Kepala Dah Nak Keluar Terus Gelabah Issey Menggigil Tengok Isteri Di Labour Room


Pengalaman pertama kali yang tidak mungkin dilupakan. Begitu kata Issey berkongsi kisah menyambut kelahiran bayi sulungnya, Faaeq Fathian yang dilahirkan pada 31 Ogos lalu.
Menerusi Pa&Ma E-Workshop Urus Newborn Baby A-Z yang berlangsung pagi tadi, Issey berkongsi kisah dan pengalamannya bergelar bapa.
Kata Issey pengalaman pertama kali berada di labour room adalah momen yang tidak mungkin dapat dilupakannya. Amat berharga!

“Satu pengalaman yang cukup luar biasa untuk saya. Sepertimana yang semua orang tahu saya ada tiga orang anak tiri yang saya anggap sudah seperti anak kandung saya. Tapi pengalaman menjadi bapa sememangnya cukup luar biasa.
“Banyak benda baru yang saya pelajar, ada juga yang gagal tapi alhamdulillah isteri saya banyak pengalaman dan mak mentua juga banyak membantu. Alhandulillah,” kongsi Issey memulakan bicaranya ketika bersiaran secara langsung menerusi E-Workshop Pa&Ma pagi tadi.
Menurut kata Issey, pengalaman pertamanya berada di labour room melihat perjuangan isteri antara pengalaman yang tak dapat dilupakannya.

“Saya nak cerita dekat labour room lagi, yang bestnya anak saya lahir 31 Ogos iaitu Hari Merdeka. 30hb lagi isteri dah sakit-sakit perut, esok pagi baru isteri saya masuk labour room. Sebab pkp saya memang tak boleh masuk labour room awal dan bila dah sampai waktunya barulah saya dibenarkan masuk.
“Saya masuk masa dekat hendak bersalin. Bila masuk saja doktor sambut saya, saya menggigil tengok keadaan isteri waktu itu. Doktor pula yang risau tengok saya dan takut saya pengsan. Jujur saya takut nak tengok isteri waktu itu.

“Bila doktor cakap kepala dah nak keluar, saya mula gelabah. Doktor panggil saya untuk tengok, bila pertama kali tengok anak, air mata saya terus tumpah dan ketika itulah saya dah fikirkan tanggungjawab saya. Saya kena jaga amanah Allah ini dan perlu jadi lebih baik.
“Sebelum ini dah ada tanggungjawab pada tiga anak saya tapi bila tengok depan mata sendiri terus rasa keinsafan. Pengalaman yang saya tak boleh lupa,” kongsi Issey lagi.

Banyak belajar dari Youtube
Ketika di tanya mengenai pengalaman menguruskan anak kecilnya itu dan perbezaan menguruskan kesemuanya, kata Issey dia banyak mempelajari pelbagai ilmu di Youtube selain dibantu oleh isterinya yang banyak pengalaman menguruskan anak-anak.
“Anak-anak tiri saya dah macam anak kandung sebab saya jaga amanah tu sejak kahwin lagi. Kalau perbezaan, anak-anak sebelum ini semua dah besar, jadi saya kekok sebab masih bayi.
“Kalau dengan anak dah besar boleh la kita berkomunikasi, dengan baby ni susah pula. Dia menangis saja.

“Jujur saya banyak belajar macam-macam perkara melalu Youtube. Contoh saya cari apa sebab baby menangis, jadi saya belajar dari situ. Lama-lama sangat dah tahu setiap kali anak menangis.
“Cerita mengenai bangun malam, cabaran untuk saya sebab saya on air pagi, pukul 4 lebih saya dah keluar rumah sebab nak on air pukul 6 pagi. Jadi susah juga nak berjaga baby menangis malam-malam.
“Bagi saya, kalau nak bantu isteri, nak susukan anak kita bangun dan duduk di sebelah bertanya keadaan isteri pun dah cukup memadai. Itulah yang saya buat. Saya bangun dan bantu isteri mana yang patut. Bagi semangat pada isteri. Bila nak on air memang mengantuk tapi semua ini pengalaman baru bagi saya.

