Keputusan Waris Perlu Bayar Cukai Lhdn Diumum September Depan



Keputusan Waris Perlu Bayar Cukai LHDN Diumum September depan. PUTRAJAYA – Keputusan mengenai sama ada waris perlu membayar tunggakan cukai pendapatan Lembaga Hasil Dalam Negeri (LHDN) bagi pembayar cukai yang telah meninggal dunia akan diketahui selewat-lewatnya pada bulan September tahun depan.
Menteri di Jabatan Perdana Menteri (Hal Ehwal Agama), Datuk Dr. Mohd. Na’im Mokhtar berkata bahawa perkara tersebut akan dibincangkan dalam mesyuarat Jawatankuasa Muzakarah Majlis Kebangsaan Bagi Hal Ehwal Agama Islam (MKI).
Beliau menyatakan bahawa bagi Wilayah Persekutuan, Jawatankuasa Panel Pakar Syariah Jabatan Kemajuan Islam (Jakim) akan membincangkan isu tunggakan cukai LHDN yang sedang menghadapi pandangan berbeza daripada dua mufti dalam mesyuarat yang dijadualkan esok.

“Dalam mesyuarat MKI, semasa saya berada di Mekah, saya telah berjumpa dengan Datuk Dr. Nooh Gadut (Pengerusi Jawatankuasa Muzakarah MKI) dan beliau memberitahu bahawa sebelum ini telah ditetapkan tarikh, tetapi bertembung dengan Pilihan Raya Negeri (PRN), jadi akan ada tarikh baru untuk mengadakan mesyuarat berkaitan,” katanya kepada wartawan selepas Majlis Zakat Korporat 2023 di sini hari ini.
Pada bulan Mei yang lalu, sebuah akhbar tempatan melaporkan bahawa undang-undang menuntut wakil sah atau pentadbir harta pusaka pembayar cukai yang telah meninggal dunia, membayar tunggakan cukai yang ditinggalkan oleh si mati, mengundang pandangan berbeza dari dua mufti dalam konteks syarak.
Mufti Pulau Pinang Datuk Seri Dr. Wan Salim Wan Mohd. Noor berpendapat bahawa tunggakan cukai tersebut perlu dibayar sambil merujuk kepada hadis yang diriwayatkan oleh Imam At-Tirmidzi yang menyebutkan bahawa ‘roh atau jiwa orang beriman itu tergantung dengan hutangnya sehinggalah dibayar atau dilunaskan’.
Namun, Mufti Pahang Datuk Seri Dr. Abdul Rahman Osman pula berpandangan berdasarkan syariat Islam, pewaris harta pusaka pembayar cukai pendapatan yang telah meninggal dunia, tidak perlu membayar tunggakan cukai yang ditinggalkan oleh si mati.
Sebelum ini, Ketua Pegawai Eksekutif LHDN Datuk Dr. Mohd. Nizom Sairi dilaporkan menyatakan bahawa waris bertanggungjawab sepenuhnya terhadap sebarang komitmen si mati, termasuk pengurusan cukai pendapatan.
Seksyen 74 Akta Cukai Pendapatan 1967 (ACP 1967) menetapkan bahawa sebarang tunggakan cukai pendapatan tidak boleh dihapuskan secara automatik walaupun individu yang bersangkutan disahkan meninggal dunia.
Sebaliknya, surat rasmi akan dihantar kepada wakil sah atau pentadbir harta pusaka si mati bagi menuntut mereka melunaskan tunggakan cukai pendapatan yang hanya akan dihapuskan selepas tempoh tertentu apabila semua prosedur yang berkaitan telah dilaksanakan. – KOSMO! ONLINE
Artikel lain:
Permohonan Jawatan Kosong Lembaga Lada Malaysia (MPB) 2023~Mohon Segera Bantuan Lesen Memandu B2 Untuk Rakyat Malaysia Bulan Julai 2023 Bantuan ESHN RM300 Sebulan Kepada Kategori Penerima Yang Layak Perselisihan Pandangan Antara mufti Pulau Pinang dan Mufti Pahang Terdapat perselisihan pandangan antara mufti Pulau Pinang dan mufti Pahang mengenai apakah waris perlu membayar tunggakan cukai pendapatan Lembaga Hasil Dalam Negeri (LHDN) bagi pembayar cukai yang telah meninggal dunia. Mufti Pulau Pinang berpendapat bahawa waris harus melunaskan hutang cukai tersebut sebagai tanggungjawab terhadap si mati. Beliau merujuk kepada hadis yang menyebutkan bahawa roh orang yang beriman masih terikat dengan hutangnya sehingga hutang itu dibayar atau dilunaskan. Sementara itu, mufti Pahang berpendapat bahawa pewaris harta pusaka pembayar cukai pendapatan yang telah meninggal dunia tidak perlu membayar tunggakan cukai tersebut.
Lembaga Hasil Dalam Negeri (LHDN) sebelum ini menyatakan bahawa waris mempunyai tanggungjawab penuh terhadap segala komitmen si mati, termasuklah pengurusan cukai pendapatan. Seksyen 74 Akta Cukai Pendapatan 1967 (ACP 1967) menggariskan bahawa tunggakan cukai pendapatan tidak dapat dihapuskan secara automatik walaupun individu yang bersangkutan telah meninggal dunia. Oleh itu, LHDN akan menghantar surat rasmi kepada wakil sah atau pentadbir harta pusaka si mati untuk menuntut pembayaran tunggakan tersebut. Tunggakan tersebut hanya akan dihapuskan setelah melalui proses tertentu dan prosedur yang berkaitan telah dilaksanakan.
