Kenyataan Akhbar D Y M M Sultan Selangor



DYMM Sultan Selangor Sultan Sharafuddin Idris Shah Alhaj memahami luahan hati rakyat dan rayuan umat Islam di media sosial serta menerusi surat, yang menggesa agar masjid-masjid di Negeri Selangor kembali berfungsi sepenuhnya seperti sediakala.
Di sini, Baginda menzahirkan rasa dukacita terhadap DUA perkara susulan daripada penularan wabak berbahaya Covid-19 yang melanda negara sejak tahun lalu.
PERTAMA, Baginda sedih dan kecewa kerana terpaksa memutuskan untuk terus menghadkan fungsi masjid-masjid dan surau di seluruh Negeri Selangor.
KEDUA, Baginda sedih dan dukacita apabila melihat peningkatan angka-angka kematian akibat wabak Covid-19 di seluruh pelusuk Negeri Selangor.
DYMM Sultan Selangor ingin menegaskan bahawa masjid di Negeri Selangor tidak pernah ditutup dan bukan sesuatu yang mudah untuk Baginda menitahkan agar masjid-masjid menghadkan kehadiran jemaah untuk menunaikan solat-solat Fardhu dan Solat Jumaat.
Keputusan ini diambil setelah meneliti dan memantau dengan terperinci data dan statistik penularan wabak Covid-19 yang semakin membimbangkan di Negeri Selangor.
Sehingga 9 Julai 2021, Selangor telah merekodkan sejumlah 1,933 kematian (28 kematian pada 9 Julai 2021 sahaja), dengan 4,400 kes jangkitan harian baharu.
Apa yang lebih membimbangkan Baginda, pada akhir Jun 2021, data menunjukkan kematian di kalangan bangsa Melayu di Negeri Selangor mencecah 855 orang, iaitu lebih daripada separuh daripada jumlah 1,571 kematian ketika itu.
Beberapa minggu sebelum bulan Ramadan lalu misalnya, apabila kelonggaran diberikan untuk aktiviti ibadat dilakukan di masjid-masjid, kadar jangkitan terus merebak sehingga mewujudkan beberapa kluster baharu di masjid dan surau di Negeri Selangor.
Baginda kesal kerana meskipun pelaksanaan pematuhan SOP dikawal dan diperketat di masjid-masjid, namun penularan wabak berbahaya ini terus mengganas.
Baginda sendiri tidak sanggup lagi untuk melihat visual-visual memilukan yang memaparkan kesedihan waris keluarga kerana tidak berkesempatan menziarah di hospital dan menghantar jenazah ke tanah perkuburan.
Disebabkan itu, sehingga hari ini, walaupun berat hati, Baginda masih berpendirian bahawa aktiviti keagamaan di masjid dan surau mesti dihadkan khususnya solat berjemaah, demi keselamatan seluruh umat Islam di Negeri Selangor yang Baginda kasihi.
Tegas Baginda, kesan daripada penularan wabak Covid-19 adalah berbeza bagi setiap negeri, justeru perbandingan tidak boleh dibuat secara kasar. Apatah lagi, Selangor sehingga kini masih lagi merupakan negeri dengan catatan kes baharu dan kematian tertinggi sejak beberapa bulan lalu.
Bagaimanapun, titah Baginda, sekiranya jumlah kes jangkitan baharu terus menurun dan jumlah peratusan pemberian vaksin berbanding jumlah populasi terus meningkat, Insya Allah, masjid dan surau akan kembali dibuka seperti biasa.
Sehingga itu terjadi, Baginda mahu seluruh umat Islam di Negeri Selangor terus menunaikan solat dan beribadat di rumah serta tidak putus memanjatkan doa ke hadrat Allah S.W.T agar menghapuskan wabak berbahaya ini.
Di kesempatan ini, Baginda ingin menasihatkan umat Islam agar kekal tabah dan bersabar kerana wabak ini adalah satu ujian dan dugaan supaya kita sentiasa mengingati kebesaran Allah S.W.T.
“PERTAHAN DAN SETIA KEPADA AGAMA ISLAM”
“BERKHIDMAT KEPADA RAKYAT DAN NEGARA”
 
Dikeluarkan di ISTANA ALAM SHAH
pada 11 Julai 2021
 


Artikel ini hanyalah simpanan cache dari url asal penulis yang berkebarangkalian sudah terlalu lama atau sudah dibuang :

https://www.malaysia-today.net/2021/07/11/kenyataan-akhbar-d-y-m-m-sultan-selangor-3/

Kempen Promosi dan Iklan
Kami memerlukan jasa baik anda untuk menyokong kempen pengiklanan dalam website kami. Serba sedikit anda telah membantu kami untuk mengekalkan servis percuma aggregating ini kepada semua.

Anda juga boleh memberikan sumbangan anda kepada kami dengan menghubungi kami di sini
Sultan Selangor Dukacita Kerajaan Selangor Kerajaan Gagal

Sultan Selangor Dukacita Kerajaan Selangor Kerajaan Gagal

papar berkaitan - pada 12/7/2021 - jumlah : 222 hits
Sultan Selangor Sultan Sharafuddin Idris Shah Alhaj menzahirkan rasa dukacita terhadap dua perkara susulan penularan wabak COVID 19 yang melanda negara sejak tahun lalu Menerusi satu kenyataan rasmi yang dikeluarkan Istana Alam Shah Sultan ...
Vaksinasi Pekerja Kilang Segera Titah Sultan Selangor