Malah kata Issey lagi, bergelar ayah kepada Faaeq Fathian atau digelar Baby Iyyen oleh Issey sekeluarga banyak mengajarnya pelbagai ilmu baru yang tidak pernah terfikir olehnya sebelum ini.
“Salah satu perkara yang cukup mengajar Issey adalah merubah keadaan dan situasi bergantung kepada anak. Contoh cara nak mandikan anak dengan air suam bukanlah air suam mengikut suhu kita sebaliknya kena kenakan air ke siku, barulah sesuai dengan suhu bayi.
“Begitu jugalah bila hendak buka penghawa dingin. Perlu sesuaikan dengan suhu sesuai untuk bayi. Anak tak suka suhu sejuk, terpaksalah saya ikut cara anak. Benda-benda macam inilah saya dapat ilmu baru untuk diri saya sendiri,” kongsinya lagi.

Belajar jadi support system terbaik
Malah kata Issey lagi, suami adalah support system terbaik untuk membantu isteri di rumah. Kalau bukan menguruskan urusan rumah tangga, ambil alih untuk menjaga anak.
“Bagi suami, ambillah tugas-tugas lain untuk membantu isteri bagi meringankan beban isteri. Kalau bukan jaga anak, uruskan perkara-perkara lain.
“Suami support system yang penting untuk pastikan emosi isteri berjalan lancar. Masalah kalau emosi isteri tak diuruskan dengan baik. Bagi saya isteri tak happy susah nanti.

“Baby Iyyen dah nak masuk tiga bulan, jadi saya gunakan masa sebaik mungkin dengan dia. Orang kata hubungan kita dengan anak paling baik adalah 12 tahun pertama. Dalam masa 12 tahun pertama inilah kita gunakan sebaik mungkin. Jadi tunjukkanlah kita sebagai bapa yang baik pada anak,” kongsinya lagi.
Menarik: Dah Macam Buat Konsert, Dato Siti Kongsi Gelagat Aafiyah Nyanyi, Sedap Ikut Tempo!
Nak bawa anak dekati alam dan jalan hujung minggu, jom ke Farm In The City.

Dah masuk hujung tahun ni, biasanya mama papa pasti buat persediaan anak-anak masuk ke sekolah. Apa yang patut kita nak buat supaya anak-anak tak kekok dan teruja nak ke sekolah?
Jom ikuti perkongsian ilmu bermanfaat dari Dr Tengku Putri Zainab Ab Malek (Pakar Perunding Pediatrik), Pn Nurul Sheriena Musa (Konsultan Perkembangan Kanak-kanak & Terapis Cara Kerja) serta sharing dari selebriti Yana Samsudin bagaimana dia melatih anaknya untuk belajar tiga bahasa.
Daftar di https://toko.ideaktiv.com/product/tip-a-z-anak-ready-ke-sekolah/

Mama jom rileks jap, klik link NI!
Pa&Ma D Parents adalah komuniti yang menghimpunkan semua yang bergelar ibu bapa & diwujudkan sebagai menyokong perjalanan mereka sepanjang membesarkan anak di era milenium dan akan berkongsi info, artikel dan pelbagai promo aktiviti atau event yang dianjurkan oleh Pa&Ma. Join channel telegram Pa&Ma D Parents (https://t.me/pamadparents)
The post “Kepala Dah Nak Keluar, Terus Gelabah” Issey Menggigil Tengok Isteri Di Labour Room! appeared first on Pa&Ma.


