Kenyataan Perkauman P Raya Pbt Amk Lapor Polis Pesuruhjaya Pas Wp




 
Oleh: Helmi Mohd Foad





Angkatan Muda KEADILAN (AMK) Wilayah Persekutuan hari ini membuat laporan polis ke atas Pesuruhjaya Pas Wilayah Persekutuan, Azhar Yahya (gambar, dua dari kanan) di atas kenyataannya yang dianggap bersifat perkauman ketika mengulas cadangan pelaksanaan pilihanraya kerajaan tempatan di Kuala Lumpur.





Ketuanya Mohamad Azfar Aza Azhar berkata, kenyataan yang dimuat naik melalui aplikasi X di akaun Pas Pusat itu jika tidak dibendung boleh menyebabkan situasi ketegangan kaum di negara ini.





"Kita faham ada yang setuju dan tidak bersetuju dengan isu pilihanraya kerajaan tempatan tetapi apabila memainkan isu perkauman, menyebut fakta yang salah, kita lihat dia sebut Parlimen Lembah Pantai dan Bandar Tun Razak merupakan kawasan majoriti bukan Melayu, ini fakta ke laut," katanya kepada pemberita selepas membuat laporan tersebut di Balai Polis Setapak, Kuala Lumpur, petang tadi.





Turut hadir ialah Ketua Cabang KEADILAN Wangsa Maju, Andre Lai Chen Heng yang juga Naib Pengerusi Majlis Pimpinan Negeri KEADILAN Wilayah Persekutuan.





Terdahulu dalam kenyataannya, Azhar dipetik sebagai berkata, hal yang dibimbangkan jika pilihanraya Pihak Berkuasa Tempatan (PBT) diadakan akan berlaku monopoli kaum, khususnya Cina dalam menguasai kerusi PBT di Kuala Lumpur.





Dakwa beliau sebagai bukti Parlimen Kepong, Seputeh, Cheras Bukit Bintang, Segambut dikuasai DAP manakala Wangsa Maju, Setiawangsa, Lembah Pantai dan Bandar Tun Razak adalah kawasan campuran yang majoritinya dikuasai kaum selain Melayu.





Beliau mengulas cadangan Ahli Parlimen Cheras Tan Kok Wai dari DAP yang mencadangkan pilihanraya PBT boleh dimulakan di Kuala Lumpur.





Mengulas isu itu, Azfar berkata kenyataan pemimpin Pas itu jelas cuba melaga-lagakan hubungan antara kaum dan dakwaan tersebut bersifat serius bertujuan mengancam ketenteraman awam.





"Kenyataan itu juga berbaur fitnah kerana jumlah pengundi di Lembah Pantai dan Bandar Tun Razak masih lagi bermajoriti orang Melayu.





"Kami mahu dakwaan tersebut disiasat dan diambil tindakan sewajarnya di bawah Seksyen 233 Akta Suruhanjaya Komunikasi dan Multimedia, Seksyen 500 kerana membuat jenayah fitnah dan Seksyen 504 kerana membuat kenyataan bertujuan menggugat ketenteraman awam," katanya.





Dalam pada itu, Andre Lai (gambar, tiga dari kanan) pula berkata, isu pilihanraya PBT merupakan satu proses demokrasi sama ada ia dilaksana atau tidak buat masa sekarang, isu perkauman tidak sepatutnya disebut.





"Ia berbau perkauman dengan sebab perkataan seperti menyebut perkataan 'akan dikuasai oleh DAP dan kaum bukan Melayu'," ujarnya.

 



Artikel ini hanyalah simpanan cache dari url asal penulis yang berkebarangkalian sudah terlalu lama atau sudah dibuang :

https://wrlr.blogspot.com/2023/12/kenyataan-perkauman-praya-pbt-amk-lapor.html

Kempen Promosi dan Iklan
Kami memerlukan jasa baik anda untuk menyokong kempen pengiklanan dalam website kami. Serba sedikit anda telah membantu kami untuk mengekalkan servis percuma aggregating ini kepada semua.

Anda juga boleh memberikan sumbangan anda kepada kami dengan menghubungi kami di sini
P Raya Pbt Bukan Keutamaan Kata Menteri Kpkt Daripada Dap

P Raya Pbt Bukan Keutamaan Kata Menteri Kpkt Daripada Dap

papar berkaitan - pada 28/12/2023 - jumlah : 76 hits
Pilihan raya pihak berkuasa tempatan bukan keutamaan Kementerian Perumahan dan Kerajaan Tempatan kata menterinya Nga Kor Ming mengulas gesaan pemimpin DAP supaya pemilihan itu diperkenalkan semula Nga berkata sebaliknya fokus kementeriannya...
Kumpulan 16 Ngo Mahu Pilihan Raya Pbt Dewan Negara

Kumpulan 16 Ngo Mahu Pilihan Raya Pbt Dewan Negara

papar berkaitan - pada 19/12/2023 - jumlah : 151 hits
Sekumpulan 16 NGO menggesa kerajaan supaya menegakkan demokrasi dengan mengadakan pilihan raya untuk memilih ahli majlis pihak berkuasa tempatan senator Dewan Negara dan anggota jawatan kuasa kepimpinan masyarakat setempat Kata mereka amala...
Lokman Umno Tak Akan Benarkan Pilihan Raya Pbt