Keputusan mengenai perkara ini masih belum ditentukan dan sedang dalam perbincangan di Jawatankuasa Muzakarah Majlis Kebangsaan Bagi Hal Ehwal Agama Islam (MKI). Keputusan akhir akan diumumkan selepas mesyuarat MKI pada bulan September tahun depan. Dalam mesyuarat tersebut, pandangan mufti dan ahli-ahli jawatankuasa akan dipertimbangkan sebelum membuat keputusan yang bersesuaian.
Kewajipan Keatas Individu dan Syarikat Membayar Cukai LHDN Cukai merupakan salah satu sumber utama pendapatan kerajaan yang digunakan untuk membiayai perbelanjaan awam dan menyokong pembangunan negara. Di Malaysia, Lembaga Hasil Dalam Negeri (LHDN) bertanggungjawab mengenakan dan mengutip cukai dari individu dan syarikat berdasarkan undang-undang cukai yang berkuat kuasa.
Kewajipan membayar cukai LHDN adalah suatu tanggungjawab yang perlu dipatuhi oleh setiap individu dan syarikat di negara ini. Cukai pendapatan merupakan jenis cukai yang biasanya dikenakan ke atas pendapatan individu dan keuntungan syarikat. Bagi individu, cukai pendapatan dikira berdasarkan pendapatan kasar yang diperoleh dalam satu tahun cukai, manakala bagi syarikat, cukai pendapatan dikira berdasarkan keuntungan kasar yang diperoleh dalam satu tahun kewangan.
Sebagai warganegara atau penduduk Malaysia, individu mempunyai tanggungjawab untuk mengemukakan borang cukai pendapatan kepada LHDN dan membayar cukai yang dikenakan ke atas pendapatan yang diperoleh. Pihak LHDN mempunyai prosedur dan tarikh yang ditetapkan untuk pengemukaan borang cukai dan pembayaran cukai yang perlu dipatuhi oleh individu. Sistem cukai pendapatan adalah berdasarkan prinsip self-assessment, di mana individu dikehendaki untuk mengira jumlah cukai yang perlu dibayar berdasarkan pendapatan mereka sendiri dan melaporkan maklumat yang tepat dalam borang cukai.
Selain individu, syarikat-syarikat juga mempunyai kewajipan untuk membayar cukai LHDN berdasarkan keuntungan yang diperoleh. Syarikat-syarikat perlu mengemukakan laporan kewangan yang tepat kepada LHDN dan melaporkan jumlah keuntungan yang diperoleh dalam tahun kewangan yang berkenaan. Cukai pendapatan syarikat biasanya dikira berdasarkan kadar cukai korporat yang telah ditetapkan oleh kerajaan.
Ketidakpatuhan terhadap kewajipan membayar cukai LHDN boleh menyebabkan konsekuensi undang-undang dan denda yang dikenakan kepada individu atau syarikat yang melanggar peraturan cukai. LHDN mempunyai kuasa untuk melakukan pemeriksaan dan audit terhadap individu dan syarikat bagi memastikan pematuhan terhadap undang-undang cukai. Jika terdapat kesalahan atau ketidakpatuhan, tindakan undang-undang boleh diambil termasuk denda dan tuntutan cukai yang tertunggak.
Membayar cukai LHDN adalah suatu tanggungjawab yang perlu diambil serius oleh setiap individu dan syarikat. Kontribusi melalui pembayaran cukai membantu menyokong pembangunan negara, penyediaan perkhidmatan awam, dan pelaksanaan program kerajaan yang memberi manfaat kepada rakyat. Mematuhi undang-undang cukai adalah penting dalam membina sebuah masyarakat yang bertanggungjawab dan berintegriti dalam aspek kewangan negara.
Dalam usaha untuk memastikan pematuhan cukai yang baik, individu dan syarikat disarankan untuk mendapatkan nasihat profesional daripada akauntan atau penasihat cukai yang bertauliah. Mereka dapat memberikan bimbingan dan nasihat mengenai pengiraan cukai yang betul, penyediaan borang cukai, dan memastikan pematuhan terhadap undang-undang cukai yang berkuat kuasa.
Secara keseluruhan, kewajipan membayar cukai LHDN adalah tanggungjawab yang perlu dipegang teguh oleh individu dan syarikat di Malaysia. Kontribusi ini adalah penting untuk menjaga kestabilan kewangan negara dan memastikan kelangsungan pembangunan dan kemakmuran masyarakat secara menyeluruh.


