Kepentingan Melakukan Ujian Ct Brain Untuk Mendapatkan Diagnosis Yang Lebih Tepat Mengenai Kecederaan Di Otak


Assalamualaikum. Susulan dari entry PART 1 ALFATIHAH | PEMERGIAN KAKYANG , Cik Rose ingin berkongsi perihal CT Scan. Tapi, di bahagian kepala iaitu CT Brain.

Cik Rose sendiri keliru tentang keduanya. Mulanya Cik Rose fikir ianya sama. Setelah merujuk beberapa portal kesihatan, barulah Cik Rose tahu yang ianya berbeza.

SUMBER GAMBAR : DR ZUBAIDI

Dalam pencarian maklumat tentang CT Brain, Cik Rose jumpa beberapa website. Di sini Cik Rose kongsikan nfo dari website MyHealth.gov. Boleh rujuk di sini : http://www.myhealth.gov.my/ct-brain/



Apa Itu CT Brain?Adalah satu pemeriksaan imbasan ke atas struktur tengkorak dan otak.Pemeriksaan CT Brain boleh memberi maklumat yang lebih tepat berkenaan tisu otak dan juga struktur otak berbanding dengan pemeriksaan X-ray kepala. Ada sesetengah indikasi bagi pemeriksaan CT Brain memerlukan suntikan media kontras. (maklumat lanjut berkaitan media kontras boleh dirujuk ke Pemeriksaan CT Scan)CT Brain juga telah menjadi pilihan utama bagi kes kecederaan kepala. Ini kerana imej yang dihasilkan adalah jauh lebih detail berbanding dengan pemeriksaan X-ray biasa. Ia juga dapat membantu untuk mendapatkan diagnosis yang lebih tepat mengenai kecederaan, strok dan pendarahan. Ini dapat membantu doktor untuk memberikan rawatan yang tepat dalam masa yang cepat.


Bila CT Brain Diperlukan?
Di antara sebab-sebab CT Brain dilakukan  adalah:untuk melihat metastasis pada otakmelihat kecederaan kepalamelihat pendarahan dalam otakmelihat keabnormalan pada otak dan struktur rangka kepala
Persediaan Sebelum Pemeriksaan CT BrainJuru X-ray akan menerangkan kepada anda tentang pemeriksaan yang akan dilakukan.Sila maklumkan kepada juru X-ray sekiranya anda mengandung atau disyaki mengandung.Jika pemeriksaan memerlukan kontras media, maka beberapa arahan perlu dipatuhi seperti:Perlu berpuasa minimum 4 – 6 jam sebelum pemeriksaan.Makan ubat steroid yang dibekalkan 12 jam dan 2 jam sebelum pemeriksaan.Tidak digalakkan memakai atau membawa barang kemas dan barang berharga pada hari pemeriksaan.
Perlu menanggalkan objek berasaskan besi seperti klip rambut, subang dan rantai leher, untuk mengelakkan artifak pada imej.Jika anda akan menjalani pemeriksaan CT Brain dengan media kontras, maka doktor akan memasangkan jarum pada tangan atau lengan anda.
Semasa Pemeriksaan CT BrainAnda diminta untuk baring di atas meja pemeriksaan CT Scan.Juru X-ray akan memposisikan kedudukan anda seperti meluruskan badan dan memastikan kepala anda dalam kedudukan yang betul.Meja pemeriksaan akan dimasukkan ke dalam gantry.Pintu bilik pemeriksaan akan ditutup, tetapi anda masih dapat berhubung dengan juru X-ray dan doktor melalui intercom.Anda dinasihatkan supaya tidak bergerak sepanjang imbasan CT (CT Brain) dilakukan untuk mengelakkan berlakunya herotan pada imej dan akan menyebabkan pemeriksaan ulangan.Imbasan CT akan dimulakan.Jika anda menjalani pemeriksaan CT Brain berkontras, kemungkinan anda akan rasa tidak selesa selepas media kontras disuntik ke dalam salur darah seperti rasa panas di seluruh badan, mual, pening dan lain-lain. Walaubagaimana pun, simptom ini hanyalah untuk sementara waktu sahaja. (benarlah kata arwah kakyang, ianya sakit. )Doktor dan juru X-ray yang bertugas sentiasa ada bersama untuk memantau keadaan anda sepanjang pemeriksaan dijalankan.Selepas imbasan CT selesai, meja pemeriksaan akan dikeluarkan dari gantry.Anda dibenarkan turun dan dibenarkan menukar pakaian.Jarum suntikan akan dibuka (sekiranya ada).
Selepas PemeriksaanCT BrainBagi anda yang menjalani pemeriksaan CT Brain tanpa penggunaan kontras media, tiada apa-apa penjagaan khusus diperlukan.Bagi anda yang telah menjalani pemeriksaan CT Brain berkontras, anda disarankan agar minum banyak air untuk mempercepatkan media kontras keluar dari badan melalui proses pembuangan air kencing.Pastikan anda stabil sebelum dibenarkan balik.Jika ada sebarang masalah, hendaklah dimaklumkan kepada Juru X-ray yang bertugas.

Laporan PemeriksaanSemua imej yang dihasilkan akan diteliti oleh pakar radiologi dan laporan radiologi akan disediakan.


*****Pemeriksaan CT Brain amat penting. Jika x ray dan ujian darah telah dilakukan dan masih tak dapat didiagnosis penyakit, ujian CT Brain akan membantu. 
Kalau mengalami sakit kepala yang teruk dan terlalu kerap, pergilah buat pemeriksaan. Jangan dibiarkan dengan hanya memakan ubat penahan sakit. 
Namun, kos untuk ujian ini memang mahal. Kalau dilakukan di hospital kerajaan juga mahal. (pengalaman sendiri- arwah Kakyang). Kecuali jika penjawat awam. Ia adalah percuma.



