Kerajaan Gagal Beras Madani Lagi Mahal Dari Beras Sst


harakahdaily
February 16, 2024
Ir Ts Khairil Nizam Khirudin
KUALA LUMPUR: PAS sangat terkilan dan bersimpati dengan nasib rakyat apabila harga siling beras 10 kilogram (kg) dinaikkan sebanyak 15 peratus daripada RM26 kepada RM30 tanpa memikirkan nasib golongan B40.

Pengerusi Lajnah Hal Ehwal Konsumer dan Kepenggunaan PAS, Ir Ts Khairil Nizam Khirudin berkata, Kerajaan Madani gagal dalam menangani isu ketiadaan beras Super Spesial Tempatan (SST) yang dimanipulasi oleh kartel beras.

“Sehingga menyebabkan kekurangan bekalan beras apabila berlakunya penukaran gred atau percampuran beras tempatan menjadi import sekali gus mengaut lebih keuntungan,” ujar beliau di dalam satu kenyataan pada hari ini.

Menurut beliau, kelemahan penguatkuasaan oleh Kerajaan Madani menurut melalui KPDNHEP dan KPKM dilihat gagal menyekat aktiviti yang bertujuan meraih keuntungan berlebihan iaitu mencampurkan beras putih tempatan dengan kampit beras putih import.

PAS tambah beliau, kesal dengan solusi mudah yang diambil Kerajaan Madani untuk menjenamakan SST kepada Beras Madani seterusnya menaikkan harga.

“Pengguna dan rakyat menjadi mangsa kerana terpaksa membeli Beras Madani pada harga yang lebih tinggi RM3.50 sekilogram berbanding harga kawalan maksimum beras Super Spesial Tempatan 5 peratus (SST5) di peringkat runcit iaitu RM2.60 sekilogram sebelum ini, seperti termaktub dalam peruntukan Akta Kawalan Padi dan Beras 1994 (Akta 522).

“Ini bertentangan dengan janji Perdana Menteri pada 19 September 2023 yang menjamin harga beras tempatan tidak naik, di kala pengguna menghadapi segala bentuk kenaikan kos hidup yang lain,” ujar beliau yang juga merupakan Ahli Parlimen Jerantut.

Kerajaan tegas beliau, sepatutnya berada di pihak pengguna dengan membanteras aktiviti pemain industri beras yang mencampurkan beras putih tempatan dan beras putih import ini, bukan dengan merestui tindakan ini dan menjualnya dengan harga lebih tinggi.

“Pengumuman ini juga menimbulkan kekeliruan kepada pengguna sama ada selepas ini adakah jualan beras Super Spesial Tempatan dan Super Spesial Import akan diberhentikan sepenuhnya dan hanya ada beras putih Malaysia Madani yang boleh dijual pasaran?

“PAS juga melihat kecelaruan yang berlaku dalam Kerajaan Madani apabila berlakunya pertembungan kepentingan di antara Menteri Pertanian dan Keterjaminan Makanan dan Pengerusi Task Force Kluster Makanan Majlis Tindakan Kos Sara Hidup (NACCOL).

“Kerana mengikut Akta Kawalan Padi dan Beras 1994, perkara berkaitan harga dan kawalan beras hanya boleh dibuat oleh Menteri bertanggungjawab.

“Janganlah hanya kerana hendak menunjukkan kebolehan sendiri selepas dilantik oleh Perdana Menteri, tatacara, bidang kuasa serta urus tadbir negara ini menjadi cacamerba,” ujar beliau. 
– HARAKAHDAILY 16/2/2024

SUMBER   Oleh ZAID ADHAR

Artikel ini hanyalah simpanan cache dari url asal penulis yang berkebarangkalian sudah terlalu lama atau sudah dibuang :

https://wak-labu.blogspot.com/2024/02/kerajaan-gagal-beras-madani-lagi-mahal.html

Kempen Promosi dan Iklan
Kami memerlukan jasa baik anda untuk menyokong kempen pengiklanan dalam website kami. Serba sedikit anda telah membantu kami untuk mengekalkan servis percuma aggregating ini kepada semua.

Anda juga boleh memberikan sumbangan anda kepada kami dengan menghubungi kami di sini
Beras Putih Madani Kerajaan Tunduk Tekanan Kartel

Beras Putih Madani Kerajaan Tunduk Tekanan Kartel

papar berkaitan - pada 19/2/2024 - jumlah : 102 hits
ismaweb netMana janji Anwar selama ini untuk bela nasib orang miskinOleh Siti Fatimah IshakBANGI 8 Syaaban 1445H Ahad Kerajaan campuran rapuh pimpinan Datuk Seri Anwar Ibrahim terus beretorik dan menipu rakyat apabila memperkenalkan Beras P...
Pas Pahang Gesa Kerajaan Sediakan Kertas Putih Isu Kekurangan Beras Putih Bukan Beras Madani

