Kenapa Tak Hantar Najib Terus Ke Penjara Hassan Karim


satuberita.my
By Auzaee Athallah
-December 8, 2021

Ahli parlimen Pasir Gudang (PKR), Hassan Abdul Karim. Foto-MalaysiaKini
AHLI Parlimen Parti Keadilan Rakyat (PKR), Hassan Abdul Karim mempertikaikan keputusan Mahkamah Rayuan yang menangguhkan hukuman penjara dan denda terhadap bekas Perdana Menteri, Datuk Seri Najib Tun Razak pada Selasa.

Memetik laporan Agenda Daily, Ahli Parlimen Pasir Gudang itu tidak berpuas hati dengan keputusan penangguhan berkenaan dan membandingkan dengan permohonan sama pernah dibuat Ketua Pembangkang, Datuk Seri Anwar Ibrahim berhubung kes liwat dihadapi sebelum ini yang mana beliau terus dihantar ke penjara Sungai Buloh.

“Tetapi, amalan duluan atau ‘precedent’ dalam kes fitnah kedua Anwar perlu dirujuk. Mahkamah Tinggi Kuala Lumpur telah melepaskan dan membebaskan beliau daripada pertuduhan.

“Tetapi, kerajaan Barisan Nasional (BN) waktu itu yang diketuai Najib sebagai Perdana Menteri telah mengarahkan Pendakwa Raya membuat rayuan terhadap keputusan Mahkamah Tinggi itu. Mahkamah Rayuan mengenepikan keputusan tidak bersalah yang dibuat oleh Mahkamah Tinggi Kuala Lumpur.

“Anwar telah memohon penggantungan pelaksanaan hukuman penjara ke atasnya kerana beliau akan memfailkan rayuan ke Mahkamah Persekutuan tetapi permohonan itu ditolak dan beliau dihantar terus ke Penjara Sungai Buloh,” katanya dalam kenyataan hari ini.

Hassan yang juga seorang peguam menambah, berdasarkan Perkara 8(1) Perlembagaan Persekutuan memperuntukkan semua orang sama rata di sisi undang-undang, justeru tidak wajar sekiranya terdapat layanan berbeza antara Najib dengan Anwar.

“Justeru itu, sebagai Ahli Parlimen yang bersumpah untuk memelihara keluhuran Perlembagaan Persekutuan, maka saya menuntut supaya apa keputusan yang mahkamah telah jatuhkan ke atas Anwar hendaklah dilaksanakan hal yang sama terhadap Najib.

“Jika demikian berlaku, baharulah dunia melihat sistem undang-undang Malaysia sesungguhnya adil,” ujarnya.

Najib didapati bersalah bersabit kes pertuduhan penyelewengan dana RM42 juta milik SRC International Sdn. Bhd. selepas rayuannya ditolak pagi ini.

Panel tiga Hakim Mahkamah Rayuan membuat keputusan menolak rayuan bekas PM itu selepas mendapati permohonan Ahli Parlimen Pekan itu tidak mempunyai merit.

Keputusan sebulat suara dibuat panel tiga Hakim yang diketuai Datuk Abdul Karim Abdul Jalil dan bersidang bersama-sama Datuk Has Zanah Mehat dan Datuk Vazeer Alam Mydin Meera.

Mahkamah turut mengekalkan hukuman penjara 12 tahun dan denda RM210 juta yang dikenakan terhadap Najib sebelum ini atas alasan hukuman yang dikenakan adalah wajar dan bersesuaian.

Susulan itu, peguam bela, Tan Sri Muhammad Shafee Abdullah sedang mengemukakan permohonan agar hukuman penjara dan denda tersebut ditangguhkan kerana mereka ingin mengemukakan rayuan.

Artikel ini hanyalah simpanan cache dari url asal penulis yang berkebarangkalian sudah terlalu lama atau sudah dibuang :

http://wak-labu.blogspot.com/2021/12/kenapa-tak-hantar-najib-terus-ke.html

Kempen Promosi dan Iklan
Kami memerlukan jasa baik anda untuk menyokong kempen pengiklanan dalam website kami. Serba sedikit anda telah membantu kami untuk mengekalkan servis percuma aggregating ini kepada semua.

Anda juga boleh memberikan sumbangan anda kepada kami dengan menghubungi kami di sini
Mahkamah Rayuan Tangguh Hantar Najib Ke Penjara Bayar Denda

Mahkamah Rayuan Tangguh Hantar Najib Ke Penjara Bayar Denda

papar berkaitan - pada 8/12/2021 - jumlah : 184 hits
Mahkamah Rayuan hari ini membenarkan permohonan bekas Perdana Menteri Datuk Seri Najib Razak bagi menangguhkan pelaksanaan hukuman penjara 12 tahun dan denda RM210 juta Panel tiga Hakim Mahkamah Rayuan diketuai Datuk Abdul Karim Abdul Jalil...
Najib Razak Menghitung Hari Untuk Digari Dan Dihumban Ke Penjara

