Kerajaan Pahang Zahirkan Keprihatinan Akan Teliti Serta Sedia Bantu Maisarah


 

KUANTAN – Kerajaan Negeri Pahang menzahirkan keprihatinan dan sedia membantu kanak-kanak perempuan orang Asli yang menjadi mangsa perebutan hak jagaan setelah penceraian ibu bapanya yang tular di media sosial sejak kelmarin.
Exco Hal Ehwal Agama Islam, Kemajuan Desa Dan Hal Ehwal Orang Asli Negeri, Datuk Seri Syed Ibrahim Syed Ahmad berkata, pihaknya akan menghulurkan bantuan sama ada dari aspek pendidikan, agama mahupun kebajikan kanak-kanak itu.
Jelasnya kerajaan negeri sedia memainkan peranan tanpa mempengaruhi atau menguasai keputusan yang telah dibuat oleh mahkamah sebaliknya menerima keputusan badan perundangan itu.
”Isu Maisarah telah dibicarakan, dan kerajaan negeri pun bersimpati dan mengetahui isu ini setelah diputuskan oleh mahkamah. Kami (kerajaan negeri) tidak akan mengabaikannya  seandai mempunyai maklumat awal.
”Dari segi agama kita jaga kepentingan agama dia perlu bantuan kita sesuai dengan proses undang-undang. Dari segi kebajikan begitu juga, dari segi pendidikan juga dan semua.
”Dan saya sendiri sudah mengarahkan Jabatan Agama Islam Pahang (JAIP), Jabatan Kemajuan Orang Asli (JAKOA)  untuk mengambil langkah proaktif dalam hal ini supaya anak ini jangan sampai terbiar.
Demikian reaksi beliau berhubung sebuah video tular seorang kanak-kanak perempuan dikenali sebagai Maisarah yang menangis teresak-esak sambil dipujuk oleh ibu kandungnya di perkarangan mahkamah di sini.
Menerusi video berdurasi 1 minit 31 saat itu, Maisarah berbaju merah jambu berpelukan dengan ibunya yang berpurdah sambil diperhatikan oleh pegawai polis wanita selepas selesai prosiding mahkamah berkaitan hak jagaan.
Kanak-kanak berusia 9 tahun merupakan anak kepada pasangan orang asli yang telah becerai dan dijaga ibunya yang telah memeluk Islam.
Hantaran video tersebut  dilaporkan dan dimuatnaik oleh pempengaruh Yuseri Yusuf  di Instagram  miliknya itu meraih sehingga lebih 100,000 tontonan.
Difahamkan kanak-kanak tersebut terbabit dengan kes dera, buli, serta dipaksa minum arak ketika di bawah jagaan ayahnya yang belum memeluk Islam serta dikatakan bersekedudukan dengan wanita lain.
Menyedari situasi itu, si ibu yang dikenali sebagai Aisyah kemudiannya bertindak melarikan anaknya ke Kuala Terengganu.
Ekoran itu, bekas suaminya memfailkan permohonan untuk mendapatkan hak penjagaan melalui Badan Bukan Kerajaan (NGO) yang menyediakan khidmat peguam.
Mahkamah Tinggi Kuantan kemudiannya memerintahkan kanak-kanak terbabit diserahkan kepada bapanya menerusi perintah ’Habeas Corpus’ pada Khamis.
Jelas Syed Ibrahim berkata, kerajaan negeri akan membantu segala keperluan  tanpa mengabaikan kanak-kanak itu dari semua segi termasuk mental dan emosi.
Bahkan beliau turut meminta Penasihat Undang-undang negeri ini meneliti apakah proses yang boleh dilaksanakan bagi membantu kebajikan kanak-kanak itu tanpa melanggar sebarang undang-undang berkaitan.
Mengulas lanjut, pihaknya menjelaskan kerajaan negeri tidak akan mengabaikan kemelut yang menimpa keluarga itu sekiranya mendapat makluman awal.
Namun kes tersebut dikendalikan luar pengetahuan pihaknya yang mana Maisarah dan ibunya berada di luar Pahang ketika kejadian berlaku.
Malah,  Syed Ibrahim turut menyokong usaha ibu kanak-kanak tersebut memfailkan rayuan berhubung kes berkenaan di Mahkamah Rayuan.
“Banyak agensi terlibat dalam kes ini seperti JAKOA, MUIP, JAIP dan JKM. Perlu ikut prosedur kalau ada maklumat sampai pengetahuan kami. Dia (Maisarah) orang Pahang tapi dia duduk di Terengganu jadi sukar untuk ambil tindakan segera.
”Ayahnya ada hak menjaga anak, walau bagaimanapun kami sokong hasrat keluarga si ibu untuk merayu sekiranya proses rayuan kepada kes ini untuk hak ibunya menjaga,” katanya.  #sumber
http://www.pahangdaily.blogspot.com

