Keputusan Ros Bakal Memihak Kepada Umno Untuk Tangguh Pemilihan Sumber


agendaily.com15/07/2022
Perhimpunan Agung UMNO Khas pada Mei lalu meluluskan resolusi untuk membuat pindaan Perlembagaannya, termasuk membenarkan pemilihan dalaman selepas PRU.
Esok merupakan hari terakhir bagi Jabatan Pendaftaran Pertubuhan (RoS) untuk memuktamadkan keputusan berhubung permohonan UMNO meminda Perlembagaan parti bagi menangguhkan pemilihan parti tersebut selepas pilihan raya umum ke-15 (PRU-15).

Walaupun keadaan nampak genting kerana RoS masih belum memberi sebarang maklum balas berhubung permohonan UMNO, bagaimanapun sumber dalaman memberitahu berkemungkinan besar permohonan tersebut akan diluluskan dan tidak perlu mengadakan pemilihan parti.

Pelbagai spekulasi dibuat memandangkan sehingga hari ini RoS masih tidak memberi jawapan kepada UMNO, malah beberapa pimpinan utama parti sudah mengeluarkan kenyataan sekiranya tidak diluluskan maka pemilihan parti akan berjalan seperti yang dijadualkan.

Untuk rekod, Setiausaha Agung UMNO Datuk Seri Ahmad Maslan juga baharu mengesahkan masih belum menerima sebarang jawapan daripada badan yang menjaga pertubuhan tersebut setakat hari ini.

Terdahulu juga, Timbalan Presidennya Datuk Seri Mohamad Hasan memberitahu jika permohonan pindaan Perlembagaan untuk menangguhkan pemilihan tidak diluluskan, parti akan mengadakan mesyuarat seperti dijadualkan pada hujung November dan pemilihan juga turut akan diadakan.

“Jika Jabatan Pendaftaran Pertubuhan (ROS) lulus notis pindaan perlembagaan UMNO, mesyuarat akan berjalan seperti biasa tanpa ada agenda pemilihan jawatan.

“Jika ROS tidak luluskan, mesyuarat juga akan diadakan seperti dijadualkan dan akan ada pemilihan jawatan di semua peringkat iaitu cawangan, bahagian dan pusat.

“Pemilihan juga tidak lagi diadakan di Perhimpunan Agung UMNO. Jawatan untuk bahagian dan pusat dibuat pemilihan serentak di mesyuarat perwakilan UMNO bahagian,” katanya dipetik laporan.

Bagaimanapun, terdapat beberapa peristiwa di belakang tabir yang umum tidak mengetahui, khususnya perbincangan antara pemimpin atasan UMNO berhubung keputusan RoS beberapa hari sebelum ini.

Malah, sumber memberitahu permohonan untuk menangguhkan tersebut sebenarnya sudah mendapat lampu hijau dan restu.

Menurut sumber, RoS tidak mempunyai alasan kukuh untuk menyekat pindaan Perlembagaan yang dibuat UMNO memandangkan semua prosedur sudah dipatuhi dan dibuat mengikut proses yang teratur.

“Tidak ada apa yang perlu dibimbangkan kerana RoS akan memberi kelulusan kepada UMNO, pemimpin tertinggi sudah berjumpa dan berjaya mencapai titik pertemuan demi menjaga kepentingan parti agar tidak berpecah,” kata sumber itu.

Bagaimanapun sumber tidak mendedahkan nama pemimpin atasan UMNO tersebut, tetapi difahami ia melibatkan pemimpin yang terdiri daripada “Top 5” parti.

Langkah mengadakan Perhimpunan Agung UMNO Khas pada Mei lalu adalah jalan terbaik dan ia sememangnya mengikut garis panduan yang terdapat dalam Perlembagaan parti tersebut.

Perwakilan UMNO pada Mei lalu sebulat suara meluluskan beberapa resolusi untuk membuat pindaan perlembagaannya, termasuk membenarkan pemilihan dalaman selepas PRU.

Notis pindaan perlembagaan itu dikemuka kepada RoS pada 17 Mei lalu manakala Naib Presiden UMNO, Datuk Seri Ismail Sabri Yaakob sebelum ini dilaporkan berkata, RoS mempunyai masa hingga 60 hari untuk membuat keputusan berhubung permohonan pindaan itu.