Artikel ini hanyalah simpanan cache dari url asal penulis yang berkebarangkalian sudah terlalu lama atau sudah dibuang :

https://www.majalahpama.my/kepala-dah-nak-keluar-terus-gelabah-issey-menggigil-tengok-isteri-di-labour-room/

Kempen Promosi dan Iklan
Kami memerlukan jasa baik anda untuk menyokong kempen pengiklanan dalam website kami. Serba sedikit anda telah membantu kami untuk mengekalkan servis percuma aggregating ini kepada semua.

Anda juga boleh memberikan sumbangan anda kepada kami dengan menghubungi kami di sini
Well Done Kalau Nak Diet Hubungi Saya Ajar Tmj Hubungi Terus Menteri Besar Berkenaan Gaji Pemain Kedah

Well Done Kalau Nak Diet Hubungi Saya Ajar Tmj Hubungi Terus Menteri Besar Berkenaan Gaji Pemain Kedah

papar berkaitan - pada 16/11/2021 - jumlah : 182 hits
Isu tunggakan gaji bukanlah perkara yang boleh diambil ringan Disebabkan itu pemilik Johor Darul Ta zim Tunku Ismail Sultan Ibrahim tidak berkompromi dengan mana mana kelab yang tidak membayar gaji pemain mereka Bagaimanapun TMJ berasa gemb...
Jangan On Off Nak Keluar Mesti Pakai Tips Ibu Ini Ajar 7 Anaknya Bertudung

Jangan On Off Nak Keluar Mesti Pakai Tips Ibu Ini Ajar 7 Anaknya Bertudung

papar berkaitan - pada 20/11/2021 - jumlah : 248 hits
Menjadi tanggungjawab ibu bapa yang beragama Islam untuk mengajar anak anak perempuan menutup aurat Secara asasnya anak anak kecil masih belum tahu bahagian mana yang perlu ditutup atau mengapa perlu ditutup tetapi langkah mengajar anak mem...
Kalau Nak Keluar Tak Payah Ugut Ugut

Kalau Nak Keluar Tak Payah Ugut Ugut

papar berkaitan - pada 23/11/2021 - jumlah : 131 hits
KAK IDA ABDULLAHApabila rakan kongsi buat perangai hati tak bersih berpisah je Kalau berniaga akan rugi kalau berpersatuan akan berantakan Anwar Ibrahim layak ketuai rakyat berbilang kaum dlm Malaysia Parti beliau parti masa depan paling re...
Seronok Tengok Haqiem Rusli Nikah Sufian Suhaimi Sedia Nak Kahwin Tapi Siapa Calon Isteri

Seronok Tengok Haqiem Rusli Nikah Sufian Suhaimi Sedia Nak Kahwin Tapi Siapa Calon Isteri

papar berkaitan - pada 23/11/2021 - jumlah : 386 hits
Terima kasih buat kalian yang sudi menonton sudi LIKE sudi KOMEN dan sudi SUBSCRIBE ANDA JUGA BOLEH IKUTI BUDIEY DI Portal https www budiey com Instagram https instagram com budiey Twitter http twitter com budiey Facebook http
Si Isteri Kena Halau Dengan Suami Tidur Kat Luar Sebab Suami Nak Video Call Dengan Kekasihnya Berumur 18 Tahun

Si Isteri Kena Halau Dengan Suami Tidur Kat Luar Sebab Suami Nak Video Call Dengan Kekasihnya Berumur 18 Tahun

papar berkaitan - pada 14/11/2021 - jumlah : 260 hits
Gambar Sekadar Hiasan Assalam min Hide profile aku aku dalam dilema untuk terus kuat atau cuba untuk terima kenyataan yang suami aku dah sebetul2nya tak ade hati pada aku
Dulu Ada Soqang Ni Nak Bawa P Umrah Kali Ni Nak Bina Masjid Baik Buat Kaabah Terus Keh Keh Keh