Artikel ini hanyalah simpanan cache dari url asal penulis yang berkebarangkalian sudah terlalu lama atau sudah dibuang :

http://www.pahangdaily.net/2023/05/kerajaan-pahang-zahir-keprihatinan-akan.html

Kempen Promosi dan Iklan
Kami memerlukan jasa baik anda untuk menyokong kempen pengiklanan dalam website kami. Serba sedikit anda telah membantu kami untuk mengekalkan servis percuma aggregating ini kepada semua.

Anda juga boleh memberikan sumbangan anda kepada kami dengan menghubungi kami di sini
Kerajaan Pahang Cakna Bantu Kebajikan Adik Athif Pengidap Sakit Jarang Jumpa Spinal Muscular Atrhopy Type 1

Kerajaan Pahang Cakna Bantu Kebajikan Adik Athif Pengidap Sakit Jarang Jumpa Spinal Muscular Atrhopy Type 1

papar berkaitan - pada 21/5/2023 - jumlah : 123 hits
BERA Kerajaan Negeri Pahang cakna dan tidak lepas tangan membantu kebajikan kanak kanak berusia 15 bulan Muhammad Athif Fahri Mohd Farhan atau Athif yang menghidap penyakit jarang jumpa Spinal Muscular Atrhopy Type 1 Pengerusi Jawatankuasa ...
Umno Parti Utama Perlu Bantu Parti Lain Dalam Kerajaan Menang Prn Mat Maslan

Umno Parti Utama Perlu Bantu Parti Lain Dalam Kerajaan Menang Prn Mat Maslan

papar berkaitan - pada 4/6/2023 - jumlah : 155 hits
agendaily com04 06 2023Datuk Seri Ahmad Maslan gesa perwakilan PAU menumpukan kepada persediaan menghadapi PRN enam negeri nanti Selaku parti utama dalam kerajaan campuran UMNO perlu membantu parti parti lain dalam gabungan itu bagi memenan...
Kerajaan Pahang Kembalikan Kegemilangan Sukan Angkat Berat Di Rompin

Kerajaan Pahang Kembalikan Kegemilangan Sukan Angkat Berat Di Rompin

papar berkaitan - pada 30/5/2023 - jumlah : 176 hits
KUANTAN Kerajaan negeri komited mengembalikan semula kegemilangan sukan angkat berat di Rompin dekat sini yang suatu ketika dahulu berjaya melahirkan ramai jaguh angkat berat negara Pengerusi Jawatankuasa Komunikasi dan Multimedia Belia Suk...
Kerajaan Pahang Teguh Dan Utuh Dengan Rang Undang Undang Anti Lompat Parti

