Kepintaran Anak Anak Datang Dari Genetik Ibu Bukan Bapa Kajian


 



May 7, 2022 Ibu-ibulah yang bertanggungjawab menyebarkan gen kepintaran pada anak. Sains sendiri telah membuktikannya. Ibu ayah percaya tak hasil kajian ini?
Ibu-ibu sekalian! Tahukah anda bahawa sains telah mendapati lebih banyak sebab untuk anda untuk berasa lebih bangga dengan kecerdasan minda anak anda. Rupanya faktor kecerdasan anak menurut ahli psikologi Jennifer Suarez, ibu-ibulah yang bertanggungjawab menyebarkan gen kepintaran anak.
Wah, siapa sangka bahawa tahap kebijaksaan anak sebenarnya daripada ibu sendiri. Ini penjelasan daripada kajian lebih lanjut.
Faktor kecerdasan anak terdapat dalam kromosom X
Beberapa kajian, termasuk satu yang dilakukan baru-baru ini di Universiti Ulm di Jerman, mendapati gen kepintaran anak terletak di kromosom X.
Oleh kerana wanita membawa dua kromosom itu, ia bermaksud kanak-kanak lebih cenderung untuk mendapatkan kecerdasan mereka dari ibu-ibu mereka. “Ia adalah kebetulan bahawa kecacatan intelektual adalah 30% lebih biasa di kalangan lelaki,” kata Suarez.
Satu kajian oleh Medical Research Council Social dan Unit Sains Kesihatan Awam di Glasgow, Scotland juga mendapati bahawa peramal terbaik kecerdasan adalah IQ ibu. “Nisbah kecerdasan anak-anak muda ini diubah hanya purata 15 mata daripada ibu mereka,” Suarez melaporkan.
Selain daripada genetik, ibu juga memupuk faktor kecerdasan anak secara fizikal dan emosi
Menurut sains, kira-kira 40-60% daripada kecerdasan adalah dari keturunan. Walau bagaimanapun, bagaimana anak-anak dibesarkan juga banyak menyumbang kepada peningkatan kepintaran beliau.
Penyelidik di Universiti Minnesota mendapati bahawa kanak-kanak yang mempunyai ikatan yang rapat dengan ibu-ibu mereka melakukan lebih baik di dalam ujian.
Ini kerana kanak-kanak ini rasa selamat dan yakin mereka boleh mendekati masalah yang sukar tanpa berasa kecewa dengan mudah.
Satu kajian dari Universiti Washington juga membandingkan otak kanak-kanak berusia 13 tahun dan mendapati bahawa hippocampus (pusat pembelajaran, ingatan dan tindak balas tekanan) kanak-kanak dengan hubungan yang kuat dengan ibu-ibu mereka, adalah 10% lebih besar daripada kanak-kanak yang tidak mempunyai hubungan yang rapat dengan ibunya.
Bagaimana untuk rapatkan hubungan dengan anak?
Ada pelbagai cara mudah dan berkesan untuk anda merapatkan jurang hubungan dengan anak-anak lagi-lagi apabila mereka semakin berusia. Yang paling penting adalah untuk meluangkan masa bersama mereka sekerap yang mungkin walaupun anda sibuk.
Pada masa yang sama, apabila anda bersama mereka, pastikan ia satu sesi bonding yang berkualiti. Bukannya anda melihat telefon pintar sahaja.
Ini juga antara cara lain yang anda boleh cuba untuk mengukuhkan hubungan anda dan anak:
1.Jadikan anak sebagai keutamaan
Letak diri anda di posisi mereka. Jika mereka ingin menunjukkan anda sesuatu atau ingin berbual dengan anda walaupun sekejap, ambil peluang ini untuk mendengar kata-kata mereka.
Kami sebagai ibu bapa faham ada kalanya ibu dan ayah sudah penat melayan anak-anak, tambah lagi selepas waktu bekerja namun perasaan mereka juga harus dijaga. Apa-apa pun jangan layan anak seperti second thought. Mereka wajib jadi keutamaan.
2.Beri mereka kejutan
Anak-anak anda mungkin sama seperti anak-anak lain, juga gemar dimanjakan. Apa yang dia perlukan adalah kasih sayang daripada ibu bapa dan sekali sekali tidak salah untuk anda cipta satu kejutan buat mereka. Ini penting bagi membuatkan anak-anak rasa lebih gembira.
Berikan kejutan mungkin dengan hadiah kecil seperti coklat yang dibeli di kedai runcit, mahupun sesuatu yang lebih besar seperti membawa mereka keluar ke lokasi yang mereka ingini.
Untuk pengetahuan anda, anak-anak yang jarang mendapat kejutan akan selalu membandingkan diri dengan rakan-rakan lain.
Ini tidak bermakna hadiah perlu mewah, cukup sekadar anda mengambil hati si kecil sama bagaimana anda luangkan usaha untuk menang hati pasangan juga.
3.Libatkan diri dalam hobi mereka
Ini antara cara paling mudah untuk mendekatkan diri anda dengan anak. Ya, ada sesetengah ibu bapa enggan untuk melibatkan diri dalam hobi anak lagi-lagi jika hobi itu susah seperti membina robot ataupun bermain bola sepak bersama rakan-rakan. Namun anda masih boleh tunjuk minat anda.
Bagaimana? Mudah sahaja! Anda boleh cuba berbual-bual dengan mereka tentang hobi mereka, ataupun tunjuk sokongan secara fizikal.
Sebagai contoh, jika anak anda minat bermain gitar namun anda tidak tahu, anda boleh bawa dia ke kelas muzik (jika mampu), belikan dia gitar (jika mampu), atau tunjuk sahaja video pemain gitar terbaik dan terkenal di seluruh dunia!
Dengan ini dia mula sedar bahawa ibu atau ayah ingin tahu apa yang dia minat, dan buatkan dia lebih senang untuk berbicara dengan anak di masa hadapan.
Selamat mencuba!




