Kerajaan Ph Umno Akan Luluskan Akta Lompat Parti



Spekulasi Pakatan Harapan (PH) dan Umno akan bergabung membentuk Kerajaan Persekutuan pasti menggusarkan Perikatan Nasional.
Namun bagi rakyat, senario itu merupakan satu rahmat kepada demokrasi Malaysia kerana tidak akan berlaku lagi lompat parti dan wujud sebuah kerajaan yang stabil.
Menurut Ahli Parlimen Kapar, Datuk Abdullah Sani Abdul Hamid, kerajaan baharu nanti pasti akan meluluskan Akta Anti-lompat Parti yang akan mengenakan hukuman tertentu kepada sesiapa yang didapati menukar sokongan selepas berlakunya pilihan raya umum.
“Kalau kita dapat 2/3 (majoriti di Parlimen) nanti, kalau Umno bersama-sama kita mentadbir kerajaan baharu maka kita akan buat Akta Lompat Parti.
“Habis lingkup semua haram jadah ini (Ahli Parlimen ingin melompat) tak akan lagi melompat, tiada lagi katak. Lompat katak, lompat kijang, lompat kanggaru tiada. Yang ada hanyalah kejujuran dalam perjuangan.
“Adakah (akta) ini zalim? Ini tidak zalim. Kerana mana ada manusia, katakan Perdana Menteri Muhyiddin Yassin sendiri. Tanya diri sendiri, menang di Pagoh tiket siapa, tiket KEADILAN. Siapa tandatangan watikah? Kak Wan (Azizah) yang tandatangan. Itu pun berlaku pengkhianatan, tidak memikirkan penghargaan kepada orang bagi menang di situ, dan dia telah menjahanamkan mandat yang diberikan,” kata Abdullah dalam siaran langsung Facebook Borak Dahsyat bertajuk: “PH, Umno: Bersediakah ke Medan Juang?”, malam tadi.
Ditanya mengenai kewujudan perancangan pengkhianatan, sama ada beliau telah mencium riaknya sejak awal sebagaimana dalam kalangan pembangkang pada waktu itu yang mengadakan siri pertemuan rahsia dengan Tun Mahathir, Abdullah mengakui beliau telah mengesan ‘kebusukan’ itu dan telah pun memberi amaran kepada parti.
“Saya nampak pengkhianatan dalam KEADILAN pada peringkat awal bermula (sebelum PRU). Saya sebenarnya dari (Parlimen) Kuala Langat tetapi 13 hari sebelum pengundian di buat (waktu hampir penamaan calon), datang satu gerombolan bekas Timbalan Presiden KEADILAN, kononnya kalau Abdullah Sani kekal di Kuala Langat, kita akan sabotaj pilihan raya.
“Hantar saya ke Kapar. Saya tak pernah derhaka kepada Anwar. Itu prinsip saya. Pergi ke Kapar, saya akur walaupun hanya ada 13 hari. Ini perancangan, dan kumpulan ini sekarang semuanya pergi kepada Bersatu.
“Ini dipanggil ‘perancangan celaka’. Akhirnya ranap mandat rayat,” katanya.
Bagaimanapun, Abdullah tidak bersetuju terhadap laporan media menyatakan KEADILAN goyang akibat pengkhianatan terbaharu 3 anggota Parlimen sejak sebulan lalu.
Katanya jika pengkhianatan mampu menggoyangkan parti, mengapakah keahlian bertambah sekitar 100,000 ahli setelah berlakunya Langkah Sheraton pada Februari 2020?
“Goyang apa, lagi bertambah kuat! KEADILAN ini dari segi kemasukan ahli baru tiap-tiap bulan berbelas ribu. Sejak Langkah Sheraton berbelas ribu orang masuk petandanya apa?
“Maknanya mereka bersyukur bekas Timbalan Presiden itu keluar. Itu memang tak boleh pakai.
“Dan saya tidak terperanjat (Ahli Parlimen) Indera Mahkota keluar, Bandar Tun Razak keluar. Sebab itu pengikut dia yang di bawah warload dia.
“Individu ini telah diaturkan sebagai menteri. Parti hantar nama orang lain, Mahathir pilih orang lain. Kerana dia nak memperkukuhkan yang akan menjadi pengkhianat.
“Saya secara jujur yang mana telah diuji pada 2009, mereka ini telah banyak mengalami ujian (dan akan terus setia). Alhamdulilah setakat pada hari Selasa lalu, saya yakin tidak akan berlaku (lompatan seterusnya) 10 orang, 6 orang (dan ramalan lain) yang orang Utara panggil ‘bedaah’, penipu. Mereka nak buat retorik.
“Mereka cuba mainkan sentimen kononnya Anwar tak relevan, oleh itu kami semua keluar. Kamu keluar sebab ada habuan. Kamu tak ada kepentingan untuk mengangkat mandat rakyat,” katanya lagi.
Dalam pada itu, Abdullah mengimbau kembali sikap ‘celupar’ beliau pada 2018 menyerang Tun Mahathir bukan kerana mahu memecahbelahkan Pakatan Harapan tetapi telah membaca perancangan jahat untuk menghuru-harakan KEADILAN oleh puak bertentangan.
Abdullah terkenal lantang mengkritik Mahathir, Azmin Ali dan Daim Zainuddin dalam kempen pilihan raya parti pada pertengahan 2018. Kritikannya hanya reda apabila Ketua Umum KEADILAN ketika itu Datuk Seri Anwar Ibrahim mengarahkan serangan menyentuh Tun Mahathir dihentikan.
.


