Kerajaan Johor Stabil Di Bawah Naungan Sultan Ibrahim Hasanuddin



Berikutan amaran Sultan Johor, Sultan Ibrahim Sultan Iskandar akan membubarkan Dewan Undangan Negeri Johor sekiranya ahli politik di negeri itu terus berebut kuasa, pemimpin Amanah, Hasanuddin Yunus tampil menjelaskan sebarang pertukaran kerajaan negeri Johor akan tetap stabil di bawah bimbingan dan naungan Sultan Ibrahim.
Menurut Ahli Parlimen Hulu Langat itu, andainya Pakatan Harapan kembali membentuk kerajaan Johor, gabungan itu akan tetap akan taat serta setia tanpa berbelah bahagi kepada sultan Johor.
“Sebagai rakyat negeri Johor, patik menjunjung kasih atas keprihatinan titah Tuanku Sultan Johor tersebut dan bersyukur dilahirkan di negeri Darul Takzim.
“Sebarang pertukaran kerajaan tetap akan stabil di bawah bimbingan dan naungan Tuanku Sultan sebagai payung utama negeri.
“Sekiranya majoriti Adun Johor kembali mengekalkan keputusan rakyat pasca 9 Mei 2018, saya yakin PH akan tetap taat serta setia tidak berbelah bahagi kepada Tuanku Sultan dalam menjalankan amanah memaju dan memakmurkan rakyat negeri Johor jua,” kata Hasanuddin dipetik Malaysiakini.
Beliau berkata demikian ketika mengulas titah Sultan Ibrahim yang memberi amaran kepada wakil rakyat di negeri itu bahawa baginda akan membubarkan Dewan Undangan Negeri bagi membolehkan pilihan raya negeri diadakan sekiranya perebutan kuasa berterusan.
Hasanuddin kalah semasa bertanding di DUN Rengit, Johor pada tahun 1999, 2004 dan 2008 di bawah tiket PAS, sebelum menang parlimen Hulu Langat di Selangor pada 2018 di bawah Amanah.
Menurutnya, titah Sultan Johor amat bertepatan dengan Undang-Undang Tubuh Negeri Johor yang menjadi model perlembagaan negeri-negeri lain dalam melindungi kedaulatan negeri-negeri Melayu sejak zaman-berzaman.
“Kepentingan rakyat menjadi keutamaan istana Johor dan kerajaan Pakatan Harapan dalam negara ini,” katanya.
Terdahulu, melalui satu catatan di Facebook, Sultan Johor bertitah bahawa dirinya tidak akan membiarkan Johor dikucar-kacirkan.
“Jika berlaku lagi perebutan kuasa di kalangan wakil rakyat, saya akan bubarkan Dewan Negeri Johor serta merta.
“Saya akan berikan peluang kepada rakyat negeri Johor untuk memilih wakil mereka yang baharu, dan saya harap kali ini pilihlah pemimpin yang betul-betul ingin berkhidmat untuk rakyat dan negeri, bukan untuk parti atau diri sendiri,” titah baginda.
Perkara 23 Undang-Undang Tubuh Kerajaan Johor menyebut baginda mempunyai kuasa untuk memulakan dan menangguhkan DUN, tetapi atas nasihat.
Begitu juga dengan Perkara 23(2) yang menyebut baginda mempunyai kuasa untuk membubarkan pada peringkat pertengahan, walaupun DUN belum berakhir, tetapi juga atas nasihat dan ini tertakluk kepada Perkara 7(1).


Artikel ini hanyalah simpanan cache dari url asal penulis yang berkebarangkalian sudah terlalu lama atau sudah dibuang :

http://suarapakatandaily.com/archives/28038

Kempen Promosi dan Iklan
Kami memerlukan jasa baik anda untuk menyokong kempen pengiklanan dalam website kami. Serba sedikit anda telah membantu kami untuk mengekalkan servis percuma aggregating ini kepada semua.

Anda juga boleh memberikan sumbangan anda kepada kami dengan menghubungi kami di sini
Sultan Ibrahim Beri Amaran Bubar Dun Johor

Sultan Ibrahim Beri Amaran Bubar Dun Johor

papar berkaitan - pada 4/6/2020 - jumlah : 403 hits
Sultan Johor Sultan Ibrahim Sultan Iskandar memberi amaran kepada wakil rakyat di negeri itu bahawa baginda akan membubarkan Dewan Undangan Negeri bagi membolehkan pilihan raya negeri diadakan sekiranya perebutan kuasa berterusan Melalui sa...
Bubar Dun Johor Pemuda Umno Setuju Titah Sultan Ibrahim

Bubar Dun Johor Pemuda Umno Setuju Titah Sultan Ibrahim

papar berkaitan - pada 4/6/2020 - jumlah : 292 hits
Asyraf Wajdi Dasuki KETUA Pergerakan Pemuda UMNO Datuk Dr Asyraf Wajdi Dusuki bersetuju dengan titah Sultan Johor Sultan Ibrahim Sultan Iskandar untuk membubarkan Dewan Undangan Negeri jika perebutan kuasa terus berlaku dalam kalangan wakil...
Sultan Johor Sokong Anwar Ibrahim

