Kerajaan Diperkudakan Kiasu Cauvinis Dalam Isu Uec Vernakular


 Oleh Ainul Illia Meor Suzurudin
Didakwa main tarik tali untuk dapatkan peruntukan, pengiktirafan
BANGI – Rakyat serta pertubuhan bukan kerajaan (NGO) sudah tidak mahu lagi kerajaan ‘diperkudakan’ oleh golongan kiasu cauvinis demi kepentingan mereka sendiri terutamanya dalam isu sekolah vernakular dan Sijil Peperiksaan Bersepadu (UEC).
Ketua Media Pertubuhan-Pertubuhan Pembela Islam (PEMBELA), Haji Rashidi Haris mendakwa, puak itu sering bermain tarik tali dalam masa sama seperti mengugut kerajaan untuk mendapatkan sesuatu sama ada peruntukan atau pengiktirafan.  
“Sepatutnya politikus Melayu-Islam sudah boleh nampak perkara seperti ini pada masa akan datang dan bersedia menanganinya bukannya mengikut telunjuk mereka.
“NGO tidak mahu lagi melalui situasi malang setelah ramai rakyat hilang kepercayaan terhadap golongan politikus Melayu-Islam yang bagai telah diperkudakan oleh golongan kiasu cauvinis, dengan bermain tarik tali pada isu-isu tertentu,” katanya ketika dihubungi Ismaweb.net, hari ini.
Beliau berkata, sama ada golongan politikus kerajaan menyedarinya ataupun tidak, apa yang jelas isu UEC ini adalah seperti alat puak kiasu mendapat habuan kewangan jutaan ringgit.
“Ia sudah lama dimainkan bukannya baru setahun dua yang lalu, sejak sebelum merdeka lagi kiasu sudah jadikan isu sekolah Cina ini sebagai alat bagi kaum Cina dapat sesuatu yang mereka ingini. 
“Sekian lama mereka sudah menuntut sekolah mereka sendiri sehinggalah isu pengiktirafan UEC ini dipolitikkan oleh Dong Zong untuk mendapat duit percuma dari kerajaan atau diistilahkan sebagai peruntukan sumbangan. 
“Dan akan senyap apabila dapat dana atau peruntukan sehingga mencecah berjuta ringgit. Siapa yang ‘menang’ dalam isu ini? 
“Maka yang ruginya ialah sekolah kerajaan yang kekal ketinggalan zaman dan tidak merasa kemajuan yang sepatutnya ada pada era milenium setanding sekolah swasta,” katanya.
Dalam pada itu, beliau turut mengimbau kembali pada dua tahun lalu, di mana Datuk Seri Ismail Sabri Yaakob ketika itu yang tidak mempunyai jawatan lantang mempertikaikan mengenai peruntukan yang Pakatan Harapan (PH) berikan kepada Sekolah Menengah Persendirian Cina (SMPC). 
“Tetapi luar biasanya di bawah pentadbiran beliau pula SMPC dapat juga peruntukan iaitu sehingga RM15 juta. 
“Semua itu berlaku di bawah kerajaan beliau selepas perjanjian yang mempertemukan Perdana Menteri dengan tiga tokoh pemimpin parti dari PKR, DAP dan PAN.
“…. walaupun dalam masa sama ada desas-desus yang mengatakan perkara peruntukan RM15 juta itu telah diluluskan semasa era Tan Sri Muhyiddin Yassin bekas Perdana Menteri sebelumnya, bukannya arahan dari Datuk Seri Ismail Sabri,” katanya.
Mengenai sekolah vernakular pula, beliau berkata, ia sememangnya jelas tiada dalam Perlembagaan negara.
Bahkan, suatu ketika dahulu juga pernah ditegaskan oleh bekas Perdana Menteri, Tun Dr Mahathir Mohamad untuk sekolah vernakular digabungkan dengan sekolah kebangsaan menjadi sekolah wawasan. 
“Sehingga ke hari ini tiada sebarang perkembangan berlaku malahan sunyi sepi daripada disuarakan oleh parti politik yang sering mendabik dada memperjuangkan ABATA (Agama, Bangsa dan Tanah Air). 
“Yang jelas kiasu cauvinis terus menerus dilayan bagai mereka sungguh istimewa sedangkan mereka inilah yang paling kuat menolak tulisan Jawi. 
“Dan sering kali mempertikaikan apa sahaja usaha kerajaan untuk memajukan kaum Bumiputera dan akan mengatakan ini perkara rasis sedangkan yang benar-benar rasis adalah mereka,” katanya.


Artikel ini hanyalah simpanan cache dari url asal penulis yang berkebarangkalian sudah terlalu lama atau sudah dibuang :

https://dialograkyat.blogspot.com/2021/10/kerajaan-diperkudakan-kiasu-cauvinis.html

Kempen Promosi dan Iklan
Kami memerlukan jasa baik anda untuk menyokong kempen pengiklanan dalam website kami. Serba sedikit anda telah membantu kami untuk mengekalkan servis percuma aggregating ini kepada semua.

