaha vaksin...
Bazar Ramadan Solat Aidilfitri Termasuk Solat Tarawih Di Benarkan Oleh Kerajaan Tahun Ini

Bazar Ramadan Solat Aidilfitri Termasuk Solat Tarawih Di Benarkan Oleh Kerajaan Tahun Ini

papar berkaitan - pada 17/3/2021 - jumlah : 210 hits
PUTRAJAYA Kerajaan memutuskan Bazar Ramadan Aidilfitri dan solat Tarawih dibenarkan beroperasi tahun ini mengikut prosedur operasi standard yang ketat Menteri Kanan Ismail Sabri Yaakob berkata SOP ketat itu perlu dipatuhi oleh setiap peniag...
Ph Beri Amaran Jangan Guna Agensi Kerajaan Tekan Mp Berkhianat

Ph Beri Amaran Jangan Guna Agensi Kerajaan Tekan Mp Berkhianat

papar berkaitan - pada 6/3/2021 - jumlah : 170 hits
Majlis Presiden Pakatan Harapan memandang serius usaha penyalahgunaan agensi kerajaan sebagai senjata politik bagi memeras sokongan Ahli Parlimen pembangkang kepada parti pemerintah Menurut kenyataan Majlis Presiden penggunaan Suruhanjaya P...
Jangan Leka Umur 40 Tahun

Jangan Leka Umur 40 Tahun

papar berkaitan - pada 18/3/2021 - jumlah : 204 hits
Umur 35 tahun 40 tahun ialah umur dimana kebanyakan kita mula diuji Ujian boleh datang dari ibubapa atau dari pasangan hidup atau dari anak anak yang meningkat remaja Memang bermula 35 tahun 40 tahun Allah akan memanggil kita pulang bertaub...
Henti Kegiatan Lombong Emas Itu Hak Kerajaan Pahang Mb Pahang Akan Ambil Tindakan Tegas Jika Ada Penduduk Yang Ingkar

Henti Kegiatan Lombong Emas Itu Hak Kerajaan Pahang Mb Pahang Akan Ambil Tindakan Tegas Jika Ada Penduduk Yang Ingkar

papar berkaitan - pada 26/2/2021 - jumlah : 290 hits
Henti kegiatan lombong emas itu hak Kerajaan Pahang MB Pahang akan ambil tindakan tegas jika ada penduduk yang ingkarMedia semalam melaporkan ada aktiviti perlombongan emas yang dilakukan oleh penduduk kampung di Daerah Kechau Pahang sehing...
Cukup 2 Tahun Nak Cerai Susu Jangan Mengejut Biar Jadi Momen Indah Antara Ibu Anak

Cukup 2 Tahun Nak Cerai Susu Jangan Mengejut Biar Jadi Momen Indah Antara Ibu Anak

papar berkaitan - pada 13/3/2021 - jumlah : 314 hits
Rezeki susu ibu adalah ibarat titisan emas untuk anak kerana bukan semua dapat menyusu bayi sehingga umur yang maksimum Jika dapat secara eksklusif 6 bulan pun ramai ibu bersyukur Bagaimanapun ada juga ibu yang dikurniakan susu badan meriah...
Kerajaan Pn Boleh Guna Sop Ketat Dan Ppe Jangan Mandulkan Demokrasi Berparlimen Asyraf Wajidi

Kerajaan Pn Boleh Guna Sop Ketat Dan Ppe Jangan Mandulkan Demokrasi Berparlimen Asyraf Wajidi

papar berkaitan - pada 4/3/2021 - jumlah : 249 hits
Kerajaan Perikatan Nasional tidak boleh dilihat takut atau mahu memandulkan institusi demokasi negara kata Ketua Pemuda Umno Malaysia Asyraf Wajdi Dusuki Kata Asyraf Wajdi PN akan dilihat takut dan cuba memandulkan demokrasi jika terus engg...
Aktivis Hak Asasi Gesa Kerajaan Kaji Semula Dasar Kebebasan Beragama

Aktivis Hak Asasi Gesa Kerajaan Kaji Semula Dasar Kebebasan Beragama

papar berkaitan - pada 14/3/2021 - jumlah : 311 hits
Pastikan ia selaras Perlembagaan seperti keputusan mahkamah berhubung isu kalimah Allah BANGI Aktivis hak asasi manusia menggesa kerajaan Sarawak dan Persekutuan untuk mengkaji semula semua dasar berkaitan kebebasan beragama dan memastikan ...
Jkn Pahang Rampas Produk Ubat Tidak Berdaftar Kosmetik Tiada Notifikasi Bernilai Rm1 Juta

Awak Solat Tak 5 Waktu Jika Tidak Awak Balik Saja

The Hardest Singing Show

Cerita Foto Sepanjang Minggu

Drama Puaka Cuti Semester Lakonan Mark Adam Zaki Azeman

Jadilah Wanita Yang Mahal Thalia Baiduri Harap Wanita Jaga Darjat Jangan Bergaduh Kerana Buaya

Kkb Polls Indians And The Futility Of Voting

Jpsm Mengesahkan Kegiatan Pembalakan Di Bukit Beserah Berlaku Dalam Kawasan Tanah Persendirian



Info Dan Sinopsis Drama Berepisod Bercakap Dengan Jun Slot DramaVaganza Astro Ria

5 Amalan Muslim Yang Sering Dijadikan Bahan Lawak di Malaysia

6 Fungsi Kereta Yang Sepatutnya Ada Tapi Tak Dijadikan Standard

5 Perkhidmatan Yang Kini Entah Kenapa Kita Langgan Bulanan

5 Tumbuhan Penghalau Kucing Yang Turut Mencantikkan Laman Rumah


Tips Mudah Jadi Miskin

Baby Car Seat Malaysia Safety Standards What Parents Need To Know

Antara Momen Yang Umi Akan Rindu

From Dreadful To Delightful Conquering Gear Engagement In Dodge Transmissions

Lelaki Miang Tanggal Seluar Budak Direman

Leave Pang Alone Skjcs Aren T Illegal Umno Man Tells Fadhli