Isnin lalu, Setiausaha Agung UMNO, Datuk Seri Ahmad Maslan, berkata parti akan mengadakan pemilihan sebelum akhir tahun ini sekiranya RoS tidak meluluskan permohonan pindaan perlembagaan.

Beliau juga berkata, parti ada perancangan lain atau Pelan B jika mengambil keputusan untuk tidak meneruskan pemilihan parti sebelum akhir tahun ini.

Bagaimanapun, Ahmad yang juga Ahli Parlimen Pontian tidak mahu mendedahkan butiran Pelan B yang dirancang UMNO sekiranya pemilihan parti tidak diadakan sebelum akhir tahun ini.

“Kami (ahli Majlis Tertinggi (MT) akan buat keputusan jika (pindaan perlembagaan tak diluluskan RoS. UMNO ada Pelan B, namun jika tak mahu Pelan B, maka kita akan buat pemilihan parti sebelum 29 Disember ini,” ujarnya.

Dalam pada itu, Agenda Daily sebelum ini mendedahkan Pelan B yang dimaksudnya tersebut berkemungkinan bakal mencetuskan satu lagi krisis politik yang baharu seperti berlaku tahun lalu


Artikel ini hanyalah simpanan cache dari url asal penulis yang berkebarangkalian sudah terlalu lama atau sudah dibuang :

https://wak-labu.blogspot.com/2022/07/keputusan-ros-bakal-memihak-kepada-umno.html

Kempen Promosi dan Iklan
Kami memerlukan jasa baik anda untuk menyokong kempen pengiklanan dalam website kami. Serba sedikit anda telah membantu kami untuk mengekalkan servis percuma aggregating ini kepada semua.

Anda juga boleh memberikan sumbangan anda kepada kami dengan menghubungi kami di sini
Ros Jangan Melampau Mengixinkan Tambahan Penangguhan Pemilihan Umno

Ros Jangan Melampau Mengixinkan Tambahan Penangguhan Pemilihan Umno

papar berkaitan - pada 12/7/2022 - jumlah : 134 hits
Apa guna perlembagaan parti jika nak layan nafsu seorang dua pemimpin diberi keutamaan Parti dah hampir 70 tahun masih beralasan takut perpecahan lebih baik bubarkan sahaja kalau dah tua tapi Tak matang matang Pemimpin pelapis perlu diberi ...
Nak Tangguh Buat Apa Pemilihan Dulu Orang Umno Berebut Nak Datang Mat Pau Keh Keh

Nak Tangguh Buat Apa Pemilihan Dulu Orang Umno Berebut Nak Datang Mat Pau Keh Keh

papar berkaitan - pada 16/7/2022 - jumlah : 142 hits
UMNO sedia akur keputusan RoS usul tangguh pemilihan ditolakAstro AwaniJulai 16 2022 Datuk Seri Mohamad Hasan berkata sekiranya permohonan pindaan Perlembagaan untuk menangguhkan pemilihan tidak diluluskan parti akan mengadakan pemilihan be...
Kalau Ros Tak Lulus Permohonan Umno Kena Buat Pemilihan Mahdzir

Kalau Ros Tak Lulus Permohonan Umno Kena Buat Pemilihan Mahdzir

papar berkaitan - pada 15/7/2022 - jumlah : 183 hits
agendaily com14 07 2022Naib Presiden UMNO Datuk Seri Mahdzir Khalid UMNO perlu patuh kepada sebarang keputusan yang akan dibuat oleh Jabatan Pendaftaran Pertubuhan kata Datuk Seri Mahdzir Khalid Naib Presiden UMNO itu berkata semua pihak di...
Jika Ros Tak Lulus Umno Akan Jalankan Pemilihan Mengikut Jadual Mat Hasan

