Kerajaan Giat Gerak Inisiatif Jadikan Tvet Pilihan Utama Pelajar




KUCHING: Kerajaan sedang giat menggerakkan usaha bagi memastikan Pendidikan dan Latihan Teknikal dan Vokasional (TVET) menjadi pilihan utama golongan muda melanjutkan pelajaran sekali gus menyumbang kepada pendapatan serta kemajuan Malaysia.
Timbalan Menteri Pendidikan Tinggi Datuk Mustapha Sakmud berkata usaha memperkasa aliran TVET oleh Kerajaan MADANI dapat dilihat menerusi peruntukan RM6.8 bilion dalam Belanjawan 2024 dengan menawarkan pelbagai kursus dan program bidang berkaitan di seluruh negara.
“Negara telah menjadikan TVET sebagai pencetus perubahan… untuk kita mencapai negara maju yang berpendapatan tinggi, perlu berasaskan teknologi yang tinggi juga dengan proses pendigitalan sekarang, kecerdasan buatan dan pelbagai lagi.
“Maknanya pihak kerajaan telah menetapkan bahawa TVET ini memang kena perkasakan dan kita nak tarik seramai mungkin generasi muda kita yang minat tentang kemahiran ini masuk dalam institusi TVET,” katanya kepada pemberita selepas lawatan kerja dan program Jejak TVET MADANI di sini hari ini.
Beliau berkata institusi di bawah Kementerian Pendidikan Tinggi seperti Politeknik menawarkan pelbagai jurusan TVET di peringkat diploma dan ijazah selain kolej komuniti yang menyediakan kursus pendek seperti pembelajaran sepanjang hayat (PSH).
“PSH ini kita tawarkan kepada pelbagai peringkat umur dan melalui kursus pendek ini, kita dapat melahirkan ramai usahawan serta penjaja kecil kepada pelbagai kelompok di sekitar komuniti,” katanya.
Mustapha melawat premis perniagaan alumni TVET Mohd Hamzah Man, 46, yang menubuhkan Syarikat Kejuruteraan AUM Sdn Bhd melibatkan industri elektrik dan pembinaan.
Lulusan bidang kejuruteraan elektrik Politeknik Kuching dari 1998 hingga 2000 itu turut menurunkan ‘bakat’ TVET kepada anaknya, Umie Hidayah Mohammad Hamzah, 23 yang mengambil jurusan Teknologi Automotif di Kolej Vokasional Kuching.
“Jadi ini kita istilahkan sebagai keluarga TVET yang berjaya dan melambangkan TVET bukan pilihan kedua. Kita harap akan menjadi contoh kepada keluarga lain di luar sana supaya dapat menggalakkan anak mereka agar menjadikan TVET sebagai pilihan utama untuk kerjaya mereka,” kata Mustapha.
Terdahulu, beliau turut mengadakan lawatan kerja ke Politeknik Kuching antaranya bagi sesi taklimat dan mendapatkan maklum balas serta cadangan daripada pemegang taruh dalam usaha memastikan sektor TVET mampu menyediakan tenaga kerja yang menepati permintaan pasaran.


Source link
The post Kerajaan giat gerak inisiatif jadikan TVET pilihan utama pelajar appeared first on Edisi Viral Plus.


Artikel ini hanyalah simpanan cache dari url asal penulis yang berkebarangkalian sudah terlalu lama atau sudah dibuang :

https://plus.edisiviral.com/kerajaan-giat-gerak-inisiatif-jadikan-tvet-pilihan-utama-pelajar/

Kempen Promosi dan Iklan
Kami memerlukan jasa baik anda untuk menyokong kempen pengiklanan dalam website kami. Serba sedikit anda telah membantu kami untuk mengekalkan servis percuma aggregating ini kepada semua.

Anda juga boleh memberikan sumbangan anda kepada kami dengan menghubungi kami di sini
Kerajaan Mengumumkan Pakej Pra Bayar Rahmah Untuk Pelajar Ipta Ilka

Kerajaan Mengumumkan Pakej Pra Bayar Rahmah Untuk Pelajar Ipta Ilka

papar berkaitan - pada 16/7/2024 - jumlah : 162 hits
Kerajaan melalui Kementerian Komunikasi telah mengumumkan Pakej Pra Bayar Pelajar RAHMAH yang bertujuan untuk pelajar siswazah yang meneruskan pendidikan mereka di Institusi Pengajian Tinggi Awam terpilih dan Institusi Latihan Kemahiran Awa...
Pamitnya Majalah Gatra Triple Disruption Menjadi Penyebab Utama

Pamitnya Majalah Gatra Triple Disruption Menjadi Penyebab Utama

papar berkaitan - pada 28/7/2024 - jumlah : 128 hits
BloggerBorneo com Sudah bukan hal yang mengagetkan jika tiba tiba ada sebuah brand business besar membuat publikasi yang berisikan informasi mengenai rencana penutupan bisnisnya Ternyata nama besar belum tentu membuat perusahaan dan seisiny...
Ego Halang Kerjasama Parti Utama Melayu