Artikel ini hanyalah simpanan cache dari url asal penulis yang berkebarangkalian sudah terlalu lama atau sudah dibuang :

https://inilahrealitibukanfantasi.blogspot.com/2019/12/kepentingan-melakukan-ujian-ct-brain.html

Kempen Promosi dan Iklan
Kami memerlukan jasa baik anda untuk menyokong kempen pengiklanan dalam website kami. Serba sedikit anda telah membantu kami untuk mengekalkan servis percuma aggregating ini kepada semua.

Anda juga boleh memberikan sumbangan anda kepada kami dengan menghubungi kami di sini
Rihana Dikatakan Telah 2 Kali Tolak Ujian Dna Ismail Leon Hantar Lebih Gambar Serupa Sultan Muhammad Di Email

Rihana Dikatakan Telah 2 Kali Tolak Ujian Dna Ismail Leon Hantar Lebih Gambar Serupa Sultan Muhammad Di Email

papar berkaitan - pada 28/11/2019 - jumlah : 1046 hits
Cerita diantara Sultan Kelantan Baginda Sultan Muhammad V dan model Russia Rihana Oksana Petra nampaknya masih belum ada kesudahannya Terbaru Rihana dikatakan telah didesak untuk menjalankan ujian DNA ke atas anaknya Ismail Leon Bagaimanapu...
10 Tempat Makan Menarik Di Kuala Terengganu Jadikan Percutian Lebih Bermakna

10 Tempat Makan Menarik Di Kuala Terengganu Jadikan Percutian Lebih Bermakna

papar berkaitan - pada 3/12/2019 - jumlah : 933 hits
10 TEMPAT MAKAN MENARIK DI SEKITAR KUALA TERENGGANU PERCUTIAN LEBIH BERMAKNA DAN WAJIB CUBABila sebut mengenai bercuti atau berjalan ke suatu tempat menarik pastinya kita inginkan tempat tinggal yang selesa makanan yang sedap dan permandang...
Lebih 200 Migran Diselamatkan Tentera Laut Libya

Lebih 200 Migran Diselamatkan Tentera Laut Libya

papar berkaitan - pada 1/12/2019 - jumlah : 144 hits
Lebih 200 migran diselamatkan tentera laut Libya Dikemas kini 31 minit yang lalu Diterbitkan pada 1 Dec 2019 8 30AM
Burung Terawal Ditemui Dawn 10 Juta Tahun Lebih Tua Daripada Archaeopteryx

Burung Terawal Ditemui Dawn 10 Juta Tahun Lebih Tua Daripada Archaeopteryx

papar berkaitan - pada 30/11/2019 - jumlah : 630 hits
Burung Dawn Aurornis xui dipercayai hidup pada 150 juta tahun dahulu dan diselaputi bulu bulu pelepah namun berkemungkinan tidak boleh terbangFosil ditemui di China dengan ciri ciri Saiz sebesar ayam Set gigi segitiga halusDiselaputi bulu d...
Sri Mulyani Pns Kemenkeu Lebih Rindu Tunjangan Kinerja Dari Pada Menterinya

Sri Mulyani Pns Kemenkeu Lebih Rindu Tunjangan Kinerja Dari Pada Menterinya

papar berkaitan - pada 3/12/2019 - jumlah : 112 hits
Sri Mulyani mengatakan lingkungan Kemenkeu saat ini sudah mulai bersih dari praktik korupsi Akar penyebab korupsi satu per satu diberantas hingga tuntas Untuk itu harus ada keseimbangan agar pegawai merasa dihargai
Pemerintah Diminta Beri Dukungan Lebih Ke Pengusaha Ikan Hias

Pemerintah Diminta Beri Dukungan Lebih Ke Pengusaha Ikan Hias

papar berkaitan - pada 1/12/2019 - jumlah : 217 hits
Pameran dan kontes ikan terbesar se Asia bertajuk Nusantara Aquatic 2019 kembali digelar di Indonesia Convention Exhibition BSD Tanggerang Pameran ini tak hanya diikuti oleh sejumlah pecinta ikan dalam negeri namun juga diikuti oleh beberap...
Lirik Campak Bintang Faizal Tahir M Nasir

Two In Five Malaysians Might Quit If Required To Work More In Office Randstad

Lumira Di Eka Heights Kehidupan Bermakna Yang Dinantikan

Lumira Eka Heights Seremban Perumahan Gaya Hidup Moden

Plaza Premium Group Expands Flight Club Dining Brand At Kuala Lumpur International Airport Terminal 1

Dap S Dilemma Red Lines And Kuala Kubu Baharu

Ustadz Yang Membodoh Bodohi Jemaahnya Kata Frans Donal Di Bali By Dr H

Catat Nekad Berhaji Tanpa Visa Haji Bisa Dideportasi Dari Arab Saudi



10 Fakta Biodata Jabir Meftah Pelakon Drama Berepisod Racun Rihanna TV3

Biodata Dan Latar Belakang Adam Shamil Personaliti TikTok Terkenal

5 Negara Yang Memilih Untuk Tidak Menggunakan Matawang Sendiri

Info Dan Sinopsis Drama Berepisod Aku Bukan Ustazah Slot Akasia TV3

Info Dan Sinopsis Drama Berepisod Bercakap Dengan Jun Slot DramaVaganza Astro Ria


Hobi Baru

Beli Saldo Paypal Via Bank Line By Bank Hana

Akhirnya Dapat Beli Sobek

Selesai Sesi Marhaban 2024 1445h

3 Ayat Pelaris Jualan Tak Perlu Sebut Brand

Breakthrough Your Fitness Plateau Vo2 Max Testing Personalized Plans