Artikel ini hanyalah simpanan cache dari url asal penulis yang berkebarangkalian sudah terlalu lama atau sudah dibuang :

https://wrlr.blogspot.com/2022/05/kepintaran-anak-anak-datang-dari.html

Kempen Promosi dan Iklan
Kami memerlukan jasa baik anda untuk menyokong kempen pengiklanan dalam website kami. Serba sedikit anda telah membantu kami untuk mengekalkan servis percuma aggregating ini kepada semua.

Anda juga boleh memberikan sumbangan anda kepada kami dengan menghubungi kami di sini
Pakar Kongsi Ini Patut Ibu Bapa Tahu Bila Anak Lambat Cakap Bukan Biarkan Je

Pakar Kongsi Ini Patut Ibu Bapa Tahu Bila Anak Lambat Cakap Bukan Biarkan Je

papar berkaitan - pada 7/5/2022 - jumlah : 200 hits
Perkembangan setiap anak berbeza Walaupun secara luarannya nampak seperti biasa ada anak di usia 2 tahun masih belum boleh bercakap mengikut usianya Dalam hal ini anak dikategorikan mengalami masalah speech delayed atau lambat bercakap Terd...
Ibu Bapa Leka Main Phone Tak Perasan Anak Hampir Lemas Kanak Kanak 11 Tahun Tolong Selamatkan

Ibu Bapa Leka Main Phone Tak Perasan Anak Hampir Lemas Kanak Kanak 11 Tahun Tolong Selamatkan

papar berkaitan - pada 11/5/2022 - jumlah : 165 hits
Tular di aplikasi Twitter satu ciapan oleh seorang pengguna dikenali sebagai Dr Muiz Murad yang menceritakan pengalaman anaknya Ali yang telah menyelamatkan seorang kanak kanak yang hampir lemas Menerusi bebenang ciapan tersebut Dr Muiz tel...
Hiburan Ibu Bapa Nekad Saman Anak Menantu Rm2 8 Juta Bagi Tempoh Setahun Untuk Timang Cucu

Hiburan Ibu Bapa Nekad Saman Anak Menantu Rm2 8 Juta Bagi Tempoh Setahun Untuk Timang Cucu

papar berkaitan - pada 14/5/2022 - jumlah : 209 hits
Di negara India baru baru ini kecoh dengan satu berita mengenai ibu bapa mahu menyaman anak serta menantu mereka sendiri kerana terlalu mahukan cucu dengan segera Lagi membuatkan hal itu lebih mendapat perhatian adalah jumlah saman yang ing...
Ini 7 Perangai Anak Belajar Dari Tingkah Laku Ibu Bapa Tapi Ramai Tak Perasan

Ini 7 Perangai Anak Belajar Dari Tingkah Laku Ibu Bapa Tapi Ramai Tak Perasan

papar berkaitan - pada 7/5/2022 - jumlah : 276 hits
Biasanya perangai anak berdasarkan apa yang dilihat melalui ibu bapanya sendiri Ibu bapa adalah orang yang diperhatikan setiap hari oleh anak anak Bukan setakat perhati tapi juga meniru tingkah laku ibu bapa Lebih lebih lagi jika ada anak y...
Speech Delay Kenapa Sebab Main Phone Padan Muka Cikgu Sekolahkan Ibu Bapa Kerap Beri Handphone Kepada Anak