Ego Halang Kerjasama Parti Utama Melayu

papar berkaitan - pada 25/7/2024 - jumlah : 83 hits
Mohamad FadliPETALING JAYA Penganalisis politik berpendapat mustahil melihat kerjasama PAS Bersatu dan Umno pada PRU16 jika semuanya gagal mengetepikan ego serta memikirkan keuntungan parti sendiri semata mata Awang Azman Pawi dari Universi...
4 Tokoh Utama Dalam Cakerawala Politik 2030

4 Tokoh Utama Dalam Cakerawala Politik 2030

papar berkaitan - pada 28/7/2024 - jumlah : 194 hits
RENCANA KHASSUATU masa dahulu pemerhati politik meramalkan selepas Dr Mahathir Mohamad berundur atau tidak lagi jadi perdana menteri beliau akan diganti oleh Anwar Ibrahim Walaupun ada beberapa tokoh senior lain ketika itu yang mengekori Ma...
Pulau Jerejak Penang Tarikan Utama Cara Ke Sana

Pulau Jerejak Penang Tarikan Utama Cara Ke Sana

papar berkaitan - pada 30/7/2024 - jumlah : 150 hits
Pulau Jerejak Penang Tarikan Utama Cara Ke Sana Pulau Jerejak sebuah pulau kecil yang terletak di timur Pulau Pinang merupakan destinasi pelancongan yang semakin popular di kalangan pelancong tempatan dan antarabangsa Pulau ini menawarkan p...
Pelan Pengalihan Lalulintas Di Persiaran Bandar Utama Bermula Esok Kerana Kerja Kerja Lrt3

Pelan Pengalihan Lalulintas Di Persiaran Bandar Utama Bermula Esok Kerana Kerja Kerja Lrt3

papar berkaitan - pada 30/7/2024 - jumlah : 64 hits
Syarikat Setia Utama LRT 3 Sdn Bhd telah mengumumkan pengalihan lalulintas sementara akan dilaksanakan dari 31 Julai hingga 7 Ogos 2024 dari jam 10 malam hingga 6 pagi setiap hari susulan penutupan jalan untuk projek Laluan Transit Ringan 3...
Cabaran Telah Ditetapkan Adakah Anda Bersedia Game On Pusat Sukan Game On 1 Utama Gameon S

Cabaran Telah Ditetapkan Adakah Anda Bersedia Game On Pusat Sukan Game On 1 Utama Gameon S

papar berkaitan - pada 25/7/2024 - jumlah : 195 hits
Cabaran telah diberikan Adakah anda berminat MARI MAIN Game On Sport Hub 1 Utama GameOn Sports Hub 1Utama Petaling Jaya Buka setiap hari Bermula dari RM19 MalaysiaTrulyAsia InilahMasanya CutiCutiMalaysia KualaLumpur Selangor gameonsportshub...
Lost World Of Tambun Tarikan Utama Kemudahan Cara Pembelian Tiket

Lost World Of Tambun Tarikan Utama Kemudahan Cara Pembelian Tiket

papar berkaitan - pada 28/7/2024 - jumlah : 213 hits
Lost World of Tambun Perak Tarikan Utama Kemudahan Cara Pembelian Tiket Perak sebuah negeri yang kaya dengan sejarah dan keindahan alam semula jadi menyimpan banyak khazanah yang menakjubkan Salah satu destinasi yang wajib dikunjungi di neg...
Ringgit Closes Higher Ahead Of Tonight S Fed Announcement

Wanita Kemboja Maut Dihempap Pokok Ketika Berniaga

Pas Bantah Tanah Melayu Jadi Milik Bukan Melayu Ibrah Nasib Palestin

Manfaat Susu Ikan Keajaiban Dari Laut Yang Mulai Dikenal

Purnawirawan Jenderal Israel Kita Kalah Perang

Cops On Hunt For Inmate Who Fled Sungai Buloh Hospital

Self Love Learning To Value And Appreciate Yourself

Buat Buat Bodoh Lebih Senang Dapat Perhatian


echo '';
Biodata Ojen Aiwah Usahawan Kunafa Terkenal Personaliti TikTok Dan Penyanyi Lagu Hubb

Info Dan Sinopsis Drama Berepisod Hai Cinta Dengarkanlah Slot Akasia TV3

10 Drama Melayu Terbaru TV3 2024 Best Mesti Tonton Juga Tersedia Online

Biodata Acap S Peserta Muzikal Lawak Superstar 2024 Musim 4 Yang Juga Personaliti Tiktok Live Viral

Senarai Peserta Muzikal Lawak Superstar 2024 Musim 4 Astro Warna


Bola Sepak Mssm 2024

Lirik Lagu Dusta Ukays

Makanan Yang Meredakan Emosi

Valdy Nyonk Mengapa Kau Berubah Chord

Chella Julia Enda Sanggup Agi Chord

Nota Grammar Paling Mudah