Artikel ini hanyalah simpanan cache dari url asal penulis yang berkebarangkalian sudah terlalu lama atau sudah dibuang :

https://www.sistemguruonline.my/2023/07/keputusan-waris-perlu-bayar-cukai-lhdn.html

Kempen Promosi dan Iklan
Kami memerlukan jasa baik anda untuk menyokong kempen pengiklanan dalam website kami. Serba sedikit anda telah membantu kami untuk mengekalkan servis percuma aggregating ini kepada semua.

Anda juga boleh memberikan sumbangan anda kepada kami dengan menghubungi kami di sini
Waris Kena Bayar Cukai Tertunggak Lhdn

Waris Kena Bayar Cukai Tertunggak Lhdn

papar berkaitan - pada 11/7/2023 - jumlah : 94 hits
MalaysiakiniAkta Cukai Pendapatan 1967 sebut tunggakan cukai si mati tak boleh hapus namun mufti Pahang berpendapat waris tidak perlu membayarnya Keputusan sama ada waris perlu membayar tunggakan cukai pendapatan bagi pembayar cukai yang te...
Aaisyah Nak Dapat Adik Tu Syok Berpelukan Depan Pintu Aksi Sweet Che Ta Amp Zain Raih Perhatian

Aaisyah Nak Dapat Adik Tu Syok Berpelukan Depan Pintu Aksi Sweet Che Ta Amp Zain Raih Perhatian

papar berkaitan - pada 16/7/2023 - jumlah : 205 hits
Ramai pasangan selebriti yang tidak kekok mempamerkan kemesraan mereka di media sosial termasuklah Rozita Che Wan dan Zain Saidin 2 months ago Over Malu Kita Yang Tengok Tayang Berpeluk Di Instagram Ramai Jealous Deng
Dunia Dalam Ketidaktentuan Lantang Suara Anak Muda Lakar Masa Depan Baharu

Dunia Dalam Ketidaktentuan Lantang Suara Anak Muda Lakar Masa Depan Baharu

papar berkaitan - pada 16/7/2023 - jumlah : 176 hits
Dunia selepas pandemik Covid 19 semakin tidak menentu dan bersimpang siur Sesetengah ilmu pengetahuan yang dipelajari pada dekad lalu tidak lagi memberi jawaban kepada kejadian semasa dan anak muda tersepit di tengah tengah perubahan tantan...
Kaedah Beli Minyak Masak Peket Kumpulan Sasar Mula Tahun Depan

Kaedah Beli Minyak Masak Peket Kumpulan Sasar Mula Tahun Depan

papar berkaitan - pada 13/7/2023 - jumlah : 192 hits
Kuota minyak masak peket ketika ini berjumlah 65 000 metrik tan sebulan bersamaan 60 juta peket PETALING JAYA Kementerian Perdagangan Dalam Negeri dan Kos Sara Hidup akan melaksanakan kaedah pembelian minyak masak peket bagi kumpulan sasar ...
Kalau Ada Rezeki Untuk Bekerja Bekerjalah Mira Filzah Titip Pesanan Untuk Wanita Tak Tahu Apa Akan Jadi Masa Depan