Anda juga boleh memberikan sumbangan anda kepada kami dengan menghubungi kami di sini
Isu Ltte Jatuhkan Kerajaan Melaka Bawah Ph

Isu Ltte Jatuhkan Kerajaan Melaka Bawah Ph

papar berkaitan - pada 8/10/2021 - jumlah : 306 hits
Ipohmali 1 Dalam kehangatan Politik di Melaka Ia mengingatkan aku sejarah Kejatuhan Kerajaan PH di Putrajaya Mungkin ramai yang lupa Aku pernah menulis bagaimana sentimen Kaum LTTE digunakan untuk jatuhkan Kerajaan Sehinggakan ada pemimpin ...
Kes Sajat Kerajaan Sedang Perbetul Isu Bolos Ke Luar Negara

Kes Sajat Kerajaan Sedang Perbetul Isu Bolos Ke Luar Negara

papar berkaitan - pada 21/10/2021 - jumlah : 221 hits
Oleh MOHD FADHLI MOHD SULAIMAN NUR SAJATPETALING JAYA Kerajaan diyakini sedang berusaha memperbetulkan kelompongan dalam aspek kawalan sempadan negara melibatkan individu yang cuba melarikan diri ke negara lain termasuk usahawan terkenal Mu...
Isu Warganegara Kerajaan Berubah Sikap Menteri Bersatu Sama

Isu Warganegara Kerajaan Berubah Sikap Menteri Bersatu Sama

papar berkaitan - pada 6/10/2021 - jumlah : 295 hits
Dua Menteri Dalam Negeri yang dilantik dari parti Bersatu bersikap sama sahaja membelakangkan kepentingan rakyat dalam isu kewarganegaraan dari wanita Malaysia yang berkahwin dengan lelaki asing Menurut Pengarah Komunikasi Wanita KEADILAN L...
Pooodahhh Dalam Kerajaan Hang Tanya Kerajaan Tunggu Kpm Jawab Isu Peruntukan Rm15 Juta Kepada Sekolah Persendirian Cina

Pooodahhh Dalam Kerajaan Hang Tanya Kerajaan Tunggu Kpm Jawab Isu Peruntukan Rm15 Juta Kepada Sekolah Persendirian Cina

papar berkaitan - pada 4/10/2021 - jumlah : 169 hits
By 4 October 2021 Ahmad Fadhli ShaariKUALA LUMPUR Kementerian Pendidikan didesak untuk menjelaskan mengenai isu peruntukan sebanyak RM15 juta yang disalurkan kepada sekolah sekolah persendirian Cina Dalam masa yang sama Timbalan Ketua Pemud...
Serah Kepada Presiden Berhubung Isu Kerajaan Melaka Ismail

Serah Kepada Presiden Berhubung Isu Kerajaan Melaka Ismail

papar berkaitan - pada 5/10/2021 - jumlah : 159 hits
Serah kepada Presiden berhubung isu kerajaan Melaka Ismail Perdana Menteri Ismail Sabri Yaakob menyerahkan kepada Presiden Umno Ahmad Zahid Hamidi untuk menyelesaikan isu pergolakan yang berlaku dalam kerajaan negeri Melaka kerana ia meliba...
Owhhhh Lupa Dia Ni Masa Dalam Kerajaan Ph Dulu

Owhhhh Lupa Dia Ni Masa Dalam Kerajaan Ph Dulu

papar berkaitan - pada 4/10/2021 - jumlah : 173 hits
Hahaha First dia orang Mahathir Masa PH mentadbir 22 bulan dulu Mahathir yang jadi ketua Dia sendiri lantikan Mahathir Kenapa tak nasihat Mahathir Second dia orang Azmin Selepas PH dikhianati Azmin sentiasa ada dalam kerajaan Sentiasa jadi ...
Kes Rm272 99 Juta Ucustoms Siasat Pegawai Tinggi Kerajaan Menteri

Kes Rm272 99 Juta Ucustoms Siasat Pegawai Tinggi Kerajaan Menteri

papar berkaitan - pada 4/10/2021 - jumlah : 216 hits
FAZLI RADZISuruhanjaya Pencegahan Rasuah Malaysia perlu menyiasat pegawai dan menteri menteri yang terlibat dalam kelulusan siri pembayaran RM272 99 juta untuk projek sistem uCustoms yang gagal disiapkan kata Ahli Parlimen Kepong Lim Lip En...
Kerajaan Umum Mekanisme Dan Sop Ibadah Umrah November

Kerajaan Umum Mekanisme Dan Sop Ibadah Umrah November

papar berkaitan - pada 4/10/2021 - jumlah : 267 hits
Kerajaan akan mengumumkan mekanisme dan prosedur operasi standard bagi mengerjakan umrah pada November depan kata Timbalan Menteri di Jabatan Perdana Menteri Datuk Ahmad Marzuk Shaary Kita akan menyusun mekanisme yang sesuai dan selamat unt...
The Evolution Of Adult Entertainment

Epf Account 3 Can Help Contributors During Emergencies Expert

Work Harder At Communicating Achievements On Reforms Govt Told

Apabila Sang Profesor Datang Melawat

Azmin Pledges To Tell All On May 11

Isn T Akmal S Call To Reject Passport Renewal Based On Bm Fluency A Disservice Amid Looming Kkb Polls

Honor X7b Telefon Pintar 5g Kini Di Kedai Seluruh Negara Pada Rm899

Selepas Menjadi Penumpang Umno Bakal Terkubur Pada Pru16



10 Istilah Hampir Serupa Bahasa Inggeris Yang Kita Keliru Penggunaannya

5 Trend Bodoh Netizen Yang Nampaknya Semakin Menjadi Jadi

Info Dan Sinopsis Drama Berepisod Puaka Cuti Semester Slot Lestary TV3

Biodata Rozana Rozek TV Youtuber Resipi

8 Istilah Jerman Yang Kita Rakyat Malaysia Kerap Gunakan


Iddah Wanita Kematian Suami

Berebut Kasih

Tinggi Protein Dan Mikronutrien Ini Manfaat Ikan Susu Untuk Kesihatan

Upiak Hari Raya Duit Tak Ada Chord

Nadia Rosli Hati Yang Tercemar Chord

Cara Hilangkan Parut Jerawat Dengan Cepat