Artikel ini hanyalah simpanan cache dari url asal penulis yang berkebarangkalian sudah terlalu lama atau sudah dibuang :

https://suarapakatandaily.com/archives/31779

Kempen Promosi dan Iklan
Kami memerlukan jasa baik anda untuk menyokong kempen pengiklanan dalam website kami. Serba sedikit anda telah membantu kami untuk mengekalkan servis percuma aggregating ini kepada semua.

Anda juga boleh memberikan sumbangan anda kepada kami dengan menghubungi kami di sini
Andai Xavier Tak Salah Kena Ugut Pun Lompat Parti Shahril Hamdan

Andai Xavier Tak Salah Kena Ugut Pun Lompat Parti Shahril Hamdan

papar berkaitan - pada 15/3/2021 - jumlah : 388 hits
Ketua Penerangan Umno Shahril Hamdan menimbulkan persoalan mengenai beberapa hujah mempertahankan keputusan Ahli Parlimen Kuala Langat Dr Xavier Jayakumar keluar PKR dan menyokong Perikatan Nasional Secara khusus dia menyoal pihak yang mend...
Politik Lompat Parti Hanya Keuntungan Jangka Pendek

Politik Lompat Parti Hanya Keuntungan Jangka Pendek

papar berkaitan - pada 14/3/2021 - jumlah : 262 hits
Tindakan wakil rakyat yang melompat parti dan memberi sokongan kepada gabungan parti politik tertentu hanyalah untuk mewujudkan kestabilan dalam jangka masa pendek sahaja Felo Kanan Majlis Profesor Negara Dr Jeniri Amir berkata sekiranya ke...
Lompat Parti Bawa Untung Jangka Pendek Sakit Jangka Panjang Buat Pn Kata Penganalisis

Lompat Parti Bawa Untung Jangka Pendek Sakit Jangka Panjang Buat Pn Kata Penganalisis

papar berkaitan - pada 14/3/2021 - jumlah : 354 hits
Faye KwanPETALING JAYA Selepas Dr Xavier Jayakumar menjadi Ahli Parlimen terbaru meletak jawatan dari partinya untuk menyokong kerajaan seorang penganalisis politik percaya tindakan lompat parti hanya akan memberikan kestabilan jangka pende...
Azmin Bukan Orang Yang Layak Komen Isu Lompat Parti

Azmin Bukan Orang Yang Layak Komen Isu Lompat Parti

papar berkaitan - pada 15/3/2021 - jumlah : 298 hits
Menteri Kanan Mohd Azmin Ali tidak layak untuk bercakap mengenai soal moral atau lompat parti apatah lagi mengecam pimpinan KEADILAN Naib Ketua Angkatan Muda Keadilan Malaysia Syed Badli Shah Syed Osman berkata Azmin wajar mencermin dirinya...
Kerusi Lompat Azmin Ajak Bincang Tapi Umno Berkeras Ambil Semula