Dulu Ada Soqang Ni Nak Bawa P Umrah Kali Ni Nak Bina Masjid Baik Buat Kaabah Terus Keh Keh Keh

papar berkaitan - pada 14/11/2021 - jumlah : 162 hits
NORSHIDAH MOHD DAUD Tg Piai janji nk bawak p umrahNi janji nk bina masjid lakLainkali cakap la nk bina KaabahBN bangang berpisah tiada
Issey Fazlisham Dan Isteri Akur Beraya Tanpa Anak

Issey Fazlisham Dan Isteri Akur Beraya Tanpa Anak

papar berkaitan - pada 11/11/2021 - jumlah : 110 hits
Issey Fazlisham dan isteri akur beraya tanpa anak Issey Fazlisham dan isteri akur beraya tanpa anak Issey Fazlisham akur tidak dapat beraya bersama anak anak berikutan larangan rentas negeri sepanjang sambutan Aidilfitri Namun Issey dan ist...
Clingy Bila Mummy Daddy Nak Keluar Kena Ajar Anak Berpisah Sekejap Dr Izzar

Clingy Bila Mummy Daddy Nak Keluar Kena Ajar Anak Berpisah Sekejap Dr Izzar

papar berkaitan - pada 13/11/2021 - jumlah : 242 hits
Anak manja dan melekat 24 jam pastinya membuatkan kita semakin bertambah runsing Sebenarnya hal ini kurang baik untuk perkembangan anak itu sendiri Membiarkan anak berdikari dan ada waktu untuk dirinya bersama orang lain baik untuk anak Dr ...
Selalu Tanya Bila Daddy Nak Balik Luahan Rindu Anak Isteri Hargai Pengorbanan Alif Satar

Selalu Tanya Bila Daddy Nak Balik Luahan Rindu Anak Isteri Hargai Pengorbanan Alif Satar

papar berkaitan - pada 13/11/2021 - jumlah : 242 hits
Isteri kepada penyanyi dan pengacara Alif Satar meluahkan rasa sayu dan sebak melihat kegigihan suaminya bekerja siang dan malam demi tanggungjawabnya kepada kerjaya dan keluarga Malah menurut ibu kepada tiga cahaya mata ini lagi ada waktun...
Reviving Abandoned Housing Projects Is Turning Nightmare To Hope

8 Karakter Di Drama Korea Ini Bisa Jadi Contoh Bahwa Emansipasi Bukan Cuma Cita Cita Wanita Indonesia

Penyalahgunaan Kuasa Penyakauan Harta Rakyat Oleh Mahathir Wajib Didedahkan

Zus Coffee Ice Green Tea Latte

Let S Be Reasonable Tun M Don T Call The Kettle Black

Pra Pesanan Samsung Ai Tv Berpeluang Memenangi Hadiah Bernilai Rm140 000

Afidivit Sokong Tahanan Rumah Najib Razak Ada Kesilapan

Membongkar Kejayaan Pembayaran Dan Pemenang Di Wecopytrade Dan Wemastertrade



Kisah Restoran Colonel Sanders Selain KFC Yang Tidak Boleh Dikembangkan

Info Dan Sinopsis Filem J2 J Retribution J2 J Retribusi Filem Malaysia 2021 Di Netflix Sekuel J Revolusi

Info Sinopsis Kutipan Sheriff Narko Integriti Filem Malaysia 2024

Info Dan Sinopsis Dough Doh Filem Malaysia 2023 Lakonan Syafiq Kyle Kini Di Netflix

Info Dan Sinopsis The Djinn s Curse Khong Khaek Filem Seram Thailand 2023 Kini Di Netflix Malaysia


Mengopi Buttercream Latte Di Simpol Cafe Alor Setar

Happy Birthday

The Power Of Ai In Cybersecurity Cyrebro S Mdr With A Brain

Tahanan Rumah Adakah Peruntukan Seumpama Itu

Kkb By Election Boycott By Mca Mic A Walk In A Slippery Park For Ph Dap

Titah Adendum Tengku Zafrul Enggan Dedah Kesilapan Afidavit Difailkan Zahid