Kalau Ada Rezeki Untuk Bekerja Bekerjalah Mira Filzah Titip Pesanan Untuk Wanita Tak Tahu Apa Akan Jadi Masa Depan

papar berkaitan - pada 17/7/2023 - jumlah : 119 hits
Pertama kali bergelar ibu kepada cahaya mata lelaki Wan Khair Amir 1 tahun Mira Filzah mengakui dia banyak belajar perkara baru dan perlu bijak mengatur masa antara kerjaya dan keluarga Menjadi seorang ibu kepada Amir adalah pengalaman baru...
Harga Barang Bakal Naik 20 Peratus Bulan Depan

Harga Barang Bakal Naik 20 Peratus Bulan Depan

papar berkaitan - pada 11/7/2023 - jumlah : 139 hits
Harga Barang Bakal Naik 20 Peratus Bulan Depan Harga barangan pengguna dijangka meningkat sehingga 20 peratus menjelang bulan Oktober tahun ini disebabkan oleh dua faktor utama iaitu inflasi import dan peningkatan kos operasi perniagaan di ...
Jangkaan Kenaikan Harga Barang Ogos Depan Sekadar Propaganda Prn

Jangkaan Kenaikan Harga Barang Ogos Depan Sekadar Propaganda Prn

papar berkaitan - pada 11/7/2023 - jumlah : 213 hits
Isu kenaikan harga barang pengguna yang didakwa akan berlaku bermula Ogos depan begitu menjadi bualan ketika ini malah menjadi ketakutan bagi sesetengah orang walhal ia hanyalah sekadar jangkaan sebuah persatuan berkaitan pengguna semata ma...
Hiburan Mb Kedah Sanusi Ditahan Polis Jam 3 Pagi Didakwa Pagi Ini Lima Trak Fru Standby Depan Mahkamah

Hiburan Mb Kedah Sanusi Ditahan Polis Jam 3 Pagi Didakwa Pagi Ini Lima Trak Fru Standby Depan Mahkamah

papar berkaitan - pada 18/7/2023 - jumlah : 136 hits
Memetik Astro Awani Datuk Seri Muhammad Sanusi Md Nor dilaporkan telah ditahan oleh polis sekitar pukul 3 pagi tadi di sebuah hotel bertempat di ibu negara bagi menghadapi pertuduhan mengikut Akta Hasutan di mahkamah pagi ini Sanusi difaham...
Tiba Masa Naik Cukai Gula Ahli Parlimen Beritahu Kerajaan

Tiba Masa Naik Cukai Gula Ahli Parlimen Beritahu Kerajaan

papar berkaitan - pada 10/7/2023 - jumlah : 182 hits
FMT ReportersPETALING JAYA Seorang Ahli Parlimen PKR menyeru kerajaan menaikkan cukai gula terutama minuman pra pembungkusan bagi mengekang pengambilan berlebihan gula masyarakat Sambil memetik laporan Pertubuhan Makanan dan Pertanian Pertu...
Jangan Bersangka Sudah Beriman

Aku Menyesal Kahwin Dengan Warga Asing Enggan Tunaikan Nafkah Sebab Tak Tahu

For Winning Games Slot Gacor123 Apply Strategies

Laporan Dosm Inflasi Malaysia Naik 2 Mei 2024

Alliance Bank Rakan Mytaman Untuk Meluaskan Kebolehcapaian Kad Kredit Maya Kepada 150 000 Pengguna

Kak Jane Pergi Selamanya

Bila Allah Tarik Nikmat Ibadah

Pakar Tak Semestinya Tinggi Kelulusan Akademik



10 Fakta Biodata Harissa Adlynn Halim Pelakon Drama Berepisod Dedaun Hijau Di Angin Lalu Astro Ria Gandingan Redza Rosli

6 Makhluk Mitos Yang Digeruni dan Disanjung Masyarakat Asia Tenggara

10 Filem Komedi Lawak Terbaru Yang Best Juga Tersedia Online Netflix Prime Video HBO GO Dengan Sarikata Bahasa Melayu

Info Dan Sinopsis Filem Ipar Adalah Maut 2024 Kini Di Pawagam Malaysia

Kahwin Beristerikan Bella Hanna Bella Luna Ini 10 Fakta Biodata Pelakon Redza Rosli Yang Ramai Tak Tahu


Ulasan Filem Atlas Agak Mengecewakan

Nangka Madu Dari Kebun

Data Driven Decisions For Success

Kkm Digesa Jangan Mengetepikan Pemegang Taruh Kosmo 25 06 2024

Ppim Dakwa Kkm Ketepikan Pakar Dalam Pindaan Akta Perubatan Utusan Malaysia 26 06 2024

Aktiviti Sesi Libat Urus Tnb Bersama Ppim Ppim 26 06 2024