Kerajaan Pas Jangan Bergantung Kepada Balak Rakyat Merana



Bencana kepala air yang menyebabkan banjir di Daerah Yan dan mengorbankan 3 penduduk semalam boleh dielakkan sekiranya pemimpin kerajaan Pas Kedah tidak terlalu bergantung kepada kegiatan pembalakan untuk menjana hasil negeri.
Menurut Pengerusi Majlis Pimpinan Negeri KEADILAN Kedah, Datuk Johari Abdul, kebergantungan kepada sektor pembalakan telah beberapa kali menyebabkan natijah buruk, terutama apabila hujan lebat dan berlakunya banjir serta tanah runtuh sehingga merosakkan harta benda dan mengancam nyawa rakyat.
“Kita rasa kecewa bagaimana ahli politik yang mentadbir negeri mengambil kesempatan, kononnya macam di Kedah ini saya ingat Menteri Besar pernah berkata kalau kerajaan pusat tidak beri pampasan dengan kehilangan pendapatan tidak membalak, kami akan potong balak.
“Tak boleh begitu, seolah-olah hidup kamu sebagai pemimpin bergantung kepada pembalakan. Apakah Singapura potong balak, di Taiwan potong balak? Jadi kena fikir panjang. Balak ini harta rakyat, bukan hanya untuk hari ini tetapi untuk tahun-tahun akan datang.
“Mahu menghidupkan sebatang balak ambil puluhan tahun, nak tebang mungkin setengah jam saja. Akibat mudaratnya luar biasa. Bagi saya sesiapa juga tidak kira kerajaan mana pun, pemimpin yang bertanggungjawab harus melihat balak ini sebagai aset.
“Bukan balak sebagai pendapatan. Tetapi aset yang harus disimpan untuk masa hadapan anak-anak kita, untuk ekologi dan keselamatan kita,” katanya kepada Suara Keadilan.
Tegas Ahli Parlimen Sungai Petani itu lagi, kejadian banjir atau tanah runtuh akibat pembakalan bukanlah yang pertama terjadi, tetapi telah berlaku banyak kali cuma pemimpin politik negeri tidak mengambil iktibar dan menanganinya secara berkesan.
“Setiap kali kita ada masalah kita akan bercakap benda yang sama.
“Tetapi tindakan tak ada. Sama ada Kerajaan Negeri atau Persekutuan amat tidak cekap dan amat memualkan.
“Yang sensara rakyat. Wakil rakyat pergi tunjuk simpati sejam, dua. Menteri datang. Itu sahajalah. Tetapi kemusnahan itu berlaku di tangan pemimpin, bukan rakyat.
“Tak mungkin rakyat potong balak tanpa pengetahuan pihak berkuasa, sama ada Menteri atau Exco atau pegawai. (Curi) balak bukan macam curi buah jambu,” sinisnya.
Untuk rekod, tiga mangsa ditemukan maut di beberapa lokasi di sekitar kawasan Gunung Jerai yang dilanda banjir susulan fenomena kepala air, petang semalam.
Antara lokasi banjir selepas kejadian kepala air itu ialah di kaki gunung dan kawasan berhampiran sungai iaitu Perigi, Teroi Bukit, Singkir, Kampung Permatang Keramat, Kampung Lubuk Boi, Pekan Yan Besar, Titi Teras, Kampung Acheh dan Kampung Setoi.


Artikel ini hanyalah simpanan cache dari url asal penulis yang berkebarangkalian sudah terlalu lama atau sudah dibuang :

https://suarapakatandaily.com/archives/32864

Kempen Promosi dan Iklan
Kami memerlukan jasa baik anda untuk menyokong kempen pengiklanan dalam website kami. Serba sedikit anda telah membantu kami untuk mengekalkan servis percuma aggregating ini kepada semua.

Anda juga boleh memberikan sumbangan anda kepada kami dengan menghubungi kami di sini
Umno Jangan Hina Daya Fikir Rakyat Semua Salah Kerajaan Pn

Umno Jangan Hina Daya Fikir Rakyat Semua Salah Kerajaan Pn

papar berkaitan - pada 25/8/2021 - jumlah : 219 hits
Sebaik sahaja Perdana Menteri dari parti Umno Datuk Seri Ismail Sabri Yaakob mengangkat sumpah jawatan naratif pemimpin dan media pro Umno tiba tiba berubah terburu buru menyalahkan pentadbiran PM Mahiaddin Yassin dan kerajaan Perikatan Nas...
Jangan Tukar Kerajaan Fokus Pada Rakyat Rayu 175 Ngo Islam

Jangan Tukar Kerajaan Fokus Pada Rakyat Rayu 175 Ngo Islam

papar berkaitan - pada 13/8/2021 - jumlah : 214 hits
August 13 2021 1 15 PMGerakan Pembela Ummah yang mewakili 175 NGO Islam berkata sekarang bukan masanya untuk menukar kerajaan PETALING JAYA Satu lagi memorandum diserahkan kepada Yang di Pertuan Agong pagi tadi kali ini daripada kira kira 1...
Ulama Pas Beri Amaran Jangan Sesiapa Jadi Abang Long

