Kerajaan Perlu Tangani Isu Pemilikan Kad Unhcr Sebelum Ia Menjadi Lebih Parah



KUANTAN: Malaysia dibimbangi menjadi tempat lambakan pelarian jika isu pemilikan kad Suruhanjaya Tinggi Pertubuhan Bangsa-Bangsa Bersatu bagi Pelarian (UNHCR) tidak ditangani secara serius oleh kerajaan
Berselindung di sebalik kad ‘kebal’ UNHCR, pelarian terutama etnik Rohingya sudah membina kehidupan, identiti, komuniti dan penempatan sendiri yang dilihat semakin hari semakin berkembang.
Paling dibimbangi Pertubuhan Kebajikan Kemanusiaan Antarabangsa (PEKA) , kad tersebut tidak melalui sebarang tapisan oleh pihak berkuasa, sesiapa saja pelarian mudah memilikinya, bolos dan ‘bersuka ria’ di negara ini.
Presiden PEKA, Datuk Seri Zuhairi Ab. Kadir berkata, rakyat Malaysia ketika ini tersepit antara sifat kemanusiaan dengan Perlembagaan negara.
“Tiada satu pun negara di dunia ini boleh terima pelarian semudah Malaysia. Bila pelarian sudah hidup sebati dengan rakyat kita, tentu lebih sukar untuk menanganinya.
“Malaysia akan dibanjiri oleh jutaan pelarian. Itu belum lagi diambil kemasukan warga asing dari negara China, Indonesia dan Bangladesh,” katanya dalam kenyataan di sini.
Untuk rekod, Malaysia langsung tidak ada data mengenai pelarian, malah tiada mekanisme penyusunan yang mengakibatkan sukar mengesan kes jenayah dan penjenayah dalam kalangan kumpulan itu.
Berdasarkan statistik UNHCR, terdapat 182,990 pelarian dan pemohon suaka di Malaysia dari 59 negara sehingga Disember 2022.
Daripada jumlah itu, seramai 135,440 orang (74.01 peratus) adalah pelarian dan 47,550 orang (25.99 peratus) adalah pemohon suaka.
Mengulas lanjut, Zuhairi berkata, statistik UNHCR terdapat 182,990 pelarian di negara ini sehingga Disember 2022 hanya melibatkan individu yang berdaftar.
“Statistik itu hanya yang berdaftar, pelarian haram belum diambil kira lagi sehingga ada yang sudah berkahwin dengan warga tempatan dan memiliki perniagaan sendiri di negara ini.
“Pemilikan kad UNHCR palsu pun ramai sebab ada ejen yang jual kad ini demi mengaut keuntungan dan kepentingan pihak tertentu,” katanya.
Beliau berkata, ketika ini, rakyat Malaysia menunggu apa sebenarnya pelan jangka panjang kerajaan untuk menguruskan isu lambakan warga asing terutama Rohingya.
“Adakah mereka akan terus dibiarkan mendiami negara ini dan beranak-pinak sehingga tujuh keturunan dan tidak mustahil menguasai sumber ekonomi sekali gus merampas peluang ekonomi rakyat tempatan,” katanya.
Menurutnya, kerajaan Perpaduan ketika ini yang berteraskan prinsip Malaysia Madani wajib menangani isu pemilikan kad UNHCR dengan lebih serius supaya ia tidak menjadi barah yang tidak boleh dikawal.
“PEKA juga meminta kerajaan menyiasat jika ada pihak-pihak yang cuba melindungi pelarian haram ini untuk kepentingan peribadi,” katanya. #sumber
http://www.pahangdaily.blogspot.com

Artikel ini hanyalah simpanan cache dari url asal penulis yang berkebarangkalian sudah terlalu lama atau sudah dibuang :

http://www.pahangdaily.net/2023/08/ngo-gesa-kerajaan-segera-tangani-isu.html

Kempen Promosi dan Iklan
Kami memerlukan jasa baik anda untuk menyokong kempen pengiklanan dalam website kami. Serba sedikit anda telah membantu kami untuk mengekalkan servis percuma aggregating ini kepada semua.

Anda juga boleh memberikan sumbangan anda kepada kami dengan menghubungi kami di sini
Brokeree Social Trading Menjadi Lebih Internasional Di Wilayah Asia Tenggara

Brokeree Social Trading Menjadi Lebih Internasional Di Wilayah Asia Tenggara

papar berkaitan - pada 25/8/2023 - jumlah : 140 hits
Brokeree Social Trading Penyedia teknologi internasional untuk broker multiaset Brokeree Solutions mengumumkan ekstensi bahasa nasional yang didukung oleh platform copy trading andalannya Social Trading Social Trading adalah platform invest...
Kerajaan Komited Jalin Lebih Banyak Ppp Perangi Jenayah Siber Kata Fahmi

Kerajaan Komited Jalin Lebih Banyak Ppp Perangi Jenayah Siber Kata Fahmi

papar berkaitan - pada 17/8/2023 - jumlah : 107 hits
KERAJAAN Perpaduan komited untuk menjalin lebih banyak perkongsian merentasi sektor awam serta swasta dalam usaha memerangi jenayah siber kata Menteri Komunikasi dan Digital Fahmi Fadzil Beliau berkata Perkongsian Awam Swasta atau PPP adala...
Ahli Perniagaan Saman Dr M Kerajaan Isu Saham Renong Uem

