Kerajaan Masih Tanggung Rm7 Bilion Subsidi Diesel




PUTRAJAYA: Walaupun me­lak­sanakan penyasaran subsidi diesel, kerajaan masih menanggung sekitar RM7 bilion untuk subsidi berkaitan bahan api itu di Semenanjung.
Jumlah itu menyaksikan ham­pir separuh apabila pada ta­hun lepas merekodkan sehingga RM14.4 bilion subsidi bahan api tersebut yang perlu ditanggung kerajaan.
Perdana Menteri, Datuk Seri Anwar Ibrahim berkata, ke­rajaan tidak menghapuskan sub­sidi, sebaliknya apa yang dilakukan adalah memastikan pengurusan subsidi lebih cekap, tidak tiris dan sampai kepada kumpulan rakyat yang selayaknya.
Kata beliau, tujuan utama dalam dasar penyasaran subsidi diesel adalah memastikan pembaziran subsidi tidak lagi diteruskan sambil memastikan penjimatan mesti dipulangkan kepada rakyat terbanyak.
“Hasil penjimatan daripada penyasaran subsidi ini tentunya dikembalikan kepada rakyat dalam bentuk pendidikan, kesihatan, pengangkutan awam dan lain-lain sektor yang memberi dampak terbesar kepada rakyat.
“Selaras usaha mengemba­likan hasil penjimatan penya­saran subsidi kepada rakyat, kerajaan memutuskan supaya harga runcit bagi telur turut diturunkan berkuat kuasa serta-merta,” katanya dalam ke­nyataan, semalam.
Anwar berkata, perkembangan semasa menunjukkan berlaku penurunan kos input pengeluaran telur ayam khususnya bahan asas kepada makanan ayam.
Untuk itu, harga runcit bagi telur gred A, B dan C di seluruh negara diturunkan 3 sen sebiji.
Sehubungan itu, harga runcit bagi telur ayam gred A, B dan C kini masing-masing turun kepada 42 sen, 40 sen dan 38 sen sebiji.
Beliau berkata, penampungan subsidi keperluan makanan rakyat bagi sebiji telur ayam ini melibatkan perbelanjaan RM100 juta, manakala pada tahun 2023 peruntukan subsidi telur ayam adalah sebanyak RM927 juta.
“Harga runcit bagi telur di Sabah, Sarawak dan Wilayah Persekutuan Labuan juga akan diselaraskan mengikut Bahagian dan Zon yang diwartakan.
“Ingin saya tegaskan, masalah atau isu terkait kos kehidupan rakyat akan terus ditangani kerajaan secara lebih proaktif dan berkesan sambil berusaha sebaiknya dalam memampan dampak yang buruk ke atas kehidupan harian rakyat, katannya.
Anwar yang juga Menteri Kewangan berkata, kerajaan pada masa sama masih mengekalkan harga minyak masak sawit tulen kemasan botol pada harga RM6.90 (1kg), RM13.30 (2kg), RM19.60 (3kg) dan RM30.90 (5kg) mengambil alih tampuk kepemimpinan meskipun harga minyak sawit mentah (CPO) dunia meningkat melebihi harga ambang RM3,890/mt.
Sebagai contoh, katanya, dengan harga CPO pada bulan Mac RM4,215/mt dan April RM4,256/mt, harga minyak masak sawit tulen 5kg boleh meningkat sehingga
RM33-RM35.
Dalam pada itu, Anwar berkata, Kerajaan Madani kekal komited menangani penyeludupan diesel sambil berusaha mengimbanginya dengan perihal bekalan dan kos sara hidup rakyat.
Dalam hal ini, kerajaan melalui Kementerian Perdagangan Dalam Negeri menggerakkan Op Tiris yang b sejak 1 Mac 2023 yang mana ia bertujuan bagi membanteras permasalahan penyelewengan minyak diesel bersubsidi tatkala ia memanfaatkan pihak yang tidak layak.
Jelasnya, sehingga 31 Disember 2023, sebanyak 6,441,118 liter minyak diesel dianggarkan berjumlah RM14,208,824.00 telah dirampas.
Justeru, atas hasil dan perkembangan yang baik dari ops tersebut, maka Op Tiris 3.0 dijalankan dengan skop yang diperluas mencakupi barang-barang kawalan lain iaitu gula putih bertapis (kasar dan halus), minyak masak bungkusan polibeg 1KG, petrol RON95 dan gas petroleum cecair (LPG).
“Sehingga 14 Jun lalu, sejumlah RM12,956,089.96 nilai barang kawalan telah dirampas dengan diesel menjadi barangan kawalan yang tertinggi yang diseludup dan diseleweng,” katanya. – UTUSAN




Source link
The post Kerajaan masih tanggung RM7 bilion subsidi diesel appeared first on Edisi Viral Plus.


Artikel ini hanyalah simpanan cache dari url asal penulis yang berkebarangkalian sudah terlalu lama atau sudah dibuang :

https://plus.edisiviral.com/kerajaan-masih-tanggung-rm7-bilion-subsidi-diesel/

Kempen Promosi dan Iklan
Kami memerlukan jasa baik anda untuk menyokong kempen pengiklanan dalam website kami. Serba sedikit anda telah membantu kami untuk mengekalkan servis percuma aggregating ini kepada semua.