Ulama Pas Beri Amaran Jangan Sesiapa Jadi Abang Long

papar berkaitan - pada 25/8/2021 - jumlah : 260 hits
FAZLI RADZIAhli Jawatankuasa Dewan Ulama Pas Mokhtar Senik mengingatkan parti parti dalam kerajaan untuk tidak mengulangi kesilapan yang pernah menghancurkan mereka Tegasnya hanya orang yang bodoh tidak mampu mempelajari apa apa daripada pe...
Kerajaan Prihatin Sentiasa Ada Dalam Jiwa Muhyiddin Yassin Akui Tetap Ambil Berat Soal Rakyat

Kerajaan Prihatin Sentiasa Ada Dalam Jiwa Muhyiddin Yassin Akui Tetap Ambil Berat Soal Rakyat

papar berkaitan - pada 17/8/2021 - jumlah : 200 hits
Walaupun tampuk pimpinan beliau telahpun dibubarkan pada Isnin namun Tan Sri Muhyiddin Yassin mengakui slogan Kerajaan Prihatin akan terus berada dalam jiwa beliau serta rakan sehaluan yang memerintah sebelum ini Menurutnya beliau akan sent...
Puak Anti Kerajaan Menipu Rakyat

Puak Anti Kerajaan Menipu Rakyat

papar berkaitan - pada 6/8/2021 - jumlah : 160 hits
Puak anti kerajaan dari Pakatan Harapan dan yang berada di dalam Umno menipu rakyat Mereka bukan saja banyak cakap bohong malah kebanyakan dari apa yang mereka rancang tidak didedah pun kepada rakyat
Jangan Bersimpati Kerana Political Mileage Buat Lah Program Memotivasikan Rakyat

Jangan Bersimpati Kerana Political Mileage Buat Lah Program Memotivasikan Rakyat

papar berkaitan - pada 11/8/2021 - jumlah : 175 hits
Maaf saya menegur Dr Zulkifli dan Rina NORMAN RADZUAN Saya ingin menegur dua Menteri iaitu Dr Zulkifli dan Rina Harun Pendapat saya anda berdua telah mengguris hati rakyat dgn ucapan takziah dan bantuan yang dihulurkan walaupun niat itu bag...
Kes Covid Terus Meningkat Sang Penguasa Terus Beegelut Menipu Tentang Keabsahan Kerajaan Dan Pas Sokong Penipuan

Kes Covid Terus Meningkat Sang Penguasa Terus Beegelut Menipu Tentang Keabsahan Kerajaan Dan Pas Sokong Penipuan

papar berkaitan - pada 6/8/2021 - jumlah : 202 hits
Kes Covid sudah cecah 20K Muhyidin masih kata dia ada majoriti tapi tak mahu sahkan skrg di Parlimen Dia minta bulan september Nak tunggu berapa byk kes lagi dan berapa ramai setiap hari mati akibat Covid Puak khianat ini setiap malam berku...
Ahli Pas Gembira Kerajaan Pn Tumbang

Ahli Pas Gembira Kerajaan Pn Tumbang

papar berkaitan - pada 18/8/2021 - jumlah : 123 hits
August 18 2021 7 35 am Video Player00 0003 04Sumber Facebook
Jangan Jadi Kerajaan Proksi Puad

Jangan Jadi Kerajaan Proksi Puad

papar berkaitan - pada 19/8/2021 - jumlah : 189 hits
Ahli Majlis Kerja Tertinggi UMNO Puad Zarkashi menolak cadangan pewujudan jawatan menteri mentor seperti yang dispekulasikan Jawatan itu dikatakan akan diwujudkan untuk mencapai jalan tengah antara calon perdana menteri Ismail Sabri Yaakob ...
Pesanan Buat Sang Suami

Hari Pekerja 2024 Sejarah Tema Sambutan

Optimizing Your Twitter Feed Strategies For Positive Content Filtering

Adapting To Consumer Behavior

There Is An Awakening

Rm232mil Road Project Awarded To Nepturis Witness Tells Wan Saiful Trial

Kisah Bekas Pekerja Kfc Dan Boikot

App Inarah



Info Dan Sinopsis Drama Berepisod Bercakap Dengan Jun Slot DramaVaganza Astro Ria

5 Amalan Muslim Yang Sering Dijadikan Bahan Lawak di Malaysia

6 Fungsi Kereta Yang Sepatutnya Ada Tapi Tak Dijadikan Standard

5 Perkhidmatan Yang Kini Entah Kenapa Kita Langgan Bulanan

5 Tumbuhan Penghalau Kucing Yang Turut Mencantikkan Laman Rumah


Ngedate

Al Qur An Sebagai Obat Dan Faktor Yang Mempengaruhi Berhasilnya Ruqyah

Untukmu Shayang

Pesanan Buat Sang Suami

Lfl Should Defend The Victims Too

1 500 Berarak Ke Dataran Merdeka Tuntut Hak Pekerja