Jika Ros Tak Lulus Umno Akan Jalankan Pemilihan Mengikut Jadual Mat Hasan

papar berkaitan - pada 16/7/2022 - jumlah : 137 hits
agendaily com15 07 2022Timbalan Presiden UMNO Datuk Seri Mohamad Hasan UMNO akan mematuhi arahan Jabatan Pendaftaran Pertubuhan sekiranya diputuskan perlu mengadakan pemilihan parti pada hujung tahun ini kata Datuk Seri Mohamad Hasan Timbal...
Independence Of Ros Questioned As It Reels Under Umno S Pressure

Independence Of Ros Questioned As It Reels Under Umno S Pressure

papar berkaitan - pada 13/7/2022 - jumlah : 213 hits
THE Registrar of Society is seemingly being under continuous pressure by different UMNO leaders to allow the amendments to UMNO s party constitution and to delay its party elections until after the 15th General Election Lawyer and social ri...
Umno Constitutional Amendment Ros Yet To Issue Letter Hamzah

Umno Constitutional Amendment Ros Yet To Issue Letter Hamzah

papar berkaitan - pada 13/7/2022 - jumlah : 147 hits
Umno s application to the Registrar of Societies to amend its constitution that would allow the party to postpone the polls until six months after a general election has yet to receive an answer Home Minister Hamzah Zainudin said even thoug...
Ros To Decide Independently On Umno S Constitutional Amendment Says Bersatu Minister

Ros To Decide Independently On Umno S Constitutional Amendment Says Bersatu Minister

papar berkaitan - pada 13/7/2022 - jumlah : 167 hits
Hamzah said he was made to understand that RoS had not yet issued any decision regarding the matter 8211 Bernama photo PUTRAJAYA The Registrar of Societies will make its decision independently regarding Umno s application to amend the
Ahmad Maslan Umno Can Hold Party Polls Or Execute Plan B If Ros Blocks Constitutional Change

Ahmad Maslan Umno Can Hold Party Polls Or Execute Plan B If Ros Blocks Constitutional Change

papar berkaitan - pada 12/7/2022 - jumlah : 316 hits
Umno secretary general Datuk Seri Ahmad Maslan conceded his party would have to hold its election this year in the event the Registrar of Societies did not approve its constitutional amendment to further delay internal polls He also claimed...
Isu Umno Ros Mat Maslan Akan Jawab Ismail Sabri

Isu Umno Ros Mat Maslan Akan Jawab Ismail Sabri

papar berkaitan - pada 16/7/2022 - jumlah : 124 hits
agendaily com15 07 2022Perdana Menteri Datuk Seri Ismail Sabri Yaakob menyerangkan kepada Setiausaha Agung UMNO Datuk Seri Ahmad Maslan untuk menjawab berhubung isu RoS Sebarang isu yang melibatkan UMNO dengan Jabatan Pendaftaran Pertubuhan...
Towards More Comprehensive Pension Reform

Big Bucks Top 10 Sellers From Bonhams Spring Stafford Sale

Berebut Kasih

Reaching Out

Kerana Wanita Melintas Penunggang Motosikal Berkuasa Tinggi Maut

Ask Your Idol About Ops Lalang Don T Be A Hypocrite Fahmi To Saddiq

How Much Longer For Mou On Allocations For Opposition Mps Says Syed Saddiq

Calon Pn Kuala Kubu Baru Ceo Syarikat Tutup



Info Dan Sinopsis Restu Drama Melayu Berepisod Platform Online iQIYI Malaysia

10 Istilah Hampir Serupa Bahasa Inggeris Yang Kita Keliru Penggunaannya

5 Trend Bodoh Netizen Yang Nampaknya Semakin Menjadi Jadi

Info Dan Sinopsis Drama Berepisod Puaka Cuti Semester Slot Lestary TV3

Biodata Rozana Rozek TV Youtuber Resipi


Polis Jerman Sita Bugatti Rare Dalam Siasatan Berkait 1mdb

Jetama Taja Sabah Fc Rm5 Juta Musim Ini

Legoland Malaysia Resort Empowers Teachers And Students To Conquer The Legoland School Challenge 2024

Prk Kkb Pertandingan Parti Atau Pertandingan Kaum

Laporan Bank Dunia Mengeluarkan Isyarat Bahaya Terhadap Sistem Pendidikan Malaysia

Piza Potato Gnocchi Di The Spot By Chinoz Tiada Tandingan