Sultan Johor Sokong Anwar Ibrahim

papar berkaitan - pada 7/6/2020 - jumlah : 238 hits
Presiden Parti Keadilan Rakyat Datuk Seri Anwar Ibrahim mendakwa mendapat perkenan dari Sultan Johor Sultan Ibrahim Sultan Iskandar untuk merampas semula pentadbiran kerajaan negeri daripada kerajaan Perikatan Nasional Menurut bekas Ketua C...
Anwar Dakwa Dihubungi Sultan Johor Untuk Pkr Terajui Kerajaan Negeri

Anwar Dakwa Dihubungi Sultan Johor Untuk Pkr Terajui Kerajaan Negeri

papar berkaitan - pada 6/6/2020 - jumlah : 384 hits
Presiden Parti Keadilan Rakyat Datuk Seri Anwar Ibrahim mendakwa mendapat perkenan dari Sultan Johor Sultan Ibrahim Sultan Iskandar untuk merampas semula pentadbiran kerajaan negeri daripada kerajaan Perikatan Nasional Menurut bekas Ketua C...
Fitnah Sultan Ibrahim Anwar Ibrahim Dikecam Bangsa Johor

Fitnah Sultan Ibrahim Anwar Ibrahim Dikecam Bangsa Johor

papar berkaitan - pada 8/6/2020 - jumlah : 443 hits
Sebelum ini didedahkan bahawa Anwar Ibrahim mendakwa mendapat perkenan dari Sultan Johor Sultan Ibrahim Sultan Iskandar untuk merampas semula pentadbiran kerajaan negeri daripada kerajaan Perikatan Nasional Sehubungan itu ramai rakyat Johor...
Ikut Nasihat Sultan Semua Adun Bersatu Johor Setia Bersama Pn

Ikut Nasihat Sultan Semua Adun Bersatu Johor Setia Bersama Pn

papar berkaitan - pada 5/6/2020 - jumlah : 269 hits
Ambil serius nasihat Sultan Adun PPBM Johor terus sokong kerajaan PN Majoriti Adun PPBM Johor yang mengadakan pertemuan dengan Perdana Menteri Muhyiddin Yassin di Kuala Lumpur semalam kekal memberi sokongan kepadanya Dalam kenyataan bersama...
Khabar Angin Hayat Kerajaan Pn Berada Dalam Genggaman Anwar Ibrahim

Khabar Angin Hayat Kerajaan Pn Berada Dalam Genggaman Anwar Ibrahim

papar berkaitan - pada 30/5/2020 - jumlah : 316 hits
Bermula semalam beberapa maklumat yang Tulang Besi telah cuba untuk memastikan kesahihannya Secara amnya semua maklumat2 ini tidak ada kenyataan rasmi tapi sudah timbul dari sumber sumber yang boleh dipercayai 1 Sekarang ini hanya bergantun...
Fatwa Covid 19 Kerajaan Perak Kedah Melaka Johor Haram

Fatwa Covid 19 Kerajaan Perak Kedah Melaka Johor Haram

papar berkaitan - pada 6/6/2020 - jumlah : 255 hits
Hanipa Maidin Fatwa Majlis Syura parti ehem 1 Khabarnya Majlis Syura parti ehem telah keluar satu fatwa iaitu menjatuhkan Kerajaan ketika negara berdepan dengan COVID 19 adalah haram Jika betul nak tanya spt di bawah 2 Tak pasti adakah fatw...
Wow Sultan Johor Call Anwar Untuk Take Over Johor Dan Jadi Perdana Menteri

Wow Sultan Johor Call Anwar Untuk Take Over Johor Dan Jadi Perdana Menteri

papar berkaitan - pada 8/6/2020 - jumlah : 427 hits
Ini baru gempak derrr Anwar dakwa DYMM Sultan Johor call suruh Anwar take over Johor Betul betul cannot brain penipuan terbaru Bang Non nie Chegu Bard bekas Ketua Cabang PKR Rembau kata Dia bersungguh sungguh yakinkan bahawa Sultan Johor hu...
Epf Account 3 Can Help Contributors During Emergencies Expert

Work Harder At Communicating Achievements On Reforms Govt Told

Apabila Sang Profesor Datang Melawat

Azmin Pledges To Tell All On May 11

Selepas Menjadi Penumpang Umno Bakal Terkubur Pada Pru16

Isn T Akmal S Call To Reject Passport Renewal Based On Bm Fluency A Disservice Amid Looming Kkb Polls

Honor X7b Telefon Pintar 5g Kini Di Kedai Seluruh Negara Pada Rm899

Utilizing Crowdfunding For Business



10 Istilah Hampir Serupa Bahasa Inggeris Yang Kita Keliru Penggunaannya

5 Trend Bodoh Netizen Yang Nampaknya Semakin Menjadi Jadi

Info Dan Sinopsis Drama Berepisod Puaka Cuti Semester Slot Lestary TV3

Biodata Rozana Rozek TV Youtuber Resipi

8 Istilah Jerman Yang Kita Rakyat Malaysia Kerap Gunakan


Beraya Di Kuantan Dan Melaka

Lirik Lagu Katakan Saja Nabila Razali

Jadual Dan Keputusan Piala Thomas Piala Uber 2024

Reaching Out

Iddah Wanita Kematian Suami

Berebut Kasih