Kerusi Lompat Azmin Ajak Bincang Tapi Umno Berkeras Ambil Semula

papar berkaitan - pada 16/3/2021 - jumlah : 268 hits
FAZLI RADZIKemungkinan tinggi pertembungan tiga penjuru sekurang kurangnya di 13 kerusi Parlimen pada Pilihan Raya Umum ke 15 dilihat bakal berlaku Hal ini ekoran pendirian tegas kepimpinan Umno untuk terus meletakkan calon bertanding di ka...
Sediakah Umno Sokong Anwar Sebagai Pm Bentuk Kerajaan Bersama Ph Sekarang Soal Khalid Samad

Sediakah Umno Sokong Anwar Sebagai Pm Bentuk Kerajaan Bersama Ph Sekarang Soal Khalid Samad

papar berkaitan - pada 16/3/2021 - jumlah : 182 hits
March 16 2021 5 19 PMKhalid Samad turut mempersoalkan sama ada Umno bersedia menjadi pengikut PH dalam kerjasama itu kerana gagasan itu yang harus memimpin PETALING JAYA Sekiranya Umno mahu bekerjasama dengan Pakatan Harapan ia patut menyok...
Anwar Dakwa Lima Orang Ahli Parlimen Pkr Di Tawarkan Lompat Parti Dan Menyokong Pn

Anwar Dakwa Lima Orang Ahli Parlimen Pkr Di Tawarkan Lompat Parti Dan Menyokong Pn

papar berkaitan - pada 17/3/2021 - jumlah : 268 hits
PETALING JAYA Presiden Parti Keadilan Rakyat Datuk Srri Anwar Ibrahim hari ini menuduh Perikatan Nasional memancing lima Ahli Parlimen parti itu untuk keluar dan menyokong kerajaan Tan Sri Muhyiddin Yassin Lima wakil rakyat itu adalah M Kar...
Lompat Parti Umpama Bunuh Diri Sendiri

Lompat Parti Umpama Bunuh Diri Sendiri

papar berkaitan - pada 16/3/2021 - jumlah : 134 hits
Bersatu dan PN tanpa keraguan lagi akan tercatat dalam sejarah sebagai parti dan kerajaan yang didalamnya paling banyak dianggotai oleh pelompat serta pengkhianat Dalam PRU14 lalu calon Bersatu yang bertanding atas tiket PH serta menggunaka...
Ahli Parlimen Mas Gading Nafi Lompat Parti

Ahli Parlimen Mas Gading Nafi Lompat Parti

papar berkaitan - pada 12/3/2021 - jumlah : 354 hits
PETALING JAYA Ahli Parlimen Mas Gading Mordi Bimbol mendedahkan peruntukan kawasan merupakan punca segelintir wakil rakyat pembangkang melompat parti dan kemudian menyokong blok kerajaan Tegasnya setiap wakil rakyat mempunyai alasan tersend...
Ph Must Safeguard Its Voter Base To Land Second Term For Anwar Says Analyst

Drama Anggun Mikayla

Tetaplah Beriadah Di Bulan Ramadan

Honor Pad 9 Tablet Terbaik Untuk Berhibur Dan Kerja Mula Dijual Seluruh Negara Pada 28 Mac

Arul Rasheed Feat Shana Abella Gemersik Aidilfitri Chord

Hukum Berbuka Puasa Di Bulan Ramadhan Dan Cara Bayar Fidyah

Perumahan Izara Bayu Sutera Kediaman Idaman Tepi Tasik Dengan Ciri Smart Home

Di Ambang Inflasi Bagaimana Dow Jones Dan S P Bertindak Untuk Sesi Ketiga Berturut Turut



Info Dan Sinopsis Filem 19 Puasa Playboys Of Plastik Hitam Astro First

Casimir Zeglen Paderi Yang Mencipta Jaket Kalis Peluru

Biodata Mohammad Rifdean Masdor Atlet Muay Thai Malaysia Yang Gegarkan One Championship Seangkatan Johan Ghazali Jojo

Biodata Abdul Qawiy Aro Qawiyaro Personaliti TikTok Islamik

10 Fakta Biodata Siti Khadijah Halim Pelakon Drama Berepisod Wanita Syurga TV3 Gandingan Redza Rosli


Ceo Flutter 2023

Hari Ini 3 Lucu Di M Sia K Jaan Gagal Sayur Kisah Cinta

Boikot Kk Mart Bukan Speedmart

Bersahur Dengan Sup Ayam Simple Tapi Sedap

The Ultimate Home Cycling Adventure Beaches Mountains And Music

Potong Ikan Keluar Api