Anda juga boleh memberikan sumbangan anda kepada kami dengan menghubungi kami di sini
Jimat Rm30 Bilion Jika Penyasaran Subsidi Diesel Berjaya

Jimat Rm30 Bilion Jika Penyasaran Subsidi Diesel Berjaya

papar berkaitan - pada 12/6/2024 - jumlah : 62 hits
Perbelanjaan daripada penjimatan subsidi bahan api boleh dimanfaatkan untuk perbelanjaan awam seperti meningkatkan perkhidmatan pengangkutan awam PETALING JAYA Kejayaan penyasaran subsidi diesel yang menjadi perintis harga pasaran bahan api...
Skds 2 0 Permohonan Sistem Kawalan Subsidi Diesel

Skds 2 0 Permohonan Sistem Kawalan Subsidi Diesel

papar berkaitan - pada 10/6/2024 - jumlah : 98 hits
SKDS 2 0 atau Sistem Kawalan Diesel Bersubsidi ini diperkenalkan bagi menangani risiko ketirisan serta penyeludupan diesel bersubsidi dengan lebih cekap Januari lalu fasa pertama bagi projek itu berjaya dilaksanakan dengan penglibatan darip...
Subsidi Diesel Ditarik Bergerak 60km Kena Kecam

Subsidi Diesel Ditarik Bergerak 60km Kena Kecam

papar berkaitan - pada 10/6/2024 - jumlah : 129 hits
Dulu duk hangguk sana hangguk sini Terpekik sana terpekik sini Marah kerajaan naikkan harga minyak potong subsidi Paling bangkai dulu duk hasut hapuskan ptptipu sekarang duk kerusi empuk monteri Tapi itulah benda dah jadi Korang layan jela ...
Kos Diesel Hilux Selepas Subsidi Mansuh Kos Meningkat Rm184

Kos Diesel Hilux Selepas Subsidi Mansuh Kos Meningkat Rm184

papar berkaitan - pada 11/6/2024 - jumlah : 139 hits
Toyota Hilux full tank sebelum RM172 00 Now RM268 00 Kos sebelum subsidi dipotong Full Tank RM172Sebulan 4 kali isi RM688Kos selepas subsidi dipotong Full Tank RM268Sebulan 4 kali isi RM1072Tolak subsidi RM200 Total sebulan untuk minyak die...
Subsidi Diesel Bantuan Budi Madani Semak Permohonan Online

Subsidi Diesel Bantuan Budi Madani Semak Permohonan Online

papar berkaitan - pada 11/6/2024 - jumlah : 91 hits
Bantuan Budi Subsidi Diesel Semak Permohonan Online Kerajaan Malaysia telah memperkenalkan suatu inisiatif bantuan tunai menerusi perlaksanaan Program Bantuan Subsidi MADANI yang dikenali dengan BUDI MADANI Ia merupakan bantuan subsidi baha...
Kira Duit Subsidi Diesel

Kira Duit Subsidi Diesel

papar berkaitan - pada 10/6/2024 - jumlah : 77 hits
Jamzuri ArdaniDuit subsidi RM200 sebulan tu boleh dapat 59 7 liter diesel Jika sebelum ini anda guna 100 liter diesel sebulan anda belanja RM215 Sekarang jika anda guna 100 liter sebulan anda cuma belanja duit sendiri sebanyak RM135 Jika an...
Subsidi Diesel Dan Apungan Harga

Subsidi Diesel Dan Apungan Harga

papar berkaitan - pada 9/6/2024 - jumlah : 105 hits
Hisham FauziBermula 12 01PM mlm ini Harga diesel adalah sebanyak RM3 35 perliter Harga akan berubah utk setiap minggu berdasarkan harga pasaran semasa Untuk Individu yg layak menerima subsidi diesel boleh mohon melalui website Budi Madani J...
Kelebihan Dan Kelemahan Subsidi Diesel Rm 200

Kelebihan Dan Kelemahan Subsidi Diesel Rm 200

papar berkaitan - pada 7/6/2024 - jumlah : 117 hits
Nazri HamdanKebaikan Cara paling mudah nak transfer subsidi kepada golongan sasar Tak payah nak wujudkan sistem baru dan belanja banyak duit Bagi kebebasan dan fleksibiliti kepada pengguna kereta diesel rancang perbelanjaan mereka Kekuranga...
Zahid Risks Ouster From Umno Over Mahb Deal Says Analyst

Roh Masuk Semula Ke Dalam Jasad

Orang Cina Kembalilah Kepada Islam

Blackrock Pertahan Urus Niaga Mahb Zahid Berisiko Disingkir Umno

Is It Time To Boycott University Ratings

Tak Pa Nak Pi Sangat Demontrasi Kena Tangkap Makan Tak Habih

Imigrasi Pernah Minta Kominfo Back Up Data Pdn Tapi Tak Direspons

Bongkar Pokok Ubi Kayu Di Raised Bed



5 Perangai Pemandu Malaysia Yang Buat Memandu Jadi Tak Seronok

Bagaimana Ikan Minum Air Bila Dahaga

Biodata Arfie Shah Adwafri Shah Pelakon Drama Berepisod Nuh Dan Nayla TV3 X Change Astro

5 Sebab Kenapa Sikap Golongan B40 Mampu Menyakitkan Hati Orang Ramai

8 Fakta Biodata Jazmy Juma Khan Hero Remaja Pelakon Drama Berepisod Nuh Dan Nayla TV3 Gandingan Scha Elinnea


Menjamu Selera Di Village Cafe

The Colours Of Life Perkongsian 1 Hari 1 Hadis Berdusta Untuk Menjadikan Orang Tertawa

Playing It Safe Understanding Winzir S Security Measures For Filipino Players

Lima Askar Maut Ketika Latihan Kereta Kebal Seberang Sungai

Certot Surat Buat Atikah

Kerjasama Parti Resipi Tawan Putrajaya Pas Beritahu Dr M