Pas Pahang Gesa Kerajaan Sediakan Kertas Putih Isu Kekurangan Beras Putih Bukan Beras Madani

papar berkaitan - pada 17/2/2024 - jumlah : 139 hits
KUANTAN Masalah kekurangan beras putih tempatan di pasaran dalam negara sejak hampir setahun lalu perlu dijelaskan dengan lebih bertanggungjawab oleh Kerajaan Madani kata Timbalan Pesuruhjaya PAS Pahang Andansura Rabu Justeru itu katanya PA...
Kerajaan Perkenal Beras Putih Malaysia Madani Dengan Harga Rm30 Bagi 10kg

Kerajaan Perkenal Beras Putih Malaysia Madani Dengan Harga Rm30 Bagi 10kg

papar berkaitan - pada 14/2/2024 - jumlah : 143 hits
Berita gembira untuk rakyat Malaysia Kerajaan umum beras putih Malaysia Madani dengan harga RM30 bagi sekampit beras 10KG Ini adalah merupakan inisiatif kerajaan untuk mewujudkan keseimbangan dan meringankan beban para rakyat dengan menjaga...
Pemuda Pas Pahang Kecewa Urus Tadbir Desak Kerajaan Madani Atasi Segera Isu Beras

Pemuda Pas Pahang Kecewa Urus Tadbir Desak Kerajaan Madani Atasi Segera Isu Beras

papar berkaitan - pada 19/2/2024 - jumlah : 170 hits
KUANTAN Pemuda PAS Pahang kecewa dengan tadbir urus Kerajaan Madani dalam menangani krisis bekalan dan penetapan harga beras dalam negara Ketua Pemuda negeri Mohd Zarimi Abu Zih berkata kegagalan komunikasi antara kementerian agensi yang be...
Isu Beras Madani Serlah Kecelaruan Kerajaan

Isu Beras Madani Serlah Kecelaruan Kerajaan

papar berkaitan - pada 18/2/2024 - jumlah : 111 hits
Kewujudan kampit beras baru yang dinamakan Beras Putih Malaysia Madani secara tiba telah mencetuskan kecelaruan yang membuatkan ramai orang jadi rimas dengannya Kecelaruan itu sudah tentu dikaitkan dengan kerajaan berjenama madani yang seda...
Beras Putih Malaysia Madani Penamat Manipulasi Isu Beras Tempatan

Beras Putih Malaysia Madani Penamat Manipulasi Isu Beras Tempatan

papar berkaitan - pada 15/2/2024 - jumlah : 125 hits
HarapandailyNORAINI NORDINTindakan rakus serta haloba mencampurkan beras putih tempatan dengan kampit beras putih import untuk meraih keuntungan berganda bakal ternoktah dengan kemunculanBeras Putih Malaysia Madani Beras Putih Malaysia Mada...
Apakah Usaha Dan Kejayaan Kerajaan Madani

Apakah Usaha Dan Kejayaan Kerajaan Madani

papar berkaitan - pada 23/2/2024 - jumlah : 122 hits
Apakah usaha dan kejayaan yang dicapai oleh Kerajaan MADANI Saya maklum ramai yang bertanyakan soalan ini Ini jawapannya Mesyuarat Majlis Pelaburan Negara yang saya pengerusikan petang tadi secara rasmi memaklumkan bahawa Malaysia pada 2023...
Syafiq Kyle Transisi Dari Ustaz Adam Ke Meth Killer

Drama Mihrab Cinta Zulaikha Lakonan Elisya Sandha Azrel Ismail

Apa Itu Kwsp Akaun 3

Bercinta Ke Keluar Makan Malam Bersama Netizen Jumpa Kelibat Byun Wooseok Dalam Gambar Hyeri

15 Breathtaking Mediterranean Powder Room Ideas From Classic To Modern

Pet Expo Midvalley 2024

Lirik Lagu Satu Selamanya Twins

Perbedaan Kartu Kredit Dan Kartu Debit



Info Dan Sinopsis Drama Berepisod Bunga Salju Slot Tiara Astro Ria

Info Dan Sinopsis Drama Berepisod Anggun Mikayla Viu Malaysia

Keputusan Markah Mingguan Senarai Lagu Tugasan The Hardest Singing Show Astro Malaysia

Biodata Syad Mutalib Pelakon Drama Berepisod Aku Bukan Ustazah TV3 Bunga Salju Astro Ria

Info Dan Sinopsis Filem Vina Sebelum 7 Hari 2024 Adaptasi Kisah Benar Kini Di Pawagam Malaysia


Kenapa Bini Aku Tak Cantik

Onew Bertemu Peminat Pada 27 Julai 2024

Hentikan Kerja Gila Hiburan Ekstrim Lihat K Tan

Late Lunch

Breathe Easy Indoors Exploring Air Conditioner Installation

Aneh Lelaki Kahwini Ibu Mentua Selepas Kematian Isteri Dengan Restu Bapa Mentuanya