Lokman Umno Tak Akan Benarkan Pilihan Raya Pbt

papar berkaitan - pada 18/12/2023 - jumlah : 109 hits
malaysiakini comDiterbitkan Dec 18 2023 Ahli Majlis Kerja Tertinggi Umno Lokman Adam berkata parti itu tidak akan membenarkan pilihan raya Pihak Berkuasa Tempatan dilaksanakan Lokman berkata demikian ketika mengulas gesaan Pengerusi DAP Kua...
Veteran Umno Wp Bantah Gesaan Pilihan Raya Pbt Di Kuala Lumpur

Veteran Umno Wp Bantah Gesaan Pilihan Raya Pbt Di Kuala Lumpur

papar berkaitan - pada 18/12/2023 - jumlah : 126 hits
malaysiakini comDiterbitkan Dec 17 2023 6 12 PMVeteran Umno Wilayah Persekutuan berpandangan tiada keperluan untuk mengadakan pilihan raya pihak berkuasa tempatan di Kuala Lumpur pada masa ini kerana struktur pentadbiran sedia ada sudah mem...
Kenapa Dap Minat Sangat Adakan Pilihan Raya Pbt Hasmuni

Kenapa Dap Minat Sangat Adakan Pilihan Raya Pbt Hasmuni

papar berkaitan - pada 19/12/2023 - jumlah : 274 hits
hmetro com myHasmuni gambar fail FOTO NSTPAlor Setar Kerajaan perlu menimbangkan secara teliti cadangan DAP agar diadakan semula pilihan raya pihak berkuasa tempatan bagi mengelak ada pihak yang meraih laba atas angin secara mudah Ahli Majl...
Amaran Umno Wp Kepada Dap Jangan Bangkit Lagi Cadangan P Raya Pbt

Amaran Umno Wp Kepada Dap Jangan Bangkit Lagi Cadangan P Raya Pbt

papar berkaitan - pada 27/12/2023 - jumlah : 221 hits
Pembaziran wang rakyat merupakan salah satu sebab mengapa Umno Wilayah Persekutuan menolak cadangan untuk mengadakan pilihan raya kerajaan tempatan Perhubungan Umno Wilayah Persekutuan dalam kenyataan memaklumkan mereka telah mengadakan mes...
Bincang Dalam Ph Dulu Sebelum Bercakap Isu P Raya Pbt Pkr Tegur Dap

Bincang Dalam Ph Dulu Sebelum Bercakap Isu P Raya Pbt Pkr Tegur Dap

papar berkaitan - pada 21/12/2023 - jumlah : 139 hits
DAP perlu mengadakan libat urus dengan pihak berkepentingan dan bukan sekadar melontarkan idea berhubung cadangan pilihan raya pihak berkuasa tempatan khususnya di ibu negara Pengarah Komunikasi PKR Lee Chean Chung berkata cadangan itu idea...
Pilihan Raya Pbt Siapa Yang Untung Sebenarnya

Pilihan Raya Pbt Siapa Yang Untung Sebenarnya

papar berkaitan - pada 20/12/2023 - jumlah : 210 hits
harakahdaily netDecember 20 2023Datuk Ahmad Amzad HashimKUALA TERENGGANU Pilihan raya Pihak Berkuasa Tempatan tidak sesuai dilaksanakan kerana masih lagi berhadapan dengan penyusunan kaum di dalam kawasan bandar yang mana tidak menggambarka...
Pilihan Raya Pbt Impian Dap Yang Akan Rosakkan Kita

Pilihan Raya Pbt Impian Dap Yang Akan Rosakkan Kita

papar berkaitan - pada 20/12/2023 - jumlah : 137 hits
harakahdaily comDecember 19 2023SEMENTARA ada kuasa kita ambil peluang laksanakan agenda kita Kita bantu mereka jadi Perdana Menteri mereka bantu kita laksanakan Pilihan Raya PBT Mungkin itulah yang berlegar dalam kepala pimpinan DAP apabil...
Feilina Feisol Mother Friend And Great Advocate Of Autism Rights

Muhyiddin Terlebih Perasan Di Sungai Bakap

Moxy Putrajaya Keselesaan Dan Keseronokkan Dalam Satu Tempat

How The Manly 150ah Lithium Battery Protects Against Overcharging And Short Circuits

With China Producing Many Cars Should We Be Happy

Najib Tun Razak Game Over

Israel Telah Kalah Tapi Ini Bukan Kata Pas

Apa Jadi Kalau Rakyat Jumpa Lubuk Emas Belakang Rumah Hak Milik Siapa Sebenarnya



Info Sinopsis Kutipan Filem Kutukan Ilmu Hitam Waruga Black Magic Curse 2024 Kini Di Netflix Malaysia

5 Tumbuhan Berbentuk Aneh Yang Menyerupai Organ Manusia

Info Dan Sinopsis Filem Pemandi Jenazah The Corpse Washer 2024 Kini Di Netflix Malaysia

Berapakah Tahap Kepanasan Suhu Api Dapur Gas Anda

Info Dan Sinopsis Drama Berepisod Dedaun Hijau Di Angin Lalu Slot Megadrama Astro Ria


Selat Klang Rep No Longer Seated In Opposition Bloc

The Shah Alam Stadium Is Coming Down

Simpati Nasib Najib Noh Omar Masuk Bersatu

Beregu Negara Bermula Langkah Kanan Pada Kejohanan Asia

Lebih Senang Buat Fail Pdf Guna Aplikasi Google Drive Ini Caranya

Selepas 20 Tahun Jepun Perkenal Wang Kertas Baharu