Kerajaan Pahang Teguh Dan Utuh Dengan Rang Undang Undang Anti Lompat Parti

papar berkaitan - pada 5/6/2023 - jumlah : 237 hits
KUANTAN Kerajaan Pahang teguh dan utuh dengan undang undang anti lompat parti kata Timbalan Pengerusi AMANAH Pahang Mohd Fadzli Mohd Ramli Katanya pada 28 Julai 2022 di Malaysia Rang Undang Undang Perlembagaan 2022 mengenai peruntukan laran...
Penolong Akuantan Agensi Kerajaan Ditahan Bantu Siasatan Pecah Amanah Rm24 8 Juta

Penolong Akuantan Agensi Kerajaan Ditahan Bantu Siasatan Pecah Amanah Rm24 8 Juta

papar berkaitan - pada 28/5/2023 - jumlah : 182 hits
Penolong akuantan agensi kerajaan ditahan bantu siasatan pecah amanah RM24 8 juta Dikemas kini 1 minit yang lalu Diterbitkan
5 Menteri Terbaik Kerajaan Perpaduan

5 Menteri Terbaik Kerajaan Perpaduan

papar berkaitan - pada 19/5/2023 - jumlah : 125 hits
YBM FADHLINA FROM WORST TO BEST Kenapa saya sentiasa membuat pernilaian gaya kerja Menteri Bagi saya ia sgt penting utk para Menteri bekerja bersungguh sungguh membantu PMX yg dilihat bergerak terlalu laju kehadapan dari Menteri2 beliau Nam...
Kenapa Kilang Arak Susah Sangat Kerajaan Nak Tutup Tapi Kalau Tutup Geng Kongsi Gelap Paling Gembira Tapi Kenapa

Kenapa Kilang Arak Susah Sangat Kerajaan Nak Tutup Tapi Kalau Tutup Geng Kongsi Gelap Paling Gembira Tapi Kenapa

papar berkaitan - pada 21/5/2023 - jumlah : 121 hits
Kenapa kilang arak susah sangat kerajaan nak tutup Tapi kalau tutup geng kongsi gelap paling gembira tapi kenapa Setiap kali berlaku kemalangan akibat pemandu mbuk memang akan ada seruan supaya kilang ar4k ditutup Permintaan tersebut dibuat...
Panduan Lengkap Tentang Brand Perlindungan Pendaftaran Dan Penegakan

Zaid Urges Cabinet Transparency On Najib House Arrest Bid

Polis Cari Waris Lelaki Maut Kemalangan

Celebrating Mother S Day With Legumes Dining With The Queens

Ceo Badan Berkanun Ditahan Sprm Disyaki Seleweng Dana Projek Rm1 2 Bilion

Lirik Lagu Dari Jauh Alyph

Kerajaan Lulus Pemanjangan Landasan Ltsip

Langkawi Welcomes The World Residences At Sea And Celebrates Tourism Resurgence



Biodata Syad Mutalib Pelakon Drama Berepisod Aku Bukan Ustazah TV3 Bunga Salju Astro Ria

Info Dan Sinopsis Filem Vina Sebelum 7 Hari 2024 Adaptasi Kisah Benar Kini Di Pawagam Malaysia

Biodata Founder Leeyanarahman Nur Liyana Abdul Rahman Yaana Yana Lee Usahawan Tudung Yang Terkenal Bersama Suaminya

Biodata Zubir Khan Penyanyi Lagu Yennode Macha Macha Macha Pemuda Bertangan Kudung Yang Menginspirasikan

Info Penuh Senarai Peserta Juri Hadiah Cara Undi The Hardest Singing Show Astro Ria Sooka Program Realiti Mingguan Terbaru Malaysia


Rezeki Dikongsi Bersama Anak Anak Yatim Cahaya Ain

Unlock Level 99 Chinese Mastery Gamifying Hanzi With On Screen Adventures

Resepi Sambal Ikan

Sambal Bilis Tempoyak Travel Pack

Kelebihan Menggunakan Paperbag Berbanding Plastik Pilihan Lebih Mesra Alam

Bufet Buka Puasa Kat Hotel Excelsior Ipoh