Speech Delay Kenapa Sebab Main Phone Padan Muka Cikgu Sekolahkan Ibu Bapa Kerap Beri Handphone Kepada Anak

papar berkaitan - pada 26/4/2022 - jumlah : 132 hits
The ReporterTular di media sosial video luahan seorang guru wanita berhubung kanak kanak yang dihantar ke tadika masih belum mahir menguruskan dirinya dan menuding jari pada ibu bapa yang tidak memainkan peranan dalam mendidik perkara asas ...
Bolehkah Ibu Bapa Menggunakan Duit Simpanan Anak Anak

Bolehkah Ibu Bapa Menggunakan Duit Simpanan Anak Anak

papar berkaitan - pada 6/5/2022 - jumlah : 243 hits
Dalam kehidupan harian yang kian mencabar sering kali terjadi perbelanjaan keperluan harian melebihi daripada pendapatan isi rumah mendorong kepada masyarakat untuk mencari alternatif dan menjadi lebih kreatif demi kehidupan yang lebih baik...
Hiburan Orang Dah Puji Kita Buka Aib Ibu Bapa Galak Malukan Anak Depan Orang Tanpa Sedar

Hiburan Orang Dah Puji Kita Buka Aib Ibu Bapa Galak Malukan Anak Depan Orang Tanpa Sedar

papar berkaitan - pada 13/5/2022 - jumlah : 169 hits
Sebuah perkongsian daripada seorang wanita ini di laman Twitter mungkin dapat membuka mata anda terutamanya buat ibu bapa yang mempunyai anak yang semakin meningkat dewasa Dalam hantaran tersebut wanita dikenali sebagai itu memberi nasihat ...
Padah Kongsi Video Anak 10 Tahun Pandu Kereta Ibu Bapa Serah Diri Pada Polis

Padah Kongsi Video Anak 10 Tahun Pandu Kereta Ibu Bapa Serah Diri Pada Polis

papar berkaitan - pada 13/5/2022 - jumlah : 225 hits
PONTIAN Berikut video viral anak lelakinya berusia 10 tahun memandu kereta sepasang suami isteri menyerah diri ke Ibu Pejabat Polis Daerah Pontian di sini hari ini Ketua Polis Daerah Pontian Superintendan Mohammad Shofee Tayib berkata Bahag...
Lapan Bulan Menganggur Anak Beri Kejutan Untuk Ibu Bapa Di Pagi Raya

Lapan Bulan Menganggur Anak Beri Kejutan Untuk Ibu Bapa Di Pagi Raya

papar berkaitan - pada 3/5/2022 - jumlah : 159 hits
Pejam celik pejam celik tiba tiba saja musim perayaan diumumkan dan ini membuat ramai di kalangan kita kelam kebut membuat persiapan perayaan di saat akhir kerana keesokan paginya bakal menyambut keheningan pagi Syawal Pabila menjelangnya m...
Anjing Anjing Neraka Versi Rfans Donald

Filem Ngesot

Infinix Memperkenalkan Gt 20 Pro Telefon Pintar Dual Chip Gaming Beast Ke Malaysia

Makan Makan Santai Dengan Kawan Office

Sultan Pahang Mohon Mendoakan Tengku Hassanal Segera Mendirikan Rumah Tangga

Mahalini Dah Peluk Islam

Ibu Meraung Luluh Hati Lihat Kaki Anak Putus Akibat Kemalangan Motorsikal Depan Sekolah

Fiersa Besari April Chord



Info Dan Sinopsis Drama Berepisod Dr Pontianak Astro Warna Sooka

10 Fakta Biodata Jabir Meftah Pelakon Drama Berepisod Racun Rihanna TV3

Biodata Dan Latar Belakang Adam Shamil Personaliti TikTok Terkenal

5 Negara Yang Memilih Untuk Tidak Menggunakan Matawang Sendiri

Info Dan Sinopsis Drama Berepisod Aku Bukan Ustazah Slot Akasia TV3


Wbsl Buah Tangan Istimewa Daripada Husam

Lunch Di Ayam Gepuk Tooyu Jitra Kedah

Poll Who Will Win The Kuala Kubu Bharu By Election

Jadi Andalan Banyak Orang Inilah Berbagai Fitur Menarik Laptop Tipis Zenbook S 13 Oled Ux5304

How To Maximize Retirement Planning In Malaysia

Amd Ryzen 7 5800u Processor Gaming Yang Menyaru