Najib Razak Menghitung Hari Untuk Digari Dan Dihumban Ke Penjara

papar berkaitan - pada 9/12/2021 - jumlah : 240 hits
HARI ini hari KEMENANGAN untuk RAKYAT Malaysia Seperti yang kita sedia maklum Mahkamah Rayuan mengekalkan keputusan Mahkamah Tinggi untuk MEMENJARAKAN Najib atas pelbagai tuduhan Proses berikutnya ialah rayuan di Mahkamah Persekutuan Kita b...
Saya Akan Terus Membela Diri Dan Menegakkan Kebenaran Di Mahkamah Dunia Najib

Saya Akan Terus Membela Diri Dan Menegakkan Kebenaran Di Mahkamah Dunia Najib

papar berkaitan - pada 10/12/2021 - jumlah : 197 hits
Saya akan terus membela diri dan menegakkan kebenaran di mahkamah dunia Najib Saya dibicara di mahkamah Saya juga dibicara di mahkamah rakyat Didapati bersalah dan dihukum penjara 12 tahun sebab hakim kata ianya bukan hak saya untuk sedekah...
Najib Kekal Didapati Bersalah Hukuman Penjara Kekal

Najib Kekal Didapati Bersalah Hukuman Penjara Kekal

papar berkaitan - pada 8/12/2021 - jumlah : 162 hits
AGENDA DAILY Datuk Seri Najib Razak kekal didapati bersalah dalam kes SRC Datuk Seri Najib Razak kekal didapati bersalah bersabit kes pertuduhan penyelewengan dana RM42 juta milik SRC International Sdn Bhd selepas rayuannya ditolak pagi ini...
Najib S Guilty Verdict Upheld What Will Happen To Judge Abdul Karim Abdul Jalil

Najib S Guilty Verdict Upheld What Will Happen To Judge Abdul Karim Abdul Jalil

papar berkaitan - pada 11/12/2021 - jumlah : 151 hits
We are reminded of another judge none other than High Court Judge Mohd Nazlan Mohd Ghazali who had on 28 July 2020 living up to the expectations of the judiciary found Najib guilty of all seven charges of corruption one count of abuse of po...
Buang Masa Najib Wajar Cabar Diri Sendiri Masuk Penjara

Buang Masa Najib Wajar Cabar Diri Sendiri Masuk Penjara

papar berkaitan - pada 8/12/2021 - jumlah : 277 hits
Buang MASA merayu dah buat sumpah penyokong pun dah tahu Sekarang Masa TUNJUKAN kepada penyokong mental Tak koyak JIWA kental berjuang untuk rakyat sanggup masuk penjara mcm Anwar Lepas seminggu di penjara boleh mohon pengampunan
Tidak Bolehkah Najib Dimasukkan Ke Penjara Sepanjang Rayuan

Tidak Bolehkah Najib Dimasukkan Ke Penjara Sepanjang Rayuan

papar berkaitan - pada 9/12/2021 - jumlah : 339 hits
Keputusan Mahkamah Rayuan semalam mengekalkan sabitan terhadap bekas Perdana Menteri dan Menteri Kewangan Najib Razak menimbulkan persoalan yang berlanjutan Timbul kritikan rakyat mengapakah Najib tidak segera dihantar ke penjara kerana pek...
Kalau Najib Tak Ke Penjara Rakyat Tuntut Ke Jalanraya

Kalau Najib Tak Ke Penjara Rakyat Tuntut Ke Jalanraya

papar berkaitan - pada 8/12/2021 - jumlah : 190 hits
Terkini Najib semakin berani tidak hadir lagi ke mahkamah tanpa alasan kukuhDecember 7 2021 Mahkamah Rayuan pagi ini dengan tegas mengingatkan bekas perdana menteri Najib Razak bahawa mahkamah bukan kedai kopi Panel hakim yang dipengerusika...
Ph Must Safeguard Its Voter Base To Land Second Term For Anwar Says Analyst

Tetaplah Beriadah Di Bulan Ramadan

Honor Pad 9 Tablet Terbaik Untuk Berhibur Dan Kerja Mula Dijual Seluruh Negara Pada 28 Mac

Perumahan Izara Bayu Sutera Kediaman Idaman Tepi Tasik Dengan Ciri Smart Home

8 Resepi Air Balang Viral Di Bazar Ramadhan

Diet If Yang Berkesan Menurut Pakar

Lirik Lagu Raya Mana Nabila Razali

Sesi Tukar Duit Raya Di Maybank



6 Pantang Larang Penting Kalau Nak Selamat di Sekolah Asrama

Info Dan Sinopsis Filem 19 Puasa Playboys Of Plastik Hitam Astro First

Casimir Zeglen Paderi Yang Mencipta Jaket Kalis Peluru

Biodata Mohammad Rifdean Masdor Atlet Muay Thai Malaysia Yang Gegarkan One Championship Seangkatan Johan Ghazali Jojo

Biodata Abdul Qawiy Aro Qawiyaro Personaliti TikTok Islamik


Restoran Rebung 2 Di Putrajaya

Effective Email Marketing Strategies

Konsert Melly Friends Kuala Lumpur 2024

Terbukti Pasukan Terengganu Berkualiti

Asan Lembu The Movie

Flavour Mushroom Dadah Baru Kegilaan Remaja Ini Kesan Buruknya