Ahli Perniagaan Saman Dr M Kerajaan Isu Saham Renong Uem

papar berkaitan - pada 10/8/2023 - jumlah : 167 hits
BernamaHalim Saad menamakan Dr Mahathir Mohamad bekas menteri kewangan II Nor Mohamed Yakcop dan kerajaan sebagai defendan dalam samannya KUALA LUMPUR Seorang ahli perniagaan memfailkan saman terhadap bekas perdana menteri Dr Mahathir Moham...
Kerajaan Perpaduan Perlu Skuad Media Sosial Lebih Teratur

Kerajaan Perpaduan Perlu Skuad Media Sosial Lebih Teratur

papar berkaitan - pada 19/8/2023 - jumlah : 183 hits
Kemenangan Perikatan Nasional di 22 kerusi DUN Selangor dalam Pilihan Raya Negeri pada 12 Ogos lalu berpunca daripada kekuatan naratif media sosial pembangkang Meskipun tohmahan yang dilemparkan kononnya dana KWSP telah lesap atau kejatuhan...
Saya Patut Lebih Bersungguh Sungguh Kyungri Ulas Isu Tak Sengaja Cium Seo Kangjoon

Saya Patut Lebih Bersungguh Sungguh Kyungri Ulas Isu Tak Sengaja Cium Seo Kangjoon

papar berkaitan - pada 11/8/2023 - jumlah : 158 hits
Kalau nak tahu banyak program hiburan Korea dahulu bertemakan pencarian cinta antara pasangan selebriti ARTIKEL BERKAITAN Antara yang mendapat perhatian ramai ialah Match Made In Heaven Returns di mana ia bersiaran pada 2015 dan disertai se...
Kerajaan Perpaduan Dijamin Lebih Kukuh Selepas Prn Pm

Kerajaan Perpaduan Dijamin Lebih Kukuh Selepas Prn Pm

papar berkaitan - pada 15/8/2023 - jumlah : 126 hits
Kejayaan Pakatan Harapan dan BN mengekalkan kerajaan di 3 negeri bakal menghilangkan terus cita cita Perikatan Nasional untuk menarik keluar mana mana parti komponen bagi menumbangkan Kerajaan Perpaduan sebagaimana yang mereka yakinkan kepa...
Adakah Anwar Akan Menjadi Pm Sepenggal Adakah Harapan Akan Terus Memerintah Selepas 2028 Siri 1

Adakah Anwar Akan Menjadi Pm Sepenggal Adakah Harapan Akan Terus Memerintah Selepas 2028 Siri 1

papar berkaitan - pada 21/8/2023 - jumlah : 123 hits
Adakah Anwar akan menjadi PM sepenggal Adakah Harapan akan terus memerintah selepas 2028 Keputusan pilihan raya enam negeri baru baru ini mungkin merangsang keinginan Anwar untuk membawa pembaharuan dan mentadbir negara untuk kepentingan se...
Panduan Lengkap Tentang Brand Perlindungan Pendaftaran Dan Penegakan

Apa Nasib Veteran Tentera Malaysia

Why The Us Can T Win The Trade War With China And Shouldn T Try

Mudahnya Jadi Cikgu Sekolah

Umur 21 Terlibat Dalam Mesyuarat Penajaan Ukm

Hukum Baca Quran Dan Berzikir Tanpa Wuduk

More Than Genetics How Life Experiences Shape Our Health

Pandangan Pertama Filem Aksi Komedi Back In Action Lakonan Jamie Foxx Cameron Diaz



Biodata Syad Mutalib Pelakon Drama Berepisod Aku Bukan Ustazah TV3 Bunga Salju Astro Ria

Info Dan Sinopsis Filem Vina Sebelum 7 Hari 2024 Adaptasi Kisah Benar Kini Di Pawagam Malaysia

Biodata Founder Leeyanarahman Nur Liyana Abdul Rahman Yaana Yana Lee Usahawan Tudung Yang Terkenal Bersama Suaminya

Biodata Zubir Khan Penyanyi Lagu Yennode Macha Macha Macha Pemuda Bertangan Kudung Yang Menginspirasikan

Info Penuh Senarai Peserta Juri Hadiah Cara Undi The Hardest Singing Show Astro Ria Sooka Program Realiti Mingguan Terbaru Malaysia


Buasir Otak Tv Hadiah Hari Guru Ikut Kerja Bapa Be Like

Yong Tau Foo Homemade

Remaja Perempuan Hilang Lepas Naik Teksi E Hailing Ke Tempat Kerja Di Ipoh

Nepal Haram Produk Rempah Dari India Selepas Hong Kong Singapura

Official Position Of The State Government Of Sabah In Relation To The Constitutional Right To Claim The 40 Percent

2 Pegawai Polis Johor Terbunuh Suspek Dikaitkan Dengan Kumpulan Pengganas Jemaah Islamiyah