Vaksinasi Pekerja Kilang Segera Titah Sultan Selangor

papar berkaitan - pada 14/7/2021 - jumlah : 281 hits
Sultan Selangor Sultan Sharafuddin Idris Shah Alhaj berkenan menerima menghadap Timbalan Mufti Selangor yang baharu Prof Madya Dr Miszairi Sitiris di Istana Bukit Kayangan Shah Alam SHAH ALAM Sultan Selangor Sultan Sharafuddin Idris Shah be...
Kenyataan Akhbar Kpk 1 Julai 2021 Situasi Semasa Jangkitan Penyakit Coronavirus 2019 Di Malaysia

Kenyataan Akhbar Kpk 1 Julai 2021 Situasi Semasa Jangkitan Penyakit Coronavirus 2019 Di Malaysia

papar berkaitan - pada 1/7/2021 - jumlah : 238 hits
SITUASI SEMASA JANGKITAN PENYAKIT nbsp nbsp CORONAVIRUS 2019 DI MALAYSIA nbsp 1 JULAI nbsp 2021 nbsp Kementerian Kesihatan Malaysia ingin memaklumkan status terkini kes COVID 19 di Malaysia sehingga nbsp 1 Julai nbsp 2021 ja
Congregational Activities At Selangor Mosques Surau Still Restricted Says Sultan

Congregational Activities At Selangor Mosques Surau Still Restricted Says Sultan

papar berkaitan - pada 11/7/2021 - jumlah : 176 hits
PETALING JAYA All congregational activities at mosques and surau in Selangor are still restricted due to the worsening Covid 19 cases in the state says Sultan Sharafuddin Idris Shah The Sultan of Selangor s private secretary Datuk Mohamad M...
Sultan Selangor Dukacita Terpaksa Hadkan Fungsi Masjid Surau

Sultan Selangor Dukacita Terpaksa Hadkan Fungsi Masjid Surau

papar berkaitan - pada 11/7/2021 - jumlah : 175 hits
MALAYSIAKINI Ada dua perkara yang sangat mendukacitakan Sultan Selangor Sultan Sharafuddin Idris Shah apabila wabak Covid 19 terus menjadi ancaman kepada orang ramai Pertama kata baginda apabila terpaksa terus mengehadkan fungsi masjid dan ...
Girl Slashed To Death Allegedly By Uncle In Kuala Selangor

Girl Slashed To Death Allegedly By Uncle In Kuala Selangor

papar berkaitan - pada 5/7/2021 - jumlah : 248 hits
KUALA SELANGOR A girl has died after she succumbed to injuries sustained after she was allegedly slashed by her uncle in a village here Kuala Selangor OCPD Supt Ramli Kasa said investigations were ongoing Further details for the case which ...
6 Tempat Pembelajaran Menarik Di Negeri Selangor

6 Tempat Pembelajaran Menarik Di Negeri Selangor

papar berkaitan - pada 5/7/2021 - jumlah : 359 hits
Destinasi Ideal di Sekitar Negeri untuk Kanak Kanak Berhibur sambil Belajar Sambil Ditemani KeluargaLawatan ke destinasi yang menawarkan hiburan sambil belajar merupakan aktiviti yang dapat memberikan pengalaman yang menggembirakan dan berm...
Covid 19 Jangkitan Baharu 6 387 Selangor Kekal Catat Jumlah Kes Harian Tertinggi

Covid 19 Jangkitan Baharu 6 387 Selangor Kekal Catat Jumlah Kes Harian Tertinggi

papar berkaitan - pada 6/7/2021 - jumlah : 259 hits
Malaysia merekodkan 6 387 kes baharu Covid 19 pada Isnin Gambar hiasan PUTRAJAYA Kementerian Kesihatan hari ini melaporkan 6 387 kes Covid 19 Dalam catatan di Facebook Ketua Pengarah Kesihatan Dr Noor Hisham Abdullah berkata jumlah kumulati...
Kawasan Pkpd Selangor Dan Kuala Lumpur Terkini Lokasi Terlibat

Kawasan Pkpd Selangor Dan Kuala Lumpur Terkini Lokasi Terlibat

papar berkaitan - pada 3/7/2021 - jumlah : 482 hits
Kawasan PKPD Selangor Dan Kuala Lumpur Terkini Lokasi Terlibat telahpun diumumkan oleh Menteri Kanan Dato Seri Ismail Sabri Yaakob Untuk tempoh dua minggu lagi bermula 3 Julai hingga 16 Julai 2021 kita akan dikurung di kawasan penempatan ki...
Kenyataan Cukai Jalan Oleh Bjak

Kecewa Makanan Potluck Sekolah Anak Tak Disentuh Ikutlah Apa Budak Suka Makan Bukan Kita

Guideline Needed For Maintenance Of Old Trees In Kl Ft Minister

218 Fibonaci

Don T Let Renovations Ruin Your Home And Your Budget Or Some Tips For Choosing A Contractor

Faisal Halim Kini Di Icu Tangan Kiri Tiada Tindak Balas

5 Tips And Ways That Can Help You To Reduce Body Fat

Persediaan Awal Haji



Biodata Tyra Kamaruzzaman Founder BeauTyra Yang Kahwin Bersuamikan Emran Rijal

Info Dan Sinopsis Drama Berepisod Dr Pontianak Astro Warna Sooka

10 Fakta Biodata Jabir Meftah Pelakon Drama Berepisod Racun Rihanna TV3

Biodata Dan Latar Belakang Adam Shamil Personaliti TikTok Terkenal

5 Negara Yang Memilih Untuk Tidak Menggunakan Matawang Sendiri


Pusing Jalan

Pentingnya Muhasabah Diri

Huawei Announce Upcoming Launch Two Products On 13 May 2024

777 3 67 Slot777 Pg Slot777 Top 10 By Debora Punpro777 Us

Kisah Pemuda Bani Tamim Di Akhir Zaman

Strategic Alliances For Business